Chat

host

Mgr. Tomáš Kolafa

jak se připravit na přijetí do Lidušky

Záznam chatu ze čtvrtka 25. května 2017

DISM: „Jak se tedy obecně přpravit na přijetí do Lidušky?“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Nejdůležitější je podpora rodičů nebo prarodičů a zájem dítěte. Jen na vysvětlenou slova Lidušky musím dodat, že platilo před Sametovou revolucí. Po roce 1989 se podle své zkratky ZUŠ jmenují ZUŠky - tedy základní umělecké školy. Většina našich dětí přichází do ZUŠek se svými rodiči, kteří sami ZUŠkami prošli, ať už tím, že chodili do houslí či na klavír, ale také do baletu, na výtvarku či do dramaťáku. Pokud by rodiče chtěli, aby jejich děti chodili do ZUŠky, ať přijdou v době zápisu, protože ZUŠka musí zjistit žákovy předpoklady pro studium. Jedním z nejdůležitějších předpokladů je smysl pro rytmus a tempo v nejširším slova smyslu.“

Dana: „Dobrý den, může do Lidušky chodit i předškolák? Příp. co byste mi poradil, kam přihlásit pětileté dítě, které umí zpívat? Děkuji.“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, studium na ZUŠce je rozděleno do tří stupňů. Pro nejmladší děti mohou ZUŠky otevřít tzv. přípravné studium, ve kterém mohou studovat děti pětileté, které k 1. 9. dovršili pěti let života. Pokud Vaše dítě zpívá, zjistěte, zda v nejbližší ZUŠce pracuje dětský sbor nebo vyučují sólový zpěv, ale je možné také navštěvovat nástroje, které vyžadují tzv. hudební sluch - např. housle, violoncello. Vedle hudebního oboru může s pěveckými předpoklady navštěvovat literárně dramatický obor, kde zpěv uplatní v celé své šíři.“

Patrik: „Dobrý den. Uvedl jste, že na ZUŠ učí vzdělaní učitelé. Jaké vzdělání má učitel mít? Je možné, aby učil učitel, jehož jediným hudebním vzděláním je 7 tříd ZUŠ? Dík za odpověď!“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, učitelé musí splnit kvalifikační předpoklady dle zákona o pedagogických pracovnících, ale ZUŠky mají v tomto zákoně výjimku pro "výkonné umělce", tj. že v praxi se využívá tento statut pro učitele, kteří se nemohou vzdělávat ve svém oboru, např. hra na lidové dudy. Ale záleží jen a jen na řediteli školy, jak "výkonného umělce" zaměstná. Záleží také na dostupnosti vzdělaných učitelů v odlehlejších místech republiky.“

Petra Kučerová: „Dobrý den, chci vám poděkovat za práci a čas, který se věnuje žákům na zuš. Mám dvě dcery obě navštěvují výtvarný obor v Prostějově. Ta starší již desátým rokem a letos absolvuje. Přihlášky na další školní rok už mají obě opět vylněné. Pěkný den Kucerová“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, paní Kučerová, Vaše slova jsou jedním z důvodů, proč nás naše práce těší a proč chceme dětem předat, co umíme - ve Vašem případě výtvarné řemeslo. Výtvarný obor je v současné době velmi příjemným protipólem pro děti, na které základní a střední školy nakládají mnoho činností v omezeném čase. Myslím tím, že ve školách pracují pod časovým tlakem, ale ve výtvarném oboru se najednou na dvě až tři hodiny zastaví a věnují se jen své práci nad výtvarným dílem. Ve výtvarných třídách panuje často atmosféra jako tam, kde se zastavil čas. Hezký den“

ANTI: „Jak se mají připravit na přijetí do Lidušky děti a jak jejich rodiče?“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Jak se připravit na přijetí do ZUŠky? Pro hudební obor se doporučuje zazpívat písničku, na které snadno poznáme základní předpoklady - schopnost intonovat (zazpívat melodii) a cit pro rytmus a tempo. Ve výtvarném oboru většinou děti kreslí - tzn. jak zvládnout s ohledem na věk dítěte proporce kresleného objektu. V tanečním oboru hodnotíme předpoklady koordinace pohybu. V literárně dramatickém oboru zjišťujeme schopnosti pohybové, předpoklady mluvní (výslovnost), ale také schopnost komunikace v kolektivu.“

