Chat

Eva Vondráková
Sociální dovednosti a talentované děti
Záznam chatu z pondělí 18. února 2019
ANTICYKLON: „Co sociální dovednosti a netalentované děti?“
Eva Vondráková: „Sociální dovednosti se samozřejmě týkají všech. Navíc ne každé nadané dítě je snadno identifikovatelné. Vaše otázka je správná. Je zapotřebí naučit socálním dovednostem všecn.Nadané děti bývají někdy osamělé urostřed třídy pln solužáků, nezřídka i šikanované. Je tedy zapotřebí naučit nadané jak se vyrovnat s případným nepřijetím, A naučit všechny děti tolerovat odlišnosti. Včetně toho, že někdo je pokročilejší a má jiné uvažování, jiný smysl pro humor.“
SK: „Co je na tématu sociální dovednosti a talentované děti to nejdůležitější?“
Eva Vondráková: „Je to základní předpoklad pro to,, aby se dítě cítilo dobře mezi svými spolužáky, aby se mohlo dobře rozvíjet, aby mohlo později to, co třeba vytvoří, objeví, vymyslí, vysvětlit ostatním. Aby jednou dokázalo to, čem je třeba jeho přínos, také uplatnit a prosadit.“
Iveta: „Dobry den, jsem schopna jako laik poznat,ze me dite je nadane? Nebo je treba posouzení odbornika? Zajimalo by me,zda existuji nejake znaky,ktere dokaze i laik rozpoznat.“
Eva Vondráková: „Nadané děti jsou obvykle napřed v takzvaných symbolických funkcích.Obvykle dříve mluví, čtou. Hlavně jsou ale velmi zvídavé. Už jako miminka se dokážou déle dívat na to, co je zaujme. Je to na delší povídání.Podívejte se, prosím,na www.talent-nadani.cz nebo mi napište na vondrakova zavináč gmail.com“
Mirka: „Krasny den,nase dcera,dnes 3,5 roku,mluvi ve vetach od roka a pul,od roka a trictvrte v souvetich,ma bohatou slovni zasobu,je velmi zvidava,zajima ji prakticky vse,cisla a pismena umi precist od roka a trictvrte,ve trech letech se snazi psat,zvladne se podepsat,ma perfektni pamet,stale chce cist,mluvit,ptat se,ma velky smysl pro humor,maluje velmi dobre vcetne vsech detailu.Ve skolce neni rada a neumi se zatim zaclenit byt je jinak velmi spolecenska.Zajimaji ji starsi deti,dospeli,vrstevnici tolik ne.Myslite ze jde o nadane dite a kde to mohu zjistit abychom s ni dale podle toho pracovali?Dekuji.“
Eva Vondráková: „To opravdu vypadá na nadané dítě. Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz“
Lucie Švejdová: „Dobrý den, náš syn je mimořádně nadané dítě. Stěžuje si, že se ve škole se nudí a zdá se nám, že nemá motivaci a začíná lenivět. Má individuální plán, ale zdá se nám, že není k ničemu. Asistenta mu nedají, prý mají nárok jen děti na druhé straně spektra. Chodí do ZŠ na P7. Rádi bychom, aby se syn do školy těšil a rozvíjel se jako ve školce, která byla skvělá. Jen jsme velmi bezradní, jak situaci řešit. Mohli bychom přijít někam na konzultaci, prosím? Děkuji.“
Eva Vondráková: „To je typický příklad toho, co nám píšou rodiče nadaných dětí. Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz nebo mně na vondrakova zavináč gmail.com“
Petra: „Dobrý den, může 10 dítě chlapec který měl diagnozu vývojovou dysfázií expresivní být nadaný?Chodí do 3 třídy zatím má pořád samé jedničky sem tam dvojka.Ve třídě je nadprůměrný.Má ale problémy ve výtvarné výchově,někdy v tělocviku.A v sociální oblasti taky trošku tápe.Hůře se zapojuje do kolektivu.Ve vyučování vyrušuje,protože má práci hotovo a čeká na ostatní.Nebo když mu něco nejde tak vybuchne zlostí nadává si a vzteká se.S paní učitelkou to řešíme od října.A snaží se mu vyjít vstříc a řešit to s ním,ale pokaždé mu úplně vstříc vyjít nemůže. Přemýšlíme jestli ho pak nedat na gymnázium.Hned vedle jeho základní školy je i mensa gymnázium Praha 6 řepy.Ale nevím jestli by zase dal to učení.Není zvyklý se učit,protože to nepotřebuje,stačí mu to ve škole.“
Eva Vondráková: „Chlapec pravděpodobně nadaný je, byť samozřejmě je jeho situace složitější. Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz“
