Chat

host

Mgr. Kateřina Denemarková

Logopedická poradna: dysfázie

Záznam chatu z úterý 24. ledna 2017

Melková Eliška: „Dobrý den. Syn 21 mesíců stále mluví tou svou nesrozumitelnou řečí. Umí jen mami,tati, ham( když chce jídlo) neni (kdyz spapá jídlo), haf (pejsek), koko (slepice). Učím ho podle dětských knížek s obrázky například auto, jahoda atd, ale moc nespolupracuje. Jeho vrstevnice už zvládají mnohem více slov. Je to v tomto věku normální? Děkuji za odpověď“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den,určitě je dobré stále motivivovat dítě k řečové produkci. Vhodná jsou říkadla, písníčky, dětské knihy. Nicméně, pokud by se stav neměnil, po 3 roce bych již vyhledala odborníka. S pozdravem Denemarková kateřina“

Monika K.: „Dobrý den, mame 12leteho syna s VD. Řeč se pomalu zlepšuje, presto mluvi velmi spatne. Mate představu o tom jaka muze byt prognóza, u dospívajících a dale v dospělosti. Mam obavy, co bude dál, po ukončení ZŠ. Děkuji za odpověď“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, děti s těžkou vývojovou dysfázií by podle mého mínění měly navštěvovat logopedickou školu, kde je péče o tyto děti ucelená a hlavně prolínající celým výchovně vzděl. procesem.Prognóza je velmi individuální, to si netroufám sdělit. S pozdravem K. Denemarková“

veronika: „Dobrý den, mám 15 měsíčního synu. Již kolem 8 -10měsíce se naučil říkat mam, ham, táta a asi další 3 slova. Bohužel do ted je to stejné a přesto, že v knihách stále ukazujeme zvířátka, hodně vyprávíme, víc slov neříká. Vyjadřuje se nejvíce typem vyskání. Nejde již o poruchu? Děkuji“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, doporučuji zatím vytrvat, stimulovat a neztrácet naději. Zatím buďte trpělivá. Logo péči bych řešila po 3 roce. S pozdravem K. Denmarková“

Monika Košková: „Dobý den, dcera má 28 měsíců a stále není schopna říct něco smysluplného. Jen tata, mami, malý náznak slova ježek apod, ale tím to asi končí....jinak mluví opravdu hodně, ale je to nesrozumitelná hatmatilka. Rorumí výborně, chápe všechno, je velice bystrá,máme se obávat nějaké poruchy řeči? Měli bychom to už ted něja řešit nebo ještě počkat třeba do tří let? Děkuji za odpověd. Košková“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Pokud synovi rozumíte, je velmi důležitý mluvní vzor, proto, co on patlá,vy zopakujte krásně srozumitelně. Máte ještě dle mého názoru čas. Do třetího roku ,pak už bych vyhledala logopeda. S pozdravem K. Denemarková“

Katka: „krásný den,2 letý syn mluví málo, umí říct pár základních slov. Mluvím s ním denně nad knihami,mluvím mu z očí do očí,aby i odezíral. Říkam slova pomalu, nedokaže to vyslovit. Je to zpomalený vývoj?“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Je to zatím tzv. opožděný vývoj řeči, na který má zatím syn nárok. Ale byla bych ostražitá. S pozdravem K.Denemarková“

Martina Šollarová: „Dobrý den, synovi je 3,5 let. Byla mu před 4 měsíci diagnostikována vyvojová dysfázie v Krči. Všude mu doporučují zařazení do kolektivu. Bydlíme na Praze Západ, ještě zde , ale nemáme stále trvalé bydliště, což je velký problém k přihlášce do školky. V září už budeme mít kolaudaci hotovou, ale to už je zas pro přihlášení pozdě. Byla mi doporučena i vaše školička Don Bosco. Zaslala jsem formulář k přihlášení. Chci se zeptat, zda se také řídíte spádovostí nebo je to pro všechny děti s vadami řeči bez ohledu na místo bydliště? A jaká je šance že se do školky dostaneme? Moc bych synovi přála, aby se mu někde odborně věnovali. Moc děkuji za odpověd.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Péči v naší školce bych vám taky moc přála, protože je opravdu perfektní.Spádovostí se neřídíme, stáhněte si přihlášku na našem webu. S pozdravem K. Denemarková“

