Chat

host

Jan Sýkora

TV seriál Ochránce – k epizodě Vrabčák

Záznam chatu z pondělí 18. října 2021

ANTIMONY: „Není lepší o tématu, které je v epizodě Vrabčák, točit dokument(y)?“

Jan Sýkora: „Hezký den, určitě by bylo skvělé, kdyby vznikaly i dokumenty. Ale i takto otevřené téma pro širokou veřejnost mi přijde přínosným počinem.“

ANTIMONY: „Jak se Vám líbí epizoda Vrabčák?“

Jan Sýkora: „Epizoda mi přišla příjemně pozitivní :-)“

AK: „Sledujete pravidelně TV seriál Ochránce?“

Jan Sýkora: „Hezký den, pořad nesleduji pravidelně - ale moc mu fandím, protože otevírá otázky vzdělávání v širší společnosti.“

Jana K.: „Dobrý den, pane Sýkoro! Moc ráda vás zase vidím.... učil jste mě kdysi dávno na UHK a pak jsem vám fandila na konferenci o vzdelavani v Jihlavě. Poslední epizodě Ochránce mě moc nepotesila. Co vas? Mám pocit, že si z toho lidé mohou vzít, že dítě, které není v běžném systému školství skončí jako negramotne a že alternativa je jen pro určité děti. Já alternativu nadšené obhajuju :-) Myslím, že uz davno je načase pochopit, že školství je potřeba změnit...“

Jan Sýkora: „Hezký den,zdravím Vás. Myslím, že seriál mluví k širokému spektru diváků a vždy je nezbytná určitá zkratka. Inovativnost je ale nezastavitelná a z alternativy se stane určitá běžnost - protože i strategické dokumenty MŠMT a ČŠI mluví jazykem inovace :-).“

Lucka Hájková: „Dobrý den. Učím angličtinu na základní škole. Snažím se učit "jinak", snažím se být průvodcem dětí. Úplně jsem odbourala frontální výuku, chci, aby se děti učily činností. V mých hodinách je hluk, živo.... Myslím si, že to půjde. Pravda - je to dřina, někdy si říkám, že když bych si odvykládala své před tabulí, tak bych měla o 2/3 práce méně, ale to by mě nebavilo. Nejvíc mě trápí známkování, které je strašně nespravedlivé a demotivující. Jenže - naše škola mi neumožňuje hodnotit jinak než stupnicí 1 - 5. A to nemluvím o rodičích. Často mám pocit, že rodičům je úplně jedno, co děti umí, zajímají je jen známky.... Smutné. Ani nevím, co jsem se chtěla zeptat, spíš se jen svěřit :-).“

Jan Sýkora: „A já Vám přeji ať vydržíte v ochotě a chuti měnit zaběhlé. Přijde mi dobré hledat ještě nějaké podpůrné pilíře (kolegy s podobným smýšlením, supervizní skupinu pro učitel atd.).“

Aleš Aujezký: „Většina tzv. negativních jevů (šikana, drogy, patologické vztahy atd.) je výsledkem nesprávného naplňování přirozených potřeb. Současná rodina většinou nezvládá připravit dětem prostředí, kde by se naučily uspokojovat své potřeby nezávadným způsobem (nikdo je to nenaučil). Škola by se toho měla ujmout, ale ne biflováním pouček, nýbrž sebezkušenostním zážitkovým vyučováním ve skupinách do 15 žáků pod vedením učitele, který ovládá empatii, akceptaci žáků a soulad vnitřního i vnějšího prožívání. Co Vy na to?“

Jan Sýkora: „Děkuji za komplexní otázku. Určitě se změnila současná rodina a nezměnily se potřeby dětí - tj. něco se musí měnit a škola může být prostředím, kde se kompenzují změny v rodině. To co navrhujete je hodně revoluční, protože kompetence učitelů by musely být doplněny o OSV výcvik a jeho aplikace. Ale určitě segmenty tohoto by měly pronikat třeba do třídnických hodin, do školních výjezdů atd. - což se naštěstí na mnohých školách děje.“

Hana: „dobrý den, jak vidíte přechod dítěte z alternativní školy, kde není známkování, zvonění,písemky apod. na osmileté gymnazium? ??? Dítě je ve škole spokojené,jen rodiče někdy vahají zda se naučí stejně jako v běžné statní škole.“

Jan Sýkora: „Hezký den, tady mi přijde, že vždy záleží na konkrétním dítěti (jeho motivacích - zda jsou jeho, či rodičů). Obecně pokud dítě chce, těší se na změnu, vnímá to jako dobrou životní výzvu, tak to dobře zvládne.“

Alena: „Dobry den, přeji Vám mnoho úspěchů v práci, kterou děláte. Již druhým rokem marně hledám práci učitele. Můj problém je asi v mém věku (51) a žádné praxi. Potřebnou kvalifikaci mám ukončenou, ale jak se zmíním, že jsem ještě neučila a je mi už tolik let, zájem opadne. Mám zkušenosti s domácím vzděláváním žáků. Myslíte, že mám ještě šanci, nebo se mám s tím smířit. Děkuji za odpověď.“

Jan Sýkora: „Přeji Vám ať najdete tu správnou školu - určitě to půjde. Zkuste i školy, které se specializují na domácí vzdělávání, protože Vaše zkušenost by mohly využít.“

Martina H.: „Dobry den, zajimalo by me, pote co se skola zaradi mezi inovativni, jakym zpusobem se dale kontroluje zda porad splnuje podminky inovatnivnich skol. A je to pak trvaly stav nebo se inovatnivni skola muze promenit zpet v "klasickou". Predem dekuji a hlavne preji hodne uspechu a hodne novych a kvalitnich inovativnich skol.“

Jan Sýkora: „Hezký den, každá škola může být inovativní a věřím, že takřka je - jen se někdy cílí na jiné oblasti inovativnosti (nová fasáda, vybavení IT atd.). Obecně se jako asociace připojujeme ke Strategii 2030+ MŠMT - https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030 - která určuje směr inovativnosti se kterým se ztotožňujeme. Setrvalý stav to být nemusí, ale myslím, že většina inovativních škol se snaží neustálé reflektování aktuálního stavu a hledání možných výzev integrovat do hodnot a kultury dané školy - tj. makají na tom, aby inovativní zůstaly.“

Eva: „A co testy Cermatu? Nestávají se nuceným cílem ve vzdělávání, strašákem dětí, rodičů i učitelů?“

Jan Sýkora: „Ano vnimám to (a nejen já) jako eror systému - v rámcových dokumentech (RVP) mluvíme o kompetencích a pak šup a vnoříme test akademických znalostí, který pak promění cíle vzdělávání.“