Chat

Robert Vlach
Nejčastější chyby začínajících podnikatelů
Záznam chatu ze čtvrtka 4. května 2017
DAYD: „Jsou chyby českých začínajích podnikatelů většinou fatální?“
Robert Vlach: „Začátečnické chyby většinou fatální nejsou, ale může se to pochopitelně stát. Je dobré si uvědomit, že to, co obvykle vede k ukončení podnikání na volné noze, je slabý finanční výkon, jinak řečeno, profesionál si nedokáže vydělat dost na to, aby pokryl své potřeby. Podnikání často v červených číslech začíná, ale může tam setrvat jen do té doby, dokud vydrží nějaká počáteční finanční rezerva. Čili dostat počínající podnikání do udržitelného zisku by měla být jedna z priorit.“
Jana: „Dobrý den.mam sen a chci mít svoji kavárnu. Prosím Prosim vas pěkně.poradte mi jak začít. Respektive vím vim ze to není jednoduché ale mohu zajít za jiným kavarnikem a zeptat se ho? I když je to konkurence?“
Robert Vlach: „Dobrý den, děkuji za dotaz. Ten sen má spoustu lidí, ale možná vás trochu zklamu, realita je těžší, než se zdá. Spousta podniků do dvou tří let zavře a dochází k trvalé ztrátě vloženého kapitálu, nezřídka z rodinných úspor, půjček. Gastro profesionálové a podnikatelé jako třeba zakladatelka chlebíčkového bistra Sisters, ale i mnozí další, doporučují nezačínat bez zkušeností v oboru, tedy nechat se raději nejdřív někde na pár měsíců zaměstnat, vidět ten provoz v reálu a udělat si představu, jestli ten tlak a náročnost člověk zvládne.“
Tery: „Krásný den Roberte, je podnikani těžké? Co je nejtěžší? Chtěla bych si založit obchod. Bohužel nerozumím např.daním...“
Robert Vlach: „Krásný den přeji. Především je nutné si uvědomit, že podnikání není jedna věc, je to obrovský vesmír možností a příležitostí, různých přístupů k investování či zajištění obživy, nebo třeba i k dosahování jiných cílů, jako v případě tzv. sociálního podnikání. Obecně se dá říci, že nejméně složité (ale nikoli snadné) je podnikání na volné noze, kdy profesionál podniká na své jméno s veřejně deklarovanou odborností a jeho kapitál je převážně nepeněžní a nehmotný - znalosti, dovednosti, expertíza, zkušenosti, vzdělání apod. Pokud byste chtěla provozovat podnikání, které JE kapitálově náročnější, jednoznačně bych doporučil opatrnost, dovzdělat se a nechat si podnikatelský záměr zoponovat někým kvalifikovaným. Rizika kapitálově náročného podnikání prvopodnikatelů jsou velká, ze zkušeností mohu říci, že větší část záměrů se ani pořádně neodlepí od země. Opatrnost je tedy na místě.“
SKINF: „Kolik je asi celkem všech chyb začínajících podnikatelů?“
Robert Vlach: „Dobrá otázka. Bohužel jde o množství větší než malé. Běžných chyb, kterých může začínající podnikatel udělat, jsou desítky, banálních i poměrně vážných.“
Karel: „Hezký den Roberte, předně bych chtěl moc pochválit vaši knížku úplně v tom teď ležím. K dotazu chtěl bych se zeptat co říkáte na komunitní financování (kickstarter,startovač apod) jestli má význam tam nějaký projekt přihlašovat ? Díky a krásný den“
Robert Vlach: „Hezký den, děkuji za dotaz, jsem rád, že se vám má kniha líbí! Pokud jde o to komunitní financování, jde o relativně nový fenomén, čili mezi podnikateli zatím nepanuje jasný konsenzus ohledně tohoto způsobu financování. V případech, s nimiž jsem se setkal, byl téměř vždy za úspěšnou crowdfundingovou kampaní nějaký šikovný marketér, rozhodně je dobré počítat s tím, že propagace z vaší strany bude naprosto nezbytná, vyvěšením na web se to samo nezafinancuje. Na druhou stranu, je to pokus, za který nic nedáte a lze na to pohlížet jako svého druhu validaci podnikatelského záměru, aniž byste si museli peníze půjčit.“
