Chat

host

Martin Drnek

Jak se připravit na přijímací zkoušky

Záznam chatu ze čtvrtka 28. ledna 2016

Jan Polevrzal: „Jak jste se vy připravoval na přijímací zkoušky?“

Martin Drnek: „Pěkný den, děkuji za dotaz. já osobně byl přijat na střední školu na základě prospěchu, tzn. přijímací zkoušky na střední jsem téměř neřešil. Jinak tomu však bylo již u přijímacích zkoušek na vysokou školu. Změnil jsem obor z technického na pedagogický a humanitní, musel jsem se tedy mnohé sám doučit. Postupoval jsem hodně formou samostudia, abych si doplnil všeobecné vzdělání. Na samotný test jsem se však připravoval důsledněji, sehnal jsem si modelové testy, abych se seznámil s formou úloh. Přihlásil jsem se i na zkoušky na nečisto, abych si zažil atmosféru reálných přijímacích zkoušek a získal relevantní srovnání s vrstevníky.“

Petra Jandejskova: „Dobry den, chtela jsem se zeptat zda při prihlasce na dve školy je termín přijímacích zkoušek ve stejny den jak postupovat velmi děkuji za odpověď.“

Martin Drnek: „Pěkný den, pokud obě školy budou dělat přijímací zkoušky od společnosti Cermat, bude pro vás relevantní pouze jeden termín. Obě školy si informaci z testu navzájem nasdílí a nebudete ho tedy vyplňovat dvakrát. V případě, že přijímací řízení je na obou školách odlišné, budete muset absolvovat přijímačky dvakrát, vždy dle pokynů vybraných škol. Termíny pak zvolte tak, aby se vzájemně nepřekrývaly.“

Jana Hajná: „Pane Drnek, dívala jsem se na odkaz na srovnávací zkoušky Scio a chtěla jsem se zeptat, zda se děti "srovnávají" nebo jak tomu říkáte, ve scio přijímačkách nebo státních? Moje dcera se hlásí na gymnázium, kde se dělají jenom státní přijímačky. Poradíte mi?“

Martin Drnek: „Pěkný den, děkuji za dotaz, v přihlášce na srovnávací zkoušky žáci volí variantu testu. Volí zda budou chtít absolvovat test Scio, nebo Cermat. Srovnávány jsou následně děti, které absolvují shodný test. Percentil se tedy počítá jen z účastníků stejného zadání.“

Sasa: „zdravim, moje deti je hrozny tremista, bojim se , ze kvuli tomu zkousky neda. jak mu muzu pomoct?? dik“

Martin Drnek: „Pěkný den, moc děkuji za váš dotaz. Máte pravdu, že tréma může velmi ovlivnit samotný průběh a výsledek zkoušky. Tréma však je často způsobena strachem z neznáma. Pokud budete nějakou činnost dělat často stane se běžnou a tréma opadá. Stejné je to i u přijímaček. Pokud se váš trémista bude připravovat, seznámí se s testem a strategiemi řešení. Bude mít u samotného testu větší jistotu. Jak jsem již uváděl níže, dobrým nástrojem jsou například srovnávací zkoušky. Díky těmto zkouškám na nečisto budete mít reálnou zkušenost s budoucí zkouškou, budete vědět co očekávat a tak i větší šanci, že výsledek bude spíše ovlivněn vašimi schopnostmi, nežli strachem a trémou. Držím vám palce u přijímacích zkoušek.“

Markéta: „Doporučujete internát?“

Martin Drnek: „Pěkný den, internátní škola má vždy svá pozitiva a negativa. Rozhodnout musíte zejména vy jako rodič, který dítě zná nejlépe. Hlavní otázkou, kterou bych v této souvislosti řešil, je míra autonomie, kterou dítě disponuje. A to ne jen v souvislosti např. s dopravou, ale i v souvislosti samostudia. Pokud dítě nemá problémy se samostatně učit, je zvyklé plnit své úkoly a je odpovědné, může být internát dobrou volbou. Rozhodně bych nevolil internát v případě, pokud předpokládáte, že se autonomním stane díky oddělení od rodiny. Zdraví Martin Drnek“

