Chat

vedoucí Rodičovské Linky

Mgr. Kateřina Schmidová

Linka bezpečí – varovné příznaky (šikana, násilí, atmosféra ve třídě)

Záznam chatu ze čtvrtka 6. září 2018

Jana: „Dobrý den,proč školy pořád tak často přivírají oči před šikanou a raději tvrdí rodičům že je vše v pořádku?U nás když jsem zmínila že chování spolužáků k dítěti je dost za hranou a jeví už známky šikany,tak se na mě osopili že žádná šikana to není a jestli vím co je to šikana a že vše zveličuju.Naštěstí přesun do jiné třídy pomohl a v tomto ohledu má zatím klid,jinak je to ale stálý boj se školou.Jenže po slučování škol není kam jinam jít“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, nejsem schopna obecně posudit, proč se to tak děje. Avšak je dobře, že jste se nezvzdali a Vaše dítě je v jiné třídě a máte klid. Domnívám se, že důležitým aspektem je, že vedení školy má ucelený program jak šikaně čelit a jak ji předcházet. Vše se odvíjí od vedení školy. Pokud se v budoucnu objeví zase starosti ve škole, je možné je s námi konzultovat na Rodičovské lince. viz (www.rodicovskalinka.cz)“

SK: „Je maximálně zaručena diskrétnost a anonymita pro klienty Vaší linky?“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, je možné nás kontaktovat na tel. 606 021 021. Volající se nám nemusí představovat, tel. čísla nevidíme. Je možné nám také napsat na naši e-mailovou poradnu či využít chat. viz na (www.rodicovskalinka.cz)“

ANTI: „Co všechno Vaše linka může dokázat a co ani Vaše linka nezvládne?“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, naše Rodičovská linka nabízí konzultace rodičům, jejichž dítě je šikanované či má podezření na šikanu. Může s námi sdílet své pocity, ale také především můžeme probrat to, jak s dítětem o jeho situaci mluvit, jak by měl postupovat, co po škole požadovat, kde si stěžovat, kde vyhledat odbornou pomoc.“

ANTI: „Co všechno - mimo šikany, násilí a atmosféry ve třídě linka ještě řeší?“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, nabízíme telefonické konzultace týkající se školních problémů obecně,dále se zabýváme podezřením na týrání, zneužívání a zanedbávání dětí, problematikou rozvodů, sporů o děti, krizí v rodině, psychických obtíží. V neposlední řadě se jedná o téma výchovného přístup k dětem.“

Lada: „Dobrý den, u svých neteří jsem zažila šikanu ve škole, spojenou s typem oblečení, módností, značkou atd. Nedal by se tento problém vyřešit zřízením školních uniforem, jak se občas zmiňuje?“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, nejsem si jista, jestli zřízení školních uniforem situaci šikany bude řešit, možná to sníží možnost si závidět oblečení tj. sníží spouštěče. Podle mě šikana má hlubší kořeny v dynamice vztahů ve třídě, ve výchově v rodině, v postoji školy vůči násilí.“

Jitka Vaňková: „Dobrý den, dotaz z druhé strany. Můj syn byl neprávem obviněn z šikany. To se i ve vyšetřování školy prokazalo, nebyl ten den ve škole. Mrzí mě že se mu nikdo neomluvil, má z toho ještě dnes šok. Dodávám, že nosí naslouchatko a je sám terčem posměchu. Co byste radila? Mám trvat na omluvě? Škola mě zklamala. Děkuji“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, to mě moc mrzí, protože to může být pro Vaše dítě traumatická situace. Vnímám to jako selhání přístupu školy. Já bych na omluvě trvala, co jiného než učit děti, že i my dospělí chybujeme a umíme se za chyby omluvit. Takto se přece děti učí respektu k druhým.. Nebo ne?“

Libuše Krásná: „Dobrý den,neměl by z té školy odejít spíš ten kdo šikanuje?“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, samozřejmě spravedlivé by to bylo, s tím souhlasím. Avšak dítě na základní škole nelze vyloučit či z popudu školy převést na jinou školu, pouze na specializovanou školu se zaměřením na specifické problémy (např. poruchy chování). Velmi často to probíhá tak, že je rodičům doporučeno,aby své dítě dali na jinou školu. S dítětem, které je agresor šikany, se především musí pracovat, nařídit odbornou péči, asistenta pedagoga, doporučit individuální vzdělávání atp.“

Divacka: „Dobrý den. Byla bych ráda, pokud byste mi mohla na můj dotaz odpovědět. Je mi sice už přes 50 let, ale prošla jsem si sikanou takřka celou školní docházku. Nejsilnější to bylo na 2.stupni, od 7 do 9 třídy. Tehdy se s tím "prý" nedalo nic dělat, bylo to "jen ublizovani". Čím vším jsem si prošla nebudu ani vypisovat.. Nejvíce to bylo od kluků. Vlastně od školních let mám ranní neurozu se zvracenim, bojím se nových nepoznanych věcí a seznámení s novými lidmi, s novým kolektivem. Podařilo se mi se vdat se - manželství trvá 30 let, porodila jsem dítě - nyní je již dospělé. Prosím o sdělení,zda "má ještě cenu" s tím v mém věku ještě něco dělat...., psychologická léčba atd. Zároveň prosím, aby všichni kdo v dnešní době šikane tzv. přihlíží, aby jen nepřihlíželi a snažili se pomoci. A ve škole učitelé, aby toto téma nezlehcovali. Děkuji.“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den, moc děkuji za sdílení Vašeho příběhu, kde popisujete, jak jste byla vystavena šikaně ve škole. Ano, popisujete následky šikany, které přetrvávají v dospělosti, mluvíme zde o tom, že si nesete z dětství trauma. Domnívám se, že nikdy není pozdě začít na sobě pracovat např. prostřednictvím psychoterapie, kde s Vámi psycholog může pracovat na změně a zvládání náročných situací. Zároveň děkuji za Vaši výzvu pro ostatní, aby nebyli vůči šikaně lhostejní.“

Petra Juklíčková: „Dobrý den. Přijde mi nespravedlivé, aby ze školy odešla oběť místo agresora. Trestána je potom oběť a i rodiče oběti. Zajímá mě Váš názor. Děkuji a přeji hezký den Juklíčková“

Mgr. Kateřina Schmidová: „Dobrý den,paní Petro,již jsem na podobný dotaz odpovídala, ano je to nespravedlivé a rodiče často cítí bezmoc, znám mnoho takových případů. Úplně s Vámi souhlasím. Na druhou stranu, když nic nefunguje ( stížnost na Českou školní inspekci, zřizovatele školy) čemu dáte přednost? Necháte své dítě neustále vystavovat traumatickým situacím, kdy může mít trvalé následky nebo budete bojovat "světrnými mlýny"?“