Chat

host

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.

Vztahy dítě – škola – ocenění výsledků

Záznam chatu z pondělí 29. ledna

DAYD: „Jak by vztahy dítě-škola-ocenění výsledků měly vypadat?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Dítě by mělo být vedeno k tomu, že škola a tamní výsledky jsou jeho povinnosti a ostatní doma mu mohou,ale nemusí s nimi pomáhat. Ocenění je vždy příjemné, ale není to žádná povinnost a různí lidé v rodině oceňují různé věci a také různým způsobem.“

Martin: „Je třeba oceňovat i špatné výsledky i když vím, že dítě na to má?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Oceňovat špatné výsledky je nesmysl, ale rodič si musí být jistý, že špatné výsledky nejsou na hranici skutečných možností dítěte. Někdy se dítě musí velmi snažit a přesto jeho výsledky jsou vlastně v porovnání s ostatními špatné, protože na víc prostě v této oblasti nemá. V tom případě podporovat dítě ve snaze, ne přímo oceňovat.“

Marie: „Dobrý den, syn dostal loni odklad povinné školní docházky, myslela jsem že dozraje. Letos mu bude 7let a už půjde do školy. Ale je to pořád stejné, doma zkoušíme nějaké rozcvičovací cviky na ruku a nevydrží u toho vzteká se, to samé u logopedie. Vytáčí mě to že je to pořád stejné. Mám tomu nechat volný průběh nebo na něj tlačit? Já asi moc tlačím na pilu a on o to víc to nechce dělat? Jaký mám zvolit přístup? Děkuji, pěkný den“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Netlačit na pilu, nechat tomu čas a dopřát dítěti, aby vynikalo v jiných oblastech, třeba ve sportu, v kontaktu se zvířaty, při hře s dětmi. Školní výkon není jedinou hodnotou člověka.“

Majka: „Dobrý den, syn 13let, vždy byl tak pečlivý a svědomitý měl vždy vyznamenání. Letos hodně polevil a na známkách mu nezáleží. Paradoxně právě teď mu na nich má záležet. Je to pubertou? Nebo jak se k němu mám chovat, nadávala jsem mu občas dostal i pohlavek a je to jen na horší. Vždy mi řekne, když jsem nosil jedničky tak si to brala jako samozdřejmost ani jsi mě za ně nepochválila ale dostanu 3,4 a hned nadáváš.....v tom má asi pravdu.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „V tomto věku přibývá hodně nových předmětů, vázaných na zralost kognitivních struktur a na nástup abstraktního myšlení. Navíc se dítě posouvá do puberty, což je období z mnoha důvodů velmi náročné. Já tedy doporučuji nevykopávat válečnou sekeru, ale naopak s dítětem mluvit, radit, diskutovat, motivovat ho rafinovaně pro získávání znalostí ve škole.Známky jsou v tomto věku skutečně méně důležité, než chuť se něco nového dozvídat....“

DEFEMATORY: „Jak by vztahy dítě-škola-ocenění výsledků neměly vypadat?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Vzbudit v dítěti pocit, že se učí pro nás a že podstatou školy jsou známky.“

DARIUS MOCNY: „Co je nejdůležitější ohledně tématu - vztahy ditě -škola-ocenění výsledků?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Posilovat v dítěti přirozenou zvídavost. Propojit mu poznatky s jeho vlastním životem. K čemu mi poznatky ze školy jsou užitečné a dobré. Dát mu možnost, to co umí uplatňovat v praxi a nabývat tím sebevědomí.“

marek nykodym: „Ahoj Lenko maś deti jak se jmenujou my špoložaci mi šikanou tak ahoj“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Mám děti a díky nim mám další dimenze života. Velmi mi svou existencí život obohatily.Šikanovat se nenechte, naučte se hájit své zájmy. K šikaně jsou potřeba dva, šikanující a šikanovaný.“

Kateřina: „Mám dceru pubertálního věku ve škole se velmi dobře učí je velmi chytrá je třeba v tomto věku stále chválit.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Pochvalou se nic nezkazí, ale měla by být přiměřená aktuálnímu výsledku. Je také jiná hodnota pochvaly před někým pro dceru důležitým, nebo pochvala v soukromí.“

