Chat

Mgr. Veronika Šporclová
Návrat do školy - z pohledu učitelů
Záznam chatu z pondělí 12. dubna 2021
STOP: „Co COVID podle Vás způsobil českému školství?“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, zavření škol v důsledku epidemie covid způsobila v oblasti školství velké změny. Během krátké chvíle se museli pedagogové i děti "přepnout" na jiný způsob fungování - takový, na který vůbec nebyli zvyklí. Některé změny jsou pozitivní - např. možnost využití online učeben i při běžné výuce, zadávání domácích úkolů online. Děti jsou nepochybně samostatnější a zdatnější v efektivním používání různých aplikací a technologií. Pedagogové jsou také obohaceni o nové poznatky a jiné možnosti vzdělávání. A všichni pochopili, že škola má v životě dětí velké místo. Že nic nenahradí osobní kontakt, pravidelné setkávání ve školních lavicích. Děti i učitelé se těší do školy a to vnímám jako tu nejpodstatnější a pozitivní změnu :-) S pozdravem Veronika Šporclová“
ANTICYKLON: „Jak vy osobně vidíte návrat do školy?“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, já osobně vidím návrat dětí do škol pozitivně. Vidím, že děti i učitelé se těší, až se opět setkají - děti zasednou do školních lavic a učitelé uvidí "své" děti jinak než jako malou fotku, ikonu či "černý obdélníček" na monitoru počítače... Věřme, že situace se bude stále zlepšovat, že se budou postupně vracet další děti a že k zavření škol již nedojde. S pozdravem a přáním pěkných jarních dní Veronika Šporclová“
SKINF: „Co si myslíte o rotační výuce?“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, rotační výuku vnímám v tuto chvíli jako kompromis mezi každodenní docházkou a alespoň částečným návratem dětí do školních lavic. Z psychologického hlediska považuji za důležité, aby si děti postupně zvykaly na školní režim - ranní vstávání, příprava do školy (obléknout se, ranní hygiena)... Jsou to možná malichernosti, které ale po dlouhé době zcela jiného režimu mohou být pro dítě i pro celou rodinu velkou změnou, na kterou si bude potřeba zvykat. Děti se také musí učit fungovat v kolektivu, pracovat týmově, učit se ve školních lavicích, dodržovat pravidelný školní režim (včetně přestávek na svačinu...). Je důležité si uvědomit, že některé děti (žáci 3.,4.,5.tříd) se do školy vrátí po dlouhých měsících. Prošly velkou změnou v oblasti psychického i fyzického vývoje. I tuto změnu musí učitelé reflektovat - v některých případech neviděli děti osobně až 6 měsíců, což není v životě a ve vývoji dítěte málo. Proto považuji rotační výuku jako dobrou příležitost k návratu do režimu, který byl dříve standardní. Věřím, že se postupně budou děti do škol vracet a postupně se i my všichni vrátíme do běžného fungování. S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“
Eva: „Dobrý den, můžete mi vysvětlit, když děti absolvují test, jsou negativní, paní učitelka je negativní/nebo naočkovaná, proč musí děti sedět celé vyučování v roušc, děkuji“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, děkuji za vaši otázku, ale nejsem kompetentní k jejímu zodpovězení. Na váš dotaz by mohli odpovědět zaměstnanci Ministerstva zdravotnictví ČR, kteří nepochybně znají důvody pro zavedení tohoto opatření. Z praxe i zkušeností se mohu jen domnívat, že je to i z důvodu možné falešné negativity testů. Snahou je z mého pohledu eliminovat případnou nákazu na minimum. Přeji odolnost psychickou i fyzickou, Veronika Šporclová“
