Chat

host

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.

Babyrady - vývoj řeči

Záznam chatu z úterý 6. října 2020

ANTIMONY: „Jak nejlépe sledovat vývoj řeči?“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Jde o velmi širokou otázku. Pokud máte o vývoji řeči dítěte pochybnosti, je nejlép jej sledovat společně s odborníkem, který má dítě v péči - klinický logoped či klinický psycholog“

SK: „Co je na vývoji řeči to nejpodstatnější?“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Především intaktní sluch, přiměřené sociální prostředí a rozvoj sluchového a zrakového vnímání.“

SK: „Co nejhoršího se může stát během vývoje řeči?“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „trvalá stagnace, nerozvíjení rozumění a aktivní řeči - přičemž si této situace okolí nevšímá, bagatelizuje ji a nevyhledá odbornou pomoc“

Anna: „Dobrý den, pane doktore, máme dcerku starou 2 roky a 4 měsíce a namluví toho dost, bohužel námi srozumitelnou řečí jen stopově;)... Vymýšlí si vlastní slova, i těch není mnoho, a hlavně rozšiřuje význam těch stávajících. Při naší nejlepší vůli a detektivních schopnostech se nám nedaří rozluštit zdaleka vše. Je to úžasně živé, veselé a zvídavé dítě. Neděláme si z toho velkou hlavu, věříme, že to přijde, a pak se to rozjede :).. Ale přeci jen, kdyby to šlo trošku podpořit a mohli bychom lépe Bětulce porozumět, bylo by to fajn;):)... Povídáme si, ukazujeme, zpíváme, říkáme, ale nových slov moc nepřibývá. Po dlouhé době teď nově přidala "babi" a "jo":)... Chvílemi je to zoufalost, Bětka nám něco dlouze vysvětluje - povídá, posunkuje a rodiče nechápou... Co třeba znakování, mohlo by vývoj řeči podpořit? Děkuji mnohokrát za odpověď, S pozdravem Anna“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Je vhodná čas navštívit foniatrii a po domluvě s vaším dětským lékařem i klinickou logopedii. Pro vyloučení možné příčiny obtíží a pro navození teraputického progrmu klinickým logopedem“

Jana Novotná: „Dobrý den, mám 25 měsíčního syna, který moc nemluví. Řekne pár slov (ham, táta, teta, děda, hačí), ale spíše "mluví" svoji řečí. Když mu například řeknu ať po mě zopakuje máma tak spíš nemá zájem nebo se na mě jen usměje. Je toto v pořádku a potřebuje ještě čas? Děkuji za odpověď. S pozdravem Novotná“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku by bylo vhodné situaci řečit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Iveta: „Dobrý den, synovi byly v srpnu 2 roky a stále jen zvatla. Není mu rozumět, umí pár slov začínající předponou BA, máma, táta, baba, ne, to, kde je, ježiš, pijaja - pití ( zhruba 15 slov) a pár citoslovcí zvířat (cca 8). Raději po nás opakuje gesta než slova. Básničky ho nebaví, společné prohlížení knih, kreslení, vkladacky a další motorické hračky také ne. Nejradši má auta a lítání venku, když není po jeho, hodně se vzteká. Máme ještě počkat nebo raději vyhledat lékaře? Kolem nás je spousta dětí i mladších a přijde mi, že umí toho vic jak náš syn, přitom se mu hodně věnujeme.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku by bylo vhodné situaci řečit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Lucie: „Dobry den,chtela bych se zeptat kdy je dobre navstivit logopeda v pripade syna,ktery bude mit 3 roky a zatim pouziva omezeny pocet slov? Sem tam sklada dve slova (mama ham apod.), ale ma malou slovni zasobu a nema potrebu mluvit. Mam si na trilete prohlidce vyzadat zadanku na logopedii, nebo jeste vyckat? Dekuju za odpoved.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku by bylo vhodné situaci řečit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Anna S.: „Dobrý den, mám syna 4 roky, cca 2 měsíce zpět jsme podstoupili neurol. vyš., psych. vyš. a nastoupili na pravidelnou logo. Dle všech odborníků jsou vyš. negativní. Syn nemluví, má jen pár slov- máma, táta, mňam, auto, houpi, hají. Dle logo opožděný vývoj řeči. Máme šanci, že bude normálně mluvit a dožene to? Jinak je bystrý, chápe, chodí do normální školky od 3,5 let. Progres v řeči je velmi pomalý.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Dobrý den, chlapec bude jistě mluvit a rozvíjet se. Je klíčové, aby jste jeho vývoj podpořili spoluprací k klin. logopedem, který je schopen stanovit dlouhodobý intenzivnější progrm rehabilitace.“

