Chat

František Vašek
Jak šetřit energie
Záznam chatu ze čtvrtka 11. ledna 2018
Romana: „DObrý den, neustále nám jsou nabízeny aukce na ušetření energie. Chtěla bych se zeptat, na jak dlouho obvykle bývá uzavřena smlouva s dodavatelem při aukci? a co po skončení smlouvy? to se přejde na standardní ceny daného dodavatele? Budou aukce v kurzu i za pár let? nebo je to otázka této doby. děkuji“
František Vašek: „Dobrý den, typické trvání smlouvy je 1-3 roky. Za aukcí obvykle vystupuje nějaký reálný licencovaný dodavatel nebo více dodavatelů. Z pohledu zákazníka je to o rozhodnutí, zda chcete pouze nejnižší cenu, často bez zákaznické podpory a služeb nebo stabilní dodávku. I u těch tradičních lze získat zvýhodněné nabídky a je dobré porovnat více variant. Jinak je to normální změna dodavatele a po skončení smlouvy uzavřené na základě aukce je obvyklá buď automatická prolongace s výpovědní lhůtou, kdy je možné opět změnit za jiného dodavatele. Záleží na smluvních podmínkách, které by měly být součástí aukční nabídky. Na ty je určitě dobré dát pozor.“
Lenka: „Dobrý den. Prosím vás. Není přece pravda když přejdu k jinému dodavateli že budu platit min za elektřinu. Ty ceny jsou stejné.??? Můžete mi to vysvětlit ?dekuji“
František Vašek: „Dobrý den, přechodem k jinému dodavateli můžete ušetřit, protože na trhu je konkurence dodavatelů. Cena je z části regulovaná (distribuce, přeprava, systémové služby atp.) a z části neregulovaná (cena samotné energie). Soutěžící dodavatelé mají různou strategii nákupu na burze, rizika a také různé požadavky na marži a také poskytovanou úroveň služeb. Mohou Vám tedy nabídnout různou cenu.“
Iva: „Chci se zeptat. Zvedají nám zálohy na elektřinu. Přitom setříme . Skoro ani nesvitime. Jak je tk mozne ? Muze se firma splest ?“
František Vašek: „Dobrý den, zálohy si můžete nastavit podle vlastní spotřeby, např. dle minulého roku. Orientačně elektřina v průměru stojí cca 4 Kč/kWh, což můžete vynásobit roční spotřebou a vydělit 12 měsíci. Taková záloha by měla stačit, pokud významně spotřebu neměníte.“
Eva U: „Dobrý den, určitě se snažíme netopit, když nejsme doma, ale netuším na kolik stupňů nastavit snížení teploty, aby pak nebylo nutné vytápět ledový byt a ve výsledku to bylo finančně náročnější. Děkuji.“
František Vašek: „Dobrý den, ano máte pravdu, není vhodné topení přes den, kdy nejste doma přímo vypínat, ale nastavit časovaný termostat např. na min 17°C a pokud to Váš termostat umožňuje, tak ji pak před obvyklým příchodem domu postupně navyšovat až na 20-21°C. Jsou i termostaty, které dokáží detekovat, že se vracíte domů a zajistit toto automaticky.“
Zdenka: „Dobrý den, budu se stěhovat do bytu, kde je plynový kotel přímo v bytě. Stávající majitelé plynem vytápí i na něm vaří. Já jsem si zvykla na indukci a ráda bych ji i do nového bytu. Mám i trochu divoké dítě, tak se bojím, aby plyn nepouštěla třeba i omylem. Je levnější provoz vestavné plynové desky, nebo indukční?“
František Vašek: „Dobrý den, indukční deska je efektivní, pokud používáte vhodné nádobí. Je to trochu dražší než plynem zejména s ohledeme na cenu energie obsažené v plynu, která je na cca poloviční úrovni než energie z elektřiny. Na ohřev stejného množství vody je potřeba stejné množství energie. Ale v bytě to není tak podstatné. Volte podle komfortu a také toho, jestli používáte např. Wok pánev nebo měděné nádobí. S tou si na indukci nic neuvaříte ;)“