Kamila: „Dobrý den,právě jsem zhlédla Váš vstup o talentovaných dětech.Mám na Vás prosím dotaz.Dceři je 10 let,v podstatě od malička je hodně "jiná",je spíš introvert a samotář,špatně se zařazuje do kolektivu.Už ve školce byly bohužel problémy,nudila se a paní učitelky nepomáhaly rozvíjet.Nějak jsme to přežili.Ve škole se to zlepšilo za podmínek,že je jí "nakládáno "víc.Ale je to mojí zásluhou,co jsem vypozorovala.Můžete mi prosím poradit kam se obrátit za předpokladu,že bych chtěla dceru rozvíjet a víc s ní pracovat?Děkuji za každý podnět od Vás“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, buď na kontakt@talent-nadani.cz nebo na vondrakova zavináč gmail.com“
Müllerová: „Dobrý den, paní doktorko, ráda bych se Vás zeptala, kde je možné se zaregistrovat na Vámi představený srpnový blok workshopů a jaká je cena ? Děkuji Vám přdem za odpověď. S pozdravem M.Müllerová“
Eva Vondráková: „Dobrý den, workshop je součástí konference. Informace najdete na giftedprague2019.cz Konference bude určitě moc pěkná i užitečná. E.V.“
Musilová: „Dobrý den, mám syna, 5 let, byl na testu nadání, diagnostikován rozvoj hlavně v matematické, logické oblasti a paměti. Umí číst, ale knihy jej nebaví, hraje si jen s autíčky, nijak se nechce v ničem rozvíjet. Nevím jak jej motivovat k běžným činnostem, které by již měl zvládat např. oblékání, jíst příborem, příprava na školu -jemná a hrubá motorika, logopedická cvičení apod. Když má dělat něco, kde mu nebylo dáno je to o každodenních bojích. Mám pocit, že své nadání nijak nevyužívá a nerozvíjí. je introvert, ve školce dlouho problémy, nyní si zvykl. jaký máte též názor na to dát jej do specializované ZŠ. Moc děkuji Musilová“
Eva Vondráková: „Dobrý den, napište, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz. Pořádáme také setkání Klubu rodičů a učitelů, kde se i podobným problémům věnujeme. E.V.“
Radana: „Paní doktorko,mohla byste uvest,prosim,nejake projevy kojence,batolete,ktere by ukazovaly na jeho zvlastni nadaní?Casto dceru oznacuji jako "náročné" dite,protoze ji opravdu nelze jen tak nekam odlozit a pul hodiny o ni nevedet,vse chce zkusit,ne jen koukat,kocarek je nemožná vec,chce chodit a zkoumat a sahat...:-) Moc dekuji“
Eva Vondráková: „To je moc hezký příklad jedné z charakteristik nadaných dětí - tedy přemíra energie. Ostatně i snaha objevovat, zkoumat. Napište mi, prosím, na vondrakova zavináč gmail.com“
Pokorná: „Dobrý den paní doktorko, chtěla bych se Vás zeptat, jestli je na Jižní Moravě podobné centrum pro nadané, ve kterém pracujete Vy? Než šla dcera do školy, bylo nám řečeno, že je nejspíš nadaná (naučila se sama číst v pěti letech) a měli bychom s ní jít opět do PPP v 8-9 letech. Děkuji. Pěkný den. Pokorná“
Eva Vondráková: „Hezký program má Academic school ve Zlíně a Uherském Hradišti. Podívejte se na jejich webové stránky, najdete tam užitečné informace například k soutěži Čmelda Pepík, nebo k Dětské vědecké konferenci. Důležitější než identifikace samozřejmě je, aby dítě mělo přátelské a podnětné prostředí, kde by své nadání mohlo rozvíjet. Napište mi, prosím, na vondrakova zavináč gmail.com“
Pavla T: „Dobrý den, mám deseti letého syna, který se ve čtyřech letech naučil číst a nejspíše i dle dalších projevů spadá do diskutované skupiny dětí. Vždy byl emočně nevyrovnaný a poslední dva roky ve škole nejspíše trpí. Nemá kamarády, vyčnívá,škola mu jde lehce,ale je nepozorný, vzteklý v případě neúspěchu, nosí samé poznámky. Poslední dobou má neustálé žaludeční nevolnosti, však vyšetření nenaznačují žádný problém. Vyvinula se u něho i lupenka. Což však nemusí mít nutně souvislost. Tipuji, že přístup ve škole mu nevyhovuje,ale jsme daleko velkého města, aby byli možnosti výběru. Co byste mi prosím doporučila za postup, aby se synovi ulevilo? Zvažuji psychologa,ale netuším kam se obrátit,ani zda by to byla dobrá cesta. Předem děkuji za odpověď.“
