Chat

Logohrátky

Lenka Bartáková a Veronika Daňková

Záznam chatu ze středy 18. května 2016

BEN: „Proč název Logohrátky?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Název Logohrátky byl záměrně vybrán, protože celý pořad si vlastně hrajeme se slovy, se sluchem, pamětí, ... Je důležité, aby děti měly logopedii rády, protože i to je jeden z důvodů pro úspěšnou terapii.“

HYPO: „Měli by Váš pořad sledovat děti sami či s dospěláky?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, pořad byl natočen tak, aby ho mohly děti sledovat samy. Ovšem pokud si rodiče na sledování pořadu najdou čas, je to vždy ku prospěchu.“

Lenka Nejezchlebová: „Dobrý den, syn 4roky místo hlásek T a D vyslovuje K. R už umí pěkně. Prosím poraďtě, jak to s ním doma procvičovat. Popř. v kolika letech je vhodné začít chodit k logopedovi. Děkuji Lenka N.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, doporučujeme navštívit logopeda. Ukáže Vám, jak správně postupovat, naučíte se motorická cvičení, která jsou důležitá pro vyvození hlásek T, D.“

Pukan: „Paní Bartáková ,když mi je 32 naučím se ještě ř :)“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Ano i v dospělém věku je to možné. Doporučuji navštívit klinického logopeda. Přeji mnoho úspěchů.“

Nikola Paníčková: „Dobrý den, chtěla jsem vám jen napsat, jak moc se váš pořad líbí. Byť mám malé dítě, jsem to já, kdo na vás s oblibou kouká :-) Paní Veronika je jako z pohádky! Krásné a moc vám fandím.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Moc Vám děkujeme za krásnou reakci. Těší nás to. :-)“

Klára: „Když máme v rodině chlapce, kterému je něco málo přes tři roky a vydává jen zvuky, je třeba zahájit logopedii? Jeho maminka se brání návštěvě odborníka s tím, že chlapec má času dost. Děkuji za Váš čas.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. V tomto případě doporučujeme navštívit logopeda. Poradí Vám, jak k dítěti přistupovat a dále ho rozvíjet. Může se jednat o běžný opožděný vývoj řeči, ale je důležité aby tuto diagnózu potvrdil logoped ve spolupráci s dalšími odborníky.“

Terka a Luki: „Zdravime z Koprivnice a prejeme vam holky spoustu uspechu a dalsich skvelych napadu pri tvorbe Logohratek“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Moc děkujeme. Těší nás Váš zájem. :-)“

Petra: „Dobrý den,syn(7 let) od mala hezky mluví,nepotřebovali jsme logopeda. Paní učitelky ve školce ho taky chválily,že i písmeno "R" taky zvládl,ale pořád neumí "Ř". Myslíte,že už je ve věku,kdy mu to nepůjde samo a je načase kontaktovat logopeda? Děkuji.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Určitě doporučujeme konzultaci u logopeda.“

Tereza Cinková: „Dobry den, kdy by mělo dítě začít říkat "r". Dceři budou v červenci čtyři roky. Děkuji“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, Hláska R patří k motoricky nejnáročnějším hláskám, proto na ni není vhodné spěchat, aby nedošlo k nesprávnému návyku. Obecně se doporučuje hlásku R vyvozovat kolem 5. roku věku dítěte.“

Lenka Spatenkova: „Dobry den, dceri jsou ctyri roky a misto s rika š...Muším,šobota,mašo, co s tim?Mam ji pokazde opravovat? Moc dekuji,Lenka“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. V tuto chvíli vše odpovídá věku dítěte. Můžete slova, která dítě vysloví, zopakovat se správnou výslovností, aby mělo dítě zpětnou sluchovou vazbu. Zároveň doporučujeme rozvíjet sluchové vnímání (například hry z našeho pořadu Logohrátky). Díl, který se věnuje sykavkám, nás teprve čeká.“

SB: „VD - Bude pořad i na DVD a v knižní podobě?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. To bychom byly moc rády. :-)“

skinf: „VD Jak se povedla režie pořadu M. Procházkové?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Dle nás by si Maria zasloužila 1*. :-)“

