Chat

Mgr. Jiří Zelenka
Novela energetického zákona pro spotřebitele
Záznam chatu ze středy 19. ledna 2022
Mirek: „Musím akceptovat zvýšení ceny od dodavatele? Poslali mi dopis s informací, že budou zdražovat. Co mohu v tuto chvíli udělat?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Tzv. jednostranná změna ceny je možná za splnění několika podmínek. Spotřebitel musí být informován adresně, včas, musí mít možnost bez postihu smlouvu vypovědět. Má-li spotřebitel produkt s tzv. fixní/garantovanou cenou, není možné mu jednostranně tuto cenu zvýšit. Individuální poradenství Vám poskytneme na bezplatné právní poradně dTestu na čísle 299 149 009, nebo na službě VašeStížnosti.cz.“
Klára: „Mohu odstoupit od uzavřené smlouvy, kterou jsem sjednala na internetu?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Ano, spotřebitel má právo bez postihu vypovědět smlouvu uzavřenou distančně (internet, telefon) nebo mimo obchodní prostory do patnáctého dne po zahájení dodávky elektřiny nebo plynu. Více informací najdete na webu www.dtest.cz.“
Tomáš: „Bydlím na malé vsi, mám možnost vybrat si dodavatele?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Ano, dodavatele si můžete vybrat libovolně. Nicméně v současné době se setkáváme i s tím, že určití dodavateléuž nepřijímají nové zákazníky, na což mají plné právo - nikoho nelze nutit, aby uzavřel smlouvu. Ani dodavatele, ani spotřebitele.“
Jana P.: „Doporučujete měnit dodavatele, pokud najdu levnějšího?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Cena není jediným ukazatelem podle kterého lze vybrat dodavatele, nicméně je samozřejmě tím prioritním. Při přechodu od jednoho dodavatele k druhému zvažte všechna rizika - např. máte-li smlouvu na dobu určitou, pravděpodobně se nevyhnete pokutě/odstunému za předčasné ukončení smlouvy. Více informací Vám předáme na bezplatné poradně na čísle 299 149 009.“
Roman: „Kam se obrátit, pokud mám pocit, že distributor nejedná poctivě?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Ke konzultaci "Vašeho dojmu" můžete využít např. bezplatnou právní poradnu časopisu dTest na čísle 299 149 009, nebo službu VašeStížnosti.cz, která zprostředkovává kontakt mezi spotřebitelem a dodavatelem v případě nějakého konkrétního sporu. Dál je možné kontaktovat dozorový orgán. Dozorovým orgánem v této oblasti je Energetický regulační úřad (www.eru.cz). Obrátit se na něj můžete buď elektronicky, nebo na adrese Masarykovo náměstí 5, 586 01 Jihlava, popř. na telefonu 564 578 666.“
Petra: „Co se pro spotřebitele novelou mění?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Novelou dochází k posílení práv spotřebitele. Dochází ke změnám ve vztazu spotřebitel vs. dodavatel, ale i ve vztahu spotřebitel vs. zprostředkovatel. Nově se sjednocují pravidla pro jednostranné zdražování (musíte o něm dostat vědět nejméně 30 dní předem a adresně), pro automatické prodlužování smluv na dobu určitou (můžete prodloužení bez postihu odmítnout 20 dní před předpokládaným prodloužením) nebo pro maximální trvání smlouvy na dobu určitou (36 měsíců). Zprostředkovatelů se nejvíce dotkne novela účinná od 1.7.2022, protože začne jejich licencování ze strany ERÚ. Změny graficky znázornil Energetický regulační úřad (zde: https://www.eru.cz/documents/10540/7959589/Zm%C4%9Bny+energetick%C3%A9ho+z%C3%A1kona+z+pohledu+spot%C5%99ebitele_002.pdf/32537cc9-218f-4bf4-8fec-9f9e8b413861) a přehledně popsal časopis dTest (zde: https://www.dtest.cz/clanek-9254/zmeny-v-energetice-nova-pravidla-nejen-pro-energosmejdy?subscribe=477023%29). Upozorňujeme, že rozhodně nelze počítat s tím, že 2.7.2022 by ráz na ráz nastal v oblasti energetiky ráj na zemi. Je nutné být i nadále ostražitý.“