Mojmír: „Dobrý den, založili jsme s manželkou e-shop a vypadá to, že se brzy budu muset stát plátcem DPH. Rád bych se zeptal, na co si dát při přechodu na plátce DPH pozor, a také jestli lze získat zpět již zaplacené DPH za nakoupené zásoby zboží (DPH bylo placeno společně se clem při importu ze zahraničí). Předem děkuji! ;)“
Robert Vlach: „Dobrý den, já jsem sice podnikatelský poradce, ale tento dotaz by měl jednoznačně směřovat na daňového poradce, do jehož kompetence a odbornosti spadá. Ale přidám jeden marketingový tip: Pokud jsou vašimi zákazníky převážně neplátci DPH, můžete jim datum přechodu na DPH avizovat předem a navýšit tržby zvýšeným prodejem před tím, než ceny o DPH navýšíte. Když se to dobře připraví, zákazníci budou nadšení, že nakoupí levněji a posílíte jejich loajalitu.“
Zlata Kalusová: „Dobrý den, zajímalo by mne jak postupovat v případě, že zájemci o výuku jazyků platí pozdě, nebo je dokonce nutné je opakovaně kontaktovat, aby platbu provedli, přestože jsem řádně odvedla práci a klienti vyjadřují spokojenost. Existují nějaké metody jak postupovat, když platební morálka klientů není ideální? Děkuji za zodpovězení dotazu a užitečné téma. Zlata“
Robert Vlach: „Zlato dobrý den, děkuji za dotaz. Jde o poměrně častý problém, který má většina profesionálů tendenci klást za vinu zákazníkům (netvrdím, že to je váš případ). Na vině je ale v drtivé většině špatně postavená cenotvorba, smluvní podmínky a následné jištění pohledávek. Podrobně to rozebírám v knize Na volné noze, ale takto ve stručnosti bych se na vašem místě zaměřil na posílení plateb předem (třeba zvýhodněným balíčkem předplacených hodin) a posílením preventivních podmínek služby, které budete skutečně důsledně dodržovat.“
Karla: „O čem je vaše Kniha Na volné noze?“
Robert Vlach: „Kniha je o podnikání nezávislých profesionálů, od prvních krůčků pro začátečníky až po plně rozvinutý osobní byznys a tipy pro freelancery, kteří jsou na volné noze 10 let a více. Jinak nezávislé profesionály neboli freelancery lze ve velké zkratce definovat jako odborníky na volném trhu, kteří působí na vlastní jméno a s jasně deklarovanou odborností. Kniha má 760 stran.“
Marek: „Dobrý den, zvažuji uskutečnit podnikatelský záměr (který obecně funguje) nicméně v dané lokalitě nebyl doposud realizován (jedná se o poskytování služeb) v začátku je to spojeno s investicí do vybavení a prostor. Mám možnost využít pro rozběr i provoz zkušeností dodavatele, který obdobné služby provozuje ale ne v dané lokalitě. Nyní zvažuji zda-li se mám stát OSVČ a nebo pro tento účel založit S.R.O. můžete mi doporučit jaká varianta a proč je daňově výhodnější? Investice počáteční je cca 1,5-2 mil.CZK vybavení, materiál, služby na úpravu místností (budu poskytovat z 99%služby zábavní, sportovní) příjmy odhaduji cca do 1 mil.Kč ročně až 2 mil.Kč max. , rozpočet mám hotový, záměr věřím, že může fungovat (tam kde nemám konkurenci). Náklady zejména nájem a energie, opravy, cca 2 brigádníky nebo zaměstnance na částečný úvazek, vylepšování provozu případně.. Děkuji PS: z hlediska DPH je pro mě výhodnější být plátcem zejména proto, že první měsíc/měsíce investuji do nákupu a budu tak v mínusu, očekávám vratku DPH. Nicméně někde jsem slyšel, že může být problém se stát plátcem DPH jako OSVČ i S.R.O. máte tyto informace?“
