Chat

Test - kontrola internetového prodeje potravin

Ing. Josef Hrdina

Záznam chatu ze středy 2. listopadu 2016

DISM: „Jaké byly největší a jaké nejčastější nedostatky ohledně internetového prodeje potravin?“

Ing. Josef Hrdina: „Dobrý den, jako nejzávažnější nedostatek bych uvedl uvádění léčebných tvrzení. Například prohlášení, že nás určitá potravina může vyléčit z karcinogenního onemocnění. Nebo také závadný transport potravin. Nejčastěji pak zjišťujeme nedostatečný přístup k povinným informacím, jako je třeba složení potravin.“

SUFF: „Sdělte mi něco o TESTU - kontrola internetového prodeje potravin - co vše se kontrolovalo, kde, jak apod.“

Ing. Josef Hrdina: „Dobrý den, kontrolováno je zejména poskytování povinných informací ještě před ukončením objednávky, jde například o složení, informace o alergenech či způsobu uchování. Dále se kontrolují také podmínky skladování a transportu potravin. Rovněž jsou odebírány vzorky, testuje se jejich zdravotní nezávadnost i jakost.“

ANTI: „U kterých komodit v internetovém prodeji potravin byly nejčastěji nedostatky a u kterých komodit v internetovém prodej byly největší nedostatky?“

Ing. Josef Hrdina: „Dobrý den, nejzávažnější i nejčastější nedostatky zaznamenáváme u doplňků stravy. Je to však dáno do určité míry tím, že tento způsob prodeje je u této komodity dominantní. Ostatní druhy potravin se prostřednictvím internetu přeci jen zatím tolik neprodávají.“

Eliška: „Vážený pane inženýre, je nějaká možnost, jak zjistit, které internetové stránky jsou problémové? Ze samotných webových stránek se to totiž spotřebitel přirozeně nedozví a tyto mnohdy působí velmi solidně, a o tom, které případy SZPI dořešuje v zahraničí, běžný spotřebitel samozřejmě informaci nemá. Předem děkuji za odpověď.“

Ing. Josef Hrdina: „Dobrý den, ano, dle úrovně grafického zpracování stránek nelze poznat, zda je daný provozovatel solidní či nikoli. Doporučil bych sledovat přehled rizikových webových stránek na internetových stránkách SZPI, tento průběžně aktualizovaný přehled je k dispozici v sekci pro spotřebitele. Uvádíme zde nesolidní internetové stránky, na které při kontrolách přijdeme. Na každém e-shopu musí být dle právních předpisů zveřejněna kontaktní poštovní adresa, která však může být falešná. Určité informace lze získat i z identifikace IP adresy, což lze provést z veřejných zdrojů, je k tomu však třeba pokročilá znalost práce s PC a internetem.“