Petra: „Dcera, 8 let, se bojí testování. Doporuučujete raději omluvit dítě z vyučování, nebo přemluvit k testování?“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Petro. Dnes jsem byla svědkem návratu některých žáků do školních lavic s nutností testovat se před vyučováním. Mohu říci, že vše proběhlo naprosto hladce, děti byly připraveny a poučeny a i proto, že v tom nebyly samy - měly u sebe paní učitelku, viděly ostatní spolužáky, tak testování bez problémů zvládly. A jako další benefit vnímám, že když děti zvládnou i tuto nepříjemnou "zkoušku", posílí je to a budou mít dobrou zkušenost i do budoucího života. Držím pěsti, ať to vaše holčička dobře zvládne. S pozdravem Veronika Śporclová“
Hanka: „testy sice nebolí, ale kdoví čím jsou napuštěny, rotační výuka je nesmysl, roušky ničí imunitu. Co proti tomu můžeme dělat? děkuji“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, záleží na vašem rozhodnutí. Pokud máte obavy z bezpečnosti testů i nošení roušky, pak v tuto chvíli je možné nechat dítě doma a učit ho v domácím prostředí. Z mé zkušenosti nošení roušek děti v tuto dobu zvládají velmi dobře a neznám vědecké studie, které by prokázaly poruchu imunity v souvislosti s nošením roušek. Máte-li pochybnosti o bezpečnosti antigenních testů, můžete se informovat u kompetentních osob. Nejsem informována o vědeckých studiích, které by zjistily nežádoucí účinky či zdravotních komplikací v návaznosti na používání antigenních testů. Pravděpodobně bychom si všichni přáli návrat do běžného režimu. Proto si kladu otázku, co můžu za sebe udělat pro to, aby se to co nejdříve podařilo a aby se riziko šíření nákazy eliminovalo? A testování, zakrytí dýchacích cest či očkování je to, co se zatím ukazuje jako efektivní - i když, přiznávám i za sebe, ne zcela komfortní. Věřme, že se to ale podaří a toto náročné období bude v dohledné době za námi. S pozdravem Veronika Šporclová“
SKINF: „Co si myslíte o tomto?: Pokud rodiče odmítnou nechat děti před prezenční výukou otestovat, nic jim nehrozí. Jejich děti ale nebudou moci do školy a budou i bez distanční výuky.“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, v tuto chvíli mají děti možnost vzdělávání ve škole s nutností prokázat negativní test na přítomnost koronaviru. V případě, že toto neprokáže, může pokračovat ve vzdělávání v domácím prostředí podobně, jako když je nemocné. Uvědomme si, že povinnost testovat se neplatí pouze pro žáky, ale také pro pedagogy. Pro rodiče je to záruka, že jejich dítě je v pravidelném a leckdy úzkém kontaktu s osobou, která není z hlediska přenosu nákazy riziková. A negativní testy dětí dávají klid také pedagogům. Jsou pedagogové, kteří z různých důvodů nejsou nebo nemohou být očkováni. Setkali jsme se s několika případy, kdy někteří obětaví pedagogové udržovali i během distanční výuky kontakt s žáky v rámci individuálních osobních konzultací. Následně se pak u žáka prokázala nákaza covid-19, pedagog byl ohrožený nákazou (a u některých pedagogů se mohlo jednat o život ohrožující stav). Proto můžeme vnímat povinnost testování ne pouze jako nepříjemné restriktivní opatření, ale jako snahu zajistit dětem i pedagogům bezpečné prostředí. S pozdravem a přáním pevného zdraví Veronika Šporclová“
Ondřej Lisičan: „Jsem student prvního ročníku střední školy. Kdy a nebo jestli se vůbec ještě studenti středních škol vrátí do školy, nebo i na intr. TOTO JE MÚJ DOTAZ“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Ondřeji, tento dotaz musíte směřovat na kompetentní osoby - úředníky z ministerstva zdravotnictví nebo ministerstva školství. Zatím se v médiích hovoří o návratu žáků 1.stupně ZŠ a studentů posledních ročníků SŠ. Domnívám se, že přání všech je návrat všech žáků i studentů do škol. Jestli se to podaří ještě během tohoto školního roku, to nedokážu říct. Ale moc bych si to přála (a podle dotazů diváků nepochybně nejsem sama :-) S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“
Štěpán Lisičan: „Dobrý den jsem Štěpán Lisičan chodím do 6.B a mám rád tento pořad chtěl bych tam být. Ať žije SAMA DOMA!!!!!!“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, Štěpáne. Vyřídím vaše přání realizačnímu týmu pořadu Sama doma :-) S pozdravem Veronika Šporclová“
