Chat

Sirota Igor
Záznam chatu z úterý 7. února 2017
SK: „VYBAVENÍ AUTA PŘI CESTĚ DO ZAHRANIČÍ V ZIMĚ - kde je to stejné jako v ČR?“
Sirota Igor : „Povinná výbava je velmi podobná ve většině evropských zemí, jelikož základ tvoří výstražná vesta, rezerva, náhradní žárovky, výstražný trojúhelník atd není třeba čekat v okolních zemích nějaké velké překvapení. Jednak musíme očekávat změny v zemích jako je například Polsko, Litva a Lotyšsko a podobné, kde je například součástí povinné výbavy i hasicí přístroj. Podobně v zemích jako je například Černá Hora musíte mít i dva výstražné trojúhelníky. Asi zásadnější je změna, která se týká zimní výbavy. To například znamená, že v Německu mohou zkontrolovat povinnou zimní výbavu - což znamená, že musíte mít například plnou nádržku s nemrznoucí směsí, protože i za to vás může čekat v Německu pokuta. Je totiž chápána jako součást zimní výbavy. Asi tím nejzákladnějším v zimě a požadovaném snad jen vyjma zcela jižních zemí Evropy, jsou zimní pneumatiky s výškou dezénu minimálně 4 mm. Myslím, že to nejzákladnější je postupovat logicky, jak bychom měli dobře vybavit vůz pro cestu v zimě. Pak se nemusíme obávat, že něco opomeneme.“
DAYD: „V které zahraniční zemi je to nejjednodušší - nejméně náročné - vybavení auta při cestě do zahraničí v zimě?“
Sirota Igor : „Asi bych to takto nerozlišovat. Většina evropských zemí má podobné požadavky na vybavení vozu. Vyšší je náročnost v zimě (například Německo vyžaduje při kontrole buď doplněnou nádobku s nemrznoucí směsí nebo láhev s koncentrátem nemrznoucí směsi v zavazadelníku. Tím nejběžnějším ale je, že v zahraničí je požadována výbava zimními pneumatikami s výškou dezénu 4 mm, což je stejné jako v ČR. Naopak výjimky potvrzují pravidlo, takže třeba v Polsku musíte mít vybaven vůz hasicím přístrojem. To jsou ale spíše výjimky. Takže rada - podívat se na stránky www.uamk.cz kde určitě najdete co hledáte.“
Jiří: „Zítra jedu do Belgie, přes Nemecko a Holandsko, jsou nějaké další požadavky na povinnou výbavu? Děkuji“
Sirota Igor : „Ano, pokud jde o Německo je součástí povinné zimní výbavy vybavení dostatkem nemrznoucí směsi do ostřikovače. Takže dodatkový kanystr nebo lahev mít sebou. Jinak sder povinná výbava liší spíše jen podle počtu výstražných vest ve voze. Nejrozumnější je mít pro každého cestujícího jednu vestu. Tím se vyhnete nějakým možným problémům. V Německu pamatovat na fakt, že asi 25 měst vyžaduje pro vjezd do měst ekologickou plaketu.“
Nikola: „Dobrý den, co je prosím nutné na cestě v Německu ? výbava (kromě základní)“
Sirota Igor : „Kromě základu pamatovat na tak zvanou zimní výbavu, která například zahrnuje dostatek nemrznoucí směsi do ostřikovače. Zimní pneumatiky, výstražné vesty, atd jsou běžné. Třeba pamatovat i na parkovací hodiny pro parkování ve městech, které se dávají okno.“
Iva: „Dobrý den je nutné mít zimní řetězy v kufru ? pojedeme na Slovensko, děkuji“
Sirota Igor : „Nemusíte, ale pokud je máte a zvláště pokud pojedete do hor, rozhodně je mít sebou. Stejně jako u nás může správce silnice umístit přenosnou značku o povinnosti použití zimních řetězů, což se v horách stane běžně. Bez řetězů pak byste neměli pokračovat.“
SK: „V které zahraniční zemi je to nejsložitější - nejnáročnější - vybavení auta při cestě do zahraničí v zimě?“
Sirota Igor : „Odpověď rozhodně není jednoznačná. Pokud jde o Evropu, požadavky jsou velmi podobné, pokud jde o "svět" už je to složitější. Může jít o několik povinných výstražných trojúhelníků - Srbsko, Černá Hora, ale i Turecko a další země. V dalších zemích jako je třeba Litva nebo Lotyšsko je požadován hasicí přístroj atd. Předpisy jsou tak kuriózní záležitost, že například v některých zemích USA je zakázáno vozit na střeše živá zvířata, je zakázáno uvazovat koně k nárazníku atd. Tím jsem jen chtěl říct, že je na místě vědět kam jedu a zajímat se o to, kde co platí.“
Jiří: „Ještě jeden dotaz - je předepsaná barva výstražné vesty (Německo, Holandsko, Belgie)? Děkuji“
Sirota Igor : „Ano je předepsaná - musí plnit evropskou normu. Mělo aby platit, že pokud máte vestu, která má na štítku E v kroužku, plní evropskou normu a to jak vzhledem k barvě tak i odrazitelnost světla. Takže, podívejte se na obal či visačku, štítek vesty a na něm najdete buď E v kroužku nebo CE, mělo by být všechno OK“
