Chat

host

Mgr. Michal Musil

Směry inovativního vzdělávání SŠ

Záznam chatu ze čtvrtka 3. května 2018

Anna: „V čem tkví podle Vás význam směrů inovativního vzdělávání SŠ?“

Mgr. Michal Musil: „Škola by měla být především místem, kam žák či student chodí rád a věří tomu, že to má smysl. To samé platí pro učitele i vedení škol. Inovativnost vidím v podnětné atmosféře, vzájemném respektu všech aktérů a pozitivním naladění. Chce to nebát se přiblížit více k žákům, oteřít školu rodičům, prarodičům. Je třeba se snažit chápat dětský svět, naslouchat si vzájemně. Nebát se používat moderní metody a formy výuky, technologie, avšak s mírou. Nezapomínat na úsměv, humor. Vlastní vzdělávání jde potom většinou lépe.“

ANTIMONY: „Jaké by měly být podle Vás směry inovativního vzdělávání SŠ konkrétně?“

Mgr. Michal Musil: „Pokud se na některé škole daří stavět mosty a můstky mezi žáky a učiteli, resp. mezi jejich světy, je to fajn začátek. Dle mého názoru se světy žáků, studentů a kantorů spíše vzdalují a to není dobře. Chce to nebát se světa sociálních sítí, ale zároveň vyčlenit dostatek času ve výuce na ověřování informací. Je také třeba efektivně analyzovat silné stránky studentů a umožnit jim v rámci běžné docházky vzdělávat se i mimo školu. Využívat většinou velmi dobré angličtiny žáků k tomu, aby se v AJ vzdělávali. Důležité je připravovat je na jejich budoucí profesní život tak, aby se světa nebáli, byli přirozeně flexibilní, nečekali na náruč státu a rodiny, zajímali se o věci věřejné. Mladá generace je naší nadějí. Mně osobně hrozně baví i po 27 letech ve funkci ředitele gymnázia mezi mladými lidmi být, učit se od nich a samozřejmě také něco naučit je.“

ANTIMONY: „Jaké existují směry inovativního vzdělávání SŠ v současnosti v ČR?“

Mgr. Michal Musil: „Je třeba učit se méně faktů, ale více smysluplně. Zapojit problémovou výuku ve všech předmětech, využívat kromě frontální výuky i jiné metody jako jsou skupinová práce, diskuze, projekty, kritické čtení. Začlenit neformální výuku (např. MOOC kurzy), nabízet širokou škálu volitelných seminářů, zvát do školy osobnosti z různých oborů. Studenti by měli být vedeni k odpovědnosti za svůj osobní rozvoj, ale měli by se v určité míře podílet na vzdělávacím obsahu či programu školy, který by měl odpovídat potřebám současnosti a realitě.“