Chat

Triky obchodníků

Iva Špačková

Záznam chatu z pondělí 6. února 2017

STOP: „Kdo nejvíce nalítne na triky českých obchodníků?“

Iva Špačková: „Na triky obchodníků nejvíce naletí člověk, který se o ně nezajímá a neví, na co si má při nakupování dávat pozor.“

ANTI: „Jaká je nejúčinnější obrana před triky českých obchodníků?“

Iva Špačková: „Nejúčinnější je nereagovat bezhlavě na různé "akční" nabídky a nejdříve přemýšlet o tom, zda se nám obchodník nesnaží vnutit neprodejné zboží. Nejjednodušší je zjistit si na internetu či u konkurence, za jakých podmínek a za jakou cenu prodávají stejný či obdobný výrobek v jiné prodejně. S touto informací se lépe porovnává, zda nabízený výrobek či služba skutečně v akci je, či se jen tak tváří. Důležité je také na začátku si uvědomit, zda zboží skutečně potřebuji a nechci ho koupit jen kvůli tomu, že je ve slevě. Takové "výhodné" koupě totiž vůbec výhodné nejsou - vyhrává obchodník, který vám pod lákadlem slevy dokázal "vnutit" něco, co jste neplánovali kupovat.“

Veronika: „Dobry den....“

Iva Špačková: „Dobrý den.... Jaká je Vaše otázka? :)“

BKBr: „Jaké jsou ty nejjednodušší triky českých obchodníků, ale přes svou jednoduchost hodně účinné?“

Iva Špačková: „Jednoduchých triků, které jsou naprosto legální a účinné je velmi mnoho. Zboží, které chce prodejce prodat nejvíce, umístí do výše očí kupujících. Před pokladnu umístí takzvané impulzivní zboží - drobné a ne příliš drahé žvýkačky, tyčinky, bonbony - které jste neměli v plánu koupit, ale když ho vidíte, tak po něm sáhnete, protože pár korun navíc se už v celém nákupu ztratí a neželíte jich. Ovoce či pečivo je nasvíceno bílým světlem, aby vypadalo dobře a čerstvě, naopak masu a uzeninám prospěje růžová barva. Další trik, který některé kupující přiměje v prodejně utratit neplánovaně hodně peněz je třeba akce 2+1. Místo jednoho kuřete máte tři, které nejste schopni sníst a zkazí se vám. Dalším trikem je, že vás obchodník pod podmínkou velké útraty naláká na dárky, které vůbec nepotřebujete.“

petra: „v regále je cena třeba 150kč a u pokladny mi namarkují 180kč a tvrdí,že to asi někdo šparně dal cedulku,mám trvat na ceně v regálu? a jak?“

Iva Špačková: „Dobrý den, určitě. Donuťte je jít k regálu a trvejte na ceně, kterou inzerovali. Pokud zboží chybně označili, je chyba na jejich straně a měli by vám prodat výrobek za cenu vytištěnou na cenovce. Pokud vám už namarkovali vyšší cenu, měli by nákup stornovat a dorovnat rozdíl. Někdy vás pošlou vyřídit věc na informace, ale to vás může velmi zdržet, proto pokud pospícháte, trvejte na stornu konkrétní položky přímo na pokladně.“

Katka: „nemám ráda řetězce. Slevy mají malé, nevyplatí se tam nakoupit. VŽDY koupíte něco co nepotřebujete. A aby prodávali fakt v akci to je vajíčka za 15,- mléko za 10,- chléb za 10,- tomu já říkám sleva. Zloději to jsou. Podporujme malé české obchody specializované ... krásný den všem“

Iva Špačková: „Hezký den. Určitě s vámi souhlasím, že je dobré podporovat malé české specializované obchody už jen proto, že například na venkově udržují kulturu - lidé berou obchod jako místo společného setkávání. Nicméně i řetězce jsou pro řadu lidí velmi důležitým místem pro nakupování - zvláště pro lidi, kteří mají málo času a potřebují sehnat rozmanité zboží na jednom místě. A kdo dává pozor a je disciplinovaný, tak nemusí kupovat nic, co nepotřebuje.“

marie: „triky prodávajících To, že nás obchodníci stále klamou to vím. Ale není mi zcela jasné proč se s tím nezabýváte. Přeci je to trestné. Neříkejte nám to kupujícím, ale bojujte proti tomu. Na to čekám kolik let, že nám řeknete, kdo, kdy a kolik dostal pokuty podvodník. Neříkejte nám zákazníkům abychom nekupovali věci(prášek do pečiva) klamavé, když je potřebujeme. Kdy nám v televizi řeknete, jak proti tomu bojujete Vy. Vy k tomu máte kompetence. Já kupující s tím nic nenadělám. Ten dotaz je : jak proti podvodům bojujete Vy. Děkuji za odpověď a zároveň i za pořad, v kterém nám sdělíte, jak jste proti podvodům obchodníků zasáhli. Marie Dvořáková“