Renáta: „Dobrý den, syn bude mít příští týden rok. Zatím jen říká máma, bába a ham. Jinak si tak různě brouká, žvatlá, napodobuje zvuky např. auta. Je to v jeho věku přiměřené nebo by měl umět více? Děkuji za odpověď.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku je možné vyčkat dalšího 1/2 roku se snahou podpořit vývoj řeči. Pokud by chlapec mluvním projevu stagnovat pak je čas situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Petra: „Dobry den, jak ovlivnuje vychova v dvojjazycne domacnosti vyvoj reci u deti v predskolnim veku? (jazyk cesky a anglicky) Dekuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Pokud jde přirozenpu cestou - tedy s každým s rodičů dítě mluví jeho rodným jazykem, ve vývoji oba jazyky míchá a přepíná je, pak bude přirozeně bilingvní a bude to pro něj jen + do života.“

Dagmar Svobodová: „Dobrý den, je prakticky možné,aby dospělý člověk odstranil chyby ve výslovnosti hlásky r? Je zcela běžné,že učitel,který učí děti,má vadu řeči.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Je na 100% možné, aby dospělý člověk změnil svoji nesprávnou artikulaci. Vyžaduje to motivaci, výdrž a pomoc klinického logopeda. Osobně jsem takto pomohl řadě dospělých osob s úpravou artikulace. Pokud má učitel odchylku artikulace, je to chyba profesního systému.“

Petra: „Dobrý den, může být občasné koktání pouze přechodnou záležitostí? Chlapeček 3,5 roku, široká slovní zásoba, rozumíme si, povídá, zpívá... ale často se zakoktává, hlavně když hodně rychle chce něco vyprávět. Je třeba zpozornět, dát mu čas nebo to hned nějak řešit? Díky za odpověď a pěkný den!“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Je třeba situaci nepodceňovat, ale pouze v tom smyslu, že je opravdu potřebné vyhledat pomoc klinického logopeda. Obtíže by se mohly zhoršovat. Ale - pokud nebudete syna opravovat, dáte mu čas a nebudete mít úzkosné reakce na projevy neplynulosti v mluvě, uděláte pro něj nyní nejlépe.“

Cimbálová Vlastimila: „mám 8letého vnuka, který má v poslední době problém při hovoru s vyjádřením. Na začátku věty několikrát opakuje první slovo než řekne celou větu. Může být příčina i v rodinných vztazích ? Děkuji za radu“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Příčina v konfliktech mezi rodiči ap. může obtíže v mluvě ovlivnit. Ovšem nejčastěji u dětí, které mají již z předchozího období obtíže v plynulosti řeči. Pokud bude stav přetrvávat, je potřeba konzultovat s klinickým psychologem či klinickým logopedem.“

Eliška: „Dobrý den, mám dceru (21 měsíců) a stále moc nemluví, ale všemu rozumí, používá jen slova "mama", "mami", ňaňa, a pár slovíček znějících podobně jako "bom" a zanmená to třeba banán, bombon, bum...myslíte si, že se může jednat o opožděný vývoj řeči? Všemu rozumí a začíná si vytvářet svoje znaky pro komunikaci.. Děkuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Vaše otázka je frekventovaná, jde opoždění vývoje řeči, které může následně dítě dohnat, ale je třeba situaci nepodcenit. V tomto věku by bylo vhodné situaci řečit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Lenka: „Dobry den, syn mluvi srozumitelně s velkou slovní zasobou od 2 let. Nyni jsou mu 3 roky a 4 mesice a stale vynechava R, Ř a L. Setkávám se s nazory, ze je na to cas. Je to tak nebo by bylo dobre navstivit logopeda? Pripadne muzeme mu my doma nejak pomoci, krome toho, ze slovo po nem zopakujeme? Dekuji a hezky den!“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Chlapec by měl mít dobré L s pohybem hrotu jazyka za horní zuby. Hlásky R a Ř mohou mít ještě čas na vývoj, ale zahájením péče s klinickým logopedem můžete jen pomoci. Především netlačte laicky na vývoj hlásky R, ta může mít tencenci k "ráčkování".“

Iva: „Dobrý den, můj syn bude mít v listopadu dva a půl roku.Jedine co říká,je táta ,ne, a občas nějakou slabiku.Lekarka tvrdí,že máme počkat do třech let.Dekuji za radu.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku by bylo vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět. Rozhodně bych neotálel.“