Robert Vlach: „Marku dobrý den, děkuji za dotaz. Tohle je problém, který obvykle neřeším já jako podnikatelský poradce, ale daňař, kvalifikovaný daňový poradce, který vám udělá modelové výpočty a doporučí vám, která cesta daňové optimalizace je pro vás racionálně nejlepší. Pokud jde o tu strategickou rovinu, tam bych vám doporučil jedno: Jste-li prvopodnikatel, rozhodně buďte opatrný a konzultujte svůj záměr s nezávislým oponentem, což může být buď konzultant, anebo třeba i zkušený podnikatel, který má s daným oborem zkušenosti a důvěřujete mu. Jde o to, že prvopodnikatelé to často vidí růžovější, než to je, v žertu se tomu někdy říká excelové podnikání - v tabulkách to krásně roste pět let dopředu, ale realita je jinde. 2 miliony je dost peněz.“
Karel: „Skvělé děkuji za odpoveď ohledně toho crowfundingu. Přesně to mám na mysli chci si tím potvrdit jestli je podnikatelský záměr schopný přežít :) Jen by mě zajímalo jestli bych nedostal radu jaká je možnost sehnat nějakého patrona který vše zastřeší svým dobrým jménem. Jde o alternativní směry jako bio produkty, vzdělávání, zdraví, knihy apod celé zastřešené pod jeden portál. Vše přehledně a primárně pro lidi - musí být ověřeno.“
Robert Vlach: „Pokud už teď nemáte skvělé kontakty, nepředpokládejte, že někdo známý zaštítí svým dobrým jménem nový projekt nezkušených podnikatelů. Tak to nefunguje. Spíš zvažte, jestli byste si mohli dovolit pomoc či konzultaci marketéra, který vám pomůže s nastavením a exekucí crowdfundingové kampaně. A zkusil bych to pak nabídnout do novinek Margit Slimákové, kvalitní záměry občas sdílí, ale musí to být TOP.“
STOFM: „Platí u českých začínajících podnikatelů, že se chybami učí?“
Robert Vlach: „Samozřejmě, chyby děláme všichni, i já po 17 letech na volné noze :-) Důležité je preventovat chyby kritické a závažné a naopak si umět odpustit chyby, které se týkají inovací a rozvojových projektů, tam jsou nevyhnutelnou součástí vývoje.“
Iva: „Ahoj,půjčí mi banka na podnikání? Jak mám sehnat dodavatele a výrobce stroj je to dostupné na webu? Chtěla bych si založit kavárnu diky“
Robert Vlach: „Ahoj, to není evidentně dotaz na mne, ale spíš na tu banku. Na vašem místě bych si spíš nejdřív položil pár otázek: Budete schopná splatit své závazky, když to nevyjde? Víte o tom byznysu dost? Pracovala jste v gastronomii nebo přímo v kavárně a víte, jak reálně náročná ta práce je? Máte koncept nebo záměr, který je realistický, nebo dokonce něčím zcela unikátní? Máte už nějaké zkušenosti s vlastním podnikáním? Pokud zní odpověď na většinu těchto otázek NE, zvažte to a věnujte mimořádnou pozornost přípravě i oponentuře záměru někým zkušeným, protože šance, že napoprvé uspějete nejsou zrovna vysoké.“
STOFM: „Které chyby dělají čeští podnikatelé nejčastěji a kt. ne?“
Robert Vlach: „Pokud se budeme bavit o podnikání nezávislých profesionálů nebo majitelů začínajících firem, velice časté jsou chyby v důsledku mezer v podnikatelské abecedě. Tu můžeme definovat jako soubor základních dovedností mimo vlastní odbornost (jádro podnikání) a administrativy (daně, účto, zákonné povinnosti) souvisejících přímo s podnikáním, tedy např. podnikatelská strategie, produktivita a řízení, vyjednávání, cenotvorba, finance, prevence rizik, marketing apod. Velice často se setkávám s tím, že podnikatel je sice odborník, ale jako podnikatel neovládá ani potřebné základy. A možná je samozřejmě i opačná situace, tedy solidní podnikatelské dovednosti nad takřka nulovou odborností.“
Zuzana Černá: „Dobrý den, po několika letech zkušeností podobné práce "pro někoho" (firma, agentura...) rozjíždím obchodní tlumočení a poradenství ve francouzském jazyce na volné noze :-). Před pár týdny jsem spustila nový web, ještě jej budu upravovat, ale nevím si moc rady s otázkou ceníku. Myslíte si, že pro tento typ služeb je dobré uvést na internetu cenu (např. stylem "od 500 Kč", abych měl manévrovací prostor) nebo raději napsat, že cena bude stanovena individuálně? Raději bych asi cenu nepsala, ale bojím se, aby případné klienty neodradilo, že tu cenu neznají. Podle mě se cena v oboru pohybuje mezi cca 600-1000 Kč za hodinu. Děkuji Vám za Váš názor. S pozdravem Zuzana Černá www.obchodsfrancii.cz“
