Chat

host

Mgr. Veronika Šporclová

Dopad distanční výuky

Záznam chatu z pondělí 19. dubna 2021

Iva: „Co dělat a jak připravit dítě na návrat do školy,když učitelé ve škole už se těší až na děti naběhnou a dají jim spoustu písemek,aby jim ukázali jak se vlastně doma flákali. Stejně to proběhlo už v prosinci a dítě díky tomu do školy už ani nechce.“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Ivo, domnívám se, že učitelé se těší do školy ne proto, aby ukázali dětem, jak se doma flákali, ale proto, aby děti viděli a pomohli jim překonat toto náročné - předělové období z distanční výuky do školy. I pokyny z MŠMT v reflektují náročnost této situace a pedagogové věnují mnohem větší pozornost práci s kolektivem, upevňování základních návyků a pochopitelně také procvičování probrané látky. Pedagogové počítají s tím, že rozdíly ve vědomostech dětí mohou být větší a přizpůsobí tomu tempo výuky. Dětem, které mají nebo budou mít ve výuce větší potíže, je věnována také větší pozornost i podpora, pedagogové konzultují další postup i s rodiči. Má zkušenost ukazuje, že děti se do školy těší zejména na spolužáky, ale také na vyučující a standardní výuku, na kterou byly zvyklé. Pokud budete zdůrazňovat pozitiva, která z návratu do školy pramení, tak tím pomůžete zmírnit i případné obavy vašeho dítěte. Držím pěsti, ať návrat do školy proběhne co nejlépe. Veronika Šporclová“

Jana: „Dobrý den,může distanční výuka zhoršit u dětí s ADHD pozornost? Dítě šlo do puberty a co je doma tak pozornost je čím dál horší a dělá mnohem více chyb z nepozornosti a jen nevíme jestli za to může puberty nebo online výuka. Děkuji“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Jano, domnívám se, že za zhoršením pozornosti vašeho dítěte nebude pouze jeden faktor, ale jejich kombinace. V období puberty dochází k velkým tělesným i hormonálním změnám, což může ovlivnit také fungování mozku, tedy i pozornost. A pochopitelně změna pracovních návyků a rozptyl pozornosti, ke kterému často při distanční výuce dochází, mohou ovlivnit soustředění i celkovou unavitelnost. Proto bych doporučovala zajistit vašemu dítěti takové pracovní místo, kde budou vnější podněty limitovány a dítě se tak bude moct soustředit pouze na jednu činnost. Také dodržování pravidelného režimu je pro děti s ADHD klíčové, proto se snažte, aby vaše dítě mělo i během online výuky podobný režim jako ve standardním režimu (tzn. pravidelné jídlo, pitný režim, odpočinek, dostatek spánku). A v rámci možností zachovat klid i určitou míru shovívavosti, přimhouřit oči nad některými chybami. Přeji pěkný den a zdravím. Veronika Šporclová Veronika Šporclová“

Katka: „Dobrý den, paní doktorko. Mám na Vás velkou prosbu, mohla bych Vás požádat o Váš mail? Potřebovala bych Vás kontaktovat, ohledně mé závěrečné absolventské práce. Předem Vám moc děkuji! Kovalová“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Katko. Můžete mi napsat na veronika.sporclova@ff.cuni.cz S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“

ANTICYKLON: „Jaké pozitivní negativní dopady distanční výuky existují v ČR?“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, nic není černobílé, proto ani distanční výuku nelze považovat za jednoznačně dobrou nebo špatnou. Z pohledu žáků za pozitiva (hovořím ze své zkušenosti) můžeme považovat větší časovou flexibilitu žáků, možnost vstávat později, děti se učí samostatnosti a sebeorganizaci. Negativum je jednoznačně ztráta kontaktu s vrstevníky, možnost kooperace a interakce nejen při vyučování, ale také o přestávkách a mimoškolních aktivitách. Některé děti si stěžují, že pedagogové nedokážou odhadnout přiměřené množství požadavků a nároky jsou vyšší než během standardní výuky. Pedagogové se museli během krátké doby naučit zcela jiný styl výuky. Interaktivita, kterou lze zajistit při docházce dětí do školy, je během distanční výuky limitována. Učitelé jsou v kontaktu s dětmi velmi omezeně, někdy je po několik měsíců téměř nevidí jinak než jako černý obdélník na monitoru počítače. Na druhou stranu i pedagogové mezi sebou sdílí různé aktivity a úkoly, které využívají během distanční výuky a které lze využívat také při běžné výuce ve škole. Proto určité obohacení a rozšíření obzorů lze považovat za pozitivní stránku distanční výuky. Velká zátěž je kladena na rodiče, kteří musí fungovat v několika rolích a rozptyl pozornosti i aktivit často vede k jejich přetížení, únavě. Je to pro všechny nepochybně velmi důležitá zkušenost, ze které se můžeme poučit, která nás může posílit a obohatit. S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“

STOP1: „Budou nějaké dopady distanční výuky známy až za dlouho?“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, odborná veřejnost průběžně monitoruje a věnuje pozornost dopadům distanční výuky. Aktuálně se řeší spíše eliminace těch nejzásadnějších - snížit přetížení rodičů, umožnit dětem i pedagogům vrátit se do pravidelného režimu, do společného kontaktu, podpora dětí či rodin, u kterých se projevily závažnější psychické potíže. Nemůžeme opomenout také eliminaci chybějících vědomostí žáků i pracovních návyků, ztrátu motivace i vůle ke vzdělávání, které distanční výuka v mnohých případech způsobila. Je již prokázána souvislost mezi stresem a výskytem zdravotních i psychických obtíží. Kromě celkového stresu způsobené koronavirovou infekcí (strach z onemocnění, úmrtí blízkých osob i častější setkávání s tématem smrti, apod.), může vyšší míru stresu způsobovat i nadměrné používání technologií, omezená možnost fyzického pohybu i aktivit, které nám dělaly radost. Dlouhodobější dopady distanční výuky a celkově tohoto covid období bude možnost posoudit s odstupem času (např. vliv na psychický i fyzický vývoj dětí, na duševní i fyzické zdraví obyvatel). Ale již na základě současných poznatků se můžeme snažit negativní dopady eliminovat a posilovat naši fyzickou i psychickou odolnost. Přeji pěkný den, Veronika Šporclová“

Gruberová: „Dobrý den, dcera navštěvovala ZS v Německu a nemám pocit, že by tam bylo víc nabídky kreativních předmětů na škole. Pouze 1x VV týdně a za cele 4 roky byla jen jednou se školou v divadle. A az ve 4.třídě na škole v přírodě (4 noci). V Čechách nabízí škola určitě pro děti více kulturních zážitků v rámci školy. Hezký den“

Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, paní Gruberová, děkuji za vaše kulturní srovnání a jiný pohled. Domnívám se, že české školství se snaží dbát na rozvíjení kulturního vnímání dětí v různých uměleckých oborech. Školy v přírodě jsou akce, na které většina dětí i s velkým odstupem ráda vzpomíná. Je to čas, který slouží k utužení kamarádských vztahů i ke vzájemnému poznávání. Tyto aktivity jsou rodinou těžce nahraditelné. Ale vztah ke kultuře a k umění obecně odráží také hodnotový systém rodiny a věřím, že spousta rodičů své děti k tomuto spontánně vede. S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“