INTGR: „Obě - jak se Vám na pořadu spolupracovalo?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Jelikož jsme dlouholeté kamarádky, spolupracuje se nám velmi dobře a těšíme se na další spolupráci.“

ANTI: „LB Budou se po 13-ti dílech točit i další díly pořadu?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Moc by nás bavilo, kdybychom mohly spolupracovat i na dalších pořadech týkajících se logopedie.“

incin: „LB Jak se podílíte na pořadu konkrétně vy?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Pořad Logohrátky je naším společným dílem. Spolupracovaly jsme na psaní scénářů, vymýšlely jsme hry a náměty, které se v pořadu objevily a ještě objeví.“

sa: „Obě - Byl už nějaký logopedický pořad v nějaké české televizi, rádiu nebo je Váš první v tv i první v médiu vůbec?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, jedná se o náš první logopedický pořad. Zároveň v tuto chvíli nemáme informace o podobném pořadu, který by byl medializován.“

STOP: „VD - je více logopedů v ČR u nás žen či mužů?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Vypadá to, že povolání logopeda láká spíše ženy. Známe však pár logopedů mužů a jsou ve svém oboru velmi dobří.“

Alena: „Synovi je pět a čtvrť. Mluví pěkně, R se naučil asi před rokem. Neumí ale Ř. Do školy jde až za rok. Měli bychom už chodit na logopedii teď? Nebo by pomohl váš pořad Logohrátky?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, náš pořad Logohrátky může přispět k rozvíjení správných komunikačních dovedností. Vyvozování jednotlivých hlásek se ale věnovat nemůže. Individuální práci s dítětem nelze nahradit sledováním televizního pořadu. Bude-li Váš syn příští rok předškolákem, počkaly bychom do září, zda hláska nenaskočí sama.“

Eva Sýkorová: „Dobrý den, mám téměř dvouměsíční holčičku a snažím se jí číst knihy. Můžete mi doporučit knihy pro malou, chci, aby měla skvělou slovní zásobu a brzy mluvila. Chápu, že je malinká, ale dám na doporučení. Velmi děkuji. Jste skvělé.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Důležité je, že s dcerou komunikujete, zpíváte jí, povídáte jí básničky a říkanky. To všechno je moc důležité. Při výběru knihy mějte vždy na paměti věk Vašeho dítěte. My konkrétně máme nejraději ty nejjednodušší rytmické písničky a básničky.“

Iva: „Dobrý den, mluvily jste o sluchových aktivitách pro podporu řeči. Jakých konkrétně? Děkuji za odpověď.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Vhodné jsou jakékoliv hry rozvíjející sluchové vnímání (sluchovou pozornost, paměť, rozlišování,...). Některé konkrétní nápady můžete vidět v našem pořadu Logohrátky a také na webových stránkách Déčka. Existuje také spousta publikací, kde můžete najít inspiraci. Obecně: sluchové pexeso, básničky, slovní kopaná, rýmování, rytmizace, zpívání, reagování na předem domluvené slovo, ....“

Jindra Bazmek: „Dobrý den paní logopedky, moc Vám držím palce. Děláte záslužnou činnost.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, moc Vám děkujeme za podporu. :-)“

Ludmila: „Dobrý den, mojí dceři ,za měsíc jí budou tři roky, dělají problém slova, kde je K. Místo toho říká T. A problém je také L. Je to v jejím věku normální,nebo bych tomu měla věnovat větší pozornost Děkuji“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. V tuto chvíli výslovnost odpovídá věku. Je však již teď vhodné procvičovat motoriku mluvidel (olizování rtů, mlaskání, pohyby jazyka z koutku do koutku,...) a posilovat patrohltanový uzávěr (foukání brčkem, bublifuk, foukání do peříčka, pití brčkem...). Pokud by se výslovnost hlásek K, G neupravila sama před čtvrtým rokem, navštivte logopeda.“

