Chat

Hana Chalušová
Fórum rodičů – komunikace se školou
Záznam chatu ze středy 4. listopadu 2020
Jana: „Dobrý den,má právo učitelka dítě vypnout z online hodiny když má pocit že se moc drze zeptalo,nebo něco okomentovalo?Děkuji“
Hana Chalušová: „Je to stejné, jako jestli má právo učitel vykázat dítě z hodiny. Určitě jsou lepší způsoby, jak pracovat s pozorností dětí. Určitě bych o tomto s učitelem jako rodič promluvila.Otázky a komentáře dětí by neměly být předmetem sankcí ze strany školy.“
ANTI: „Co může vše dokázat kvalitní komunikace rodičů a školy?“
Hana Chalušová: „omunikace rodiny a školy zlepšuje celkové klima školy a je to jeden z indikátorů kvalitní školy. Profit z toho mají nejen rodiče a učitelé, ale hlavně děti.“
SK: „Jak vidíte jev komunikace se školou?“
Hana Chalušová: „Jak funguje komunikace mezi rodinou a školou je jeden z indikátorů dobré školy, rodiče a učitelé jsou partnery ve vzdělávací cestě dětí, děti z toho profitují. Dříve byla rodina dodavatel dětí, dnes se spolupráce odvíjí dvěma směry, a to že rodina je klient a vzdělávání je služba, a to, co podporuje Fórum rodičů je směr, kdy rodina je partner školy ve vzdělávání, které má být kvalitní a všechny děti mají mít spravedlivý přístup ke vzdělávání.“
ANTI: „Co vše řeší Fórum rodičů ohledně komunikace se školou?“
Hana Chalušová: „Fórum rodičů reaguje zejména na situace, které řeší jednotliví rodiče. témata jsou velmi různá, nyní je to distanční výuka, zajištění techniky, objem úkolů, omlouvání dětí, hodnocení, specifické vzdělávací potřeby dětí apod.“
ANTI: „Co může vše dokázat kvalitní komunikace rodičů a školy?“
Hana Chalušová: „Podporu dětí v jejich vzdělávání, výchovné partnerství mezi školou a rodinou, zlepšení celkového klima školy, větší vzájemné pochopení pro situaci učitelů ze strany rodičů a obráceně.“
DAYD: „Co vše může způsobit špatná komunikace mezi rodiči a školou?“
Hana Chalušová: „Izolaci dětí, malé porozumnění pro sebe navzájem, horší klima školy, nerealistické nároky školy na rodiny a obráceně.“
SK: „Jak by obecně měli rodiče komunikovat se školou?“
Hana Chalušová: „Určitě velmi otevřeně, posilovat vzájemnou důvěru, věřit, že učitelé chtějí dělat svou práci dobře. Empaticky, myslet na to, že učitelé mají také své starosti. Nebát se dávat zpětnou vazbu, i když to může být někdy těžké. Je možné oslovit poradenské pracoviště školy, pokud máte důvěru. Hledat řešení, nejde vždy vyhovět všem rodičům, leckdy různí rodiče mají odlišné požadavky. Jsou ale situace, kdy se jako rodiče obáváme o své děti, nedaří se nám komunikovat ve prospěch svých dětí. Když se vyskytne opravdu problém, je možné se obrátit na rodiče, členy školské rady, nebo přímo na nás, poradenskou platformu Fóra rodičů www.rodiceonline.cz“
Soňa Vernerová: „Dobrý den, prosím jak řešit distanční výuku u třeťáka, který je během dne ve "škole" pro děti zdravotníků kde si spíše hrají a distanční výuka probíhá 2x týdně cca hodinu v době kdy je dítě ve "škole" Děkuji“
Hana Chalušová: „Toto je slabé místo opatření, které má být podporou pro rodiče v první linii. Určitě bych se obrátila na tuto náhradní školu, zda by nebylo možné to změnit. Jsme si tohoto problému vědomí a doufáme, že dojde k úpravám ve prospěch dětí.“
ANTI: „Jak by neměli rodiče a škola spolu komunikovat?“
Hana Chalušová: „Určitě je důležité si uvědomit, že na obou stranách jsou nějaké zlozvyky v komunikaci. Důležité je, by komunikace nebyl boj, ale spolupráce. Vyhnout se faulům, naschválům. Zejména by neměla komunikace začít až v době, kdy už je nějaký problém. Pokud je problém takový, že je těžké vystoupit z pozic a emocí, je potřeba jakéhosi mediátora, facilitátora.“
divačka babička Eva: „vážená paní Haničko, moje dcera pracuje na směny v hospici , kde je práce velmi náročná, její ml. synek je adhd, znevýhodněn. Absolutně nestíhá ani nedaří ve výuce. Já nemohu pomoct , Ptám se, proč ministr školství neudělí 2. měsíční prázdniny a až se vše uklidní by se mohlo pokračovat? díky Krejčí babička“
Hana Chalušová: „Zdravím, vtuto chvíli nepanuje shoda ani v rámci postoje státu, ani v rámci rodičovské veřejnosti, jak by situace měla vypadat, důležité je, aby probíhala diskuse, do které jsou zahrnuti i rodiče. Také se neví, jak epidemiologická situace se bude vyvíjet, bylo by dobré znát možné scénáře na různé možnosti tohoto vývoje. Držím Vám palce.“
Marek: „Co vánoce Tešite co pecete co jíte štědrý večer“
Hana Chalušová: „Ano těším se na Vánoce, jsme velká rodina, pečeme pár druhů ve velkém množství a Vánoce držíme tradičně.“
SK: „Jak vidíte obecně v současnosti komunikaci rodičů a školy?“
