Chat

host

PhDr. Marek Hlavica

Záznam chatu z pondělí 2. března 2020

SK: „Jsou podle Vás reklamy, před kterými není nutné děti chránit?“

PhDr. Marek Hlavica: „Rozhodně. Jsou věci, jejichž rizika není dítě schopné posoudit. Prodej takových věcí je obvykle omezen nějakým věkovým limitem a na to navazuje i regulace reklamy. Zjednodušeně se dá říci, že dětství má člověk na to, aby dokázal pochopit a posoudit, jaké třeba kouření nebo alkohol má úskalí. A v dospělosti se pak zodpovědně rozhodnout, zda je podstoupit. Vedle zákonné regulace reklamy, existuje i ještě tvrdší samoregulace výrobců samotných. Samozřejmě, že pokud jsou takové produkty legální, děti se s nimi stejně dostanou do kontaktu. A to už v rodině. Je proto důležité opravdu dětem vysvětlovat, co je pro člověka správné a nikoliv. POkud se to rodičům podaří, pak už reklama těžko něco zkazí.“

SK: „Jak obecně ochránit děti před reklamou?“

PhDr. Marek Hlavica: „dobrý den, otázka zní, jakoby odpověď měla být ve smyslu: hodně pít, natírat se opalovacími krémy a nevysedávat na slunci. Ale tak jednoduché to není. Nemá smysl všechno vypnout, zavřít dítě do sklepa a čekat, až z něj bude dospělý, reklamou nadotčený. Je to stejný výchovný úkol jako naučit dítě se rozhlédnout před tím, než přechází křižovatku, nebo nepřecpávat se sladkostmi. Před reklamou nikoho neuchráníte, ale musíte jej naučit ji správně chápat a využívat ve svůj prospěch. Dnes o tom určitě budeme mluvit. Vydržte u obrazovky.“

EVA: „dobrý den...dotaz nemám....jen chci napsat...celý život od 15 let jsem pracovala jako aranžerka....MOC RÁDA VÁS POSLOUCHÁM.....reklama mě vždy bavila a bavit bude -máte ve všem pravdu-děkuji vám Hašková Eva“

PhDr. Marek Hlavica: „Zdravím Evo, paní kolegyně, tak to mne moc těší! Opravdu. Uvidíme se zase za čtrnáct dní.“

Jaromír Mlčoch: „Dobrý den. Bojujeme s okolím, školou, družinou, vlastně s celým světem. Snažíme se omezit TV, počítače, mobily. Přesto v dnešní době nelze sektářsky elektroniku zakázat. A je jedno, jestli se díváte na TV v poledne nebo dítě sleduje stream seriál - reklamy jsou všude. Je až s podivem, že u youtubera předvádějícího hru najdete reklamy na kondom, erotické prádlo nebo dokonce erotické hračky. Prášky na poruchy erekce jsou vysílány k obědu mezi pohádkou a zprávami. To přeci není normální !!! Není možné právně zajistit vhodnost reklamy stejně jako u pořadů pro dospělé časovým omezením? Nebo existuje možnost blokace reklamy podobně jako adBlocker i u TV? Děkuji.“

PhDr. Marek Hlavica: „Dobrý den pane Mlčochu, V televizi zatím nemáte možnost zablokovat reklamu. Kdyby to šlo, patrně nebudete mít k dispozici ty programy, na které se díváte. Možnost je odložené sledování, kde můžete reklamy vypnout. Na druhou stranu myslím, že trochu přeháníte. Prášky na zvýšení erekce se vysílají téměř výhradně u sportovních pořadů. Předpokládá se totiž, že je sledují muži, pro něž je erekce důležitá. Pokud nevhodná reklama cílí na nevhodnou cílovou skupinu - příkladně erotické prádlo na malé chlapečky, tak je to profesně špatně. Vyhozené peníze. Ale nelze vyloučit, že reklamu správně zacílenou nikdy neuvidí někdo, komu není určena. Bohužel. Na rodiče to klade vyšší nároky než dřív, kdy třeba o otázkách sexuality mohli mlčet až do svatby. Ale to bych nepokládal za velkou výhru.“