Eva Vondráková: „Dobrý den, Pavlo, napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz nebo na vondrakova zavináč gamil.com“
Kristýna: „Dobrý den, syn 3,5r je odmalička velmi zvídavý, zajímá ho jak co funguje, rád čte a skládá písmena a čísla (bez problémů i trojciferna), neustále má přehled kolik je hodin, jaké je datum (jeho nejoblíbenějšími hračkami jsou aktualne hodinky, budiky, meteostanice), velmi rychle a snadno se učí i anglicky. Zahajuje konverzace s cizími dospělými, ale mezi vrstevníky je ztracený, většímu kolektivu se strani, ve školce (chodi do lesní skolky) se neciti dobře, ma potrebu odchazet stranou od ostatnich. S dětmi stejného věku se snaží zahajovat rozhovory, ale casto naráží na nepochopení. Ma velmi bujnou fantazii. Uz ted s obavami vybiram zakladni skolu, protoze vim, ze v "klasickem" systemu by velmi trpel. Kam je prosim pripadne mozne se obratit s prosbou o radu a pomoc?“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz“
Petra: „Dobrý den, pročítám předchozí dotazy a myslím, že moje dcera také patří mezi nadané děti.Je jí 11 let, od 4 let plynule čte a je celkově jiná, než její vrstevníci.Ve škole se nudí, má samé jedničky, ale když ji něco nejde hned, vzteka se a nechce si nechat poradit. Pani učitelce to vadí, nechápe to a bojují spolu. Teď se dcera psychicky zhroutila, neni schopná jít do školy. Jak ji pomoct? Děkuji“
Eva Vondráková: „Dobrý den, Petro, určitě napište na kontakt@talent-nadani.cz. Hlavně kvůli takovým dětem, jako je Vaše dcera, pořádáme konferenci Potřeba změny v vzděláván nadaných. Více informací najdete na giftedprague2019.cz. Napištepříadně i mně: vondrakova zavináč gmail.com“
Pavla: „Dobrý den, moje dcerka (6let) má vývojouvou dysfázii a PAS, a ačkoli má problémy s mluvou (začala trochu mluvit až po 3. narozeninách), stále používá agramatické výrazy. Na druhou stranu se zajímá o takové věci, jako je vesmír, hvězdy, teď jí zajímá lidské tělo, orgány a jejich činnost. Sama se naučila číst. Nicméně přemýšlím o odkladu školní docházky, protože mám pocit, že není emočně a sociálně dostatečně zralá. Jak ale najít v budoucnu správnou školu? Dá se v dnešní době věřit ředitelům, že dokáží podpořit děti s problémy a nikoli schovat za inkluzi a asistentku, která v konečném důsledku za děti vše dělá? Nebo by bylo nejlepší začít uvažovat o školách s "alternativním" ŠVP. Děkuji“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz“
gabriela j.: „Dobrý den, paní doktorko. Syn 12 let, nadaný na jazyky, čte cokoliv, výbornýá paměť, vysoké IQ, v některých oblastech mimoř.nadání. ALE Adhd, lehký Asperg,syn. , extrovert,oblibený, různé zlozvyky, pohyb v hodině, komentovani výkladu atd. Podle všech(učitele,SPC,..) sociálně nevyzrálý. Ale chce jít na gymnázium, zejména kvůli spolužákům. Dá se říct, zda je lepší nechat dozrát dítě na ZŠ (s doplněním aktivit,...) nebo nástup do náročného gym. vzdělávání. Nevím, zda riskovat případný neúspěch a návrat zpět na ZŠ.Děkuji Vám.“
Eva Vondráková: „Napište nám na kontakt@talent-nadani.cz I pro Vás by byla zajímavá konference giftedprague2019.cz. Nebo mi napište na vondrakova zavináč gmail.com EV“
Lucie: „Dobrý den, mám doma 4letou dceru, která je velmi vnímavá, zvídavá a ráda se učí. Ráda bych ji dostala do třídy s nadanými žáky na ZŠ. Můžete mi prosím poradit, kde ji nechat "vyšetřit", zda má skutečně nadání? Popř. jaké publikace byste mi doporučila, abych jí mohla ještě víc rozvíjet než půjde na ZŠ? Děkuji.“
