Chat

MUDr. Petr Šonka
Zdravotní gramotnost – zdravotní péče mimo ordinační dobu
Záznam chatu ze středy 30. září 2020
DAYD: „Jak souvisí zdravotní gramotnost se zdravotní péčí mimo ordinační dobu?“
MUDr. Petr Šonka: „Jde o to,že lidé by měli vědět,jak se správně zachovat pokud u nich náhle vzniknou zdravotní potíže mimo běžnou ordinační dobu. Vědět, které problémy zvládnou samoléčbou, které vydrží do duhého dne, a které je třeba řešit bezodkladně a jak. Kdy je třeba využít lékařskou pohotovostní službu a kdy volat záchranku.“
SK: „Co vlastně vše znamená pojem zdravotní gramotnost?“
MUDr. Petr Šonka: „Zdravotní gramotností se rozumí soubor vědomostí, které má běžný člověk(laik) o svém zdraví a o tom, jak o své zdraví správně pečovat.To se týká životosprávy, hygienických návyků, ale také znalosti samoléčby méně závažných symptomů, nebo také preventivních opatření, kterými je sám schopen bránit vzniku infekčních onemocnění ( např. respirační infekce, nebo pohlavně přenosné nemoci). Patří sem také informace o tom, jak správně užívat zdravotné systém, včetně znalosti preventivních a screeningových programů, které mají předcházet vzniku onkologických a kardiovaskulárních onemocnění.“
SK: „Co si vy obecně myslíte o zdravotní péči mimo ordinační dobu?“
MUDr. Petr Šonka: „Maximum zdravotní péče by se mělo odehrávat přes den, během běžné ordianční doby, která je k tomu určena. Pro neodkladné stavy, akutní stavy, či náhlé zhoršení chronického zdravotního stavu je smaozřejmě zajištěna zdravotní péče mimo ordinační dobu: 24 hodin denně, 7 dnů v týdnu, 365 dní v roce. Je třeba si uvědomit,že kapacita zdravotního systému mimo běžné ordinační hodiny je limitovaná a měli bychom ji využívat opravdu jen v indikovaných případech.“
ZK: „Dobrý den pane doktore, prosím vyjasněte nám, jak postupovat, když náš praktický lékař neordinuje - dovolená atd. - jak se dozvím, ke komu jít a je povinen jiný lékař mě vzít?? Děkuji. Zdena“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Pokud Váš praktický lékař neordinuje dobu delší než 3 dny, má povinnost zajistit si tzv. zástup. Znamená to, že se domluví s jiným praktickým lékařem, že se v době jeho nepřítomnosti postará o jeho pacienty. Zástup je určen k řešení akutních zdravotních potíží. Lze tedy očekávat, že zastupující lékař se o Vás postará pokud budete nemocná, budete potřebovat předepsat léky atd. Naopak nelze čekat, že by Vám provedl preventivní prohlídku, vystavil posudek např. o způobilosti k řízení motorových vozidel, nebo Vám sepsal papíry na invalidní důchod či pojistku. O tom, kdo ho zastupuje, je lékař povinen informovat zdravotní pojišovny. Vy se tu informaci dozvíte na dveřích zavřené ordinace, na webových stránkách Vašeho lékaře, nebo např. na záznamníku jeho telefonu. Pokud máte akutní zdravotní problém mimo zástup (je-li ordinace zavřena na méně než 3 dny) můžte žádat ošetření u jiného praktického lékaře. Nutno říci, že většina PL si zástup sjednává i na dobu nepřítmnosti, která je kratší než uvedené tři dny.“
Marie: „Jsou povinné preventivní prohlídky u praktického lékaře? Pokud někdo odmítá preventivní prohlídky, může být nějak trestán?“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Ne, prohlídky povinné nejsou a pokud je někdo odmítá, nelze to nijak trestat. Existují země kde, pokud pacient neúčastní preventivních programů, platí vyšší zdravotní pojistné. Osobně si myslím, že člověk, který se poctivě revence a screeningu účastní by měl mít slevu na pojistném, nebo jiné zvýhodnění.“
