Chat

host

Petr Dostál

Spotřebitelský servis v době covidu

Záznam chatu ze středy 13. ledna

SK: „Co je to nejpodstatnější na spotřebitelském servisu v době covidu?“

Petr Dostál: „Zdravím Vás, za daných okolností je třeba odkázat na vzájemnou ohleduplnost, ostatně toto doporučuje i Česká obchodní inspekce. Vedle toho však stále platí, že je třeba dodržovat právní normy upravující spotřebitelský servis - tedy občanský zákoník a zákon o ochraně spotřebitele, který velmi podrobně upravuje práva a povinnosti podnikatelů i spotřebitelů. Přeji pěkný den, Petr Dostál“

Stanislava Pohorelcová: „Sluchádka do uší, po doručení a vyzkoušení 1 den přestala správně fungovat, Reklamace proběhla a výrobce zdělil, že se vada neprojevila, - Chtěla jsem odstoupit od smlouvy, ale nebylo mi to umožněno, že je to zboží které vrátit nelze. Jak dále postupovat? Děkuji“

Petr Dostál: „Přeji pěkné odpoledne, v daném případě lze doporučit mimosoudní řešení sporů u České obchodní inspekce, která se může pokusit váš spor vyřešit. Ovšem klíčové je posouzení dané vady, zda vada existovala v době koupě, ve Vašem případě tomu tak zřejmě bude. Nicméně, pokud Vám nevyhoví podnikatel dobrovolně, nezbývá než se obrátit na právníka. Přeji krásný den, Petr Dostál“

SK: „Jaký by podle Vás měl být ideální spotřebitelský servis v době covidu?“

Petr Dostál: „Dobrý den, na Vaši otázku nelze odpovědět konkrétně. Lze doporučit vzájemnou ohleduplnost a pochopení, což doporučuje i Česká obchodní inspekce. Přeji krásný den, Petr Dostál“

STOP: „Jaké chyby by se mohly stát ve spotřebitelském servisu v době covidu?“

Petr Dostál: „Dobrý den, možných chyb je celá řada, např. nedodržení reklamační lhůty, nepřijetí reklamace, absence komunikace, nedostatečné informování ze strany podnikatele. Přeji pěkný den, Petr Dostál“

Lenka: „Dobrý den, Me mamce je 85 let, krátkodobá paměť funguje čím dál tím méně, neuvari si. Má problémy s kolenem, delší dobu nechodí ven. Vozim ji domácí jídlo, nakoupím potřebné. Cítí v bytě smrad, který k ní jde z bytu pod ním, kde vyrábějí drogy a chtějí ji zlikvidovat. Proto nevetra okny. Obvolala jsem lékaře a pecovatelky, ale nikdo mi nemůže pomoci, když ona sama nechce. Je nějaké východisko? Moc děkuji za odpověď.“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, jde zřejmě o velmi komplikovanou situaci přesahující spotřebitelské právo. Doporučuji se obrátit na právníka, se kterým danou situaci můžete důkladně probrat, tento Vám může i pomoci a doporučit postup. Máte-li za to, že se jedná o nelegální činnost, obraťte se na Policii ČR. Přeji krásný den, Petr Dostál“

Radka: „Dobrý den, k Vánocům jsem dostala boty zakoupené v prodejně Humanic. Bohužel jsou mi velké a potřebuji je vyměnit za menší. Prodejna je zavřená. Jak se s nimi domluvit? Upřednostňuji osobní výměnu. Prodlužuje se nějak kvůli covidu doba k možné výměně zboží? A jak je dlouhá? Děkuji.“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz, klíčové je, že zboží bylo zakoupeno v kamenné prodejně, zde nemůžete odstoupit od smlouvy ve lhůtě 14 dnů. Současně skutečnost, že Vámi zakoupené boty jsou Vám velké, nelze považovat za vadu, pak nelze zboží ani reklamovat. Každopádně spousta prodejců nabízí jako nadstandard svých služeb možnost vrátit či vyměnit zboží nad rámec jejich zákonných povinnosti. V tomto ohledu doporučuji projít obchodní podmínky daného prodejce, případně ho kontaktovat telefonem či mailem a dotázat se ho na tuto možnost. Přeji krásný den, Petr Dostál“

Helena: „Dobrý den, vraceli jsme nyní po Vánocích chytré hodinky. Jednalo se o prodlouženou lhůtu na vrácení. Hodinky špatně načítaly kroky, načítaly i při pouhém pohybu ruky. Převzetí bylo odmítnuto z důvodu otevření krabičky a chybějícím přelepkám na krabičce. Je to správné musí být krabička přelepena originál přelepkami. Prý se neměla vůbec otvírat. Zboží nám nezbylo než reklamovat. Děkuji za odpověd.“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Chápu-li Váš dotaz správně, došlo k nákupu hodinek přes internet, v takovém případě máte právo od smlouvy odstoupit ve lhůtě 14 dnů, a to na základě zákona - zde však právo spotřebitele nelze zatěžovat žádnými nepřiměřenými požadavky. Ovšem, pokud došlo ke smluvnímu prodloužení lhůty pro odstoupení (vrácení) a došlo k uplatnění tohoto práva po zákonné lhůtě 14 dnů, pak může podnikatel právo spotřebitele omezit podobnými ustanoveními. Přeji krásný den, Petr Dostál“

Josef: „Dobrý den. Reklamoval jsem v záruční době TV. pro závadu. Prodejce totiž převzal TV a vypsal reklamační list, ale po 35 dnech jsem ještě neměl přístroj zpět. Bylo mi řečeno, že trvalo týden, než byl dopraven do servisu. Prosím, kdy začíná 30 denní lhůta pro vyřešení reklamace. Děkuji.“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Zásadně platí, že reklamační lhůta plyne od uplatnění reklamace, pokud jste výrobech předal společně s reklamací, lhůta pro reklamaci plyne od tohoto okamžiku. To, že následně výrobek cestuje cca týden k smluvenému servisu prodávajícího, jde k tíži prodávajícího. V daném případě byste tak zřejmě měl právo odstoupit od smlouvy. Přeji krásný den, Petr Dostál“

Dana: „Dobrý den, v říjnu minulého roku jme si objednali z Aska sedací soupravu, přivezli nám ji druhy týden a listopadu a po rozbalení jsme zjistili ,že je ve švech pokrčená a látka na určitých dílech seda áku je vytahaná, a s Askem to řešíme, napsali žě k vuli kovidu mají na řešení 60 dnu , fotky jsme jim odeslali a čekáme na jejich technika, prosím o radu jaké máme moznosti. Mockrát děkuji za odpověd“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Obecně platí, že lhůta pro vyřízení reklamace je 30 kalendářních dnů, a to na základě zákona o ochraně spotřebitele. Tato lhůta lze prodloužit smluvně - musí s tím tedy souhlasit obě strany, lhůtu nelze jednostranně prodloužit. Doporučuji tak prostudovat obchodní podmínky, zda jste souhlasila s prodloužením této lhůty. V daném případě se lze obrátit na Českou obchodní inspekci s návrhem na mimosoudní řešení sporů, případně věc zkonzultovat s právníkem. Přeji krásný den, Petr Dostál“

CAAB: „Jaká je podle Vás správná morálka, etika, zásady spotřebitelského servisu v době covidu?“

Petr Dostál: „Dobrý den, děkuji za Váš dotaz. Principiálně platí obecná morálka, etika, zásady. Česká obchodní inspekce dokonce doporučuje vzájemnou ohleduplnost a pochopení v této těžké době. Přeji pěkný den, Petr Dostál“