Žaneta Mládková: „Pane Drnku, mám takový dotaz. Je již pozdě na přípravu, pokud mám pocit, že mému dítěti vyhovuje forma prezenčního kurzu? Jsme z Brna. díky“

Martin Drnek: „Pěkný den, pokud hledáte prezenční kurz v Brně, jsou standartní běhy už uzavřené a příští týden oficiálně začínají. Pokud preferujete formu prezenčních kurzů, je možné v Brně zvolit variantu tzv. intenzivních prezenčních kurzů, které budou probíhat v Brně 2. 4. a 16. 4. S pozdravem, Martin Drnek“

Miluška: „Dobrý den,dcera by chtěla být zubařkou,doporučujete jít na gymnázium nebo se raději zaměřit na obor s maturitou(třeba dentální hygiena) a pak se do budoucna rozhodnou na vysokou školu?mám pocit,že gymnázium je zbytečný,za 4roky ji to bavit nebude a co pak děkuji Miluška“

Martin Drnek: „Pěkný den, moc děkuji za váš dotaz. V takových to situacích je dobré si podrobněji pohovořit se samotným dítětem. Dceru osobně neznám a dát doporučení je tedy těžké. Jak píšete dcera je nyní motivována spíše dělat prakticky orientovanou školu. Pokud je tato její motivace silná, dal bych na její rozhodnutí. Vysokou školu může zvolit kdykoliv a obor je vždy možné změnit. Jak jsem již dnes psal, já obor změnil již třikrát a myslím, že pokaždé jsem volil dobře. S pozdravem, Martin Drnek“

MAtyáš: „Není už pozdě na přípravu na přijímačky? Stačí, jak se děti připravují ve škole?“

Martin Drnek: „Pěkný den, moc děkuji za váš dotaz. Je určitě možné, že škola kam vaše děti chodí, je schopná je na přijímací zkoušky připravit velmi dobře. I takové škole v Česku jsou. Nicméně i bez ohledu na kvalitu školy je vhodné se s formátem přijímacích zkoušek minimálně seznámit. Samotný didaktický test má svá specifika a i velmi dobře připravené dítě (z pohledu znalostí a dovedností) může při samotném testu podat nižší výkon. Může to být způsobeno stresem, či neefektivním přístupem při řešení samotného didaktického testu. S pozdravem, Martin Drnek“

Jan Sarcký: „Dobrý den, pane Drnku, mohl byste mi zodpovědět na otázku, tuto: moje dítě je nadané, to víme, řešíme ale, jakou školu správně vybrat. Přijímačky budeme řešit až příští rok, ale možná existuje nějaký způsob, jak se tomu postupně věnovat. Jan“

Martin Drnek: „Pěkný den, volba školy a další budoucnosti je téma, které můžete začít řešit rozhodně již nyní. Je i dobré, že začínáte dříve, máte tak prostor dát tématu dostatek prostoru. V této fázi bych se spíše zaměřil na identifikaci silných stránek vašeho dítěte. A umožnil dítěti si ještě nyní vyzkoušet větší množství aktivit. Jezděte s ním do Science Center, do přírody do Kina apod. Vždy však s ním hovořte o tom, co ho bavilo, co nového si odnáší a podporujte ho, aby vše co se doví přenášel do svého života. Zjistíte tak, co ho opravdu baví, co je zdrojem jeho motivace a dle toho bych volil školu. Ta ho ovlivní na následující cca 4 roky. Pokud časem dojde k tomu, že ho baví něco jiného, dejte mu prostor svou původní volbu změnit. S pozdravem, Martin Drnek“

Milan Ryba: „Dobrý den, od kolika let (od které třídy) je ideální začít s dítětem mluvit, případně řešit , jeho další vzdělání, obor atd.? Děkuji za odpověď.“

Martin Drnek: „Pěkný den, je možné o tom hovořit téměř od nižšího školního věku. Spíše je otázkou jak tento hovor vést. Bavte se s dětmi o jejich běžných aktivitách a snažte se zjistit, co je baví, co se jim snadno učí a co nového si přenáší do svého běžného života. Ať své činnosti vědomě reflektují. Pokud samo dítě neinklinuje k nějakému přesně definovanému oboru, určitě bych ho do této volby netlačil. Vaše dítě pravděpodobně půjde do důchodu cca v roce 2070, jaké obory budou v této době potřeba nikdo neví. Objektivně nevíme, zda např. budou auta potřebovat řidiče v roce 2030. Klíčové je, aby dítě neztratilo touhu se vzdělávat a dále se rozvíjet. Tu v něm můžete podporovat motivujícím dialogem. S pozdravem, Martin Drnek“

