Chat

První pomoc po telefonu

Jana Poštová

Záznam chatu z pondělí 16. května 2016

NECRO: „CO je specifické na první pomoci po telefonu?“

Jana Poštová: „Největší specifikum je asi to, že dispečer má jako jediný svůj nástroj hlas, volající, respektive osoby na místě události jsou naše oči, naše ruce...“

TORM: „Měla by být první pomoc povinně vyučovaná na školách?“

Jana Poštová: „Osobně si myslím, že by měla být zařazena mezi povinné předměty již na prvním stupni základní školy. Děti jsou úžasné, neskutečně šikovné při poskytování první pomoci. Děti jako volající na ZZS jsou naprosto úžasné, byla by - a je - velká škoda to v nich nerozvíjet....“

petra: „Dobrý den, mohu se zeptat co musí mít operátorky na telefonu za vzdělání? Děkuji“

Jana Poštová: „Krásný dobrý den, dle zákona může být operátorem ZZS zdravotnický záchranář a sestra pro intenzivní péči - bez jakéhokoliv dalšího vzdělání a všeobecná sestra s absolvovaným certifikovaným kurzem operačního řízení. Ale občas je to - dle každé záchranné služby - individuální. Na pražské ZS je absolvování kurzu povinné pro každého nového dispečera.“

Merr: „Co je nejdiležitejší uvést do telefonu?dispečerovi?“

Jana Poštová: „Krásný dobrý den, ze všeho nejdůležitější je co nejlépe specifikovaná, nejpřesnější adresa, bez té nevíme, kam pomoc poslat.“

Meena: „Kolik lidí sedí na 155? nebo na 112? Kolik máme pomocníku?dííky“

Jana Poštová: „Krásný den, každý den se o Vaše zdraví stará 8 dispečerek/dispečerů. Celkem okolo 40 dispečerek. Máme 4 pracovní skupiny "party", pracujeme ve 12ti hodinových směnách.“

Janny: „Dobrý den, jaké vzdělání má takový dispečer?děkuji“

Jana Poštová: „Krásný dobrý den, dle zákona ČR může být dispečerem operačního střediska zdravotnický záchranář a sestra pro intenzivní péči - bez jakéhokoliv dalšího vzdělání a všeobecná sestra s absolvovaným certifikovaným kurzem operačního řízení, ale je to dle každé záchranné služby individuální.“

marie blahova: „Dotaz nemam, ale velke podekovani dispecerum zachrane sluzby jsem sama a bylo mi moc spatne a slovem mi dispecerka moc pomohla a nebylo to jen jednou moc dekuji“

Jana Poštová: „Krásný dobrý den, mockrát děkuji za poděkovaní a všem kolegům a kolegyním to velmi ráda povím! Každé takové poděkování velmi potěší, právě proto, že je naše práce tak trochu neviditelná. Je to pra nás velkým motorem. Moc děkuji:-)“

Jarmila: „Matka bydlí sama a vlivem alergie jí občas oteče krk, že není schopná mluvit a špatně se jí dýchá. Jakým způsobem si může zavolat první pomoc? Je možné na číslo 155 poslat sms zprávu? Pokud bude matka volat z pevné linky, zjistí ZZS její adresu podle telefonního seznamu a vyjedou k ní, i přesto, že jim do telefonu nebude schopna nic sdělit? Může ZZS zjistit, kde se nachází, pokud bude volat z mobilu?Děkuji za odpověď.“

Jana Poštová: „Krásný den, existuje sms číslo pro nevidomé, můžete se na něj informovat prostřednictvím emailu ZZS HMP. Existuje aplikace záchranka - je pro chytré telefony. Odesílá aktuální polohu volajícího, ale je nutné i zrealizovat hovor. Dle pevné linky - pokud je zaregistrována na její aktuální adresu - adresu zjistíme. Prostřednictvím mob.tel. lokalizace nelze. Pokud by maminka nemohla mluvit a zavolala, slyšeli bychom jen "sípání" tak samozřejmě vyjedeme. Děkuji za dotaz“

Zuzana Cafourkova: „Dobry den, jako maminku by mne zajimalo, co se deje s detmi, kdyz se matce neco stane. Napr.Jsem s dcerou a pejskem doma nebo venku potrebovala pomoc, zavolam si zachranku,... Co se deje s detmi ,popr. pejsekm (kdyby to bylo venku)? Berou se s sebou? Dekuji a preji hezky den“

Jana Poštová: „Krásný den, děti samozřejmě bereme s sebou do sanitky. Pejsky bohužel ne, ale voláme k nim - pokud se situace děje venku a pejsek by tam zůstal sám - městskou policii, kteří ho vezmou k sobě a pak jej majiteli vydají. Pokud je situace doma - pejska tam necháme. Děkuji za dotaz“