Dagmar: „Dobrý den, Synovi bude za měsíc 2,5 roku a stale nemluvi. Rozumí všemu. Řekne jen máma, babí, brmbrm (auto), ňam, ble, Bibi (jméno) , gaga (děti) , Dada ( traktor), dí (dík)....věty žádné. Mám to nějak řešit nebo ještě má čas? Děkuji moc za odpověď“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „V tomto věku by bylo vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Pavla: „Dobrý den chci se zeptat jak se odvijí na ditěti koukani do tabletu na anglicke a ruske pohadky? Vnuk ma 3 roky .Mluvi dost malo Děkují“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Koukání na pohádky nevadí, pokud si o nich bude někdo s dítětem i povídat, najde si čas na společné prohlížení knížek a povídání o obrázcích, společné činnosti. Tak bude mít o čem si s okolím povídat.“

Andrea: „Dobrý den, dcera čerstve 4roky.do tři let nemluvila, poté takove menší věty jako mami haci, táta je pa a takové. Nyní už mluví ve větách, někdy vynechá předložky, někdy poplete slovosled. Za ten rok je tam velký pokrok. Mám ji dát ještě čas aby mluvila jako dítě jejího věku nebo již řešit problém že řeč není úplně čistá, bez chyb a některé písmenka ji dělají problém, ale snaží se... Čteme logo říkanky a ty ji docela jdou.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Pokud by jste začali spolupracovat s klinickým logopedem na postupném usměrnění vývoje artikulace, nic tím nepokazíte, spíše se neukotví nějaké trvalejší odchylky ...“

Irena Hrbková: „Dobrý den pane doktore, můj dotaz se týká dvojčat. Mám jednovaječné šestnáctiměsíční holčičky, které ještě vůbec nemluví, krom napodobování zvířátek a mají jakýsi vlastní slovník. Rozumí dobře všemu co jim říkám, rády poslouchají když něco čteme, nebo zpíváme, ale opakovat to po mne nechtějí. Je to ještě v pořádku, nebo bych měla zpozornět, případně to začít řešit? Děkuji Vám za odpověď Hrbková“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Do půl roku nejpozději by měl bývoj řeči dětí být výrazně rozšířený, pokud by děvčátka v řeči stagnovala, pak by bylo vhodné situaci it návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dětí prospět.“

Lenka: „Dobrý den, pane doktore, chtěla bych se zeptat do kdy by mělo dítě umět vyslovit písmeno "r". Dcera bude mít 4 roky, mluví pěkně, ale písmenko "r " ještě neříká. Děkuji.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Vyčkejte do 1/2 roku, netlačte na vývoj hlásky, to u R není vhodné. Pokud se R neobjeví, navažte kontakt s klinickou logopedii.“

Jitka: „Dobrý den, jak vést dítě k řeči v češtině a angličtině, aby nebylo zmatené. Manžel mluví anglicky, já s prarodiči česky, ovšem manžel pracuje v zahraničí, takže ho děcko vidí cca jednou za dva týdny. Děkuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Mluvte na dítě svým rodným jazykem a manžel ať s ním mluví svým rodným jazykem - to je přirozený biligvní vývoj.“

Žaneta: „Dobrý den, synovi je rok a půl a aktivně využívá pouze slova máma, ham a mňam. Některá slova umí zopakovat (například táta nebo citoslovce zvuku zvířátek), ale sám od sebe je neřekne. Stále si jen žvatlá. Je to v pořádku? Je možné vývoj řeči nějak podpořit? Děkuji za odpověď.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Společné povídání nad obrázky, hledání kde co je, být spolu bez rušení dalšími podněty, to je vždy pro vývoj řeči blahodárné. Pokud budě syn v řeči stanovat, bylo by vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Simona: „Zdravím a prosím o vaše vyjádření, vnučka má 7 let a neumí R, naopak Ř se jí v některých slovech daří. Logoped ale nechce, abychom ji učili Ř dříve než se naučí R. Je to správný postup? Děkuji za vaši odpověď.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Odpověd je jednoznačná, toto není správné. Naopak velmi často lze s dobrého Ř hlásku R vyvodit. To ale chce i dobrého terapeuta.“