Zuzana: „Dobrý den, syn je v první třídě a jeho ambice je mít v žákovské knížce jen samé jedničky. Jako rodiče jsme jeho cílem nadšeni, ale nevíme, zda na sebe neklade příliš vysoké nároky. Za každý svůj úspěch je od nás vždy pochválen, s komentářem, že on sám chce být nejlepší a dělá to pro sebe... Jako jakousi daní za výsledky jsou pak vztahy s kamarády. Je dobré zvolit jiný způsob oceňování? Děkuji Vám za odpověď“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Určitě ukázat dítěti, že jsou i jiné hodnoty člověka, než jen školní výsledky. Třeba sport, vztahy s kamarády, vztahy se zvířaty, manuální šikovnost, pracovitost, spolehlivost, schopnost pomáhat ostatním.“

Honza: „jak ocenit adekvátně vysvědčení " popř, nějaké aktivity nad povinnosti dítěte ?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Ocenění musí být šité na míru konkrétnímu dítěti a vychází z dobré znalosti dítěte rodičem. Někoho ceníte dobrým jídlem, jiného volným odpolednem a jiného společně stráveným weekendem na rybách.“

hanka: „mám takový problém, ve snaze syna stále chválit, teď v osmi letech je jeho sebevědomí tam vysoké, že má problém s autoritami, diskutuje s učiteli / často má bohužel pravdu /, nenechá si vysvětlit, že taky občas pravdu mít nemusí, jak se k tomu postavit ?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Seznámit ho s lidmi, kteří se k němu budou chovat stejně a budou na mnohem vyšší úrovni poznatků, než je on. Také s ním musíte mluvit o určitých komunikačních strategiích, aby ho lidé nezačali nesnášet. Někdy je dobré podstrčit nějakou knížku, kde se vyskytuje takový chytrý hrdina, který jde všem na nervy.“

Martina: „Dobrý den, mám dva syny. Jeden (4 roky) je hrozně zvídavý, vnímavý, šikovný, ale těžce nese prohru nebo když se mu něco nedaří. Chce být ve všem první, porážet bráchu, moc neumí nést kritiku. Mladší syn (3 roky) je jeho pravý opak. U ničeho nevydrží, hrozně se vzteká, nic ho pořádně nezajímá. Co s nimi? Doufala jsem, že se to bude s věkem lepšit, ale je tomu naopak.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „To je bohužel bratrská rivalita, se kterou je třeba počítat pokud jsou věkově tak blízko u sebe. Je dobré každého z nich směrovat na nějakou jinou aktivitu, ve které budou dobří a kde se budou cítit doma, ale toto lze udělat až tak od šesti let.“

Václav: „Jak a co mám udělat proto aby bývalá manželka nebyla tak cílevědomá na děti, tak jak je na sebe. Mám dvě dcery a syna, děvčata už jsou velké a škola jim vždy šla, i když jednou žena zbila dceru vareckou, že měla modřiny po těle, a to za to, že dostala v primě na gymnáziu jednu dvojku. Nyní je syn ve třetí třídě a je pomalejší a exmangelka to psychicky vůbec nedává. Byl v pedagogicko psychologické pořádně a má převažující stupeň PO 1. Dále bych chtěl vědět jestli je dobře když mu dává na víkend když je u mě 4 x A4 příkladů. Děkuji za odpověď.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Pokuste se s vaší bývalou paní mluvit na téma, že děti jsou různé a školní výkon není jedinou hodnotou života. Velmi často v životě dobře uspějí i děti, jejichž úspěchy ve škole byly sporadické. Úkoly na vaše weekendy nepřijímejte, ale procvičujte potřebné předměty s chlapcem svým způsobem.“