Jana: „Dobrý den. Naši mateřskou školu navštívila paní učitelka ze ZUŠ a vybrala z celé školky 2 děti,včetně naší dcery,že jsou talentované ke hře na klavír a že máme přijít v červnu ke zkouškám do ZUŠ. Chtěla bych se zeptat,jestli je tento postup běžný a jestli pouze nechtějí zvýšit zájem např.o tu hru na klavír,aby se vůbec někdo přihlásil. Děkuji,hezký den.“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, některé ZUŠky před samotným zápisem do školy "obcházejí" mateřské školy nebo první ročníky základních škol a vyhledávají talentované žáky. Školy tak činí možná i jak jste zmínila, ale také, aby vyhledávaly skutečně talentované děti. Jedná se o jev místně odlišný. Nedokáži posoudit, jak je tomu ve Vašem městě. V každém případě má ale Vaše dcera předpoklady ke studiu na klavír.“

Martin: „Dobrý den, zajímal by mne názor na situaci, kdy je potřeba děcko přidržet v ZUŠce proti vlastní vůli. Existují případy, kdy je to spávně? Já se například jako malý docela bránil a když jsem do hudby začal trochu pronikat na střední, trochu mě mrzelo, že me k tomu naši nedonutili. Jak podobnou situaci detekovat a zvládnout? S pozdravem, Martin.“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, jak už jsem zmínil, za důležitý prvek považuji podporu ze strany rodičů a prarodičů. Dalším faktorem je prostředí, ve kterém Vaše dítě vyrůstá. Má-li na ZUŠce kamarády v orchestru nebo v tanečním souboru (mají prostě partu kamarádů), tak se toto nestává. Záleží také na tom, jaké další zájmy dítě má a jaké v nich má sociální vazby (sport, skaut, modelářství,..). A také záleží na povaze Vašeho dítěte a jeho věku. S náctiletým se třeba jednat jinak než desetiletým dítětem. Doporučuji si na velký čistý papír napsat všechny zájmy dítěte, povinnosti, radosti během jednoho týdne a využít této chvíle k debatě o hodnotách, které jednotlivé aktivity dítěti dávají. Výborná příležitost pro rodiče dětem pojmenovat hodnoty, které rodina sdílí.“

Irena Veverková: „Dovolím si Vás pozdravit a vzpomenout tím na mého manžela Jiřího Veverku, který byl mnoho let ředitelem ZUŠ v Jablonci nad Nisou. Vždy říkal, že dobrý učitel musí mít hlavně rád děti a já věřím, že jich je mnoho, kteří na něho vzpomínají s láskou jako my.Bohužel 28.3. to byly 3 roky, kdy odešel do "muzikantského nebe"! Díky, že na něj vzpomenete i Vy!“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Paní Veverková, děkuji Vám za milá slova. Váš manžel byl osobností, která vložila jablonecké ZUŠce velké muzikantské srdce. Školu utvářejí v první řadě učitelé - lidé, které jejich žáci následují. I sebelépe vybavená škola bez dobrých učitelů nebude dobře fungovat. Přeji Vám vše dobré. A také zdravím všechny ostatní zaměstnance základních uměleckých škol - nejen učitele, ale také hospodářky, uklízečky a vrátné. :-)“

Andrea: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je to s dospělými a hrou na nástroj. Jako dítě jsem hrála na klavír. Je nějaká možnost se ke hře vrátit? Nějak si neumím představit, že bych znovu chodila jako děti do ZUŠ :-). Děkuji“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, dospělí mohou v ZUŠkách studovat, ale musí si hradit plné školné, protože Ministerstvo školství přispívá na žáky základních a středních škol, kteří docházejí do ZUŠ. Nejlépe se informujte v nejbližší ZUŠce.“

Radka: „Krásný přístup ke všem těm, co chtějí vyjádřit hudbou co cítí a nemají ten hudební talent. Moc děkuji Krátká Radoslava.“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den paní Krátká, i ZUŠky předají dětem, které nebudou nikdy veřejně muzicírovat nebo hrát, co je vkusné, nevkusné, což osobně považuji za velkou přednost ZUŠek.“

ANTIK: „Jaké důsledky má připravenost a jaké nepřipravenost při přijetí do Lidušky?“

Mgr. Tomáš Kolafa : „Dobrý den, pokud Vaše dítě pěkně zpívá nebo kreslí, tak byste se měli bez problémů do ZUŠky dostat. Po přijímacích zkouškách se děti řadí od těch nejúspěšnějších a je-li více zájemců, škola pak vybere např. 20 z nich, protože má často omezenou kapacitu počtu tříd.“