Robert Vlach: „Zuzano děkuji za váš dotaz. Tohle je poměrně častý problém. Neznám podrobnosti vašeho případu, ale obecně platí, že zveřejnění ceny působí jako efektivní filtr poptávky. Z toho plyne, že pokud máte poptávek hodně a mnohé jsou irelevantní (po sdělení ceny se poptávající odmlčí), zveřejnění ceníku vám pomůže profiltrovat poptávky na více relevantní zájemce a méně jednání povede do slepé uličky. Pokud podnikatel naopak začíná a chce se pokusit domluvit s každým, nezveřejněním ceny si ponechává tyto možnosti maximálně otevřené. A ještě bych dodal, že při uvedení svého jména takto do chatu, musíte počítat s tím, že si někteří klienti časem tento dotaz při googlování vašeho jména rozkliknou ;-)“
Zuzana: „Dobry den, mluvil jste o spolehlivosti,resp.nespolehlivosti (mozna nejen zacinajiciho)podnikatele. Jak se tomuto problemu v zacatcich podnikani vyvarovat? Nebrat si napr.vice projektu naraz,ale postupovavat opravdu po malickych kruccich? Muze nespolehlivost tvorit prave i podnikani z domu? (Napr.u praci v oblasti IT) A co si myslite o podnikani v oboru napr.copywritingu ci uklidu? Dekuji a preji pekny den.“
Robert Vlach: „Dobrý den, nespolehlivost je velice významný neverbální signál směrem k zákazníkovi, že podnikatel či profesionál nemá své podnikání plně pod kontrolou. Může pak vznikat oprávněná pochybnost, jestli zvládne náročnější zakázku a tomu zákazník přirozeně přizpůsobuje jednání, prevenci rizik, více tlačí na cenu (protože má oprávněné obavy) atd. Jinými slovy, profesionál by měl udělat maximum pro to, aby splnil vše, co slíbil a k čemu se zavázal, ale také aby dodržel to, na co se zákazníci spoléhají implicitně - mlčenlivost, kvalita, náležitá opatrnost, upozornění na významné skutečnosti, které mohou projekt ohrozit atd. K vašemu druhému dotazu (copywriting, úklid) nedokážu říci nic, je položen příliš obecně a nekonkrétně.“
Martin: „Dobrý den Roberte, podnikám skoro dva roky, od svých 21 let a jedna věc mně stále provází už od začátku. Výkyvy nálad doprovázené poklesem motivace. Z počátku jsem si myslel, že je to závislé právě na nepravidelném příjmu, což je z části pravda, člověk se necítí dobře pokud ví že v následujících 2 měsících musí vyžít o "suchém chlebu". Ale i přes silnější měsíce kdy jsem byl schopen si vydělat velmi slušné peníze jsem se necítil vnitřně dobře, takový vnitřní neklid, otázky proč vlastně dělám co dělám, jestli to má budounost apod. kdy uvažuji i o tom, že bych skončil a vrátil se do zaměstnání. Naproti tomu jsou nálady, kdy se cítím skvěle, motivovaný, odhodlaný a velmi produktivní, většinou se pak daří i s klienty a ti to ocení, což mě zase dobije energií. Máte nějakou radu jak si udržet motivaci i přes horší chvíle. Někdy si říkám že jsem možná ještě dost mladý a mám čas si na tyto věci přijít. Děkuji :)“
Robert Vlach: „Martine dobrý den, děkuji za dotaz. Bohužel nemám dost informací, abych mohl posoudit, nakolik jde jen o pocit, nebo projev hlubšího problému (objektivně špatný výkon podnikání, příznaky vyhoření aj.). Ale zkusím vám dát aspoň námět k zamyšlení, který vyplývá z náznaku ve vašem dotazu: Máte dostatečně velkou finanční rezervu, která by vám umožňovala rozumně vyžít, i kdybyste dočasně neměl zakázky nebo nemohl pracovat? Pokud ne, zkuste si ji nejdříve vytvořit a pak se zaměřte na to, jestli váš pocit přetrvává. Z mé zkušenosti (a neříkám, že je to váš případ) je malá rezerva často silnou příčinou nejistoty nezajištěných podnikatelů.“