Iva Špačková: „Dobrý den, jako novináři s tím bojujeme tak, že o tom píšeme. Na Aktuálně.cz například nedávno vyšel seznam čerpacích stanic, kde prodávali špatný benzin a naftu a benzinky za to dostaly pokutu od ČOI (Česká obchodní inspekce). Já upozorňuji na triky, které jsou na hraně etického chování - zmenšování balení a zachování či zvýšení ceny, chybné označení zboží, akce, které akcemi nejsou atd. Řada z těchto triků jsou však legální a nejde proti nim dělat nic, než na ně dávat pozor. Některé jsou na hraně - např. označení zboží slovem akce, ačkoliv zboží v akci není (o protiprávním jednání však rozhoduje ČOI či SZPI)). Když o takových věcech já či jiný novinář napíšeme, obchodník či výrobce se je obvykle snaží napravit.“

Věra Mazurová: „Dobrý den pani Špačková, sousedka si chtěla koupit v Tescu umělý stromeček. Zdál se jí před svátky dost drahý, tak si říkala, že si ho koupí po vánočních svátcích. Když pak byly slevy, tak zjistila, že tento údajný stromeček byl opravdu ve slevě, ale protože si pamatovala jeho cenu, tak tato slevová cena zůstala stejná, jen jakoby ta původní se zvýšila. Tak vlastně o žádnou slevu nešlo.“

Iva Špačková: „Dobrý den, sbírám podněty od čtenářů a následně se je snažím prošetřit. Nejlepší je, pokud čtenáři mají důkaz, že k podobným věcem došlo. Pro příště mi může Vaše sousedka poslat podnět na iva.spackova@economia.cz. Děkuji.“

Martin: „Dobrý den vyhlédl jsem si v obchodě bundu za 880 pak jsem si řekl že počkám na slevy a když konečně byla sleva tak po 50%slevě stala 1280 dá se s tím něco delat“

Iva Špačková: „Ano, dá. Nejlépe je, pokud máte o takovém jednání důkaz. Ale i bez něj můžete dát podnět k ČOI, a ta věc prošetří.“

Petra: „Dobrý den, nedávno jsem v jednom supermarketu nakupovala dětské plínky v akci. Na regále byla akční cena, skoro o 200,- nižší než obyčejně. U pokladny mi ale prodavačka sdělila cenu vyšší. Dožadovala jsem se nižší ceny, když byla vystavena.Paní manažerka prodejny se na mě ohradila, že akce skončila včera a zapomněli to přeměnit. Prý ať si to koupím za tu vyšší cenu nebo ať nechám být. Plínky jsem nakonec nevzala. Mají na toto právo?“

Iva Špačková: „Dobrý den, ne. Pokud zapomněli akci změnit, je to jejich chyba a měli by vám prodat plínky za uvedenou akční cenu. Pokud nebyli v prodejně vstřícní, je dobře, že jste koupi bojkotovala. Můžete si samozřejmě na jednání prodejny stěžovat.“

Hanka: „je akce, objem je stejny, sleva 10 Kč, je kvalita stejná?“

Iva Špačková: „Sleva 10 Kč (nevím z jaké původní ceny) je naprosto standardní a není třeba ji podezírat, že skrývá horší obsah, nicméně pokud se jedná o zboží podléhající rychlé spotřebě, pak je patrně sleva motivována snahou prodat zboží ještě před tím, než se už prodávat nesmí. V takovém případě bych "prvotřídní" kvalitě rozhodně nevěřila.“

Marie: „Dobry den,jsem duchodkyne a nakupuji i potraviny v akci,avsak posledni dobou se setkavam v obchodech s velmi predrazenou zeleninou a ovocem na otazku proc to tak je? Ze pry jsou mrazy.Lekarem je mne doporuceno kozumovat zeleninu pro zlepseni zdravotniho stavu.Kdyz budu zeleninu konzumovat tak uz mne na nic moc nezbyde.Zlepsi se to? V supermarketech uz i tak draha zelenina je shnila. za odpoved dekuji“