Eva: „Dobrý den, chtěli jsme přejít k jinému dodavateli, vy jste nabídli lepší podmínky, ale s jejich zasláním jste (zřejmě úmyslně) otáleli tak dlouho, až uplynula výpovědní doba. To je běžná praxe u vás?“
František Vašek: „Dobrý den, to by určitě nemělo být obvyklé a věřím, že je to chyba. Obraťte se nejlépe na zákaznickou linku, která Vám pomůže.“
Jarka: „Dobry den, mohu si primontovat nejaky srovnavaci meric spotreby plynu bez svoleni majitele merice odberu plynu?Jako odberatel mam plynomer pronajaty. Dekuji za odpoved.“
František Vašek: „Dobrý den, není to možné z dobrých důvodů. Ale v případě senzoru na měření plynu nejde o zásadní náklad na osazení. Senzory jsou obvykle placeny formou pronájmu a v případě stěhování je možné je vrátit. Na trhu je řada řešení od různých firem, ale podmínky přístupu k distribučním zařízením neumožňují na měřící zařízení osazovat vlastní zařízení.“
Petr: „Řekněte jediný důvod k šetření. Dodavatel za odměnu zvedne cenu. Děkuji“
František Vašek: „Dobrý den, šetřit určitě smysl má. Minimálně mít systém nastavený tak, aby dobře fungoval v souladu s potřebami obyvatel, tzn. tepelný komfort, potřebu teplé vody, efektivní spotřebiče atp. Co se týče cenového vývoje, tak ten má objektivní část, kterou můžete vysledovat a ověřit si i z energetické burzy, kde dodavatelé nakupují a pak také část regulovanou regulačním úřadem, který zveřejňuje důvody a záměry měnit ceny za přístup k sítím. Zbytek je marže dodavatele a o tu se soutěží. Tam samozřejmě máte jako odběratel právo volby podle poměru kvality služeb dodavatele a ceny.“
Eva: „František Vašek: „Dobrý den, to by určitě nemělo být obvyklé a věřím, že je to chyba. Obraťte se nejlépe na zákaznickou linku, která Vám pomůže.“ To bohužel těžko, když běží další dvouletá smlouva - fixace!“
František Vašek: „Je mi líto, že máte tuto zákaznickou zkušenost. Pokud víte, že jste změnu produktu iniciovala a odpověď nepřišla, mělo by to být řešeno. Obraťte se na zákaznickou linku.“
Zdenka: „Najdu prosím někde srovnání cen jak energie tak plynu? Budu vybírat dodavatele. Co jsem se zatím dívala, tak vždy webové stránky chtěli po vyplnění vstupních informací kontakt tzn. telefon, že se ozvou. Toto mi nevyhovuje, chci si v klidu přečíst a porovnat parametry doma.“
František Vašek: „Dobrý den, srovnávačů energií je celá řada. Je potřeba si dát pozor, zda je srovnání objektivní. Kritériem srovnání je většinou jen cena. Řada dodavatelů umí nabídnout další výhody a podstatná je také úroveň služeb. Cenový srovnavač bych doporučil využít jako vodítko pro jednání s dodavatelem.“
Alice Adámková: „Dobrý den, prosím o odpověď na mou otázku: Vlastníme plynový kotel v RD a v rámci šetření v některých místnostech vypínáme radiátory. Má zastavování kohoutů vliv na spotřebu plynu? Děkuji za odpověď.“
František Vašek: „Dobrý den, otopná soustava by měla být primárně nastavena odborně, aby bylo teplo distribuováno v domě rovnoměrně. Poukud osadíte termostatické hlavice, ať manuální či elektronické, tak konkrétním radiátorem teplo projde do dalšího a bude ho v úhrnu potřeba méně. Moderní kotel přizpůsobí teplo na výstupu tomu, kolik ho otopná sousatav odebere. Tudíž ano, má to vliv na spotřebu.“
