Chat

host

Pavel Kopřiva

Nákupy na internetu

Záznam chatu z úterý 27. listopadu 2018

Marek: „Ahoj co máš rád jídlo sladkosti cukroví máš rád vánoce máš deti máte rybu nebo řízek bramborový salátem“

Pavel Kopřiva: „Ahoj, děkuji za velké množství otázek. :) Mám rád dobré jídlo a dobré sladkosti. Vánoce rád mám, asi jako každý. :) Děti nemám a řízek s bramborovým salátem jsem už dlouho neměl. Hezký den. :)“

DAYD: „Jak to vypadá s legislativou v ČR v současnosti ohledně nákupů na internetu?“

Pavel Kopřiva: „Nejpodstatnějším aspektem nákupu potravin na internetu je skutečnost, že z hlediska požadavků právních páředpisů se postavení spotřebitele neliší ať již nakupuje v kamenné prodejně nebo prostřednictvím online prodeje. Prodej potravin se tak řídí zejména zákonem 110/1997 Sb. a dalšími právními předpisi regulujícími preodej potravin obecně, nikoliv specificky na internetu.“

SK: „Jaký je stav nákupů na internetu v současné ČR?“

Pavel Kopřiva: „Internetový prodej potravin se rozvíjí velmi dynamicky, čemuž SZPI věnuje už řadu let adekvátní pozornost, aby inspektoři byli schopni reagovat na aktuální situaci na trhu. Některá rizika prodeje potravin na internetu se neliší od rizik v kamenných prdejnách, jiná jsou specifická pro nákup na dálku. Jedná se zejména o rizika při nákupu na stránkách, které se tváří jako tuzemské - jsou vedeny v českém jazyce, nabízí potraviny za české koruny - ale jsou registrovány mimo EU, často v exotických lokalitách. U takových potravin (často doplňků stravy) neexistuje garance dodržení tuzemských a evropských norem. To může ohrozit zdraví spotřebitele. Před nákupem na neznámém webu doporučuji prověřit, zda má prodejce uvedeny kontaktní údaje v ČR, obchodní podmínky v českém jazyce bez chyb v gramatice a syntaxu atd. Potravinářská inspekce má na svém webu průběžně aktualizovaný seznam problematických webových prodejců potarvin a doplňků stravy, viz zde:http://www.szpi.gov.cz/clanek/seznam-rizikovych-webovych-stranek-a-vyrobku.aspx“

|Tereza: „dobrý den objednala jsem si 12 ks zboží, vše skladem a eshop mi to posílá po částech. Což mě vadí. Snažila jsem se dárky vyřešit jendoduše a je to složitější ponevadž vás kurýr kontaktuje neustále. Děkuji“

Pavel Kopřiva: „Dobrý den, patrně se jedná o logistické problémy na straně e-shopu, doporučuji spojit se s jeho provozovoatelem. Z hlediska Potravinářské inspekce, která je zákonem zmocněna k výkonu kontroly jakosti a bezpečnosti potravin, bohužel v této věci nemáme pravomoc zakročit.“

SK: „Výhody nákupu na internetu?“

Pavel Kopřiva: „K hlavním výhodám patří snadná možnost srovnání zboží (složení potraviny, cena) u mnoha prodejců za krátký čas z pohodlí domova. Pro ty, co netrvají na nákupu všemi smysly, je výhodou i komfort nemuset jezdit do prodejen a nechat si zboží dopravit až domů. Řada spotřebitelů ocení i možnost (ve smluvních podmínkách definované) zboží vrátit ve lhůtě 14 dnů od nákupu.“

DAYD: „Nevýhody nákupů na internetu?“

Pavel Kopřiva: „Z hlediska prodeje potravin na internetu se jedná zejména o nemožnost si zboží prohlédnot v prodejně a "navnímat" jeji i jinými smysly. Z tohoto pohledu se jeví nejméně problematicky dálkový nákup potravin balených, protože takovou potravinu při nákupu v prodejně hodnotíme podle informací uvedených na obalu a nákup "přes obrazovku" nás o další vjemy neochudí. Jiné riziko spočívá v tom, že s prodejcem nejsme v přímém kontaktu a řada česky "tvářících se" webů je ve skutečnosti registrována mimo EU, což komplikuje možnou reklamaci, dodržení evropských standardů apod., více viz předchozí odpověď.“

Míla Vaňková: „Dobrý den, měla jsem špatnou zkušenost s internet. Obchodem pro děti kde jsem objednala dceři budik, který mi nebyl dodán z důvodu zrušení prodeje. po 3 měsících urgovani na vrácení peněz mi vždy přijde zpráva ze to bylo předáno účetnímu oddělení, které se mi ozve. Bohužel k vrácení peněz nebylo dosud uskutečněno.můžete mi poradit co mam dělat? Cena byla 249 Kč. Velice dekuji Míla Vaňková“

Pavel Kopřiva: „Dobrý den, zde se nacházíme už mimo kompetenci SZPI. Obecně lze ale v obdobných politovánihodných případech zvážit, zda prodejci nepohrozit trestním oznámením pro podvod. Pokud z Vaší strany k plnění smlouvy došlo (prokazatelně jste za zboží zaplatila), prodejce neposkytnul adekvátní plnění a na výzvy k řešení nereagoval, může se jednat o podvodné jednání.“