Chat

Petr Vomáčka
Jízda na sněhu
Záznam chatu ze čtvrtka 24. ledna 2019
AK: „Co byste nikomu neradil při jízdě na sněhu?“
Petr Vomáčka: „Dobré odpoledne všem, v prvé řadě jezdit nepřipraven. Tím myslím jízdu na letních pneumatikách, bez řádně očištěného a zkontrolovaného vozidla (např.: skla, střecha, provozní kapaliny) a dalších prvků ve vozidle potřebných pro zimní jízdu (sněhové řetězy, dostatek kvalitního a odpovídajícího paliva, atd.).“
ANTICYKLON: „Co je nejdůležitější podle Vás při jízdě na sněhu?“
Petr Vomáčka: „V prvé řadě kvalitně připravené vozidlo. Dále velká obezřetnost, jízda s rozvahou, pokorou a jen dle zkušeností a znalostí, které mám. Lidově řečeno "nebláznit a netestovat co vše se dá zvládnout". Od toho tu jsou speciálně upravené polygony. Jízda v zimě je totiž nejnáročnější pro naši zeměpisnou polohu. Je tu méně denního světla, lokálně silnice namrzají více než jiné části a jsou lokality, kde sníh potká řidič jen omezeně, ale jinde téměř denně.“
JIH: „Zdravím, jak velký rozdíl v jízdní stabilitě na sněhu může být mezi pneu např. na Škoda Superb o šířce 205 a mezi Audi Q7 s pneu o šířce 255? Přišlo mi, že Audi je skoro neovladatelná. Oboje pneu continental nové. Díky“
Petr Vomáčka: „V tomto ohledu velmi záleží na jiných parametrech. Šíře pneu není tou hlavní částí pro zhodnocení stability vozu na sněhu či ledu. V prvé řadě se jedná o rozdílnou váhu, výšku i šířku obou vozidel, dále pohon obou vozidel je jiný. Nesmíme zapomenout i na řidiče či jeho vnímání pohybu vozidla v provozu, stav skladování a přesný typ pneumatik. To vše hraje daleko důležitější roli než samotná šíře pneumatik.“
Jana: „Dobrý den, prosím o radu, jak sjet prudší zledovatělý kopec. Manzel vždy radí,sjet na jedničku. Já mám starší auto a kolikrát i jízda se zařazenou jedničkou je rychlá a v případě nutnosti zastavení jde auto do smyku. Dekuji“
Petr Vomáčka: „Záleží na pohonu, typu vozidla i stavu zimních pneumatik a další asistenční výbavy vozidla. U starších vozidel často platí zařadit za 1 a pomalu přerušovaně začít přibržďovat. Rozhodně není dobré brzdit náhle a prudce či najednou, to se pak vozidlo dostává do smyku.“
MM: „Jak si nejlépe poradit se situací, když už se dostaneme do smyku, nebo se zastavíme uprostřed zamrzlého kopce?“
Petr Vomáčka: „Nejlepší je se do smyku nedostat, ale když už k tomu dojde, tak vyšlápnout spojku a snažit se srovnat vozidlo. Toto vše se však řidič musí naučit dle svého vozu, každé vozidlo se totiž chová jinak. Z pohledu rozjezdu do kopce je zařadit klasicky za 1 a velmi pomalu se začít rozjíždět i s pomocí ruční brzdy nebo asistentů pro rozjezd do kopce.“
SK: „Jak obecně co nejbezpečněji jezdit na sněhu?“
Petr Vomáčka: „Chovat se tak, že se vozidlo může kdykoliv dostat do krizové situace a vždy přizpůsobit jízdu stavu vozovky, technickému stavu vozidla a zkušenostem řidiče.“
Alena: „Dobrý den, prosím, kde je nějaký trenažér - Jihočeský kraj - Písek ? děkuji“
Petr Vomáčka: „Tuším, že jeden je na letišti u Příbrami (kousek od D4) a další v Českých Budějovicích (naproti pivovaru).“
Hanka: „Aha, vidím, jízda na sněhu. Jenže já bych ráda položila dotaz ke spánku. Je možné to předat? Pokud ano, tak zní takto: Je mi téměř 74 let a někdy od léta spím 9 a někdy i deset hodin. někdy nepřetržitě, někdy s probuzením. když se mi chce čurat a musím na záchod. Přitom nerozsvěcuji, jdu potmě. Jak si lehnu, tak rychle opět usnu. Dřív jsem spávala mnohem míň. Ráno se budím odpočinutá. Přes den neusínám, jsem stále v nějaké činnosti. Je mi ale toho času, který prospím, líto. Zatím organismu vyhovuji, ale je to nutné?“
Petr Vomáčka: „Poprosím položit dotaz rovnou ke kolegovi. Děkuji“
Josef Sedlák: „Prosím o radu s problémem zamlžování předních světlometů z vnitřní strany u nové Škody Fabie v zimním období? Autorizovaný servis nechce přijmout reklamaci.“
Petr Vomáčka: „Je otázkou co je příčinou, kdy a proč se tento jev projevuje. Toto vše však musí zjistit autorizovaný servis nebo sám výrobce.“
Zuzka: „Dobrý den, Chtěla bych se zeptat, mám zhruba týden venku auto zaparkované na zahradě. Týden jsem s autem vůbec nejela. Nemůže se s ním nic stát? Tak zamrznout brzdy, něco s motorem? Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“
Petr Vomáčka: „S vozidlem by se nic nemělo stát, ale pro delší stání vozidla se obecně doporučuje natankovat plnou nádrž, založit kola klínem z obou stran proti rozjetí a nezatahovat ruční brzdu. Pokud by vozidlo stálo déle, je potřeba kontrolovat stav baterie.“
Jitka: „Dobrý den co dělat pokud zamrzá čelní okno zevnitř a co může být příčinou. A mimochodem vám to moc sluší.“
Petr Vomáčka: „Děkuji. V tomto případě si do vozidla nosíte vlhkost sama a ta následně kondenzuje a namrzá na sklech zevnitř. Jednou radou je oklepat si boty při nástupu do vozu, přepnout ventilaci na přední sklo a nohy, dále využívat klimatizaci i v zimě, která slouží i jako pohlcovač vlhkosti. Existují i různé chemické přípravky proti zamlžování skel.“
Tomáš: „Dobry den, chtel bych se zeptat, co muze byt pricinou a jak resit namrazu na vnitrni strane predniho skla. Stava se mi to u Octavie pravidelne, musim skrabat zvenku i zevnitr. Diky moc za odpoved.“
Petr Vomáčka: „Samotnou vlhkostí ve vozidle. Často si ji řidič či osádka vozu sama nosí do vozu na oblečení, obuvi či vlhkých vlasech. To pak kondenzuje na sklech a namrzá.“