Chat

host

Mgr. Jitka Gryga Medřická

Linka důvěry

Záznam chatu z pondělí 4. září 2017

SF: „Co Linka důvěry dokáže, co ne a co nesmí suplovat?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Pražská linka důvěry je určena pro osoby, které se ocitly v náročné životní situaci - krizi, kterou nejsou momentálně schopni řešit vlastními silami. Jsme schopni poskytnout krizovou intervenci, provázení náročným obdobím, sdílení, podporu, pohled "z druhé strany", základní poradenství, případně nasměrování na další návazné služby v rámci sociální či zdravotní sítě. Nabízí kontakt na odborné, ale i lidské úrovni. Linka důvěry ale nemůže suplovat dlouhodobou psychoterapii ani ambulantní psychiatrickou péči. Rovněž nejde o náhradu chybějících sociálních kontaktů.“

Alena: „Nejsem si jistá, jestli mi zrovna s mým problémem dokážete pomoci. Můžu se i přesto na vás obrátit?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, Pražská linka důvěry je určena pro všechny bez rozdílu věku, pohlaví, místa pobytu či řešené problematiky. Nemusíte se obávat na nás obrátit. Když to bude v našich silách, pokusíme se Vám pomoci. Pokud to bude přesahovat naše možnosti či kompetence, zkusíme společně vymyslet, kam byste se mohla obrátit o pomoc a předáme Vám odpovídající kontakty v rámci sociálně zdravotní sítě.“

GF: „Měla jste v životě někdy situaci, že jste si myslela, že potřebujete Linku důvěry?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, myslím, že v takové situaci se může ocitnout někdy v životě kdokoli z nás, tedy i já. Život přináší všelijaké situace a někdy prostě člověk může potřebovat podporu a pomoc, může mít pocit, že už to jen s použitím vlastních sil nezvládá, obvyklé "strategie" nefungují a není žádná ostuda se o pomoc obrátit. Linka důvěry tak může být tím prvním a mnohdy nejrychlejším a nejjednodušším způsobem, jak na to nebýt sám.“

SK: „Co byste nejvíce vypíchla, zdůraznila, ohledně Linky důvěry?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Jedním ze základních principů Pražské linky důvěry je anonymita. Klienti se nemusejí představovat ani uvádět místo bydliště, věk apod. Na telefonu se nám nezobrazuje ani číslo volajícího, na chatu nevidíme IP adresu. Snažíme se tedy klientům nabídnout "důvěrné prostředí", ve kterém může odpadnout stud, obavy či nejistota. Anonymita je oboustranná, takže i naši pracovníci zůstávají anonymní a nezodpovídají osobní otázky.Jako důležité vnímám i to, že pomoc na telefonu (222 580 697)je poskytována nonstop. Na Pražskou linku důvěry se můžete obrátit s nejrůznější tematikou. Škála řešené problematiky je velmi široká. Nejde jen o případy sebevražedných myšlenek (což je asi to, co většinu lidí může napadnout), traumatizující životní situace, ale i o "běžné lidské problémy", které prostě už jen začaly přerůstat přes hlavu. Může jít o problémy osobnostní, konflikty v mezilidských vztazích, psychické či psychiatrické potíže apod.“

Pavla: „Dobrý den, ráda bych se zeptala jestli je s vámi nějaká možnost online komunikace, např. po Skype. Děkuji za odpověď, přeji pěkný den.““

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, Pražská linka důvěry nabízí podporu i na chatu. Ta je k dispozici na adrese www.chat-pomoc.cz, a to v provozní době: Po, Čt, So - 15 - 21 hodin, út a st - 9 - 21 hodin. Chatuje vždy jeden pracovník s jedním klientem, kterému se plně věnuje. I zde je zachovávána anonymita a konverzace je po skončení chatu na obou stranách automaticky vymazána. Maximální doporučená délka chatu v jednom dni je 90 minut. Vedle chatové online komunikace je možné se na nás obrátit i prostřednictvím e-mailu. Stačí zaslat e-mail na adresu linka.duvery@csspraha.cz a pracovníci Vám nejpozději do 5 pracovních dnů odpoví. Pomoc prostřednictvím skype zatím neposkytujeme.“