Marta Křečková: „Jsem doma sama,nebudu schopna odemknout vrata a zavřít psa-vlčáka.Jak se ke mně ZS dostane?Díky moc.“

Jana Poštová: „Krásný den, pokud byste ho nebyla schopna zavřít, určitě to dispečerce řekněte - vyšleme zároveň policii, aby psa zabezpečili. Nechápejte to prosím zle, ale musíme chránit naši posádku, ač je pejsek sebehodnější. Vrata/dveře za pomoci hasičů či policie otevřeme bez problémů. Děkuji“

Jarka: „Promiňte, ale to, co povídáte, mi připadá jako pohádka. Zažila jsem na vlastní kůži srdeční ii mozkovou příhodu - shodou okolností po třech dnech za sebou. K první jsem si přivolala zácchranu sama, přijeli za 20 minut, nikdo se mnou po tu dobu nemluvil, sama jsem se doplazila přes zahradu k vratům a čekala. Ve druhém případě (v noci) byl doma manžel - rovněž s ním nikdo o podrobnostech nemluvil, prostě přijali nahlášení adresy a potíží a zavěsili. Lékař přijel za 35 minut, převozová sanitka ne. Naložili mě do sanitky k lékaři, rozjeli se, ale na návsi jsme potkali převozový vůz. Tak mě tam v mrazu, téměř nahou překládali, a pak jsem celou cestu poslouchala, že mě není kde přijmout, a pak že je na příjmu plno, ať jedou pomalu. Naštěstí jsem přežila. Mohla jsem si samozřejmě stěžovat, ale jak myslíte, že by to se mnou dopadlo, kdybych tu záchranku ještě někdy potřebovala? Takže asi ne všude je situace stejná, jak ji popisujete. Budu ráda, když tohle rovněž zmíníte do vysílání. Děkuji.“

Jana Poštová: „Krásný den, je mi moc líto Vaší zkušenosti se záchrankou, tahle by to opravdu být nemělo. To co povídám, Vám může znít jako pohádka, ale tato "pohádka" skutečně na pražské záchranné službě funguje, za to dám ruku do ohně. Určitě si stěžujte, je to jediná zpětná vazba a způsob jak se o tom jejich nadřízení dozvědí. Dojezd ZZS je dle zákona do 20min, dle toho, co píšete si myslím, že bydlíte za Prahou, v Praze máme opravdu velmi mnoho vozů a dojezdy průměrně za 7,5min. Ale bohužel naši kolegové mino Prahu mají mnohem "náročnější terén", méně vozů a pokud třeba ten nejbližší vyjede k jinému člověku, tak je tak odkrytý rajon a k Vám musela jet třeba z větší dálky... To, že s Vámi a manželem nikdo nemluvil - není to povinnost, také musíme mít na paměti, že to vždy nejde - zvoní další telefony, další lidé potřebují pomoc, ale já osobně, pokud to jde, to dělám a moje kolegyně také. Vše je o lidech....je mi opravdu líto Vaší negativní zkušenosti, ale neházejme nás všechny do jednoho pytle, prosím. Velmi ráda bych Vaši zkušenost nějak chtěla změnit, vylepšit "nám" reputaci, ale nenapadá mě jak.... Moc děkuji“

Pavel Douda: „Lze odeslat pomocí SMS GPS souřdnice?“

Jana Poštová: „Krásný den, aplikace záchranka - zdarma ke stažení na chytré tel. odesílá aktuální polohu. Máme sms číslo na ZZs pro nevidomé - odeslání GPS souřadnic je super, ale stejně ověříme telefonátem - takže ideálně zavolat a nadiktovat, nebo aplikace záchranka :-) Díky“

Hanka: „Dobrý den, mohla bych i já být dispečerem operačního střediska, když mám vzdělání jako odborný fyzioterapeut?Děkuji Pěkný den.“

Jana Poštová: „Dobrý den, Dle zákona "ne", ale pojďte mezi nás a zkuste to!!!!! :-) pošlete životopis a uvidíte, potřebujeme nové posily :-)“

Jarka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jak správně postupovat, když najdu člověka vedle postele na zemi ležícího na břiše, dýchal,ale nekomunikoval a byl pomočený. Jestli s ním hýbat atd.. K této situaci jsem přišla kdysi já k mojí mamce, otočila jsem ji a uložila na postel na polštář a dala jí studený obklad na hlavu a volala rychlou pomoc. Nevím, zda jsem udělala správně a nebo zda jsem ji ještě neuškodila, měla mozkovou příhodu.“