Zuzka: „Dobrý den Roberte, děkuji za odpověď ohledně cen na webu. I za upozornění...popravdě mě nenapadlo, že jsou dotazy se vším všudy viditelné, chatuji tu poprvé :-). Snad se nepletu, když si myslím, že vlastně nemám tolik co skrývat. Děkuji a přeji hezký den, Zuzana“
Robert Vlach: „Také bych si v případě tohoto konkrétního dotazu na vašem místě starosti nedělal. Ale obecně je na to dobré myslet. Digitální stopu tvoříme neustále, profesionálové aktivní online obzvlášť.“
gabina matouskova: „Dobry den, dcera v únoru absolvovala rekvalifikacni kurz - v make-up institutu v Praze na vizážistku. I když měla něco o marketingu, neví jak pořádně začít. Jak se prezentovat a správně založit webové stránky a zviditelnit se. Co by jste prosím poradil. Děkuji , Matoušková“
Robert Vlach: „Gábino děkuji za dotaz, asi by toho bylo hodně. Zde si vás dovolím odkázat na mou knihu Na volné noze, kde je snad vše podstatné pro začínající profesionálku popsáno. Relevantní to pro ni bude.“
Irena Dušková: „Dobrý den, manžel již deset let doma opravuje jízdní kola. Dílnu má v naší garáži. Zákazníci se k nám sjíždějí z širokého okolí. Manžel opravuje souběžně při zaměstnání, takže to nestíhá a musí již některé zákazníky odmítat. Již dva roky se rozhodujeme, zda rozšířit a věnovat se podnikání naplno, nebo radši činnost ukončit, protože už obojí nezvládá.Bojíme se zadlužení na rozšíření firmy. Co máme pro naše rozhodnutí udělat, jak to rozseknout? Předem děkuji za odpověď.“
Robert Vlach: „Ireno děkuji za dotaz. Nemám zde bohužel dost indicií, abych vám dokázal přímo poradit, takže zkusím obecně: Tak především, takto začínala řada úspěšných nezávislých profesionálů - dělali něco při studiu či při zaměstnání a když už to nebylo únosné, šlápli do toho naplno. Dále, odmítání dobrých zákazníků rozhodně není dobrá praxe a nedoporučuji v tom pokračovat, protože pak se prostě může stát, že i když je dobrý, lidé jej přestanou doporučovat. Řešením by bylo buď zvýšení ceny (to stlačí poptávku) anebo právě navýšení produkční kapacity odchodem ze zaměstnání. Zde bych doporučil vyhodnotit pár věcí: Dokáže si již nyní vydělat přivýdělky více než v zaměstnání? Pokud ano, je to dobrý signál, ačkoli jsou i opatrní profesionálové, kteří odcházejí na volnou nohu v okamžiku, kdy výše přivýdělků přesahuje až o 100 % výdělek v zaměstnání. A konečně, udělejte si pesimistický, realistický a optimistický scénář toho, co se stane, když odejde. Pokud ten pesimistický ustojíte, je to také dobrý signál.“
Michaela Švubová: „Dobrý den, za půl roku mi končí mateřská dovolená. Před porodem jsem měla zaměstnání, ve kterém jsem byla spokojená a drží mi v něm místo. Zvažuji ale i možnost druhé práce z domu / podnikání pravděpodobně e-shop. Budu si muset prohloubit kvalifikaci v daném oboru, ale na co se zaměřit, kde nechybovat, co zajistit? Předem díky, přeji hezký den, divačka Šumpersko“
Robert Vlach: „Michaelo dobrý den, děkuji za dotaz. Pokud jste prvopodnikatelka a nemáte s podnikáním zkušenosti, doporučil bych vám nejdřív se trochu informovat a vzdělávat se. Pro eshopaře je řada akcí v Praze i jiných městech, jsou zde školení jako Strategický webdesign, Jak na sítě aj. Také výběr eshopu je dost důležitý, zde na ČT nemohu konkrétní produkty doporučovat, ale každý konzultant e-commerce vám rád poradí. Děkuji všem divákům za dotazy, pro dnešek končíme. Pokud vás téma podnikání nezávislých profesionálů zajímá více, dovolím si vás odkázat na mou knihu Na volné noze: Podnikejte jako profesionálové. Přeji pěkný den, Robert“