Jan Lajcak: „Dobry den, Chtel bych se zeptat, co delat s pubertakem (15), ktery nema zadnou motivaci. Nepomahaji domluvy, ani vyhruzky. Z jednickare a dvojkare je najednou kluk na propadnuti. Nic mu nechybi, jen by delal vse jine, nez uceni..... dekuji za odpoved.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Za tou změnou musí něco být - láska, sexuální zkušenosti, změny kamarádských vztahů, nejistota o své vlastní roli ve skupině vrstevníků, nejistota v tom, co chci dělat v životě,někdy bohužel i třeba experimentování s drogami nebo krádeže. Někam si se synem vyjeďte a hlavně poslouchejte.“

Lucie: „Dobrý den, dcera 8 let, moc ráda se dozvídá věci, ovsem doma. je ročníkove napřed. Učitel ji moc pozornosti nevěnuje. Škola ji nudi, pritoze treti tridu ma od cervna zvladnutou.. ale doma je zvědava a infirmacne se nabiji doma. věnuje se momentálně zlomkum, osobnostem a stavbám světa. Jak ji motivovat pro školu, když nemá společne školní téma? Třídní učitelka se v tom jaksi pláca a ppp doporučení u ucitele velmi vaznou a dceru to trápí. Miluje hru na housle, hraje Air od pana Bacha a dělá své duši dobře. Nabízíme ji s manželem otevrene dveře k její zvidavosti. Škola nadání nepodporuje. Co byste dělala Vy? Vysvědčení neresi, vše MS zvladnuto.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „V Čechách existují školy pro nadprůměrně nadané děti. Také existuje společnost ECHA a Einsteinova společnost. Autorky Vondráková a Hříbková. Tam s dcerou jděte. Pokud je moc nad průměrnou úrovení třídy, je to pro ni utrpení.“

Anna Janikova: „Paní profesorko, chtěla bych se zeptat na možnosti motivace našeho syna ke hre na klavír. Hraní mu jde, paní učitelka ho chvali, ale casto se mu doma nechce cvičit. Vzhledem k dobrym výsledkům nám prijde skoda nepokracovat. Jak bychom mohli syna lépe motivovat? Dekuji Janikova“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „V téhle oblasti je opravdu dobré v určité době dítě ve hře na nástroj "podržet". Nebo-li nějak mu to cvičení osladit, aby vytrvalo. Je také dobré ho třeba seznámit s nějakými dobrými hudebníky, kteří budou vzpomínat na dětství a "hrozné" hodiny cvičení, nebo mu dát přečíst něco o dětství slavných hudebníků. Také zkusit poslouchat, jak by stávající stav chtěl změnit on sám. Třeba nechce přestat úplně, ale jen to trochu pozměnit. Někdy pomůže i ukázat dítěti třeba jinou formu klavírní hry bližší jeho věku, třeba při formátu komorního jazzu.“

Pavla: „Dobrý den paní profesorko, odměny - do kterých pochvala patří, stejně jako tresty vnímám jako formu manipulace. Jaký je Váš názor na toto téma? Děkuji“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Pochvala a odměna je jistě forma manipulace, ale v určitém věku dítě potřebuje být směrováno svým nejbližším člověkem - rodičem, protože je zkušenější a chápe určité souvislosti. Dítě v 10 letech asi nepochopí samo od sebe význam fyziky, pokud nemá štěstí na skvělého učitele, který mu fyziku propojí s realitou jeho momentálního života.“

Miroslav: „Paní profesorko,já osobně si myslím že jediný správný způsob výchovy je strašení a bití dětí.Proč si myslíte že tato metoda není dostatečně dobrá?“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Strašení dětí vede k jejich následné úzkostnosti a zkomplikuje jim jejich další život téměř ve všech oblastech. Bití dětí je srabáctví, protože je dítě prokazatelně slabší a nemůže se adekvátně bránit. V+tšinou se k bití dětí uchylují zbabělci, kteří sami o sobě dosti pochybují.“

