Chat

host

Petr Šmelhaus

dTest - jak poznat bezpečný
e-shop

Záznam chatu ze středy 5. února 2020

SK: „Jak obecně poznat bezpečný e-shop?“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, poznat bezpečný eshop zcela bezpečně nejde. Je ale několik postupů, které riziko sníží. Např. kontrola na internetových srovnávačích, recenze dostupné na internetu, Vaše vlastní zkušenost a zkušenost jiných Vašich známých, kontrola na stránkách České obchodní inspekce nebo na www.vasestiznosti.cz.“

SK: „Jak obecně poznat nebezpečný e-shop?“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, nebezpečný nebo spíše rizikový eshop má obvykle špatné reference na internetu. Někdy může být jako takový označen na stránkách České obchodní inspekce nebo www.vasestiznosti.cz. Další rizikové faktory jsou stránky ve špatné češtině, nedostatek kontaktních informací, velmi dlouhé dodací lhůty za situace, kdy eshop vyžaduje platby dopředu. Vždy je zapotřebí používat zdravý rozum, a pokud se nám na eshopu něco nezdá, vybereme si jiný, pokud to jde.“

SK: „Jak to vypadá se situací nebezpečných e-shopů v ČR v současnosti?“

Petr Šmelhaus: „V současnosti existuje celá řada eshopů, které sice nejsou nebezpečné, ale jistě rizikové. Riziko spočívá v nedostatku práv, která jsou zajišťována spotřebitelům ze strany těchto eshopů. Nedodání zboží, nevyřízení reklamací, nevrácení peněz za vrácené zboží. Celková situace je ale jiná, většina obchodů spotřebitelů s eshopy probíhá řádně a v souladu se zákony a obchodními podmínkami těchto eshopů.“

Jiří Tomeš: „Dá se bezpečný e-shop poznat podle grafiky kterou vidíme?“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, pokud vidíme nedokonalou grafiku nebo jiné nedokonalosti (jazyk, funkce eshopu, apod.) mělo by nás to varovat, že v takovém eshopu jsou možná i jiná pochybení. Některé eshopy mají označení garantovaná jinými organizacemi - pokud těmto jiným organizacím důvěřujete, můžete asi důvěřovat i tomuto eshopu. Ale vždy je zapotřebí používat vlastní zdravý rozum.“

Renata Tomešová: „Jednou jsem nakupovala na e-shopu který měl značky že má ověření od společnosti co vydává platební karty a vše bylo v pořádku. Dá se podle toho říci že jde o bezpečný e-shop?“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, pokud obchod proběhnul v pořádku, je eshop pravděpodobně bezpečný. Ověření od vydavatele platební karty se ale může vztahovat pouze k nějakým funkcím eshopu a nedá se z toho zřejmě stoprocentně usoudit, že obchod je zcela bez rizika. Ale je to rozhodně lepší, než žádná informace:-)“

Květa Navrkalová: „Dobrý den, eshop LightInTheBox.com nereaguje. Pouze potvrdili zaplacení objednávky a odkaz sledování zásilky nefunguje. Na email, ze kterého to poslali, tak nikdo nereaguje. Již od poloviny ledna. Přišla jsem tak o dva tisíce? Děkuji“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, tento eshop osobně neznám. Ale pokud je to tak, jak uvádíte, je vysoká pravděpodobnost, že eshop je rizikový, možná i podvodný. Pokud je tento eshop z ČR nebo z EU, dá se využít služeb www.vasestiznosti.cz, České obchodní inspekce nebo Evropského spotřebitelského centra. Držím palce, ať Vám zboží nakonec ještě dojde.“

Jiří Tomeš: „Co nakupování v aplikaci? stále vidím reklamu v mobilu na Wish, Geek, Aliexpress aj. kde třeba stojí např. 20 párů značkových ponožek za 1€ bez poštovného. Jsou toto kvalitní eshopy? Jejich reklama mi vyskočí minimálně 7x denně.“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, jedná se zahraniční eshopy, poslední jmenovaný je eshopem z Číny. U nakupování ze zahraničí je to vždy o míře rizika, které chcete podstoupit. Musíte vědět, že vůči nim Vás nechrání náš právní řád, který spotřebitele poměrně důkladně chrání. Ve vztahu k těmto eshopům budete okázán na zkušenosti a recenze oststních nakupujících a na obchodní podmínky těchto eshopů.“

