Chat

host

Marek Hlavica

Jak nepodlehnout reklamě

Záznam chatu z pondělí 3. února 2020

Hana: „Dobrý den, je pravdou,že kvalitní zboží a služby nepotřebují reklamu? Z tohoto důvodu reklamním trikum nevěřím“

Marek Hlavica: „Dobrý den Hano, bohužel opak je pravdou. V dnešní době, kdy je obrovský přetlak nabídky na poptávkou se sdělení, která nemají dostatečnou komunikační podporu nedostanou k potenciálním adresátům. Nezapomeňte, že reklama není jen nabdka zboží, které nepotřebujete. Patří sem i informace o kulturních událostech, nabídkách služeb jako jsou lékaři, řemeslníci, sdělení statních institucí nebo nabídky zaměstnání. O kolika skvělých pracovních nabídkách jsme se nedozvěděli jen proto, že se k nám nedostaly? JIstě jsem se všichni setkali se situací, kdy si říkáme: kdybych o tom věděl, tak bych tam šel, tak bych to koupil.“

SK: „Je dobré podlehnout kvalitní a poctivé reklamě?“

Marek Hlavica: „Podléhat by člověk neměl. Ničemu. To slovo v sobě nese, že člověk, který podlehne, nejendá svobodně. Reklama je informace. Je třeba k ní přistupovat jako ke každé jiné - tedy kriticky. Ještě o tom dnes budeme mluvit. Proč bych měl podlehnout dobře udělané reklamě na sekačku na trávu, když žádnou nepotřebuji, že?“

ANTI: „Jak vidíte nebezpečí sexistických reklam?“

Marek Hlavica: „Záleži na tom, co si pod tím představujete. Pokud jde o zobrazování nahoty, parafráze na sexuální akt, různé dvojsmysly a narážky, je to nevkusné, neprofesionální a neúčinné. Protože sex sám je vždy zajímavější a lákavější, než jakýkoliv výrobek, který se snaží propagovat. Nejspíše si zapamatujete nějaký dvojsmysl, ale ztěží stihnete postřehnout, k čemu měl vlastně sloužit, ve jménu jaké značky byl použit. Natož, abyste si kvůli tomu něco koupil nebo něco udělal.“

Kamil: „Zdravím a otázka jak nepodlehnout reklamě mne až tolik netrápí, protože pokud je reklama vtipná a nevtíravá a neagresivní v tom smyslu, že z nás cílených zákazníků dělá tak trochu pitomé, pak reklama nevadí. Bohužel mně vtipné a opravdu dobře udělaná reklama u nás v ČR dost chybí. Jaký na to máte názor pane Hlavica? Díky a hezký den divákům i všem do studia.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Kamile, o úrovni reklamy vypovídají dva faktory. V první řadě účinnost. Reklama není umělecká disciplína, ale služba. POkud je reklama účinná, je dobrá, i když nesplňuje nároky na vrcholné umělecké dílo. Faktem ale je, že je prokázáno, že kreativní reklama je násobně účinnější, než ta nekreativní.A to je druhý parametr. Kreativita ovšem vždy vyžaduje odvahu, chuť riskovat, může být kontroverzní. Právě té odvahy je u nás jaksi méně než ve světě. Ochotu riskovat tak nějak nemáme v genech. A je to stejné ve všech oborech - těch skvělých, výjimečných a extra kvalitních je vždy jen hrstka oproti průměru.“

Jarka: „Dobry den, jak mam zabranit urputne reklame, ktera mi nabizi vyrobek, ktery jsem si nedavno zakoupila prostrednictvim e-shopu? Dekuji za vasi odpoved.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Jarko, jde o takzvaný retargeting. Automatické nákupní systéma na internetu zjistily, že jsem si koupila nějaký produkt, a proto vám nabízejí obdobné. Ovšem už nevědí, že máte nakoupeno. Doporučuji vydržet a hlavně neklikat na inzeráty. Časem vás algorytmy vyhodnotí jako neperspektivní zákaznici a tato vlna pomine. Nejspíše ale budou algorytmy reagovat na nějaký váš dalsí nákup.“

Iva: „V internetových parfumeriích dělají to, že parfém, který běžně stojí např, 1000 Kč, při akci ho dají za 990 Kč, protože udají najednou tu původní běžnou cenu1500 Kč. No a pak neznalí vidí 500 Kč slevu. Co vy na to?Já se vždycky příšerně vztekám.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Ivo, taky bych se vztekal. Můžete se obrátit na ČOI a nebo postupovat podle zdravého rozumu: jakou cenu jsem ochotna zaplatit za to, co mi nabízejí? Nekupovat podle toho, že je to zrovna (a v jak velké) slevě, ale protože to chci a cena se mi zdá přiměřená. Ať už ve slevě nebo bez ní.“