Jarmila Hanušová: „Dobrý den, můj dotaz se týká dvanáctiletého vnuka, který jako dítě mluvil s vadami , navštěvoval logopedii, vše nyní v normě , ale když začne vysvětlovat mluví příliš překotně a jako vodopád. Slyšela jsem, že je to další forma logopedické poruchy . Je prosím nějaké řešení ?Ve škole prospívá velmi dobře. Děkuji za odpovědˇ.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „pokud mluví srozumitelně a jazykově dobře, není to porucha. Ponechme jeho vývoji, zda bude v budoucnu chtít nějak řešit překotné tempo mluvy, či zda bude v životě plně úspěšný i s ním.“

Nikola: „Vážený pane docente, mám 3 roky a dva měsíce starého syna, byl na vyš. v nemocnici. Má za sebou MR, spánkové EEG, vše bez nálezu. Byla diagnostikována těžká Vývojová dysfázie, expresivní složka s poruchou motoriky. Intenzivně navštěvujem logopedii a fyzioterapii, doma cvičíme, ale vůbec nejsou vidět žádné pokroky. Vydává jen zvuky a občas slabiky. Co by jste prosím dále doporučoval? Rozmluví se nám vůbec někdy? Děkuji za odpověď. Hezký den“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Doporučuji klidnou trpělivost, dodržovat pokyny a program, stanovený klinickým logopedem. Nebojte, vaše péče o chlapce přinese výsledky. Je to běh na dlouhou trať, nepropadejte malomyslnosti, chlapec se jistě vyvíjí.“

Martina: „Je dobré dítěti od narození číst na vývoj řeči?“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Určitě, krátké a zajímavé čtení a nejlépe pak po 1/2 roku věku, ukazovat i názorné věci - hračky a obrázky k tomuto čtení. Víte, ale nejcennější je ten čas, věnovaný tomu - být spolu.“

Zuzka: „Dobry den, dcera 8 let, nikdy nemela problem s reci. Vzdycky mluvila pekne, na besidkach vynikala. Posledni pul rok ,po nastupu do prvni tridy zacala dcera koktat a to opravdu vyrazne. Zadny stres, otres nemela. Jedina zmena v zivote, pred rokem se ji narodil sourozenec,jinak byla jedinacek. Mame pockat, zda to samo odezni nebo resit? Dekuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Pokud obtíže 1/2 roku přetrvávají, je opravdu potřebné navázat kontakt s klinickou logopedií.“

Denisa: „Dobrý den, synovci je 2,5 let, ke svému vyjadřování používá slova mami, tati, babi, brm brm, vrrr, ššš. Slova neopakuje. Pokud se snaží komunikovat využívá mimiku a ukazování na předměty. To co mi mu sdělíme přines nebo podej chápe a rozumí. Můžeme situaci považovat za běžný vývoj řeči? Děkuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Důležité je, že hoch rozumí, ale nelze situaci podceňovat. Pokud bude syn ve vývoji aktivní řeči stagnovat, bylo by vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Ladka: „Dobrý den, syn 21 měsíců teprve ted v létě začal více používat slova, má jich tedy asi deset, jinak si pořád brebentí po svém, je docela hlučný, ale ted tedy už několik měsíců moc nových slov nepřidává. Ale rozumí dost. Je to ještě v pořádku? Mám pocit, že se mu nechce nová slova učit. Raději ukazuje , když já mu slovo řeknu, Hodně prohlížíme knížky, mluvíme na něj . Děkuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Společné povídání nad obrázky, hledání kde co je, být spolu bez rušení dalšími podněty, to je vždy pro vývoj řeči blahodárné. Pokud budě syn v řeči stagnovat, bylo by vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Stáňa: „Dobrý den, můj syn v 16 měsících začal velmi pěkně mluvit, hodně jsem se mu věnovala, chtěl stále číst - "hači a číst!" (samozřejmě s drobnými vadami ve výslovnosti, které jsme později během 4 měsíců odstranili na logopedii), snadno a dobře se naučil básničky (z knih s obrázky, zpívala jsem mu písničky) a měl z toho radost. Tchýně s ním "upravila" básničky např. z "Divné zvíře vidím v díře" na "bibé bíbe bibím v bíbe". Synek z toho měl legraci a rád to opakoval. Bohužel takto "přetvořil" jakoukoliv říkanku a básničku, takže jsem už neměla šanci ho cokoliv naučit, vše překlopil do této "vtipné" hatmatilky. Není to dotaz, spíš připomínka na co si dát pozor, protože pak už žádnou básničku normálně nenaučil, až v 1. třídě ve škole. Zdraví divačka Stáňa“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „říkanky a básničky nejsou tím nevhodnějším materiálem pro vývoj řeči, to je jen taková učitelská česká specialita. Dobře, že jste vývoj dobře zvládli. K Neubauer“

