Chat

Klára Laurenčíková
aktuální díl seriálu Ochránce - téma sexuální obtěžování
Záznam chatu z pondělí 8. listopadu 2021
denmark: „Jaká je latence u sex. zločinů, kterých se dopouštějí pedagogové na studentech?“
Klára Laurenčíková: „Domníváme se, že sexuální obtěžování ve školním prostředí je bohužel mnohem častějším fenomenem, než jaké máme oficiální povědomí. V tomto smyslu je nutná mnohem vtěším míra osvěty široké veřejnosti. Zejména vzdělávání dětí a mladých lidí nejen o celém spektru témat zdravé sexuality a zdravých vztahů, ale též o možných formách pomoci - pokud se já sám (či někdo z mých blízkých)stanu obětí nedůstojného, ponižujícího či sexuálně obtěžujícího chování.“
STOP: „Sledujete pravidelně seriál Ochránce?“
Klára Laurenčíková: „Většinu dílů Ochránce jsem viděla, na několik se ještě chystám - tvůrcům seriálu tleskám - podařilo se jim velmi poctivě a v potřebných souvisostech ukázat zásadní témata, která hýbou nejen školním prostředím,ale vlastně životem nás všech...“
Derek: „Jak to bylo se sex. zločiny ze strany učitelů na studentech před rokem 1989 v ČSSR?“
Klára Laurenčíková: „Nejsem si vědoma nějaké speciání statistiky, která by sledovala specificky skupinu pedagogů ve vztahu k četnosti sex. obtěžování/zneužívání vůči žákům/žákyním. Domnívám se nicméně, že v totalitním režimu bylo zneužívání moci ve veřejných sférách ještě přítomnějším a skrytějším problémem, než je tomu dnes... Myslím, že i možnosti dovolání a zajištění efektivní pomoci byly spíše nedostupné...“
DAYD: „Jak se Vám líbil Ochránce - Tichá dohoda?“
Klára Laurenčíková: „Líbil se mi velmi...“
STOP1: „Jak časté jsou sexuální zločiny ze strany pedagogů na žácích a studentech v ČR v současnosti?“
Klára Laurenčíková: „Víme o jednotkách max desítkách případů ročně - obávám se, že reálný stav věcí (které jsou však skryté, neřešené) může být mnohem horší...“
Miroslav Mencl: „Jak to že tvrdíte,že v ČR není školský om udsman není to pravda“
Klára Laurenčíková: „Zatím tato pozice není zakotvena v legislativě... ano na MŠMT ombudsman je.. a také na několika univerzitách v ČR - stále však jde spíše o jednotky takových pozic v rámci systému...“
Zdenek: „Dobrý den, proč moderátorka Ester Janečková říká, že včera byl odvysílán osmý díl seriálu Ombudsman, když to byl díl desátý a proč říká, že skutečný školský ombudsman neexistuje? Čím je potom PaedDr. Ladislav Hrzal? Děkuji za odpověď!“
Klára Laurenčíková: „Myslím, že paní moderátorka myslela na formální zakotvení školských ombudsmanů v systému obecně...“
Petr: „Dobrý den - funkce ombudsmana už neexistuje ?, anebo o něm nevíte ? viz. https://www.msmt.cz/ministerstvo/skolsky-ombudsman-1“
Klára Laurenčíková: „Existuje na MŠMT - zatím není formálně zakotvena např. ve školské legislativě. A nejsou tyto pozice přítomné běžně na různých stupních vzdělávání.“
Zdeňka Vacková: „Dobrý den, školský ombudsman v ČR existuje. Je jím PaedDr. Ladislav Hrzal.“
Klára Laurenčíková: „Ano pan Hrzal je ombudsmanem na MŠMT - neexistuje zatím školský ombudsman formálně definovaný a zakotvený např. ve školské legislativě - přítomnost takové pozice je v ČR zatím spíše vyjímkou - nicméně i přesto řada vysokých škol v poslední době ke zřizování této pozice přistupuje a to je jistě dobrá zpráva.“
Zdenek: „Tak asi by bylo dobře uvést vše na pravou míru a jméno a kompetence pana Hrzala zmínit, aby lidi nebyli "zmatení"... Děkuji!“
Klára Laurenčíková: „Rozumím,pan Hrzal pracuje na pozici školského ombudsmana na MŠMT. Bude-li ještě prostor - ráda zmíním. Rozuměla jsem otázce paní moderátorky tak, že ta pozice v ČR není zatím na školách příliš přítomna.“
Jana: „Dobrý den, dcera 13 let má ve třídě spolužáka, který onanuje při hodině. Jinak děvčata neobtěžuje ale tohle je jim velice nepříjemné. Budu to řešit s učitelkou, ale zajímalo by mě jak se k tomu má postavit dcera. Děkuji za odpověď“
Klára Laurenčíková: „Je dobře, že z pozice rodiče iniciujete setkání s paní učitelkou. Domnívám se, že je důležité porozumět více tomu, kdy a jak se toto děje - dát prostor i tomuto spolužákovi promluvit v bezpečí o tom, co se v jeho životě děje (co je impulsem takového chování) a zároveň samozřejmě pevně pojmenovat hranice toho, co není v kolektivu přípustné. Doporučuji skrze školu případně zajistit odbornou pomoc (psychologickou, či psychiatrickou). K ošetření narušených vazeb v kolektivu a obecně k tématu zdravé sexuality doporučuji škole využít podporu některých odborných org - například Jules a Jim, Centrum primární prevence a další...“