Iva Špačková: „Dobrý den, napište mi na iva.spackova@economia.cz, o jaký obchod se jedná. Případně vám poradím jiné alternativy. Děkuji.“

Natákie: „prosím vás, proč obchody za body nabízí předražené nádobí ? To je fakt hloupost. Nebo talíře. To mi hlava nebere.“

Iva Špačková: „Protože patrně existuje hodně lidí, kteří se nechají nalákat na to, že je pro ně výhodné si předražené nádobí koupit :)“

Haškovec: „V naší pobočce Penny pravidelně už ráno den před slevou mají zboží bez cenovky v regále Akce za nezlevněnou cenu. Opakovaně jsem je na to upozorňoval, ale bez úspěchu. prý tam nebudou kvůli mě přes noc. Co s tím?“

Iva Špačková: „Dobrý den, napište mi prosím na iva.spackova@economia.cz, o jaký obchod se jedná. O tom, že Penny Market (i jiné řetězce) takové věci dělá, jsem nedávno psala, pokud to opakuje, není to dobré a podívám se na to.“

Pavel: „Dobrý den. Tak ten příklad s jarem bohužel sedí dokonale. Sleduju ten produkt celou dobu od uvedení nové lahve a zdražili stejnou věc s menším obsahem v novém balení neskutečně. Zajímá mne ale jak se bránit nabídkám přímo na prodejnách (v jídelně), kdy mají spoustu nabídkových cedulí a letáků na něco, co vůbec nemají?“

Iva Špačková: „Dobrý den. Lákat na zboží, které není dostupné, patří do klamavých obchodních praktik. Pokud je to jednotlivost, snažila bych se na to upozornit v prodejně - může se jednat o omyl. Pokud by se věc opakovala často a u hodně položek, upozornila bych na to ČOI.“

lenka: „dobrý den, přestala jsem chodit do obchodu akbert, protože se mi po několikáté stalo,že měli danný výrobe v regále ve slevě a u kasy v koši za norální cenu. Naučtovaná byla ta dražší cena. To mě naštvě vždy a i když to jsou sušenky tak si počkám na vysvětlení. Proč ? Oni trvdí chyba jednotlivce ale LŽOU!“

Iva Špačková: „Dobrý den, nedávno jsem zrovna o takovémto jednání psala na Aktuálně.cz (Slevy jako špatný vtip...). Pokud se takové jednání opakuje a obchodník na mé argumenty neslyší, přestávám u něj nakupovat. To je to nejúčinnější, co může člověk vedle podávání stížností či podnětů k prošetření na ČOI dělat.“

Janina: „Dobrý den paní Špačkova, prosím o vysvětlení: Proč supermarkety stále prehazuji regály? Neustále je něco někde jinde prestehovane, stále musím chodit a stejné zboží hledat jinde...a jinde. Děje se to často v supermarketech Albert. Třeba noviny a časopisy byly na jednom místě krásně přehledné... Predelali to tak, že je to teď na 5 místech, absolutně nepřehledné. Jednou stejný časopis tam, podruhé jinde. Výsledek je ten, že už to nehledám a jdu do trafiky, která je hned vedle této samoobsluhy. Děkuji za případnou odpověď a přeji hezký den. J.“

Iva Špačková: „Dobrý den - přehazování regálů a zboží je starým trikem, který má zákazníka "donutit" kupujícího projít celou prodejnu a nakoupit také to, co neplánoval (pokud pominu možnost, že obchod byl modernizován ke spokojenosti zákazníka). To, co jste udělal, že nakupujete jinde, je adekvátní odpovědí na takové jednání. Pokud takových lidí bude více, prodejce bude muset své jednání změnit. Už se to děje. Dříve bylo běžné, že supermarket nutil kupující procházet celou prodejnu, než došel ke kase, i když si kupoval jen několik výrobků. Lidé si na to stěžovali, takže rozumní obchodníci to mění - bourají přepážky a lidem, kteří potřebují nakoupit rychle, umožňují jít rovnou ke kase.“

Majka: „Myslíte si že máme drahé potraviny ? Vzhledem k životní urovni.?“

Iva Špačková: „Dobrý den, ano. Řada shodných výrobků jde například v Německu koupit levněji.“