Eva Vondráková: „To je na delší odpověď. Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz nebo vondrakova zavináč gmail.com“
Marie: „Dobry den, mam.syna predskolaka, kazdy mi rika,ze je úplně jinde nez jeho vrstevnici. At uz ve skolcr ci v krouzcich, ktere navstevuje. Radeji si hraje se starsimi detmi. Mluvi plynule od 1,5roku a celkove mi bylo ve skolce receno,ze neni lepsi pripravene dite na skolu nez muj syn. Pristi tyden ma syn jit na posouzeni do PPP, zda je vhodny do.prvni tridy pro nadane deti, muzete mi sdelit, co nas ceka?c pripade,ze posouzeni by bylo doporucujici. Bije se v nas, zda vubec jej mame dat do takove tridy, zda nebudou na nej velke naroky zbytecne a zda by nebylo lepsi trida"normalni". Rada bych, zda byste mi rekla, zda mu nejak neuskodime, at se rozhodneme pro jakoukoliv variantu. Moc Vam dekuji“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz nebo na vondrakova zavináč gmail.com Je to na delší odpověď. EV“
MV: „Dobrý den, kde je možnost konzultace s odborníkem na nadané děti v Brně, náš syn má předpoklady, rádi bychom jej podpořili i z hlediska výběru školy. Děkuji MV“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz“
Hana: „Dobry den, mam dceru, ktera je od malinka moc sikovna ve vsem, hodne si hraje se staršími detmi, ale ted je ve skolce jednou z nejstarsich a strasne ve skolce "trpi", nema k sobe zadneho spojence, protoze jeji napady, smysl pro humor a hru spoluzaci neuznavaji, protoze je pro ne tezka. Zacina se teosku izolovat od kolektivu a venuje se ve skolce sama ruznemu vyrabeni, staveni ze stavebnice apod Byloi receno,ze jako jedina si vzdy vi rady s novymi hrackami a ostatni deti ji pak nasleduji, ale presto ji deti ve slolce rikaji, at treba jim nepovida o tematech, ze to nechápou. Sama si pak kolikrat prijde hloupe a nazyva se blbcem, coz je uplne mimo. Jen ma velmi jine zajmy nez vrstevnici. Rozumí si jen s detmi on 3-5let starsimi. Ma i mladsiho sourozence o 3roky, ale s nim ma velmi hezky vztah. ..Co s tim?“
Eva Vondráková: „Holčička by zřejmě potřebovala akceleraci, ale také pečlivě vybranou školu.Napište mmi, prosím, na vondrakova zavináč gmail.com“
Živocká Lenka: „Dobrý den pani doktorko. Jsem z Ostravy a pracuji s dětmi, vedu v Národním divadle Moravskoslezském Dětské operní studio. Mám tam 1 chlapce - 10 let, který by potřeboval péči, o které jste mluvila. Je taková možnost u nás v Ostravě? Děkuji za odpověď. Lenka Živocká“
Eva Vondráková: „Zkusím to zjistit. Nište mi, prosím, na vondrakova zavináč gmail.com“
Monika Mikulíčková: „Dobrý den, má dcera (v červnu jí budou 4 roky) začala velmi brzo mluvit a v den svých 2. narozenin spelovala poměrně dlouhý text. Naučila se písmena, číslice, sama se učí anglická slova, nemá problém se slovenštinou, španělštinou i ruštinou, momentálně se učí písmena psát- vše sama. Chodí do běžné školky, kde ani nezjistily, že umí počítat. Nikde v blízkosti nemáme možnost lepšího vzdělání, musela by dojíždět. Je možné jí někde "prozkoumat" a říct, jak jí případně pomoci v jejím rozvoji? Jinak je to typická, společenská holčička. Děkuji Vám. Žijeme u Mikulova.“
Eva Vondráková: „Napište mi, prosím, na vondrakova zavináč gmail.com“
Hana: „Dobrý den, jsem učilkou střední umělecké školy. Učím velmi talentovanou a cílevědomou studentku. Měla zájem navštěvovat kroužek, který však nemohl vzniknout kvůli financování. MŠMT podporuje v programu polygram pouze kroužky doučovací. Nevíte, zda se nechystá i něco pro talentované? U studentky pozoruji i jisté vyčlenění z kolektivu, volí si jej však sama a pracuje ve druhé třídě, než jsou její spolužáci, a pracuje o to víc i na svých vlastních projektech. Děkuji“
Eva Vondráková: „Napište nám, prosím, na kontakt@talent-nadani.cz případně i na vondrakova zavináč gmail.com“