Zuzana: „Dobrý den, před chvílí jste ve vysílání říkaly, že hlásky R a Ř by mělo dítě umět v pěti letech a pokud neumí, je čas navštívit logopeda. Chodíme se synem právě od pěti let k logopedce, učil se sykavky a dlouho jsme pilovali hlásku L, nyní se už rok a půl trápíme s R a Ř, je mu 7 a půl a stále to nejde. Jinak je moc šikovný, je v první třídě, krásně čte a písmenka rozeznává. Jak ho tyto hlásky naučit, zkusili jsme snad už všechno. Děkuji a přeji hezký den, Zuzana“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, doporučujeme vytrvat. Máme v péči spoustu dětí, u kterých se nepodaří upravit výslovnost s nástupem do první třídy. I když by to bylo ideální. :-) Někdy vyvozování motoricky nejnáročnějších hlásek R, Ř může trvat déle. Obecně doporučujeme procvičovat motoriku jazyka, především zpevňovat špičku jazyka, provádět cvičení zaměřující se na rychlé pohyby jazyka na tvrdém patře a současně posilovat výdech.“

Iveta Pernicová: „Dobrý den, mám pětiletá dvojčata, která kromě R a Ř umí všechno, sykavky říkají hezky. Zvažuji návštěvu logopedie, je k tomu potřeba doporučení od pediatra?“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Po pátém roce věku je vhodné začít s vyvozováním hlásek R, Ř. Pokud půjdete ke školskému logopedovi, žádanku od pediatra nepotřebujete. Rozhodnete-li se pro klinického logopeda, žádanka je nutná.“

Jana: „Dobry den Od detstvi se potykam se spatnou vyslovnosti R Ř nyni mam male dite a obavam se abych ji spatnou vyslovnost taky nenaucila jak se tomu da vyhnout?nebo jakym cvicenim u sebe bez navstevy logopeda vylepsit vyslovnost.dekuji za odpoved“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. I v dospělosti se můžete obrátit na logopeda, který Vám poradí, jak je možné vibranty R, Ř vyvodit. Bez toho aniž bychom Vás viděly nemůžeme doporučit konkrétní postup. Je důležité, aby logoped zhodnotil pohyblivost artikulačních orgánů a následně zvolil správný postup ušitý přímo Vám na míru.“

Kochovi: „Ahoj holky díváme se na vás Tomáš vás moc zdraví a prej vám to sluší ahoj“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Ahoj Tomášku, moc nás těší, že nás sleduješ a dekujeme za pochvalu.“

Andrea: „Dobrý den, ráda bych se zeptala na pomůcku k naučení hlásek s,c,z. Syn má 4,5 roku a s tímto má problémy. R se naučil ve čtyřech letech, Ř zatím neumí. S naučením R se jeho mluva hodně zlepšila, ale tím, že neumí s,c,z, tak to stále někdy působí tak, že šišlá. Děkuji a přeji hezký den.“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den, doporučujeme navštívit logopeda, který pomůže s vyvozením hlásek csz a zvolí postup, který je vhodný přímo pro Vašeho syna. Jeden z dílů našeho pořadu se konkrétně věnuje ostrým sykavkám - tam můžete najít obecné náměty, jak správnou výslovnost podporovat. Obecně je důležité rozvíjet sluchové vnímání, aby syn rozlišoval rozdíly mezi tupými (čšž) a ostrými sykavkami (csz).“

Tereza: „Dobrý den, synovec - budou 4 roky, chodí do školky, ale moc nemluví - mluví svojí řečí, kdy mu z nás nikdo nerozumí. Rodiče ho v tom podporují. Osobně si myslím, že je nejvyšší čas zajít na logopedie. Pediatrička tvrdí, že se ve školce rozmluví, což se ale od září nestalo. Jak mu pomoci? Děkuji“

Lenka Bartáková a Veronika Daňková : „Dobrý den. Jsme také pro návštěvu logopeda. Školka rozhodně může pomocí k rozvoji komunikační dovednosti, ne vždy to však postačí. Návštěvy u logopeda se bát nemusíte.“