Šebestová: „Dobrý den. Myslím si, že generace rodičů a pracujících si v této věci umí poradit, ale hůře jsou na tom lidé starší, nemocní nebo bez příbuzných. Těmto všem by se měla dostat pomoc preventivně, snad řízeně. Např.senior point, přednášky, letály, apod.“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Souhlasím, ale i lidé v produktivním věku s tím mají často problém. Myslím, že by pomohla jednoduchá a stručná příručka typu: Stručný průvodce českým zdravotním systémem, aneb co mám dělat když? Pro mladší třeba na webu jako interaktivní aplikace.Pro seniory ve formě brožurky distribuované cestou krajů, senior pointů atd.“
MK: „Dobrý den pane doktore, mám dotaz ohledně očkování proti chřipce. Rodičům bylo přislíbeno ( věk nad 65 let),ale nakonec jim sestřička volala, že má přednostně pacienty a nemají dostane vakcín. Je možné, že by se nechali naočkovat u jiného praktického lékaře či případně aby si jejich praktický lékař vyžádal vakcínu u jiného kolegy a pak jim očkování naočkoval on? Moc děkuji za odpověď a přeji hezký den.“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Ano je možné, aby Vaše rodiče naočkoval jiný praktický lékař, pokud bude mít volnou vakcínu. Přesun vakcíny od jednoho lékaře k druhému není legální a nelze relizovat z právních a bezpečnostních důvodu(bezpečná manipulace s vakcínou a zachování chladového řetězce).Další možností je nechat rodiče očkovat v některém z očkovacích center, pokud má ještě volnou kapacitu.“
Pavla: „Za 4 měsíce nebudu mít svého zubního lékaře(odchod lékaře do důchodu), bohužel si nového" nemohu vybrat"-teď si pacienty vybírají lékaři, na jejichž studia moje dosud 8členná platila víc jak 190let-teď tedy budu asi nucena navštěvovat pouze pohotovost. A to pořád slyším, jak je u nás zdravotní péče na vysoké úrovni. Ono se není čemu divit, když šéf stomatologu se pasuje na odborníka na koronavirus, namísto toho, aby zajistil DOSTUPNOU zdravotní péči každému občanu. Nezlobte se, vím, že pláču na nepravém hrobě, ale věřte, že v podobné situaci jsou stovky pacientů a vy s tím nemáte nic společného-ale díky, ulevilo se mi.“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Rozumím Vašemu stesku. Skutečně to není moje parketa, ale přesto vím, že doc. Šmucler toho v poslední době udělal dost pro to, aby stomatologové byli motivováni přijímat nové pacienty tzv. na pojišťovnu. O totéž se celkem úspěšně snaží VZP. Výsledky se asi neprojeví okamžitě a všude. Pokud nemůžete sehnat stomatologa, obraťe se na Vaši zdravotní pojišťovnu, která by Vám měla pomoci ho sehnat. Rovněž existuje možnost nahlásit skutečnost, že nemůžete sehnat lékaře na webových stránkách ministerstva zdravotnictví.“
Lenka J: „Dobrý den, jak je to nyní s návštěvou lékaře? U nás lékaři vyžaduj objednání telefonicky, jinak odmitaji pacienta vyšetřit. zažila jsem to s nemocným dítkem a nebylo to příjemné, když nám lékařka nadala, že jsme se předem telefonicky neohlásili a odmítala nás ošetřit. Nakonec nás vzala, byla to angína....nevím co bychom dělali...ale upozornila nás,že přiste nas bez telef. objednání nevezme.Děkuji za info“
MUDr. Petr Šonka: „Dobrý den. Ano, je to tak. Telefonické objednání je nyní z důvodu epidemiologické situace nutné. Myslím, že je to tak správně i v době bez covidu a měli bychom si na něj všichni co nejdříve zvyknout.“