Lenka: „Platí se hovor?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, služba jako taková je bezplatná. Platíte pouze hovorné svému operátorovi dle tarifu, který využíváte (jako na "pevnou linku"). Pokud tedy například máte neomezený tarif, voláte zadarmo. Podobné je to i u chatu, kde platíte pouze za "data" či připojení.“

Jana: „Kdo volá na linku důvěry ?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, Pražská linka důvěry je určena pro celou populaci bez rozdílu věku, pohlaví, řešené problematiky či místa pobytu. Z toho plyne, že se na nás obracejí lidé nejrůznějších věkový skupin. Nejvíce klientů tvoří dospělí, a to i vzhledem k tomu, že děti a senioři mají své specializované linky důvěry. Primárně byly linky důvěry zřizovány jako určitá forma prevence sebevražednosti, dnes už je jejich záběr širší. Obrátit se tak na nás mohou i lidé, kteří nejsou v akutním ohrožení života, ale přesto čelí nějaké náročné životní situaci či potížím, které jim znesnadňují "normální fungování" a které už nezvládají (či omezeně zvládají) vlastními silami, případně jsou pro ně nové, stresující apod. Rovněž platí, že to, co je pro někoho běžnou záležitostí, kterou nepovažuje za obtíž, to může být pro jiného již neřešitelným problémem. Vždy je tak třeba k tématu přistupovat individuálně.“

Katka: „Dobrý den, je možné diskutovat i manželské problémy? Nebo i vyhoření z práce a života celkově? Děkuji za odpověď.“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, ano, je to možné. Pracovník Vás může vyslechnout, v případě partnerských problémů zkusit nabídnout i tzv. "pohled z druhé strany", rozebrat situaci apod. Není však možné během hovoru vyřešit dlouhodobé problémy ani dát nějaký obecně platný a jednoznačný návod. Vždy je nutné zohlednit zkušenosti a konkrétní situaci a osobnost klienta. Často v těchto případech doporučujeme návštěvu poraden pro rodinu, manželství a mezilidské vztahy. V případě vyhoření z práce či obecně v životě je rovněž možné toto téma probrat a zkusit vymyslet možné další postupy. Vycházíme tak opět zejména z možností a dosavadních zkušeností klienta.“

Lucka: „Kolik chatů za den máte? Děkuji.“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, záleží na tom, zda jde o den s 6 či 12hodinovou službou. Dá se říci, že obvykle vybavíme při 6 hodinové směně 5-6 chatů. Bohužel se může stát, že se na některé klienty v průběhu provozní doby nedostane. Těm se alespoň snažíme nabídnout alternativní možnosti pomoci (včetně možnosti volání na nonstop telefonickou linku důvěry - 222 580 697).“

petra jáchimová: „Kvůli čemu se na linku důvěry může volat?“

Mgr. Jitka Gryga Medřická: „Dobrý den, jak už jsem uvedla, tak na Pražské lince důvěry řešíme poměrně pestrou škálu témat. Může jít o krizová témata jako jsou sebevražedné úvahy, sebepoškozování, týrání a zneužívání, domácí násilí, šikana, traumatické životní události (úmrtí blízké osoby, úraz, trestná činnost, živelná pohroma apod.), ale i tzv. běžné životní situace, jako například konflikty v mezilidských vztazích, problémy v osobním životě (krize smyslu, psychické potíže, pochopení "sebe sama", samota). Častá jsou také témata spojená s adaptací na nové životní situace (mateřství, studium, nová práce, důchod, stres apod.). Řešíme také problematiku závislostí, existenčních potíží, zdravotních problémů a s nimi související omezení. Podporu můžeme nabídnout i dlouhodobým psychiatrickým pacientům.“