Šárka: „Dobrý den moje čtyřletá holčička kouká na reklami v televizi a strašně jí baví. V tu chvíli to nemůžu přepnout jinak se nám vztekne a nebo brečí. Reklami opakuje i tancuje. Nemůže časem podlehnout reklamě a žít podle toho co jí reklama sděluje.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Šárko, neměl bych strach. Děti reklamu milují, protože jsou to kratičké, chytlavé příběhy se spoustou hezkých věcí a lidí. Jakmile se rozhlédne po světě, získá zkušenosti, začne číst, přestane jí tahle prostinká zábava zajímat. MOžná pomůže i škola s mediální výchovou. Bude ale určitě dobré, když jí začnte vysvětlovat, že reklama není dokumentární film a učit ji přemýšlet kriticky.“

Veronika: „Nejhorší je před reklamou ubránit děti, co vidí v televizi, to musí mít. Jasně, jedna možnost, nepouštět televizi :-) Jako rodič se samozřejmě snažím jim vysvětlit, že ne vždy musí mít všechno a vše co vidí v televizi není fajn, ale neexistuje třeba pro rodiče nějaký webinář, kde bychom se mohli dozvědět, jak se v tomto směru vzdělat více, abychom mohli dále předat dětem?“

Marek Hlavica: „Dobrý den Veroniko, nedokážu poradit. Je řada neziskových organizací, které se zabývají mediáln výchovou, kam tato problematika patří. Mimo jiné i nadace ČT Člověk v tísni. Další věc je, že mediální výchova by měla být i součástí školních osnov. Webinář je skvělý podnět.“

Sidiropulová Helena: „Dobrý den. Jak se bránit reklamě typu "máte u nás v peněžence 800kč za nákupy" , když jsem s nimi nikdy nic nepodnikala. A to je i 5x denně! Je to lež a obtěžuje to. Děkuji.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Heleno, odpověděla jste si sama: děkuji, nechci, sbohem. Znám to z vlastní zkušenosti, nikdy není nic jen tak. A tak jsem odmítl celou řadu lukrativních zájezdů zadarmo. Na druhou stranu, pokud jste loajálním zákazníkem, není třeba se bránit věrnostním slevám a výhodám. Pokud vás nezavazují k nějakému budoucímu chování a jsou opravdu odměnou za vaši věrnost, je to v pořádku.“

Věra: „Bylo by fajn, kdyby jste zdůraznil přes obrazovku, že po žádných kapkách, ani náplastech za ucho nikdo nebude lépe slyšet, ani vidět, ani hubnout. Je stále ještě spoustu lidí, kteří tomu věří§ Přeji hezký den.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Věro, mám zkušenost, že ani to nepomůže. Proč někteří lidé ještě stále reagují na inzeráty věštkyň a astrologů? Ty, kteří chtějí věřit, racionální argumentací nezvikláte. Pro leckterého je zázračný prostředek na obezitu, kouření, celkové ozdravení spíše výmluvou. Přeci každý ví, že rozhoduje vůle, zdravý způsob života. Na nedostatek návodů na lepší život bez zázračných kapek a pilulek si nikdo stěžovat nemůže. A nebo jde o krok zoufalství - už zkusil všechno. Takové lidi bych nesoudil. Podstatné je, že zvláště doplňky stravy a volně prodejná léčiva musejí v reklamě splňovat velmi přísné podmínky. V zásadě nesmí slibovat něco, co neumí. Tak to nařizuje zákon. Pokud se nechcete rovnou soudit a myslíte si, že inzerent klame, můžete se obrátit na Radu pro reklamu www.rpr.cz Ta má s řešením takových odnětů letité zkušenosti.“

Renáta: „Dobrý den,mrzí mě,že se v TV dává reklama na příspěvek pro děti žijící v Africe (nic proti tomu),ale myslím si,že by bylo fajn propagovat i děti a staré lidi žijící v České republice.Jaký je prosím Váš názor?Děkuji.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Renáto, můj názor není důležitý, protože vlastně nejde o profesionální záležitost. Reklama má vždy svého zadavatele. Ten rozhodne, že chce prostřednictvím třeba televize, oslovit případné dárce. Obvykle jde o nizeiskové organizace. A ty to dělají. Některé se snaží pomáhat doma - reklamu na Nadaci Naše dítě nebo Konto Bariéry jste určitě už také viděla. Někdo pomáhá v zahraničí - zvířatům, které trpí v Austrálii, nebo dětem bez domova a léčiv v rozvojových zemích. Kdo rozhodne, jaká reklama má v televizi být? Jen ten, kdo se rozhodne ho natočit a odvysílat.“

Jan Neugebauer: „Slyšel jsem Váš rozhovor a zaujala mě tam Vaše rada v souvislosti s telefonickou reklamou, po úvodním vyslechnutí zavěsit. Já to dělám tak, že několika odmítnutí, kdy ten protějšek si mele stále svou řeč, odložím telefon bez zavěšení, ať si protějšek blábolí jak dlouho chce. A já se ptám, plyne pro mě z takového počínání nějaký problém? Děkuji za odpověď a zdravím Vás.“

Marek Hlavica: „Dobrý den pane Neugebauere, rozhodně neplyne. I tohle je cesta. Dávám přednost rychlému rozloučení a zavěšení, protože tím dám hned na vědomí, že taky se žádný byznys konat nebude. I když jsou ty telefonáty otravné a v některých případech mne jejich naléhavost dokáže vytočit, mám i úctu k tomu člověku na druhé straně. Dělá totiž jen práci, kterou bych já dělat nechtěl. Tak se ho snažím zbytečně nepřipravovat o čas.“