Blanka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jestli za oznámení zvýšení ceníkové ceny se považuje i zveřejnění na webových stránkách dodavatele, když v obchodních podmínkách máme uvedeno, že dodavetel je povinnen ceníky na svých webových stránkách zveřejňovat a já jako zákazník jsem povinnen se s ceníky seznámit. Jsme právnická osoba. V obchodních podmínkách ale není uvedeno, že se zveřejnění na webových stránkách považuje za oznámení zvýšení ceny dodavateli. Jedná se mi o rok 2021 (listopad,prosinec), tzn. před novelou energetického zákona. Dodavatel nám zvýšil cenu, zveřejnil na svém webu, my jsme si mysleli, že můžeme od smlouvy odstoupit 3 měsíce od účinnosti zvýšení ceny, protože nám to neoznámil, ale on teď tvrdí, že nám to oznámil právě tím zveřejněním na webových stránkách a tím pádem lhůta na odstoupení od smlouvy uplynula 10 dnů před účinností změny ceny. Jak z toho ven? Děkuji za odpověď. Blanka“
Mgr. Jiří Zelenka: „Oznámení o zvýšení ceny musí být adresné, tzn. musí být ze zákona učiněno např. dopisem, datovou schránkou, kontaktním telefonem atd. Nedostatečné jsou způsoby jako pouhé zveřejnění na internetu nebo na pobočce. Energetický zákon, resp. jeho dnes již neúčinné znění, mluví o zákazníkovi, nikoliv o spotřebiteli. V postavení zákazníka může být i právnická osoba, pokud je odběratelem energie. Domníváme se, že povinnost informovat odběratele dostatečně adresně se vztahuje nejen na vztah dodavatel vs. spotřebitel, ale i na vztah dodavatel vs. "jiný" odběratel, a to bez ohledu na odlišné ujednání v obchodních podmínkách. Na druhé straně je potřeba upozornit, že nejde o jediný možný výklad zákona a setkáte se i s opačným pohledem na věc. Proto bohužel nelze ani přibližně říct, jak by případný spor dopadl. Více informací Vám poskytneme na bezplaté poradně dTestu na čísle 299 149 009.“
Petr: „Dobrý den pane Zelenko, jak vyřešit problém s reklamací špatně vyúčtovaného plynu v režimu DPI (Innogy). Reklamace byla zamítnutá i přes dodání fotodokumentace stavu plynoměru (rozdíl cca 300 m3) Děkuji Petr Janosik“
Mgr. Jiří Zelenka: „Spotřebitel se může (a pokud tu jsou jasné indicie pro nesprávné vyúčtování, tak by i měl) zamítnutou reklamaci řešit skrz Energetický regulační úřad (www.eru.cz), který je příslušný k mimosoudnímu řešení spotřebitelských sporů (https://www.eru.cz/-/mimosoudni-reseni-sporu).“
Eva Jančová, Ostrava: „Dobrý den Bohemia Energy mi ještě neposlala vyúčtování za odběr plynu( přeplatek). Kam se mám obrátit? ( nejsem v režimu DPI) Fakturu za elektřinu mi ale poslali hned do 14 dní. Musela jsem doplácet.Děkuji za odpověď Eva Jančová“
Mgr. Jiří Zelenka: „Vyúčtování by mělo být spotřebiteli poskyntuto bezodkladně (což by dle energetických směrnic EU mělo znamenat do 6 týdnů). Pokud vyúčtování nebylo doposud poskytnuto, lze tuto skutečnost reklamovat u dodavatele. V případě BE to ovšem bude "perosnální" problém, protože dodavatel z našich zkušeností z poradny dTestu nereaguje, nebo reaguje velmi špatně. To však nic nemění na tom, že neposkytnutí vyúčtování, resp. přeplatku, je porušením zákona a spotřebitel má právo přeplatek vyžadovat, a to v krajním případě i soudní cestou. Pokud bude spotřebitel s tímto postupem neúspěšný, může se obrátit na bezplatnou poradnu časopisu dTest na čísle 299 149 009 nebo na Energetický regulační úřad.“
