Chat

Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová
Sociální dovednosti v předškolním věku
Záznam chatu z pondělí 21. ledna 2019
ANTI: „DJ - Jak přesně definovat co to jsou sociální dovednosti v předškolním věku?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Dobrý den, je to široká oblast - je vizuálně vyznačená na plakátu, který bude ukazovat kolegyně Budíková - např. odpoutání od rodiny, dodržování pravidel, komunikace, schopnost empatie, ovládání emocí a uplatňování i ve vztazích....D.J.“
BRKB: „DJ - Existují nějaké přednášky ohledně tématu sociální dovednosti v předškolním věku?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „K předškolnímu věku asi ne, bývají spíš součástí přednášek ke školní zralosti. Využít lze např. různé přednášky zaměřené na děti s emočními problémy (např. děti s ADHD) - podívejte se např. do nabídky NÚV, Dyscentra Praha, Člověk v tísni,Služeb školám apod. D.J., J.B.“
WAR: „DJ - Je nějaká spec. literatura ohledně tématu sociální dovednosti v předškolním věku?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „K tomuto tématu je literatury dost, ale přímo k předškolnímu věku naleznete tuto problematiku většinou v publikacích týkajících se školní zralosti..D.J., J.B.“
ANTI: „JB - S kým se podle Vás poradit ohledně tématu sociální dovednosti v předškolním věku?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Asi nejlepší bude obrátit se na paní učitelky v mateřské škole nebo na psychologa a speciálního pedagoga v ped. psych. poradně, na klinického psychologa....D.J., J.B.“
Marie: „Neustále bojuji zejm. na dětském hřišti či hernách s tím, jak vlastně zasahovat v případě konfliktu dětí např. ohledně hračky, kterou si navzájem berou. Co vlastně dělat a jak se chovat z pohledu rodiče v těchto situacích? Ptám se také na to, jak děti vést s ohledem na jejich (předškolní) věk (rozdíl mezi dětmi 2,3,4,5 let). Děkuji“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Dobrý den, to je hodně široká otázka. Je dobré těmto situacím věnovat pozornost, ukazovat dítěti možnosti, jak to vyřešit. Lze k tomu vyřešit i nácvik s hračkami apod.(viz ukázka pomůcek na stole, které jsme donesly). Je dobré vést děti k dohodám, kompromisům, zavést pravidla, za jakých si mohu hračku půjčit a vrátit apod. Pak je důležité reagovat i na situace, kdy to funguje a posilovat tak vhodné chování.“
BRKB: „JB - Které sociální dovednosti v předškolním věku nejsou důležité?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Důležité jsou všechny, záleží ale na jejich úrovni. Víme, že např. se zvládáním emocí mohou mít problém i dospělí.“
InnerS: „JB - Které sociální dovednosti v předškolním věku jsou ty nejdůležitější?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Určitě schopnost odpoutat se od rodiny, dodržovat pravidla (např. v MŠ)- při hrách i mezi vrstevníky, podřízení se autoritě, schopnost zapojit se mezi ostatní. Důležité je i alespoň částečné zvládání emocí...“
Pavlína: „Dobrý den, s manželem chodíme na 12 hodinové směny. Muže dítě neřítomnost rodiče či rodičů (především tedy matky)nějak výrazně ovlivni nebo i zbrzdit sociální vývoj a vztah s rodiči?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „jE TO SICE ŠKODA, ALE CHÁPEME. CO SE DÁ DĚLAT. zÁLEŽÍ, JAK SE DÍTĚTI VĚNUJETE VE SPOLEČNÉM ČASE, JAKÁ JE KVALITA VZTAHU. Dítě se to pak naučí přijímat, že táta a máma mají moc práce...Musí se cítit Vámi přijímáno a milováno...“
Lenka: „Dobry den, jsem dislektik a disgrafik, mela jsem cca do 5-6 tride na zakladni skole velke problemy s ucenim. Synovi je ted 5 let a pristi rok bude v predskolacich. A bohuzel vykazuje velkou nepozornost, nepamazuje si atd trochu se bojim sby nedopadl dtejne jako ja. Existuje nejaka technika pripravy ktera by mu pak usnadnila nastup do skoly, kterou lez trenovat treba uz ted? Diky“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Ano, nabídka je veliká, zeptejte se např. v ped. psych. poradně. Záleží, odkud jste, v Praze bývá nabídka velká. Ale např. i soukromí poradenští pracovníci nebo logopedi a speciálné pedagogové mohou nabídnout speciální programy pro předškoláky (např. Maxík). Hodně pracovních materiálů např. od Jiřiny Bednářové naleznete třeba v Dyscentru Praha....“
Martina Dvořáková: „Dobrý den, ráda bych se zeptala. Dceři je 6 let a jdeme k zápisu do školy, vše zvládá celkem dobře, jenom se stydí mluvit s dospělými v mé přítomnosti. Pokud je s nimi sama - školka, logopedie, tak mluví občas. Jinak s dětmi problémy nemá, mám strach u zápisu, že tam z ní nic nedostanou, jak se mám chovat? Popřípadě máme zkusit ještě poradnu než půjdeme k zápisu? Moc děkuji.“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Asi bych zkusila pro jistotu poradnu. Stud lze postupně otužovat - vést např. dceru k tomu, aby oslovila prodavačku, položila dotaz dospělému apod....Při hře může mluvit za hračky. Ale opatrně, nevyvíjet velký tlak!“