DAYD: „Existují v ČR v současné době případy sex. zločinů ze strany studentů na pedagozích?“
Klára Laurenčíková: „Existují případy, kdy je i pedagog objektem obtěžování ze strany studenta/studentky. Přesná data však k dispozici nemáme.“
denmark: „Kolik procent sexuálních zločinů v českých školách se dostane k orgánům činným v trestním řízení?“
Klára Laurenčíková: „Omlouvám se - obávám se že takto specifická data k dispozici nemáme. Jisté je, že dochází k podobným problémům častěji, než kolik je zveřejněno a skutečně řešeno.“
Lidka: „Dobrý den. Před lety jsem byla zapletena do kauzy údajného sexuálního obtěžování v jedné dětské léčebně. Začalo to obviněním a uvězněním učitele, který pomáhal dívkám na WC - dívky nesměli došlápnout na nohy a zrovna peříčka to nebyla. Chtěl jen ulevit sestřičkám. Dívky po shlédnutí seriálu učitele obvinily. Až u soudu se ukázalo, že obě dívky lhaly. Učitel se nakonec po propuštění z vazby oběsil, protože během vazby se s ním rozvedla žena, přišel o práci a nemohl sehnat jinou a lidé ve městě si na něj ukazovali prstem. Další dívky totéž zkusily na mě. Já s nimi však nepřišla vůbec do bližšího styku a to mě zachránilo před vyšetřováním. Ale zaměstnavatel mi sebral osobní ohodnocení, přeřadil mě na jinou práci a to i přesto, že se opět ukázalo, že si to holky celé vymysleli. Díky této zkušenosti jsem velmi opatrná v soudech o tom zda ten či onen obtěžoval dítě. To dítě si to často vymyslí a rodiče ho v tom ještě podporují, protože mu slepě věří. Jak rychle rozpoznat, zda dotyčné dítě mluví pravdu nebo lže?“
Klára Laurenčíková: „Naprosto souhlasím, že je nutné s velkou opatrností pečlivě vyhodnotit všechny informace a souvislosti. Falešné obvinění může mít fatální následky do života mnoha lidí. Myslím, že zde hraje zásadní roli kvalitní diagnostická práce dětských psychologů a dalších specializovaných odborníků. Je mi moc líto k jak nešťastné události došlo a jak těžkou zkušenost jste Vy sama přímo prožila...“
Olga: „nemělo by se více věnovát sexuální výchově, resp. její organizaci a koordinaci ministerstvo školství ?, je pravda, že existuje několik webů např. mluvte s dětmi/, které obsahují informace o sexualitě, vhodné pro děti, rodiče i učitele ale to je ojedinělé ale málo známé.finančního hlediska pro zůčastnběné“
Klára Laurenčíková: „Naprosto souhlasím - moderní a kvalitní pojetí sexuální výchovy je velmi potřebné a je třeba mu ze strany MŠMT, NPI a odborných organizací věnovat vysokou prioritu. Sejně tak jako osvětě rodičů.“
Zdenka: „Dobrýd den, jsem bývalá zaměstnankyně ze Zařízení pro děti cizince, Permon.Vzpomínáte si na Permon? Některé napůl vykonstruované případy ze seriálu Ochránce, kdy je velmi snadné něco vidět zvenku úplně jinak než to opravdu podle médií je, mi tento smutný příběh funčního zařízení připomíná....Vím, že v té době jste na Mšmt také na vyšší funkci pracovala, Hezký den a děkuji“
Klára Laurenčíková: „Hezký den - promiňte nerozumím přesně otázce. Ano - na Permon si pamatuji. Mám za to, že Ochránce poměrně věrně popisuje případy z reálného života a snaží se poctivě ukazovat, že málokdy máme šanci nahlédnout všechny souvislosti a znát perspektivu všech aktérů.“
Adinka: „Dobrý den. Nemám ani otázku.Zažila jsem na pracovišti sexuální narážky a ponižování a nedovedla se vůbec bránit. Bylo to ze strany mladšího nadřízeného. Když jsem se pokusila slovně bránit , tak si našel záminku ,aby měl vždy navrch a k tomu mi sebral třeba prémie. Pro ženu je těžké ubránit se….“
Klára Laurenčíková: „Souhlasím, některé situace mohou být velmi paralyzující. Je moc důležité nezůstat v takové situaci osamocená. Zkusit zavolat do některé specializované organizace - např. Profem či Bílý kruh bezpečí. Mohu zde dostat podporu a pomoc a mohu se spolehnout na důvěrnost v nakládání se svěřenými informacemi. Je také užitečné dopřát si psychologickou či terapeutickou podporu pro zpracování nepříjemných zážitků.“