Milan: „Dodavatel mi určil v lednu zálohu na energii ve výši 1700 Kč měsíc.Může na vyúčtování být doplatek třeba 50000 Kč nebo je to nějak omezeno.Samozřejmě při podobné spotřebě jako loni.Děkuji za info.Milan“
Mgr. Jiří Zelenka: „Přeplatek ani nedoplatek nejsou nijak zastropován, nicméně v praxi zpravidla nedochází k tomu, že by dosahovaly nějakých závratných hodnot. Je tomu tak proto, že dodavatel má ze zákona povinnost odhadnou výši záloh podle očekávatelné spotřeby - a tu určuje zásadně dle spotřeby za minulé zúčtovací období. Pokud se tedy výrazně nezmění spotřeba, neměl by být extrémně vysoký přeplatek/nedoplatek.“
Věra2: „Dobrý den pane Mgr. Zelenko, smlouvu na elektřinu mám sjednanou od 18.4.2020 a na plyn od 23.3.2020 na dva roky od stejného dodavatele. jak mám dále postupovat. kontaktovat kdy...na jak dlouho sjednat smlouvu. Je výhodné mít oba produkty u jednoho dodavatele. Děkuji Děkuji Vám za odpověď“
Mgr. Jiří Zelenka: „Dva produkty od jednoho dodavatele: Osobně si myslím, že není možné říct, zda je/není výhodné mít oba produkty od jednoho dodavatele. V něčem to může být plus (komunikace s jedním subjektem), v něčem to může být mínus (pokud subjekt nečekaně skončí, znamená to řešit "dvakrát víc starostí"). Jak postupovat při končících smlouvách: Předně si zkontrolujte, zda nemáte ve smlouvě nebo v obchodních podmínkách sjednanou tzv. automatickou prolongaci (=prodloužení) smlouvy. Pokud je automatická prolongace sjednaná a vy si přejete dodavatele změnit, nezapomeňte dát dodavateli vědět, že si automatickou prolongaci na další období nepřejete (lhůta pro zaslání nesouhlasu vyprší 20 dní před plánovaným prodloužením). Poté můžete začít s hledáním nového dodavatele.“
Dalibor Laník: „Dobrý den, v roce 2020 byla udělena plná moc firmě, která vysoutěžila pro odběratele jakousi výhodnou cenu energie.Je možné podle nového zákona s touto firmou rozvázat smlouvu o soutěži, popř. zrušit udělenou plnou moc? Jaká bude délka výpovědní doby? Smlouva byla podepsána na 36 měsíců a pak automaticky prodloužena. Děkuji“
Mgr. Jiří Zelenka: „Samotnou smlouvu o dodávkách energií (= smlouva mezi spotřebitelem a dodavatelem) bude velmi problematické bez postihu zrušit. Výpvědní doba bude individuální, zpravidla činí tři měsíce. Rovněž je třeba myslet na to, že pokud spotřebitel vypovídá smlouvu na dobu určitou bez udání důvodu, bude za to pravděpodobně muset platit odstupné (zpravidla v řádu tisíců korun). Plnou moc zprostředkovateli lze odvolat bez postihu kdykoliv, nově navíc platí, že po 12 měsících od udělení tato plná moc zanikne automaticky. Pokud zprostředkovatel spotřebiteli slíbil vysoutěžit levnějšího dodavatele, avšak tento slib následně nedodržel a "vysoutěžil" dodavatele dražšího, má spotřebitel vůči zprostředkovateli nárok na náhradu škody (za nedodržení smluvní povinnosti, resp. slibu). Škoda se bude rovnat tomu, co spotřebitel zaplatil navíc oproti původnímu dodavateli.“