Klara I.: „Dobrý den, má ještě smysl dávat do dřevu na baterie šetřič vody, kdy voda pak neteče proudem, ale je to taková sprcha a co myčka, jak ušetřit vodu? třeba zapínat kratší programy?? Dělám to i s prackou, pouštím ty nejkratší programy..a snažím se chytat vodu a tu čistou znovu použít na druhé prádlo...má to smysl v dnešní době? Děkuji“
František Vašek: „Dobrý den, spořič vody nebo perlátor smysl má. Pokud máte i myčku, tak asi myjete nádobí v ní a dřez používáte na oplach nebo omývání zeleniny atp. Pak je zajímavá i sprchová hlavice. Úspory v myčce lze dosáhnout zejména na elektřině volbou programu s nižší teplotou. Místo 60°C na 50°C, pokud není např. zapečený pekáč. Jinak platí hlavně myčku pouštět, když je plná. Chytat vodu a celkově využití tzv. šedé vody je nadstandardní úsporné opatření a ekonomický vliv je spíše malý. To se vyplatí hlavně ve větších objektech, bytvých domech atp. a není t kvůli vodě samotné, ale spíše odpadnímu teplu a jeho využití.“
M_Sl: „Dobrý den, před chvílí jste nám ve vstupu řekl jak je to s přístupem k úsporám v Čechách. Můžete nám prosím sdělit také to, jak je to ve Slezsku a na Moravě? I zde Čt přijímáme. Děkuji Vám za odpověď a přeji pěkný den. M. Slezáček“
František Vašek: „Omlouvám se, to byla chyba. Měl jsem správně říci v Česku, ale ještě jsem si na to nezvykl. Mimochodem, moji rodiče jsou z Vysočiny, takže mě toto pochybení mrzí ;)“
Iva: „Prosím, změnila jsem dodávku elektřiny původní dodavatel ČEZ nově Energie ČS a.s. Při srovnání výpočtu by došlo k roční úspoře 3000- Kč. Tvrdí Energie Čes.spoř., že ostatní jako je elektroměr, jistič je pořád zaležitostí ČEZU. Je to pravda? Udělala jsem dobře, když jsem přešla od ČEZU? Děkuji.“
František Vašek: „Dobrý den, bylo by potřeba znát detail. Každý dodavatel má různé produkty nejen dle ceny, ale také délky fixace a úrovní služeb. Nicméně, úspora v těchto intencích je možná a je pravda, že se týká pouze ceny energie samotné, nikoliv regulovaného poplatku za využití distribuce. Ta je ve Vašem případě skutečně fakturována nadále firmě ČEZ Distribuce. To je stejné pro všechny změny dodavatele. Soutěží se dodávkou. Doporučuji si vždy při změně ověřit, jestli podobnou nabídku neumí dát i původní dodavatel. Deklarované úspory se týkají vždy budoucího období a je potřeba ověřit, že srovnání bylo korektní a neporovnává cenu dvou různých odbobí.“
Alice Adámková: „Ještě dotaz k navrhovaným termostatickým hlavicím- je to alternativa k obyčejmým kohoutům a je možné ty staré kohouty vyměnit za termostatické, i když kotel (vlastníme Junkers) není právě nejnovější? Děkuji“
František Vašek: „Dobrý den, hlavice lze osadit i na radiátory napojené na centrální zdroj tepla. Je důležité, jaké máte ventily v radiátorech. Pokud je kohout starý bakelitový, který je vodorovně, mohl by to být problém. Určitě se poraďte s odbornou firmou, která provede obhlídku. I se starším kotlem se dá takto šetřit, ale je potřeba nastavit celou otopnou soustavu. A možná také zvážit modernizaci kotle a využití dotačního programu Nová zelená úsporám.“