Petra Pokorná: „Dobrý den, jmenuji se Petra Pokorná a mám dva syny 11 a 15 let. Mladší je autista a do skoly půjde až zítra, navštěvuje školu speciální, mám obavu z testování,po škole se mu stýskalo, rád pracuje, ale při předchozích návratech, mi nechtěl chodit čůrat ve škole,klidne se pocural. Možná si na nás pamatujete z pobytu v Janských lázní asi před 6 lety od tehdy ještě APLY. Starší má poruchy učení, a tak jsem se obou klukům intenzivně věnovala . Myslím si, že se všeobecně dětem a rodinám,které mají zdravotní roblém, moc nikdo nevěnuje, musí dodržovat všechna nařízení, zavírají jim školy ze dne na den, při tom oni potřebují jistotu. Děkuji.“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, paní Pokorná. Pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami a pro jejich rodiny je tato doba velmi náročná a obdivuji je, jak to zvládají. Pro některé děti s poruchou autistického spektra je distanční výuka více vyhovující a jsou doma spokojené. Bez větších problémů zvládají také návrat do škol. Někdy je potřeba, aby rodiny přijaly, že děti v domácím prostředí mohou pracovat méně než ve škole (z pohledu některých dětí se totiž učí ve škole, ale ne doma u počítače :-) Jsou ale děti, kterým časté změny nedělají dobře a mohou reagovat zvýšenou úzkostností, psychosomatickými obtížemi a celkovým zhoršením stavu. Píšete o obavách z testování. Děti to většinou dobře zvládají, ale podobně jako v jiných situacích pomáhá předvídatelnost a určitý nácvik. Na internetu jsou k nalezení instruktážní videa, která mohou dětem ukázat, na co se připravit, jak testování vypadá. Pokud byste zvládli alespoň poprvé testování v domácím prostředí, pak zážitek, že test nebolí, může vést ke zklidnění dítěte a k tomu, že i ve škole vše zvládne. Držím vám i vaší rodině pěsti a hlavně hodně zdraví. Se srdečným pozdravem Veronika Šporclová“
Julie: „Dobrý den, chci se zeptat jestli se vrátí žáci 2. stupně zš do škol, popř. kdy? Předem děkuji za odpověď.“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, na tuto otázku nedokážu odpovědět. Předpokládám, že se návrat dětí bude odvíjet od celkového vývoje epidemiologické situace. Snad vývoj dalších dní bude pozitivní a bude neustále docházet k tomu, že do školních lavic budou zasedat i žáci 2.stupně ZŠ a středoškoláci. S pozdravem Veronika Šporclová“
SK: „Obecně se tvrdí, že "návrat na závodní dráhu je horší než začátek" - platí to i pro návrat do škol nyní?“
Mgr. Veronika Šporclová: „Dobrý den, děkuji za zajímavý dotaz a trefné přirovnání. Domnívám se, že toto rčení může dobře vystihovat i návrat dětí do škol. Ačkoliv se děti do školy těší, zároveň na distanční výuce vítají klidnější režim, zejména pozdější vstávání. Během online výuky, která trvá opravdu dlouhou dobu, mohlo dojít k rozvolnění pracovních návyků i pracovní morálky jako takové. Návrat do běžného režimu (tedy na "závodní dráhu") může být pro některé děti velmi náročný a zdrojem stresu. Bude nějakou dobu trvat, než si organismus opět přivykne na jiné fungování. Pravděpodobně všichni víme, jak náročné jsou návraty po dovolené (i přechod z velkého pracovního vypětí na dovolenou). Známe, že nějakou dobu trvá, než si děti zvyknou na školní režim po návratu z letních prázdnin. Návrat do školy pro děti, které standardní školní výuku dobře znají, ale také vědí, co vyžaduje (určitou míru úsilí, vytrvalosti i motivace), může být opětovný nástup do školy náročnější než pro děti, které teprve nástup do školy čeká a nemají tyto zkušenosti. Proto po počátečním nadšení může dojít k poklesu energie i motivačně-volních vlastností a je potřeba vše znovu budovat. S pozdravem a přáním pěkného dne Veronika Šporclová“