Magda: „Dobrý den pane magistře, prosím o vysvětlení.Jsme odběratelé energií z CEZ-u již hodně roků. Telefonovala jsem cca před měsícem dodavateli, o kolik cca máme navýšit zálohy plateb a odkdy.Bylo mi řečeno, že el.energii od 1.1. 2022 cca o 45% a plyn máme fixaci do října 2022,takže zvýšení záloh nemusíme řešit.A teď dotaz-kde zjistím nějaké údaje o fixaci a jak je možné, že nemám fixaci i na el.energii? Bydlíme s manželem v bytovce a tarif máme D02D Přiznám se, že tomu vůbec nerozumím. Moc děkuji za vysvětlení za Váš čas a přeji Vám hlavně zdraví v novém roce.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Údaje o fixaci může spotřebitel zjistit - buď přímo ze smlouvy mezi ním a dodavatelem, - anebo z ceníku, který pro něj platí. Obě informace by měl dodavatel spotřebiteli na vyžádání sdělit. S orientací ve smlouvě nebo ceníku Vám pomohou na bezplatné lince právní poradci dTestu (číslo: 299 149 009).“
Josef: „Dobrý den, je pravda, že u novostavby rodinného domu, který je po kolaudaci se poskytuje dotace na fotovoltaiku až po dvou rocích užívání domu.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Podmínky poskytování úlev, pobídek a nejrůznějších jiných forem dotací s Vámi probere individuálně expert dTestu na tuto problematiku. Kontaktovat ho můžete na bezplatné lince + 420 241 404 922.“
Jarka: „Dobrý den. Rada bych vám chtěla položit mou otázku . Bydlím ještě v Nizozemí ale stěhují se do Čech zpět. Ale corona nám to komplikuje. Mám contrakt s energetickou společnosti PRE a chci vám přiložit část smlouvy. Smlouva je od 10/2 2020 do 31/1 2022. Pokud jedna z obou stran smlouvu písemě neukonči před 4 měs. Před ukončením tak se prodlužuje o dalších 24 měsíců. Jak to mám řešit a vyřešit . Jestli podle smlouvy to je nutné . Předem dekuji .“
Mgr. Jiří Zelenka: „Od 1.1.2022 platí, že automatickou prolongaci smlouvy lze zrušit do 20 dnů před plánovaným prodloužením. Pro bližší zhodnocení Vašeho konkrétního případu se prosím obraťte na poradnu časopisu dTest na čísle 299 149 009.“
Alena: „Do kdy musí poslal vyúčtování dodavatel, který ukončil činnost. Pokud nezašle jak postupovat dále.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Podle našeho názoru by tak mělo být učiněno nejpozději do 6 týdnů. Pokud tak neučiní, obraťte se dodavatele s reklamací/stížností, popř. se obraťte na Energetický regulační úřad. Neposkytnutí vyúčtování je nepochybně porušením právních předpisů.“
Markéta V.: „Kde najdu nějaký seznam dodavatelů, kteří jsou ověření a nehrozí podvod? Bydlím mimo velké město a stále nám chodí nabídky na "výhodné" energie. nevím, jak se v tom vyznat... Děkuji“
Mgr. Jiří Zelenka: „Pamatujte si, že cena není jediným ukazatelem, záleží i na dalších smluvních podmínkách (např. výše pokuty pro případ, že budete od dodavatele předčasně chtít odejít atp.). Rovněž je důležité, jak dodavatel řeší spory. To zjistíte na webu www.VaseStiznosti.cz., který slouží jako platforma pro řešení spotřebitelských sporů. Uvidíte tam, zda se dodavatel vůbec oběžuje na stížnosti spotřebitelů reagovat, popř. jakým způsobem.“
Mila: „Dobrý den. Prosím, jaký máte názor na různé porovnání cen na netu. Zdá se mi, že pracují pro některé dodavatele, kteří po nutnosti zadání kontaktu mě potom stále volají. Děkuji. Hezké a zdravé dny. M.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Komerční srovnávače doporučuji nepoužívat. Pokud budete chtít ceny porovnat nezávisle, využijte srovnávače na webu Energetického regulačního úřadu (https://www.eru.cz/informacni-centrum/kalkulatory-srovnani-nabidek). Pamatujte, že ceny se turbulentně mění de facto každý týden, tudíž srovnávač nemusí být vždy aktuální. Pokud budete ceny ověřovat na stránkách konkrétního dodavatele, dojte si dobrý pozor na to, zda jsou uvedeny s DPH (v souladu se zákonem), nebo bez DPH (nezákonné, rozšířené, ale málo řešené).“