Kilnarová: „Dobrý den, můžete prosím poradit, jak se dá nejlépe objednat zboží za zahraničního e-shopu, lze například na dobírku? Jak je to pak s přepočtem kurzu měny? (např. se Slovinskem) Děkuji, pěkný den Kilnarová“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, dobírka ze zahrančí fungovat zřejmě nabude, typicky po Vás budou požadovat platbu předem. Ověřte si co nejpodrobněji recenze na daný zahraniční eshop, abyste snížila svá rizika při nakupování. Platba do zahraničí proběhne podle kurzu, který má společnost provozující platební karty, případně podle kurzu Vaší banky.“

Jaroslava: „Nakupují přes a- shop a docela vždy vše dojde v pořádku,,“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, děkuji za komentář, souhlasím, dnes jsme upozorňovali na rizika tzv. zprostředkovatelských eshopů. Obchody s českými eshopy jsou ve velké většině v pořádku. Ale za ověření a za opatrnost nidy nic nedáte:-)“

PaveL: „Mám dotaz trochu z opačné strany . Provozuji prodej ( "e-shop" ) mého vlastního zboží - broušené sklo . Odesílal jsem zboží do zahraničí mimo EU (Izrael ) Zboží se však z důvodů Izraelské celní správy vrátilo zpět (důvod však neznám , Adresa byla na objednavatele , ale faktura na firmu - zřejmě to byl tento důvod ) . Při převzetí vrácené zásilky jsem musel uhradit celní poplatky + cenu za zpětné doslání. Zákaznice však po mě žádá vrácení uhrazené částky . jak by jste tuto situaci viděl . Moc děkuji za odpověď Pavel Makalouš“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, to už je poměrně složitý dotaz, který by vyžadoval kontrolu Vašich dodacích podmínek a objednávky ze strany zákazníka. Pokud Vám zákazník nedal řádné informace k tomu, abyste mohl zboží dodat, zřejmě porušil Vaše obchdoní podmínky a mát vůči němu nárok na náhradu škody, kterou Vám svým jednáním způsobil. Ale nedá se to takto posoudit, doporučuji použít služeb advokáta.“

jana: „dobrý den co říkáte na eshopy, které nemají vlastní stránky, ale obvolávají potencionální klienty a nabízejí jim zboží ? zboží tedy nikde nenajdeme..?“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, to, co popisujete, není eshop ale jiný druh tzv. distančního prodeje. Zde je na místě největší opatrnost, po telefonu od neznámé osoby nenakupujte.“

Urbánková Anna: „Dobrý den, včera mně přivezli rozkládací křeslo objednané v prodejně KIKA. Zhotovení 3 měsíce. Křeslo je samá dřevotříska, v bytě bez větrání nelze pobývat. Nábytek jsem ošahala, ale tuto skrytou závadu nelze zjistit. Jsem silná alergička na chemii. Prosila bych o radu jak se zachovat. Děkuji za zprávu Urbánková“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, podívejte se do obchodních podmínkek, které k tomuto nákupu máte. Nejsem si jist, zda Vám křeslo zhotovovali na objednávku, případně zda se jedná o zboží z katalogu. Není ani jasné, zda jste ho nakoupila v kamenném obchodě nebo na eshopu. Pokud na eshopu, můžete zboží vrátit do 14 dnů, bez uvedení důvodu, od jeho převzetí. Pokud v kamenném obchodě, zkuste se s prodejcem dohodnout na vrácení. Jinak zboží reklamujte, máte na to 2 roky od převzetí, ale udělejte to bezodkladně. Otázkou, samozřejmě, je, zda prodávající z Vašeho důvodu reklamaci uzná.“

Martina Zhořová: „Dobrý den, měla bych dotaz na e-schop jak zprostředkovatelský tvářící se jako český se zbožím z ciziny, tak i klasický zahraniční např. z Číny nebo Ameriky? Jak je to s výší ceny objednávek a se clem (kolik je max. cena aby se neplatilo clo) ? Stalo se mi, že jsem objednala dražší balík s víc věcmi od jednoho eshopu za cenu, která nebyla úplně malá a balík mi zadrželi na celnici a bez úhrady cla a peněz firmě co to na celnici vyřizuje neznalým, jako jsem já, by mi balík nevydali. Tím vpodstatě cena objednávky byla o hodně víc, cca až o 1/3 původní ceny. I když jednotlivé zboží bylo levné a bez poštovného, vyšlo mě to draze. V podmínkách prodeje eschupů o tom sami napíšou. A dost nemile mě to clo překvapilo. A odrazuje mě to od dalších nákupům. Předem moc děkuji za odpověď. S pozdravem M.Z.“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, pokud je úhrnná hodnota zásilky nad 22 eur (včetně poštovného), platíte pouze DPH. Pokud je vlastní hodnota zásilky nad 150 eur, platíte i clo. To jsou obecné podmínky pro nákup zboží mimo EU. Na to musíte vždy myslet, pokud si budete počítat náklady na nákup zboží ze zemí momo EU. Děkuji za dotaz a zdravím.“