Dana: „Pěkný den, šlyšela jsem, že je v některých státech EU je možno dostat pokutu i za staré zimní pneumatiky, přes to, že výška vzorku stále vyhovuje, třeba i více než 6 mm. Děkuji“
Sirota Igor : „Ne, takový postih nemáte důvod očekávat. Měřitelným údajem je jen výška dezénu - minimum 4 mm. Pokud jde o stáří pláště, jde jen o doporučenou hodnotu, aby stáří nepřesáhlo 4-5 let. Ale není to povinnost.“
Vybevení auta v zahraničí: „Dobrý den, vím že to není úplně k tématu. Cestování se psem do zahraničí. Musí být přepravní klec v kufru nebo stačí certifikovaný zádržný systém dodávaný s autem - mříž, síť do kufru? V německu skoro vždy vidím přepravní klece, ale já vozím jen v kufru s oroginál síti dodanou s autem. Děkuji Petra“
Sirota Igor : „Zádržný systém, tedy dělící certifikovaná mříž je jednou z povolených možností. Následujícími jsou: klec, zádržné pásy speciálně pro psy.“
Vlada Musil: „Pane Siror, mluvite velice fundovane.Takze by mne zajimalo jestli si myslite ze bezne prodavanym hasicim pristrojem je mozno uhasit horici motor, event.horici auto“
Sirota Igor : „Ne, pokud jde přesně o to co uvádíte - uhasit požár, to není reálné. Samozřejmě záleží na tom, jak velký je onen hasicí přístroj, nicméně hasicí přístroj v autě je určen pro uhašení jen začínajícího požáru. Nebo ochránit cestující, aby mohli stihnout vystoupit a podobně... Zkrátka je to malý pomocník nikoliv ten, kdo je schopen hasit požár.“
Vladas Musil: „Nevim jestli bylo odeslano. Domnivate se, ze bezner hasici pristroje uhasi horici motor v aute Dekuji“
Sirota Igor : „Už jsme odpověděl - ne nemyslím si, že je malý hasicí přístroj schopen uhasit hořící motor.“
jana: „jaké jsou pokuty v Německu ?za ne-výbavu ?“
Sirota Igor : „Pokuty obecně v Německu začínají na tak zvané "varovné" pokutě 25 euro. To je v případě, že jde jen o upozornění na něco, co nesplňujete - máte výstražnou vestu v nehomologované barvě atd. Pokud ale hovoříme o tom, že nemáte vestu vůbec, už jde o jednu částku, jestliže jste ohrožoval sebe a ostatní a chodil bez vesty po dálnici je to zase jiná částka, pokud došlo k havárii, za níž je právě fakt, že jste chodil po dálnici bez vesty je to třetí sazba. Pak už není výjimkou úroveň 5000 euro. Takže je to moc rozdílné. A odpovědět jednou částkou se prostě nedá. Zásadní je, vyhnout se maximálně možnosti vůbec být pokutován.“
Dana: „Dobrý den, vlastním vůz Jeep Grand Cherokee. Vůz má od výrobce "originál kouřová" (lehce zatmavená) zadní skla. Ve Francii vyšlo nařízení o zatmavených sklech u osobních vozů? Co s tím? Nemůžu do Francie? Děkuji moc za odpověď. S pozdravem. Dana H.“
Sirota Igor : „Jestliže je to z výroby a máte to zapsáno v technickém průkazu, je to bez problému. Pokud si nejste jista, raději bych například ofotil velký technický průkaz, kde to máte uvedeno. To jen pro případ, že se setkáte s francouzským policistou, který nebude chtít komunikovat... A nemluví anglicky.“
Jaroslava: „Dobrý den, ptám se ohledně bezp. vest v Rakousku. Říkal jste, že jsou povinné pouze pro řidiče . Mé informace říkají, že jsou povinné pro všechny osoby v autě a to v barvě oranžové? Jak je to správně? Děkuji“
Sirota Igor : „V Rakousku došlo ke změně, takže platí - jen pro řidiče povinné, pro ostatní doporučené. Pokud jde o barvu je jich schváleno několik. Nejlépe se orientovat podle evropské normy pro výstražné vesty. Zjednodušeně, je na vestě nebo obalu E v kroužku nebo označení CE, měla by splňovat evropskou. normu.“
Lenka: „Dobrý den, jaká je povinná výbava do Rakouska?-Jedeme na hory. Děkuji.“
Sirota Igor : „Nic víc než u nás, ovšem v daném konkrétním místě, kde budete kontrolován mohou být vyžadovány sněhové řetězy. Jinak tradiční - výstražná vesta, zimní pneu, zádržný systém pro děti...“
Majka: „Na co dát při cestě do Německa pozor ohledně jízdy nebo vybavení.“
Sirota Igor : „Ohledně cesty - dodržování běžných předpisů vás provede zemí po dálnici. Fakt, že je například především v Bavorsku pomocí kamer kontrolována bezpečná vzdálenost na dálnici, je už takové "malé" specifikum. Prostě dodržovat předpisy, plus jezdit ohleduplně.“