Líba Lásková: „Dobrý den! Dceři je 13 let, potvrzený vývojová dysfázie. chodí do ZŠ, 7. třída, indiv. vzdělávací plán. Neustále hrozí propadnutí, zeměpis, přírodopis, cizí jazyky...!! Musí mít v osnovách i dysfatik dva cizí jazyky? Loni propadla ze zeměpisu a angličtiny. Ač se intenzivně učila celé prázdniny, učitelé zavřeli oči, aby postoupila. Chybí jí "selské myšlení", bohužel není ani moc pracovitá. Marně si lámeme hlavu s uplatněním v životě. Máte prosím zkušenosti s obory uplatnění pro děti s vývojovou dysfázií? Děkuji Líba“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, je mi líto, že děti musí podstupovat takové neúspěchy ve škole.Určitě bych se o druhém cizím jazyku poradila ve školském poradenském zařízení.Nemusí ho mít. S pozdravem K. Denemarková“

Marie K.: „Dobrý den, synovi jsou čerstvě čtyři roky. Říká jen základní slova, maximálně dvouslovnou větu jako tati pojď. U logopeda jsme byli před necelým rokem ale jako základ po něm paní doktorka chtěla aby opakoval. A to už je problém. On zopakuje slovo, které běžně říká. Ale slovo, které neumí, nezopakuje. Rozumí ale všemu, co mu říkáme. Máme zkusit jiného logopeda? Děkuji“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, myslím, ,že bych navštívila jiného logopeda. Pokud chodíte déle než rok a nevidíte pokrok, něco není v pořádku. S pozdravem K. Denemarková“

Petrlíková Petra: „Dobrý den, ráda bych se zeptala jak naučit (brzy 6ti leteho) syna říkat Ř ve slovech. Písmeno samotné už zvládá říct...když dá zuby k sobě a ,,našpulí,, rty do O a začne říkat písmeno R ...tak se mu to krásně podaří. Ale jak s ním dále cvičit Ř ve slovech...ještě stále mu tam skočí písmeno Z ...př. ; dzevo- dřevo. Děkuji za odpověď.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Toto je jednoduché, musíte dodržovat pár zásad:místo ř musíte říkat r,zuby na sebe, úsměv, šeptat dané slovo a být trpělivá. Pokud již řekne hezké ř ve slovech, tato slova dávat do vět, které budete tvořit vy, syn je zopakuje, pak zadáte slovo a syn sám bude tvořit věty. Je to bez sluchové kontroly. S pozdravem K. Denemarková“

Mirka: „Dobrý den, paní magistro. Dcera (v květnu bude mít 5let, narozena předčasně 34tt do dvou let sledována na dětské neurologii - vše v pořádku, levačka) od prosince 2015 chodí na logopedii (na doporučení logopedky, která navštěvuje školku), nejdou jí veškeré sykavky, L, R,Ř ...nejdříve jsme začaly nacvičovat písmeno L, dá se říct, že po 3/4 roce jí jde a dovede ho bez upozornění používat i v řeči, momentálně chodíme cvičit Č, které jí nejde vůbec. Navíc dcera je dle logopedky i učitelek ve školce introvert, který když spolupracovat nechce, tak nebude (ve školce je pokrok daleko lepší, víc se zapojuje do mluvení,her atd.) ale na logopedii zatím žádná sláva, stává se nám, že na hodině prostě neřekne ani slovo (zkusit jiného logopeda, navštívit psychologa?)...Už jsem zoufalá a nevím jak už dceru motivovat, aby se naučila pěkně mluvit, spolupracovat (samotné mi nejde R, Ř) a byla bych ráda, kdyby dcera tento "problém" neměla. Předem děkuji“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, je možné, že mezi paní logopedkou a dcerou nefunguje "chemie", tak bych asi udělala v tomto směru změnu. Je to asi demotivující pro Vás, dceru , ale i paní logopedku S pozdravem K .Denemarková“

Hanka: „Dobrý den paní doktorko, chtěla bych se zeptat, mám vnuka 6 let chodí do logopedické poradny 1,5 roku. Bude mít odklad ze školy, je hravý a řeč je stále špatná. Podle mě asi patlavost ,možná ještě něco k toku. V poradně dostává na řeč úkoly a ty trénuje. Je pravda, že se velice zlepšil, ale stejně mu není dobře rozumět. Někdy musí slovo vícekrát zopakovat, abychom rozuměli co říká. Když se učí slovíčka je mu rozumět, ale v normální řeči je to dle mě stále velmi špatné. Dcera to nevidí až tak špatně, lépe mu rozumí, než já. Jinak je vnuk velice šikovný. Nevím, zdali by měli zkusit ještě jinou logopedku. Děkuji za odpověď. Hanka“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den pokud se jedná o patlavost, je třeba mít trpělivost, jelikož automatizace navozené hlásky je někdy dlouhodobá záležitost. Doporučuji trpělivost, svičit a pokud neuvidíte stále pokrok, navštívila bych SPC pro vady řeči a poprosila o novou diagnostiku. S pozdravem K. Denemarková“