Lenka J.: „Prosím o odpověd..Jakou máte zkušenost s e-shopy, které inzerují neustále na facebooku jako wish,zasilkonos,postovne zdarma atd. Nabízejí různé zboží velmi až okatě levně. Z okolí vím, že zaplacené zboží někdy nepřijde nebo přijde neúplná objednávka. Jaké vy máte zkušenosti s těmito e-shopy, objednával by jste tam něco? jak se případně bránit, pokud něco nepřijde? A není to klamavá reklama, pokud vidím reklamu na jejich zboží, kde je velmi nízká cena a když "dám" zboží do košíku, tak se najednou objeví několikanásobně vyšší cena. Je mi jasné, že spoléhají na to, že si toho spousta lidí nevšimne a zboží objedná v domnění, že za velmi super cenu. Děkuji“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, máte pravdu, že pokud je zboží velmi levné, levnější, než srovnatelné zboží u konkurence, je to podezřelé. Pokud se navíc eshop nechová korektně - například navyšuje bezdůvodně při výpočtu cenu, je to signál, abychom takový eshop opustili. Pokud to je eshop z ČR, lze na jeho praktiky upozornit Českou obchodní inspekci nebo si stěžovat na www.vasestiznosti.cz a upozornit tak na něj a na jeho podivné chování jiné spotřebitele. Pokud Vám už objednané zboží nepřijde, a pokud se jedná eshop ze zahraničí, může zboží přijít i po velmi dlouhé době. Ale zkuste eshop kontaktovat i vícekrát, pokud máte pocit, že už zboží nepřijde, zkuste požádat svého platebního partnera (karta, služba, banka) o vrácení peněz. Někdy to jde.“

Ludmila R.: „Dobrý den, mohu ještě zodpovědět dotaz?Kde najít podmínky nákupu nebo obchodní řád pro e-shopy u nás v ČR a kde ale obchodní řád třeba e-shopů z Číny atd.,jak se tam popř. orientovat.Děkujeme.Hezky den“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, eshopy u nás musí uvádět své obchodní podmínky přímo na svých stránkách. Totéž můžete očekávat i u eshopu z Číny. Jenom tam ty podmínky najdete v angličtině.“

JaNa: „Dobrý den pane magistře, jen Vám chceme poděkovat za Váš čas, který jste si udělal pro diváky a také za všechny Vaše - pro nás velice užitečné a důležité rady a informace. Přejeme Vám pevné zdraví a ať se Vám daří co nejlépe. Děkujeme. JaNa“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, děkuji moc za Vaše milé přání, přeji Vám totéž a zdravím Vás:-)“

František: „Zdravím Musí mít každý ešop na svojich stránkách možnost reklamace? A jak se dívat na ty co tuto možnost nemají. Děkuji vám za odpověď. František“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, Františku, ano, každý eshop v ČR, ale i v EU, musí mít zaveden způsob, kterým přijímá reklamace. Pokud nějaký eshop takovou možnost nemá, jedná v rozporu se zákonem. Česká obchodní inspekce může za takové jednání uložit provozovateli eshopu v ČR citelnou sankci.“

Hana I.: „Kde najít prosím Vás recenze na zahraniční e-shopy, nebo cokoliv o nakupování u dané společnosti.Pisete,kde to najde tady u nasich e-shop,ale co ty zahraniční,najdu neco“

Petr Šmelhaus: „Dobrý den, takové informace budou v angličtině na internetu. Pokud zadáte ve vyhledávači dotaz, např. "expereince with (název eshopu)", jistě něco najdete. Pravdou je, že na interent spíše píšou své zkušenosti nespokojení zákazníci, takže musíte zvážit, co si z vyhledaných informací vyberete. Ale opatrnost především!“