Josef: „Proč se mění doba uzavření smlouvy na dobu určitou? Znamená to, že firma bude zdražovat po uplynutí doby?“
Mgr. Jiří Zelenka: „Jelikož dodavatel má možnost zdražit i v režimu smluv na dobu neurčitou (tzv. jednostranná změna ceny), nemyslím si, že toto je ten hlavní důvod. Nicméně je třeba uvést, že po skončení trvání smlouvy nemá dodavatel povinnost smlouvu obnovovat, na což si musí dát spotřebitel pozor.“
Jana: „Dobrý den, je možné aby cena za elektřinu dle podepsané smlouvy byla vyšší než od toho samého dodavatele v režimu poslední instance? Dle zaslaného vyúčtování DPI jsme toto zjistili u smlouvy, kterou podepsali rodiče. Dá se taková smlouva jako nevýhodná zrušit či vypovědět? Fixace je naštěstí na 12měsíců. Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Smlouvu lze vypovědět bez postihu, pokud uzavřená na dálku nebo mimo obchodní prostory (přes internet nebo s podomním prodejcem). Lhůta pro zrušení je 15 dní od zahájení dodávek. Pokud byla smlouva uzavřena na pobočce, zásadně není možné ji bez postihu vypovědět jen proto, že je sjednaná příliš vysoká cena. Pro konkrétnější odpověď prosím kontaktujte bezplatnou poradnu dTestu na čísle 299 149 009.“
Jana: „Jak postupovat,pokud končící dodavatel Bohemia Energi dosud neposlala vyúčtování. 3“
Mgr. Jiří Zelenka: „Tuto skutečnost reklamujte, popř. se obraťte na Energetický regulační úřad. Vizte předchozí odpovědi, popř. se obraťte na bezplatnou poradnu dTestu na čísle 299 149 009.“
pan Miroslav z Liberce: „Mám smlouvu s dodavatelem do února 2022,přišel mi rozpis záloh na další období.částky jsou výrazně vysśí. lze smlouvu vypovědět bez sankce, i když 3 měs. před datem konce sml. jsou prycˇ? Děkuji!“
Mgr. Jiří Zelenka: „Dodavatel je zásadně oprávněn stanovovat výši zálohových plateb, a činit tak v určitých časových intervalech/termínech. Pokud tedy dojde ke stanovení výše záloh dle předem sjednaných podmínek, nelze smlouvu z tohoto důvodu bez postihu vypovědět. Proto velmi záleží na konkrétním znění smlouvy a obchodních podmínek. Pro konkrétní posouzení se prosím obraťte na bezplatnou poradnu časopisu dTest na čísle 299 149 009. V obecnosti se dá uvést, že zálohy musí odpovídat rozumně očekávatelné spotřebě. Ta se zjišťuje zpravidla podle spotřeby z minulého zúčtovacího období.“
Milan Křivánek: „Dobrý den, prosím o radu v souvislosti s ukončením smlouvy s dodavateli energií. Dne 1.12.2021 mně končí stávající smlouvy na dodávku energií. Na elektřinu je to smlouva s Pražskou plynárenskou a na plyn je to smlouva s dodavatelem ARMEX ENERGY a.s. Obě smlouvy byly na dobu určitou - na 3 roky. Na základě nabídky od společnosti "Šetříme občanům" Vídeňská 63, 639 00 Brno (návštěvy jejich obchodního zástupce) koncem roku 2019, jsem následně 20.2.2020 uzavřel Rámcovou smlouvu s touto společností na dodávky obou energií po ukončení platnosti stávajících smluv s dodavateli k 1.12.2021, jak je uvedeno výše. Udělil jsem jim i plnou moc pro zastupování mé osoby v této záležitosti. Koncem února 2020 jsem od "Šetříme občanům" obdržel dopis, kde mě informují, že na základě Dohody o zastupování pro mě zajistili výhodného dodavatele energií. V průvodním dopise se mimo jiné píše - cituji: Nová smlouva plynule navazuje na tu předchozí, kterou u stávajícího dodavatele ukončíme