Hana: „dobrý den, dceři bude 5 let, neumí r,ř, č. Máme navštívit logopeda a je nutné doporučení pediatra. Děkuji Hana“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, pokud půjdete do SPC, to je školské poradenské zařízení, doporučení mít nemusíte. S pozdravem K. Denemarková“

Martina Slováková: „Dobrý den, mám 8-letou dceru, s kterou jsem chodila na logopedii, protože koktala. Vše bylo dobré, ale teď začíná zase zadrhávat. Je správné, že s ní o tom mluvím? Že zadrhává a ať neřeší, kdyby se jí někdo ve škole posmíval. Připadá mi, že myslí rychleji než mluví. Chce říct něco co má už v hlavě, ale pusa to nestíhá. Když jsem jí tohle řekla, tak mluvila plynule. Mám s ní navštívit i dětského psychologa? Dcera chce vše dobře umět, nerada dělá chyby, tak jestli nemůže být zadrhávání i psychického původu? Ráno vstanula a mluvila plynule. Pak začala zadrhávat. Když jsem jí to řekla, tak zase mluvila plynule.Děkuji za odpověď.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den dle mého názoru neplynulost nelze vůlí ovlivnit. Všeobecně platí, že by se nemělo na neplynulost upozorňovat a to ani v kladném ,ani v záporném smyslu slova.Určitě tam může hrát roli to,že dcera chce být úspěšná. Strašně důležité je, aby se s tím dcera vyrovnala a vy též. Po zklidnění se velmi často plynulost upraví.Pokud budete mít stále problém, navštívila bych znovu logopeda. S pozdravem K. Denemarková“

Lenka: „Dobrý den, dceří jsou 4 roky. S řečí jsme neměli problém dcera mluvila na její věk docela dobře. Včera jsem si všimla že začala mluvit nějak jinak. Mluví tak že dává ve slovech velký důraz na písmenko L, někdy si ho i do slov přidává sama. Čím to může být a jak jí to odnaučit. Děkuji za odpověď Lenka“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, myslím, že by to mohl být jen přechodný jev,velmi důležitý je v tomto případě mluvní vzor.Trpělivě opakujte po dceři správně, jak má slovo být. S pozdravem K. Denemarková“

Kristýna: „Dobrý den chtěla jsem se zeptat může se to dědit zmatky na dítě ? Protože jako mimi jsem mluvila jak tatar a poté ve škole jsem měla problémy dislexiji diskalkulik .... problémy s chápáním co po mne někdo chce. Děkuji za odpověď“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Ano, dědičnost zde funguje. K.Denemarková“

Machová Věra: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, vnučka mluvila dobře a teď začíná šišlat. Začíná nějaký problém je potřeba navštívit logopeda? Děkuji Věra M.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, toto někdy děti dělají,pokud mají nějaký lákavý vzor ve školce, či malého sourozence, který šišlá. K.Denemarková“

Hanka: „Dobrý den, dcera má 4,5 roku.Neumí říct písmeno r a ř. Jaká je hranice věku,kdy by mělo dítě tyto souhlásky vyslovit?“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, máte ještě čas, cvičila bych jazyk, aby byl připravený. S pozdravem K. Denemarková“

Jitka Rácová: „Dobrý den, dcerka(5 let a 4 měsíce) se začala před necelým rokem zadrhávat. Různě se to měnilo a stupňovalo, nyní se jedná o začátky vět. Vypadá to, jakoby rychleji myslela než mluvila. Zarazilo nás ale, že se jedná o krátká období kdy mluví krásně (uplně bez zadrhnutí) a zničeho nic zase zadrhává. Často trpí na vleklé rýmy. Myslíme si že se právě to zadrhávání objevuje při nemocech. Má zvětšenou nosní mandli a zvažujeme její odstranění. Máte podobnou zkušenost, že by mohla zvětšená nosní mandle vést až k zadrhávání? Naposledy zadrhávala přes vánoce a teď už 3 týdny mluví krásně. Logopedii jsme navštěvovali, ale pro nemoce dost chyběla. Zvažujeme zda znova začít. Děkuji moc za odpověď, Rácová Jitka“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, zvětšená nosní mandle je velké zatížení pro dítě. Jistě se cítí dyskonfortně,proto dle mého názoru může být i příčinou neplynulosti. Po odstranění mandle a přetrvávání problémů bych navštívila logopeda. K. Denemarková“