Jana Poštová: „Krásný den, ideálně otočit opatrně na záda , nikdy nic nedávat pod hlavu a hlavu mírně do záklonu - pro uvolnění dýchacích cest. Obklad není třeba, nechat určitě postiženého na zemi, hned volat na záchranku....pokud je člověk na zádech, nelze moc dobře poznat, jestli člověk dýchá a hlavně mu nelze uvolnit záklonem hlavy dýchací cesty. Udělala jste co jste považovala za nejlepší, ale příště to zkuste jak jsem psala :-) Moc děkuji za dotaz“

Lucie Krestová: „Dobrý den, nemám dotaz ale chtěla bych Vám říct, že jste machři.Vaše práce není vidět, všichni obdivují jen doktory ale to co zvládáte přes telefon vy je neuvěřitelné. Přeji jen samé úspěchy .Krestová“

Jana Poštová: „Krásný den, přísahám, že mi vyhrkly slzy, strašně moc děkuji a všem na dispečinku vzkážu!!!!!! Strašně moc děkuji, je to obří motor slyšet něco takového!!!!“

Tereza Pokorná: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat,jak posptupovat při vyndání klíštěte. Děkuji za odpověď:-)“

Jana Poštová: „Dobrý den, kývavým pohybem zprava do leva zkusit "vyviklat" děkuji“

Pavel Douda: „Aplikaci Záchranka OS Windows10 bohužel neumí. Má pouze možnost odeslat předem SMS s GPS souřdnicemi a toto doplnit textem. Ptám se protože jsem kardiak a rád se toulám v přírodě.O aplikaci Záchranka vím, nevíte kdy bude dostupná i pro Windows 10?“

Jana Poštová: „Dostupná bude brzy, zatím to prý dělá neplechu s Windows :-( Rozhodně ideální odeslat GPS souřadnice!!!!! Pokud tedy máte tel č. pro zasílaní sms za ZZS - nelze poslat na č. 155 - jestli mi rozumíte:-)“

Libor Doubrava: „Dobrý den, jak řešíte situaci když všechny vaše vozy jsou na výjezdu a vy nemáte žádné volné k dalšímu případu???“

Jana Poštová: „Dobrý den, můžeme žádat o pomoc kolegy ze středních Čech, nebo tzv.převozové služby, méně naléhavé případy musí bohužel čekat, v případě např. zástavy oběhu - poku by byl vůz na "jiné práci" někde v blízkém okolí a byl by to méně závažný případ, možno je odvolat a poslat kde je třeba resuscitovat.“

blanka: „dobrý den koho volat pokud se mi dusí dítě či sní něco jedovatého?? Děkuji“

Jana Poštová: „Dobrý den, ideálně záchranku a my Vás i propojíme na TIS - toxikologické informační středisko - klidně si číslo na ně vygooglete a můžete volat i přímo jim v "méně" naléhavých případech.... Pokud se dítě dusí - rozhodně ZZS - dispečer Vám poví, co dělat. Děkuji“

Saška: „Dobrý den, myslíte, že když podáváme PP musíme mít na sobě gumové rukavice? Bylo mi řečeno, že to je důležité. Děkuji za odpověď“

Jana Poštová: „Krásný den, Vaše bezpečnost je VŽDY na prvním místě, při poskytování jakékoliv PP. Pokud poskytujete rodině, známým, rukavic netřeba, ale jinak určitě ano - ne každý je nosí u sebe, ale improvizace - igelitové pytlíky, apod.... Děkuji“

Jitka: „Dobrý den,co když se mi něco přihodí v terénu,třeba na koni?Děkuji moc za Vaši skvělou práci,co děláte.9“

Jana Poštová: „Krásný den, moc děkuji!!! Ideálně aplikace záchranka - odešle Vaši aktuální polohu přímo nám, ale je nutné pak ještě zavolat. Jestli máte chytrý tel. zdarma ke stažení. Mockrát děkuji“

Hanka: „Je to radost Vás poslouchat, jste tak úžasně lidská, děkuji Vám a přeji hodně radosti v životě. Také jsem potřebovala zachránit, ale volala jsem pohotovost, nevím, jestli záchranka v té době byla (1988), od kdy je možno volat číslo 155? Děkuji“

Jana Poštová: „Krásný den, strašně, hrozně moc Vám děkuji, to je tak krásné, co píšete!!!!!! 155 číslo cca od 60.let. Ještě jednou hrozně moc děkuji, je to takový motor tohle slyšet:-)“

lel: „Jaká sanitka pojede k paní z malé vesničky,kde nejbližší nemocnice je 30km. :-(“

Jana Poštová: „Krásný den, dle závažnosti situace a aktuální dostupnosti vozů. Sanitky z pravidla mají vlastní základny, nevyjíždí z nemocnic..“