Michal: „Dobrý den. Paní Profesorko, chápu, že odpověď na takovýto dotaz je velmi nesnadný, ale nedá mi to se nezeptat. Dceři je 14 let a velmi se jí zhoršil prospěch. Do 5 třídy nosila jedničky a dvojky. V šesté třídě se její prospěch zhoršil, takže se v hlav. předmětech pohybuje mezi 4 - 5. Do školy chodí ráda, mají skvělou partu a rozumí s i některými učiteli. Také někteří učitelé mají jejich třídu rádi s tím, že je s nimi legrace jen se hůř učí a jsou dovocí. Takže to určitě není odporem ke škole. Je mi jasné, že je to pubertou, ale spíš se chci zeptat, zda je možné, že se opět stane chytrou a zodpovědnou (taková byla) a nebo se mám smířit s tím, že to bude silně vyhraněná osobnost s tvrdými postoji, málo zodpovědná a se špatným prospěchem? Je totiž těžké řešit její směřování do budoucnosti a co by v životě mohla dělat, když se takto velmi špatně učí. Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Myslím, že v tomto jejím věku už ji musíte spíše věřit, doprovázet životem a pomoci ji hledat oblast, ve které se bude cítit doma a sama bude mít motivaci být v té oblasti dobrá. Já na Univerzitě potkávám velmi často studenty, kteří nebyli na ZŠ nijak skvělí, ale jakmile si byli jistí tím, co chtějí v životě dělat, že je to baví, vše se změnilo a jsou z nich vynikající odborníci.“

Jitka: „Dobrý den. Dotaz nemám, ale připomínku. Co se týče odměn za vysvědčení, jsem pro nějakou malou odměnu, třeba tu cukrárnu. Ale, jak jste řekla, že rodiče dávají příklad svým zaměstnáním, tak ty rodiče dostávají plat za odvedenou práci, tak si myslím, že to nebyl zrovna dobrý příklad. A také se mi nelíbilo, je vzít do fabriky a upozornit je, že budou muset jednou fyzicky pracovat. Nakonec budou plné střední a vysoké školy, kde budou třeba 10 let studovat a řemesla nebudou mít, kdo by je dělal. Už teď je nedostatek učňů v učilištích. Asi jsem stará škola (66), ale dnes se těm dětem servíruje vše pod nos a hlavně, ať studují a pracovat rukama bude kdo? Ať se vyučí a když budou mít potom na víc, může studovat. Hezký den. Jitka“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Děkuji za váš názor a v podstatě s ním souhlasím. Jen v takto napjatém čase, který mám v TV k dispozici, člověk vždy vše neřekne dobře. Co se zaměstnání dospělých týká, tak doufám, že všichni nepracují jen pro peníze, ale také proto, že je práce baví.“

Katka S: „Dobry den,jak chválit rok a půl staré dite abych ho stále motivovala?Mohu říkat ze je sikulka?pry to dite nemotivuje a je lepší libi se mi jak to děláš.Jaky je na to Vas názor?Moc děkuji a krásný den“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Já myslím, že ta šikulka je stejně hodnotná. Hlavně když dítě pochopí, že je to vámi hodnoceno kladně.“

Lucka S.: „Dobrej. Poslouchám váš dialog. Říkáte, že dítě které má samé jedničky je nějak jinak blbé, že například nemá sportovní talent a podobně. Tak já vám řeknu že se pěkně mýlíte! Jsem v 9 třídě. Na vysvědčení samé jedničky. Aktivně sportuju a opravdu si nepřijdu neoblíbená. Změňte prosím váš názor. Jinak jste docela sympoška ale tohle mě urazilo. Děkuji a hezkej den“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Řekla jsem to jen jako příklad, že člověk nemusí být perfektní ve všem. Nemyslím, že v den vysvědčení je třeba posilovat sebevědomí těch dobrých, ale spíš pomoci přežít hodnocení ze strany rodičů těm průměrným a ve škole neúspěšným. Mám naštěstí kolem sebe spoustu lidí, kteří jsou první liga ve všem, ale mám moc ráda i ty problémové potížisty.“

Jiřina Kořenská: „Leni,náhodou jsem zapla televizi a jsem moc ráda,že Tě vidím.Ptát se nebudu,ale moc Tě zdravím - J.“

Prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc.: „Ahoj Jiřinko, Tobě bych taky neměla co poradit, protože Ty jsi skvělá!!!!!“