Chat

Roman Budský
Akce Senior bez nehod
Záznam chatu z úterý 23. října 2018
SK: „Jak dlouho bude Akce Senior bez nehod trvat?“
Roman Budský: „Kampaň Senior bey nehod poběží až do konce roku 2019.“
DAYD: „Kdo vlastně Akci Senior bez nehod vymyslel a kdo ji vlastně uvedl v život?“
Roman Budský: „O kampani jsme začali uvažovat již v roce 2016. V loňském roce byla Fondem zábrany škod vybrána k realizaci. Výběr tématu, tedy bezpečnost seniorů v silničním provozu, a jeho obhájení jsem provedl ve spolupráci se společností Echopix. Současně jsme i realizátory kampaně.“
SK: „Jak moc je podle Vás Akce Senior bez nehod důležitá?“
Roman Budský: „Naše populace stárne. V roce 2015 byl podíl seniorů, tedy osob ve věku 65 let a více, zhruba 18%, v roce 2020 to bude cca 21 %, o deset let již 24 %. Úměrně tomu roste i podíl seniorů na celkovém počtu obětí dopravních nehod. V roce 2008 to bylo 15 %, v roce 2017 již 24 %. Zkrátka seniorů bude stále více, jsou stále aktivnější a mobilnější. Je nejvyšší čas začít se věnovat jejich bezpečnosti na silnicích.“
SK: „Co má za cíl Akce Senior bez nehod?“
Roman Budský: „Podíl seniorů na celkovém počtu obětí nehod neustále roste. Zatímco v roce 2008 byl zhruba 15%, loni už to byla téměř čtvrtina. Hlavním cílem naší kampaně je tedy přispět ke zvýšení bezpečnosti starších osob na silnicích.“
Hanak: „Bude na online chatu i paní zagorová“
Roman Budský: „Dobrý den, paní Zagorová dnes chatovat nebude.“
Eva M: „Bude možné si psat i s Hanou Zagorovou.“
Roman Budský: „Dobrý den, bohužel nebude.“
Milena: „Dobry den kamaradka mi rikala,ze jeji otec ridi auto,trpi Alzheimer.chor.rodina se s nim boji jezdit,stane se ,ze i prejede do protismeru.Lekarka to neresi a on sam ridicsky prukaz neodevzda.Apelujete take na lekare ,aby opravdu zvazili,zdali takove seniory pustit do provozu.Dekuji“
Roman Budský: „Dobrý den, řada chorob má skutečně prokazatelně negativní dopad na řidičskou kondici. Dnes už je možné zachovat mobilitu řady osob se zdravotními problémy a současně zachovat jejich mobilitu. K tomu slouží mj. tzv. harmonizované kódy, které umožní na základě rozhodnutí příslušného lékaře omezit řidičský průkaz. Těch mezinárodních kódů je zhruba stovka, zdaleka se nejedná jen o povinné používání brýlí či čoček při řízení. Omezena může být i denní doba, kdy je možné řídit, podobně je tomu i se vzdáleností od místa bydliště atp. Aktuálně se snažíme prosadit uspořádání série přednášek pro praktické lékaře, aby se naučili uvedené kódy adekvátně používat.“
Marin: „Myslíte, že by se měla ustanovit věková hranice kdy už senioři za volant nebudou moci?“
Roman Budský: „Dobrý den, mentální a zdravotní kondice každého z nás jsou opravdu velmi individuální. To samozřejmě platí i pro seniory. Čili jde spíše o to, aby zákonem předepsané zdravotní prohlídky seniorských řidičů byly prováděny poctivě. Se zvážením individuálního práva na mobilitu i práva ostatních na bezpečné silnice.“
Martin: „Zrovna v tento dušičkový čas bude na silnicích mnoho seniorů jezdit na hřbitovy někdy to je o strach. Mnohdy vyjedou jen párkrát za rok na silnici. Myslíte si, že by prospěla větší kontrolovatelnost seniorů.“
Roman Budský: „Senioři mají předepsány pravidelné zdravotní prohlídky. Jejich důslednost je v rukou praktických lékařů. Provádění silničních kontrol je v rukou policistů. S nimi v rámci kampaně spolupracujeme, předáváme jim naše zkušenosti z přednášek pro seniory. Policisté využívají yejména při své preventivní práci.“
Jana Doležalová: „Myslím si,že není dobré odstřihnout seniory od řízení automobilu,přispívá to k jejich aktivnímu životu a např.bystření mozku,samozřejmě,je-li dotyčný zdravotně v pořádku.Myslím si to správně?“
Roman Budský: „Dobrý den, dnes už je možné zachovat mobilitu řady osob se zdravotními problémy a současně zachovat jejich mobilitu. K tomu slouží mj. tzv. harmonizované kódy, které umožní na základě rozhodnutí příslušného lékaře omezit, ale současně zachovat řidičský průkaz. Těch mezinárodních kódů je zhruba stovka, zdaleka se nejedná jen o povinné používání brýlí či čoček při řízení. Omezena může být i denní doba, kdy je možné řídit, podobně je tomu i se vzdáleností od místa bydliště atp. Aktuálně se snažíme prosadit uspořádání série přednášek pro praktické lékaře, aby se naučili uvedené kódy adekvátně používat. Zkrátka podstatou je zachovat individuální mobilitu a současně bezpečnost lidí na silnicích.“
Martin* učitel Aš* Janus: „Ahoj...Romčes máš ještě řidičák?!?“
Roman Budský: „Ahoj Martine, mám... a pořád všechny skupiny :-)“
Martin* učitel Aš* Janus: „Romčes, udělejte promo na dávání blinkrů!! Kde jakej debil,tu páčku vůbec nepoužívá!! Jak je psáno, výjezd z kruhaču, změně směru jízdy...a kolisti“
Roman Budský: „Souhlas, používání blinkrů řadě šoférů opravdu nevoní. Téma zachovám v paměti, věnuji mu nějakou tiskovou zprávu.“
Jiří Pajurek: „Dobrý den, v letošním roce proběhly kurzy bezpečné ch jízdy pro seniory 65+ (jedemspolu nebo tak nějak) na různých autodromech - Most, V. Mýto apod. což bylo velice přínosné. Počítá se s touto aktivitou i příští rok? Děkuji“
Roman Budský: „Dobrý den, kurzy bezpečné jízdy nepořádala naše organizace, nicméně pokud vím, je uvažováno o jejich pokračování i v příštím roce.“
Václav: „Dobrý den, nepřemíšlíte o iniciaci znovuzavedení pravidelného školení "civilních" řidičů (myšleno neprofesionálů)?“
Roman Budský: „Dobrý den, zřejmě máte na mysli tzv. školení řidičů referentů. Dnes jsou sice tito šoféři povinni vzděláváni (řeší zákoník práce), ale už nemusí být školitelem učitel autoškoly. V řadě organizací probíhá opravdu jen formálně. Autoškolský zákon je v gesci Ministerstva dopravy, pokud vím, v tomto směru se o jeho úpravě neuvažuje.“
Václav: „Dobrý den, nemám na mysli řidiče referenty, mám na mysli ty řidiče, kteří se řízením copravních prostředků neživí. Tedy právě i ony seniory a nejen je. Je mezi námi spousta řidičů kteří viděli vyhlášku naposled v autoškole a u mnohých je to 30, 40 i více let.“
Roman Budský: „To máte pravdu, řada řidičů měla naposledy v ruce pravidla silničního provozu před desítkami let. Žádné povinné kurzy se neplánují, každý řidič si tak musí změny v legislativě sledovat sám.“