Hanka: „Dobrý den, pracuji na lékařské asistenci v pojišťovně, kde jsem na telefonu s klienty, kteří potřebují pomoci, nicméně mě začala více zajímat záchrana jako taková. Našla jsem si obor zdravotní záchranář - vyšší odborná škola v Praze (kombinovaná forma). Je tento druh školy adekvátní nebo jsou ještě jiné možnosti?“

Jana Poštová: „Krásný den, je to to nejlepší, sama ji mám:-)ALE na práci dispečera Vás opravdu nepřipraví - na žádné škole (dělala jsem na to teď Bc práci - výzkum a hlavně vím z vlastní zkuš.) ale pokud mohu poradit tyto VOŠ se mají rušit, existují i VŠ zdravotnický záchr. Každopádně dle zákona tento obor je jedním z nutných pro práci na oper.středisku ZZS, poté absolvovat certifikovaný kurz operačního řízení ve zdravotnictví... Děkuji“

Nataša: „Dobrý den, vím, že existují přístroje, které pomáhají v resuscitaci. Jejich název je zkratka, kterou už si nepamatuju, ale chci se zeptat, jestli existuje aplikace, ve které najdu, kde se nachází?“

Jana Poštová: „Krásný den AutomatizovanýExterníDefibrilátor - AED. My to na dispečinku máme zanesené - kde se nachází po praze (i kolegové jinde většinou), app asi není, ale pokud budete AED potřebovat, rozhodně jeho použití nesmí "ohrozit" nepřerušení mačkání hrudi na náhlé zástavě oběhu....takže každopádně nejdříve volat na záchranku, začít dle instrukcí stlačovat hrudník a operátor Vám případně řekne kde se AED nachází - pokud je dostupné. Moc dkěuji“

Jan: „Dobrý den. Měl bych na Vás otázku v jakých případech se vysílá k zásahu vrtulník ZZS? Případně, když by se jednalo o zástavu srdce a nejbližší stanoviště ZZS by bylo daleko, zdali by se poslal také vrtulník? Děkuji za odpovědi :).“

Jana Poštová: „Krásný den, vyslání LZS podléhá kritériím, nejdůležitější je, že doba zkrácení do místa definitivního ošetření musí být o min. 15 min, také nedostupný - pro vůz - terén (skály, hory,...) Zástava srdce - tedy člověk, který je resuscitován a každý nestabilní pacient je naopak kontraindikací - ve vrtuli nelze plně kvalitně provádět KPR, atp... Ale samozřejmě pokud by nebyl vůz a jediná možnost by byl vrtulník,tak ho samozřejmě pošleme...:-) díky“

Vladimír: „Hezký den přeji:),rád bych se zeptal jak se zachovat když uvidím nehybného člověka na chodníku,stalo se mi tohned jsem volal 155 ale nebyl jsem schopen se dotyčného ani dotknout abych mu snad ještě více neublížil,následně jsem se dozvěděl že se jednalo o diabetika a epileptika,vše dobře dopadlo,ale osobně jsem neudělal vůbec nic,jen zavolal a čekal do píjezdu ZS....Mimochodem dost hodně Vám to sluší:),děkuji a krásný den.“

Jana Poštová: „Krásný den, myslete na to, že život má vždy přednost nad zdravím člověka. Pokud má zastavené srdce, více to zhoršit nelze, jde to jen zlepšit, pokud neuděláme nic, rozhodně "nic nepokazíme" ale člověk určitě umře (příklad"nebudu s ním hýbat, poškodím mu páteř" - ano, ale pokud má zástavu a nebudeme s ním hýbat určitě zemře - ale se zdravou páteří")...a pokud bude ležet obličejem k zemi nepoznáme jestli dýchá... Pouze opatrným otočením člověka na záda a mírným záklonem hlavy ho můžeme "zachránit".... Je super, že jste zavolal, už to je pomoc. Díky moc“

Jitka: „Děkujeme Vám mnohokrát za Vaše odpovědi,jste nádherná žena na pravém místě.Hodně štěstí přeji“

Jana Poštová: „Hrozně moc děkuji, to je opravdu krásné:-)“

Klara I.: „Jak se přesně provádí masáž srdce? Pěkný den :-)“

Jana Poštová: „Krásný den, kurz PP, nebo zavolejte někdy 155, chtějte mě k telefonu a já Vám to povím:-)“

ISELF: „Jaká je úroveň první pomoci po telefonu v ČR?“

Jana Poštová: „Krásný den, s klidem a po pravdě Vám mohu říct, že jsme na naprosté světové špičce, a my - MUDr Franěk, co vymyslel a porodil:-)“