za vás. Nehrozí tak žádné odpojené dodávek, smluvní pokuty, či jiné komplikace. Cena je fixována shora, tudíž po celou dobu platnosti smlouvy nemůže dojít k jejímu zvýšení. Změna dodavatele nemá na časy nízkých a vysokých tarifů. Ty jsou určeny distributorem ve vaší oblasti a zůstávají stejné. Potvrzení ceny a platnosti nové výhodnější smlouvy: elektřina Dodavatel: TGC Energie, produkt Hlídáme cenu Cena dodávek komodity za MWh bez DPH: VT 1550 Kč Zahájení dodávek: od 2.12.2021 Potvrzení ceny a platnosti nové výhodnější smlouvy: zemní plyn Dodavatel: TGC Energie, produkt Hlídáme cenu Cena dodávek komodity za MWh bez DPH: 750 Kč Měsíční poplatek bez DPH: 159 Kč Zahájení dodávek: od 2.12.2021 K tomu přišly příslušné Smlouvy o sdružených službách dodávky plynu - domácnosti a elektřiny ze sítí NN - domácnosti s ceníky a VOP. 15.10.2021 jsem obdržel poštou od TGC ENERGIE "Oznámení o změně smluvních podmínek, ceny a novém produktu". kde se mimo jiné píše: Vzhledem k dramatickému vývoji na energetickém trhu, bezprecedentnímu růstu cen, hrozícímu nedostatku zemního plynu a elektřiny v celé Evropě a tlaku Evropské unie ne bezemisní politiku s výrobou z obnovitelných zdrojů,..... atd (asi to znáte co následuje dále). A z těchto důvodů mění: 1. Všeobecné obchodní podmínky a pochopitelně cenu ze energie (dle aktuální situace na trhu s energiemi) 2. Mění mně od 15. listopadu 2021 pro moje odběrné místo produkt a cenu na "Bonus elektřina/plyn s roční úsporou". 3. Doba trvání smlouvy a roční vyúčtování se nemění a zůstává stejná Můj dotaz zní: jsou oprávněni změnit ceny za obě komodity oproti těm původně "fixovaným cenám" na základě uzavřené Rámcové smlouvy ze dne 20.2.2020 ??? Platil bych nějakou pokutu pokud bych vypověděl smlouvy s dodavatelem TGC Energie za nedodržení 3 leté smlouvy o dodávkách energií? Zvýšené zálohy zatím platím. Mám se obrátit na ERU v této záležitosti? Děkuji Vám za odpověď. M. Křivánek“
Mgr. Jiří Zelenka: „Jelikož už vypršel čas pro odpovědi na Vaše dotazy, směřujte je prosím na poradnu dTestu na čísle 299 149 009 nebo na https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna.“
Hanka: „Dobrý den, můj dotaz s tématem nesouvisí ,ale snad mi poradíte. Jako bývalý klient Boh.Energie jsem v režimu DPI ( PRE). Do dnešního dne nemám od nich žádnou informaci ohledně mých nových záloh. Já jsem co nejdříve on-line uzavřela smlouvu s novým dodavatelem (MND), od nichž taky jsem dosud nic neobdržela. Jistě chápete, že se trochu bojím, co mi dojde k úhradě. Mám se obrátit na ČEÚ nebo koho tedy kontaktovat, a tak věděla, co mě čeká a nemine. A to nemluvím o odpojení elektřiny. Děkuji.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Jelikož už vypršel čas pro odpovědi na Vaše dotazy, směřujte je prosím na poradnu dTestu na čísle 299 149 009 nebo na https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna.“
František L.: „Dobrý den, od kdy platí novela energetického zákona pro spotřebitele? Zanikne podle této novely i plná moc udělená před její účinností pakliže byla udělena před více než 12 měsíci? Je nějaký rozdíl pokud se vypovídá smlouva o dodávkách energií uzavřená na dobu určitou ještě před začátkem samotných dodávek a po začátku dodávek? Děkuji za odpověď.“
Mgr. Jiří Zelenka: „Jelikož už vypršel čas pro odpovědi na Vaše dotazy, směřujte je prosím na poradnu dTestu na čísle 299 149 009 nebo na https://www.dtest.cz/spotrebitelska-poradna.“