Majka: „Moje máma - 74let, vždy naletí, na ty prodejce po telefonu! Mluví, mluví a mluví až jí ukecají.....že pošlou vzorek zdarma, takže např.holení (i když už nemá manžela) krmivo pro kočky (nemá kočku). Potom chodí další a další navídky a ona prostě neumí říct NE. Co poradíte těmto starým lidem ať nenaletí?!“

PhDr. Marek Hlavica: „Dobrý den Majko, těmto prodejcům a jejich tlaku budeme věnovat přístí díl. Tedy za čtrnáct dnů. Starým lidem je obecně těžko něco radit. Mají zakódované stereotypy, které my už těžko zlomíme. Asertivita - tedy umění říkat ne, je věda sama o sobě a trénuje se. Možná je to docela dobrý tip pro školící společnosti - asertivita pro seniory.“

Kateřina: „Píši jenom postřeh.....moje dcera necelé 3roky, před Vánocemi říkala že nosí dárky zelý panáček (Alza) do teď na něj strašně ráda kouká (asi i ten kňápavý hlas zaujme) a vždy říká, že když něco potřebujeme ať mu napíšeme.“

PhDr. Marek Hlavica: „Dobrý den Kateřino, a víte, že mne to vlastně nepřekvapuje? Dříve dítě ve škole, v kostele, od rodičů neustále sylšelo, že za vše dobré je třeba děkovat Ježíš(k)ovi. Tak věřilo v Ježíška. Dneska se o Ježíškovi v ateistických rodinách dozví nejdříve ve škole při výuce dějepisu nebo základů filozofie. Dnes vidí denně zeleného panáčka. Nebojte, ono to přejde :)“

Marie: „Nelíbí se mi reklamy na půjčky!!! Dnešní mladé lidi si myslí, že je to strašně jednoduché si půjčit, ale co splácení?? Mají daleko větší nároky než bylo za nás, přitom si člověk daleko víc vážil věcí. Mělo by se ve škole učit finanční gramotnosti!....mluvím ze své zkušenosti, syn 19let (ač má bydlení u nás a dle mého všeho dost) si vzal nebankovní půjčku, nakoupil za to blbosti, mobil, elektroniku a pak nebyl schopný splácet.....říkal, že po něm nikdo nechtěl žádné potvrzení o přijmu. Reklama na půjčku připomíná vidinu lákavé finanční hotovosti, ale opak je pravdou, vzvláště u mladých lidí, kteří nemají ještě zkušenosti!“

PhDr. Marek Hlavica: „Dobrý den Marie, viděl jsem tuny reklam na půjčky a žádnou jsem nikdy neměl. Až na hypotéku, kterou jsem velmi rychle předčasně splatil. Co tím chci říci? Že reklama na něco, co je legální a dostupné, není příčinou problémů. Sama to píšete - problém je, když banka nežádá záruky, když vyplatí půjčku, i když ví, že nebude dlužník schopen splácet. To už se v posledních letech výrazně zlepšilo. Zkrátka, pokud nemáte potřebu nebo nutkání žít nezodpovědně "na dluh", tak vás k tomu žádná reklama nepřesvědčí. Ale pokud máte, dozvíte se z reklamy i užitečné informace.“

Pavel: „Dobrý den, to, co mě překvapuje, je narůstající množství reklam, kde vystupují děti. Týká se to zejména rozhlasového vysílání (poslouchám Frekvenci 1). Často se ozvou dětské hlásky vykřikující pozvánky na sjezdovky atd. To je v pořádku?“

PhDr. Marek Hlavica: „Dobrý den Pavle, jestli je to v pořádku, o tom rozhoduje fakt, jestli to zabírá. No nevím, zda vždy a všude... Obávám se, že tvůrci spoléhají na to, že když se ozve dětský hlas mezi dospělými, posluchač zpozorní. Také možná soudí, že to bude jaksi osobnější, autentičtější. V případě sjezdovek se tím chce asi naznačit, že tam je super i dětem a co by rodiče neudělali pro své děti, že? Je jasné, že jakmile budou všude dětské hlásky, přestane tento efekt fungovat. Takže pokud máte pocit, že jde o nějakou vlnu, tak ona logicky zase pomine.“