Lenka Hřibňáková: „Dobrý den, dcera Laura (4 roky) chodí do školky a nehraje si s dětmi ve školce. To že neumí navázat kontakt s dětmi jejího věku pozoruji už dlouho a od jejího 1 roku jsem se snažila chodit s ní na různé kroužky, aby si na děti zvykala. Setkávali jsme se maminkami, které mají děti podobného věku, ale její socializace s podobně starými dětmi trvá. Nemá problém starší děti (10 let), ty si s ní ale nechtějí hrát, což je pochopitelné. Miluje společnost dospělých. Paní učitelka ve školce mě na tento problém upozorňovala. Laurinka nemá ve školce žádné kamarády. Bojím se, aby jí to časem nevadilo, každopádně to vadí její učitelce, protože Laurinka tráví čas ve školce nejraději v její společnosti. Jak jí můžu pomoct se socializací se mezi děti?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Těžko odpovídat, nevíme, co je za tím...Možná je vyspělejší, chybí jí dětské vzory v rodinném prostředí apod. Vývoj u předškolních dětí bývá skokový, třeba to přijde. Pokračujte v navozování situací, ale nenásilně, přílišný tlak a vnímání téchto situací jako problému může blokovat..“
Petr: „Dobrý den,chtěl bych se zeptat,jak bych mohl nejlépe vyřešit problémy se spánkem,jelikož pracuji už 39 let v nepřetržitém provozu,tkz. kolotoč“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Obraťte se na paní profesorku“
dana: „Dobrý den, máme trochu opačný problém.....vnuk je šikovný, inteligentní a má ve školce problém, když někdo dělá něco co se nemá, co není dobré. Vadí mu když se děti perou, hádají. Vyrůstá v klidné a pohodové rodině, v lásce a těžko snáší bezpráví. Je nějaká rada, jak ho připravit na takovéto věci než půjde do školy?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Blahopřejeme, jen více takových dětí! Je dobré jej postupně otužovat a vysvětlovat, předkládat různé životní příběhy apod. (např. i pohádkové). Ukazovat na různorodost života, naučit vidět klady i zápory, pomáhat vnukovi v nalézání postojů v takových situacích.“
Anna: „Dobrý den, melé je 2,5roku,nemáme babičky na hlídání. Celý den jen maminka. Nezná děti. Nechce si hrát a zapojovat se v kolektivu. Mám vyhledat kroužek aby si zvykla být bez maminky? Nebo ve 3letech bude mít už rozum a ve školce vydrží. Nemám jak adaptovat dítě ve školce předem, když v létě školka zavřená a nastupuje v září. Děkuji“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Dobrý den,ve 2,5 letech je to v pořádku. Každý měsíc ve vývoji je znát, děti se vyvíjejí ve skocích. Pak je důležité se ve školce domluvit a dceru otužovat postupně - např. ji tam nechat pouze na hodinu (nebo tam být zpočátku společně), aby dcera získala jistotu, že se pak s maminkou opět setká....“
Ella: „Prosím o radu, mám 4 letou dceru. A má záchvaty vynucování si věcí křikem. Chci jí být příkladem, ale sama mám problém zvládat stresové situace, když na mě křčí obě děti, mám je vypravit do školky apod. Jak vybít / zvládat negativní emoce v dané situaci?“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Je potřeba začít posilovat vlastní odolnost (doporučujeme např. web Aha rodičovství). je to dlouhodobější záležitost, je důležité najít si jiný ventil než křičení, pokud možno si hlídat i výdej vlastní energie. Vám i dítěti může pomoci vyventilování emocí trháním papíru, čmáráním apod., práce s dechem, reakce až po zklidnění apod. Dcera nesmí získat zpětnou vazbu, že křik se jí vyplatí a něco si tím vymůže.“
Jaroslav klimek: „Dobrý den Náš syn má 3,5 roku, do školky chodí cca 3/4 roku když je třeba nemocný 14 dní, tak návrat do školky je vždy velký problém. Trvá mu tak týden než si zvykne tam opět chodit. Je na to nějaká ráda, aby ten návrat do školky byl lepší? Děkuji.“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Ideální by bylo, kdyby mohl jít po nemoci do školky jen na kratší dobu, aby měl možnost si opět zvykat postupně..“
LENKA: „Dobry den damy,zaujalo me Vase vysvetlovani,mam 3,5 letou vnucku a zaujaly mne vselijake ty pomucky pro deti,kde se daji koupit?Holcicka chodi do skolky , ze zacatku se ji tam libilo,ale ted kdyz tam musi spinkat,tak rika , ze se ji tam nelibi.Je citliva nebo citova asi oboji .Nekdy kdyz neni po jejim, tak se vzteka a maminka ji rika,ze dostane na zadek a to me prijde -spatne-.A tak prosim o informaci kde koupit ty pomucky,dam je mamince a snad si uvedomi,ze na zadek ne.Dekuji“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Např. v Dyscentru, nakl. D + H, v Luxoru, Portálu apod.“
Lucie Rathová: „Dobrý den, je v pořádku, že 6 letý syn nechce spát sám bez rodičů? Děkuji za odpověď Lucie Rathová“
Jarmila Budíková a Drahomíra Jucovičová: „Potřebuje větší pocit bezpečí, přijetí, ale postupně jej otužovat a také si s ním o tom povídat, abychom zjistili, zda to nemá nějakou jinou příčinu...“