Eva: „Dobrý den, poslouchala jsem Váš rozhovor o vnucování reklamy po telefonu a dělám to přesně, jak jste radil, slušně poděkuji a odmítnu, na to následuje něco, ho hraničí s vyhrožováním, operátorka začně až agresivně útočit slovy .." vy jste tak bohatá, že nechcete ušetřit?"atp... v tom smyslu. Jde např. o produkty bank, mobilních sítí ... Jen poznámka na okraj. Pěkný den, Eva.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Evo, acj jak vám rozumím! Proto je lepší do hovoru nezabředávat. Dříve mi to kaázalo zkazit pěkných pár hodin dne. Ti lidé mají poměrně drsný trenink a ovládají i nátlakové metody přesvědčování. Nedávejme jim šanci, pokud ji opravdu nemají.“

Iveta: „Pěkné odpoledne, reklama na co má podle vás budoucnost? Protože v době krize, která možná přijde, prostě lidi na slevy a reklamy asi až tak nereagují!? Děkuji! Iveta“

Marek Hlavica: „Dobrý den Iveto, Reklama má obrovskou budoucnost. Když nebude reklam na to, bude na ono. Každý den přibývá informací, které se nám někdo snaží sdělit. Už dnes jsou to tisíce sdělení denně, z kterých máte možnost si zapomatovat jen pár. A tak mají všichni, kdo nám chtějí něco sdělit - výrobci, poskytovatelé služeb, veřejné instituce, pořadatelé sportovních a kulturních akcí, neziskové organizace, politici.... prostě vlastně všichni potřebu se prosadit mezi ostatními. O tom, jestli budou fungovat sliby, slevy nebo spíše nápady, humor, vědecké argumenty a statistiky, rozhodujeme my - kterí na reklamu reagujeme. Tvůrci reklamy vše pečlivě měří a podle toho volí další sgrategii.“

Petra Malá: „Dobrý den, mohu účinně zabránit obtěžujícím marketingových telefonátům? Když požádám,ať si mé číslo vymažou z databáze, musí to respektovat? Děkuji a zdravím.“

Marek Hlavica: „Dobrý den paní Malá, ano, měly by. Jenže pokud to neudělají, musela byste se obrátit na příslušné úřady - například Úřad pro ochranu osobních údajů. Abyste to mohla udělat, musela byste vědět, kdo vlastně vás obtěžuje. A to je po telefonu dost těžké, protože to, jak se představí volající, mnoho neznamená. Lepší je to u písemné nebo emailové komunikace. Tam je možné dohledat adresáta a hrozí reálné sankce.“

Lenka J.: „Prosím moc o odpověd, neviděla jsem Váš vstup, nevím, na jaké téma jste přesně hovořil,ale mám možná asi speciální dotaz na Vás. Moje matka podlehla reklamě..no reklamě...noo reklamě...byla to tenkrát společnost Beck (ani nevím, jestli se to tak píše). Před x lety koupila ..noo koupila výrobky, podepsala nějaký papír, kdy z ní pak doma vyrazili zástupci této společnosti peníze...tyto předražené výrobky se sice tenkrát snažila vrátit v lhůtě, která měla být na rozmyšlenou,ale neúspěšně. Nyní jsem se přes známého právníka doslechla, že lidé i mnoho let po koupi výrobku od této společnosti, se snažili domoci peněz zpět a údajně i úspěšně (alensna reklama). Nevím, jestli by jste mi mohl pomoct nebo k tomu něco říci, co je předmětem presně vaší práce. Ale byla bych ráda hrozně, za každou radu nebo střípek nějaké info. Pokud ne..i tak přeji pěkný den.L“

Marek Hlavica: „Dobrý den Lenko, tady jde asi o praktiky, pro které se dnes ujalo pojmenování šmejdi. To nemá s reklamou mnoho společného a díkybohu se tím zabývají i státní instituce jako ČOI nebo Policie ČR. Obraťte se, prosím, na ně.“

Iva: „Co dělat, když mně pořád někdo něco telefonicky nabízí, když nemám FB, neuvádím můj mobil nikde, prostě podle mě si to nemají kde zjistit.“

Marek Hlavica: „Dobrý den Ivo, odněkud ho mají. MOžná jste ho dala k dispozici někde v servisu, u kadeřníka... Samozřejmě nemusíte tušit, že se s ním bude nadále manipulovat. Dnes je ochrana osobních údajů na mnohem vyšší úrovni než dřív, ale pokud používáte dlouho stejné číslo, můžete figurovat v nějakých historických databázích. S daty se čile obchoduje a vy to nejspíše vůbec netušíte. Moje číslo je třeba uvedeno u instituce, kterou zastupuji. Takže jednoduchým dolováním dat z veřejně přístupných zdrojů je možné ho získat. POkud ho chci uvádět, musím se s tím smířit.“