Hana Chalušová: „Myslím, že jsme v předkroku, nyní není dialog rodiny a školy na národní úrovní symetrický, a situace v jednotlivých školách se velmi liší. Je potřeba podpořit rodiče, aby věřili, že jsou a mohou být partnery školy a podpořit učitele, že dobrá komunikace odiny a školy je výhodou pro školu. Je potřeba ale kultivovat tu diskusi, na obou stranách jsou ve hře komunikační zlozvyky, pochopitelné, ve hře jsou emoce, ať už zjevné, nebo podprahové. Situace v koronakrizi situaci hodně mění, ukazuje se, že dialog školy a rodiny je opravdu velmi důležitý, tam kde funguje, funguje lépe i distanční výuka.“
Jana: „Dobrý den, jaký je váš názor na výuku prvňáčků online více jak 1 hodinu? Slyšela jsem, že máte také prvňáčka:-) Děkuji“
Hana Chalušová: „Je to velmi individuální, proto je důležité výhledově rozvíjet kombinovanou výuku na jedné straně, a na druhé straně individualizovat výuku. V zásadě ale není možné realizovat online výuku zrcadlově se školním rozvrhem. Některé školy tak bohužel konají. Tam je třeba se obrátit na učitele, vedení školy a apelovat na dodržování doporučení MŠMT. Držím palce, případně se obraťte na náš poradenský web www.rodiceonline.cz. Konzultace je zdarma.“
Blanka Kawanová: „Dobrý den, prosím o váš názor: vnučka je v 7. třídě, výuka on line probíhá v dopoledních hodinách, někdy přijde emailem i 30 úkolů najednou, včetně neděle, podzimních prázdnin i večer. Vnučka trpí poruchou pozornosti, přesto se velmi dobře učí, její jedničky jsou vykoupeny nesmírnou dřinou a pomocí zejména maminky, která pracuje do 17 hodin. Ale začíná se u nich doma projevovat odmítavá reakce na jakékoliv pípnutí mobilu. Nejde o přetěžování? Je mi jich upřímně moc líto, protože to prozatím nevzdaly. Podle mého názoru by emaily měly přicházet podle rozvrhu daného dne a pouze v pracovní dny. Děkuji za odpověď. Blanka Kawanová, babička“
Hana Chalušová: „Zdravím, toto rovněž vnímám jako zahlcení, je potřeba o tom komunikovat s učitelkou, vedením, případně poradenským pracovištěm školy. Možná více rodičů v této škole to řeší jako problém, Je důležité dát škole zpětnou vazbu. Držím palce, případně se obraťte na náš poradenský web www.rodiceonline.cz, konzultace je zdarma.“
ANTI: „Jak vidíte je v - nekomunikace se školou?“
Hana Chalušová: „Mnoho rodičů nevěří, že mohou být partnerem škole, nebo jsou v nějaké zátěži a podporu, profesionální podporu ze strany školu a systémovou podporu státu. Jiní rodiče nechtějí se školou komunikovat, a to je také v pořádku. Pokud klima školy je otevřené v komunikaci s rodinou a ta funguje, aktivní rodiče mění podmínky ve škole tak, že z toho mohou profitovat všechny děti. Pokud je velké množství rodin, pro které není vzdělávání prioritou, je otázka, jak moc veřejnost věří tomu, že je vzdělávání prioritou státu, a jak tuto prioritu a kroky ke zvyšování kvality vzdělávání komunikuje s veejností.“
SK: „Co je to nejdůležitější na komunikaci mezi rodiči a školou?“
Hana Chalušová: „Důležité je vzájemnou komunikaci kultivovat. Na jedné straně podpořit rodiče, rodiče často nejsou dostatečně informovaní. Na druhé straně je potřeba klást důraz na profesionalitu pracovníků ve školství, kam i komuniakce s rodinou spadá. Zde je na místě se zabávat podporou profese socciálního pedagoga ve škole, který může být osobou, která má komunikaci školy a rodiny na straosti, ale také může rozvíjet vzdělávání pedagogů právě směrem rozvoje osobnostních kompetencí, kam spadá i komuniakce s rodiči.“
SK: „Jak by obecně měli rodiče komunikovat se školou?“
Hana Chalušová: „Určitě se vyplatí se školou komunikovat, profitují z toho děti. Dobrá komunikace rodiny a školy významně pozitivně ovlivňuje celkové klima školy. Některé rodiny mají těžší podmínku pro podporu svých dětí ve vzdělávání, tito rodiče potřebují jednak podporu ze strany školy, jednak systémovou podporu státu. Fórum rodičů dlohodobě pracuje na tom, aby toto téma nebylo jen retorickým cvičením politiků před volbami. Děti mají různé specifické vzdělávací potřeby, pro jejich naplnění je komunikace rodiny a školy také přínosem.“
SK: „Jak vidíte obecně v současnosti komunikaci rodičů a školy?“
Hana Chalušová: „Doba se mění, velká část rodičů přistupuje ke vzdělávání svých dětí proaktivně, je důležité pro n ě být informovaní, sledují různá kriteria kvality vzdělávání, odmítají nesymetrii v dialogu školy a rodiny. Koronavirová krize ještě vícce akcentuje potřebu dobré spolupráce rodiny a školy. Ukazují se rozdíly mezi jednotlivými školami v přístupu k distančnímu vzdělávání, distanční vzdělávání odhaluje přístup školy k dětem a rodinám, ke vzdělávání obecně. Každá krize obsahuje potenciál ke změně, je potřeba nyní se zaměřit i na podporu změn ve vztahu školy a rodiny, na idnividualizaci. Tato krize stejně tak totiž více odhalila velké rozdíly mezi rodinami v přístupu ke vzdělávání, k informacím a možnostem, jak podpořit své děti. Poteřby rodin jsou velmi různé, stejně jako jejich možnosti. To je potřeba zohlednit.“