Lucie: „Dobrý den, syn- 8 let, navštěvoval 2 roky logopedii, nácvik r a l. nyní ve škole nechápe skládání slabik ma,me ,mi,mo,mu...Vyšetřen na foniatrii s výsledkem podezření na řečovou dysfázii. Na logopedii bez podezření. Chtěla bych se zeptat jak se synem postupovat dále při řešení jeho problému. Děkuji.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, nevím, zda jste byla diagnostikována v SPC, pokud ne, volila bych tuto cestu. S pozdravem K. Denemarková“

Stanka: „Mam 5 ročneho syna. Začal hovoriť v 3 rokoch mãme stanovenu dyslaliliu. Od 2.5 navštevujeme logopediu teraz riešine ďťňľ . Občas zle vyskloňuje zle slovo. Boli sme aj u neurologičky a stanovila mu poškodene zrakové vnínanie mozgu. Chodíme aj do spp a ma aj slabšiu motoriku možebsa jednať o dysfáziu?“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Takto na dálku si netroufám odpovědět, ale pokud chodíte do SPD pr vady řeči,měli by případnou vývojovou dysfázii diagnostikovat a poradit Vám, co dělat dál. S pozdravem K. Denemarková“

Praha: „Dobrý den, syn (v dubnu 3 roky) máme podezření na vývojovou disfazii. Řekne táta, bába - komolí. Nektera slova napodobuje - pouze intonaci hlasu, vydava skřeky. Rozumí dobře, chápe. Má špatnou koordinaci pohybů, sám nevyjde schody, dělá mu problém přechod ze silnice na chodník, drny v trave, nedokáže stát na jedné noze, vyskočit,... Má problémy se spánkem a usínáním. Stále má pleny. Byly jsme na neurologii, psychologii, fizioterapii, oční, ORL, foniatrie, spolupracujeme s ranou péčí, docházíme na logopedii a na orofaciální masáže. Syn byl i hospitalizován, dělali mu genetické testy a spánkové EEG. Nikdo nám neurčil diagnózu a žádné vyšetření neprokázalo nic závažného. Jediné závěry které máme je že má syn opožděný vývoj. Je ještě něco co by jsme mohli zkusit? Aby jsme syna podpořili ve vývoji. Děkuji“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Diagnostice vývojová dysfázie většinou předchází Opožděný vývoj řeči.Asi bych navštívila SPC pro vady řeči, které by doporučilu navštěvovat logopedickou školku. Tam je logo péče intenzivní S pozdravem K. Denemarková“

Jakub Matys: „Dobrý den,paní učitelko, zdravím Vás a dívám se na Vás v televizi.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Ahoj Kubí, též tě zdravím. K.Denemarková“

Maruška: „Dobrý den, synovi bude za měsíc 3, zatím nemluví pouze hele, táta a má svoji hatlapatilku, kde převažuje slabiky s t.Začal později chodit (sám ve 27.měsíci), máme se obávat?Chodíme na neurologii, má lehce opožděný psychomotorický vývoj,další kontrola v 5ti letech.Rozumí,ukazuje obrázky,jen nechce mluvit.Děkuji.“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, již bych se objednala do SPC. S pozdravem K. Denemarková“

michala: „Dobry den,můj muž prodělal před 3 roky vážný úraz mozku s krvácením do mozku.Půl roku po úraze bylo vše relativně v pořádku,poté se u něho objevily psychické problémy,začal zadrhávat až následně přestal mluvit úplně.Z neurologického hlediska se neobjevilo nic nového co by způsobilo takový stav.Nicméně lékaři mi tvrdí,že úraz způsobil psychické změny v organismu které mohli způsobit tento stav.Je to možné a je naděje že bude muž zase mluvit?Děkuji“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den, naděje umírá poslední, vyhledejte logopeda, který se zabývá afázií.Čím dříve, tím lépe. S pozdravem K. Denemarková“

Valková Miloslava: „Váš obor mě velice zajímá. Ráda bych se také stala logopedickou poradkyní. Kde začít studovat? Jaké musím mít vzdělání. Děkuji moc“

Mgr. Kateřina Denemarková: „Dobrý den to chválím, je nás stále málo. Např. na PF speciální pedagogika-logopedie, se státní záv , .zkouškou z logopedie a pak následné studium buď v oblasti školství nebo zdravotnictví. Mnoho úspěchů K. Denemarková“