Soukupová: „Náš vnuk má dva a půl roku. Vùbec nemluví, neslabikuje. Jinak rozumí , motorický vývoj v normě.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Společné povídání nad obrázky, hledání kde co je, být spolu bez rušení dalšími podněty, to je vždy pro vývoj řeči blahodárné. Pokud budě syn v řeči stále stagnovat, je nutné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Dana: „Dobrý den, pane doktore, jak pracovat s koktáním (zadrháváním) u desetiletého dítěte, aby se mluva lepšila? Děkuji“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Nemohu takto na dálku neosobně radit, jedno je ale docela jisté. Pokud by byl chlapec motivovaný pro spolupráci s dobrým klinickým logopedem, který by zapojl i okolí dítěte, pak má rehabilitační postup šanci na dobrý výsledek.“

Gabriela: „Dobrý den,zajímalo by mě,proč se u dětí s nízkofunkčním autismem, vůbec neobjeví řeč,někdy i zanikne,tak jak tomu je u našeho syna.Synovi je už 24.let a přestal v 7.letech mluvit.Předtím spojil jen 2.slova,ale moc mu rozumět nebylo.děkuji za odpověd.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Skutečný autista nedokáže vnímat sociální funkci řeči, nebo jen svým způsobem. Pokud váš syn memá potřebu mluvy, jistě má jiné osvojené signály a způsoby kontaktu s okolím, které je pro něj vnitřně důležité.“

Ivana: „Dobrý den, mám 5 létě vnouče bilingvni. Otec němec, matka češka. Rodiče dali dítě do anglické školy. Ve škole nerozumí. Je veselý, vypadá šťastně. Mírně se začal zadrhávat na začátku věty. Jak se rozmluvi vše v pořádku. Je vhodně v pěti letech další jazyk?“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Pokud se chlapec přirozeně bilingvně naučil česky i německy, je to pro jen jen plus. Ale pozor na přetěžování, které se může projevit i obtížemi v plynulosti mluvy. Pokud se bude zadrhávání zhoršovat, je nutno navázat kontakt s klinickým psychologem či klinickým logopedem.“

Marie Frajerová: „2 leté dítě začíná koktat od dob, kdy mělo každý měsíc antibiotika )angíny). Muže to mít vliv ? Slovní zásobu má bohatou, starší sourozenec od dva roky . Nemůže mít vliv i to že chce sourozence dohonit ? Lékaři chtějí odstranit nosní mandli ohledně imunity, i když i odborníci se liší v názoru. Děkuji.“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Léčba antibiotiky nemá jakoukoli prokázanou souvislost s neplynulostí mluvy. Pokud je budou projevy koktavosti zhoršovat a udržovat, je nutno navštívít foniatrii či klinickou logopedii.“

Radka Klausova: „Dobrý den pane doktore, mám 4 letou dceru, cuca si palec, má to vliv na řeč. Dekuju“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Příznivý vliv to mít nemůže, určitě to bude mít neblahý vliv na vývoj chrupu. Čimkoli toto změníte, bude to dobře.“

Iveta: „Dobrý den pane doktore, je v pořádku když můj 3 lety (narozen 27.9.) říká jen mami ,tati , babí, a jinak komunikuje rukami. Začal chodit do školky od září a páni ředitelka mě s nim doporučila navštívit logopedii..Dekuji Iveta“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Společné povídání nad obrázky, hledání kde co je, být spolu bez rušení dalšími podněty, to je vždy pro vývoj řeči blahodárné. Pokud budě syn v řeči stagnovat, bylo by vhodné situaci řešit návštěvou foniatrie, specializovaného pracoviště ORL, pro vyloučení obtíží ve sluchovém vnímání ad. Také po domluvě s vaším dětským lékařem začít terapeutický program s klinickým logopedem. Tímto nelze nic pokazit, jen vývoji dítěte prospět.“

Dana: „Zdravím, moje vnučka 3roky a 8 měsíců, neumí říct například L ..jetadlo, S ..jepice ..možná i další slova, já ji nerozumím, rodiče s tím nic nedělají, ani ji neopravují, že je ještě malá, co je správně. Děkuji Dana z“

PaedDr. Karel Neubauer, Ph.D.: „Na všechny dotazy jsem bohužel nestihl odpovědět, část opakujících se má již odpověd obsaženou v předchozích dotazech. S pozdravem K Neubauer“