David Zykan: „Dobrý den, píšete, že jste měnil třikrát obor a udělal jste dobře. Mě je 34let a vychodil jsem SŠ reklamní tvorby a fotografie, byl to velký omyl. Nevím , co dělat za práci. Když práci seženu, tak po delší době odejdu, nemotivujeme. Nedokázal byste mi poradit, zda-li neexistuje nějaký test, který by mě nasměřoval na cestu kariéry? Jsem z Prahy.Předem děkuji za Vaši odpověď.“

Martin Drnek: „Pěkný den, váš dotaz je sice trochu od tématu, ale rád odpovím. Jednoduchý test vám odpověď na podobné téma nikdy nedá, může vás však nasměrovat. V Česku je zdarma dostupný test Silných stránek pro dospělé z projektu Přednost přednostem (http://www.prednostprednostem.cz/). Zkuste si test vyplnit a uvidíte. Třeba vám pomůže při volbě vaší další profese. S pozdravem, Martin Drnek“

Eva Mrákotová: „Dobrý den, bydlíme s rodinou na samotě u lesa. Přemýšleli jsme o různých kruzech, jak jste psal, že je dělá scio v Brně a asi i v Praze. Dojíždět někam pravidelně je pro nás nereálné. Četla jsem někde o vzdělávacích táborech v létě, nevíte o tom něco?“

Martin Drnek: „Pěkný den, pokud máte zájem o kurz zaměřený na rozvoj kompetence k učení, tzv. ScioCampy, existuje i jejich varianta v podobě letních táborů. Termíny budou předpokládám vypsány v průběhu února. S pozdravem, Martin Drnek“

Radek: „Včera jsem slyšel pana Muhlfeite, že škola je pořád stejná jako za Marie Terezie. Jak poznat školu, kam podat přihlášku, aby to tam nebylo jako za Marie Terezie. Nechci, aby se moje deti učili stejně jako jsem se učil já - zbytečná fakta, která si mohu správněji přečíst na internetu a navíc správně podle nejnovějších poznatků a ne tak jak to moje učitele učili jejich učitelé. Díky“

Martin Drnek: „Pěkný den, osobně sdílím podobnou zkušenost, že české školství již mnoho let přešlapuje na jednom místě. Vzniká však velké množství pokrokových škol, které zavadí inovativní pedagogické postupy, respektující např. poznatky z aktuální neurovědy. Většinou se jedná o školy základní, v oblasti středních škol je nabídka mnohem užší. Pokud bych hledal podobnou školu plat bych se na následující otázky: Jak škola hodnotí své žáky? Jak škola organizuje obsah učiva (předměty, projekty..)? Jaká je míra volby a individuální autonomie žáků/studentů? Nakolik je škola ve svých aktivitách otevřená směrem ven do okolního světa? Odpovědi na podobné otázky vám mohou naznačit, zda škola zůstala někde v dějinách pedagogiky, nebo respektuje aktuální pedagogické výzkumy. S pozdravem, Martin Drnek“

|L.Janoušková: „Dobrý den, jak připravit syna na přijímačky na školu s rozšířenou matematickou výukou...je v páté třídě a matematika mu jde....doporučil by jste to vůbec? nebo ho nechat na stejné škole, pokud ho matematika baví. děkujeme“

Martin Drnek: „Pěkný den, na vaši otázku je těžké odpovědět, pokud nevím, jaký typ přijímacích zkoušek škola organizuje. Pokud škola bude mít test od Cermatu, nebo Scio, není nutné přípravu na matematiku zaměřovat více, než je obvyklé. Test nebude odlišný. Pokud škola má svůj vlastní test či jinou formu přijímacího řízení, je třeba si dohledat maximum informací a až na základě těchto faktů přípravu zaměřit. S pozdravem, Martin Drnek“

Andrea: „Dobrý den, v letošním roce je i před námi výběr SŠ, syn ukončuje docházku do 9. ročníku ZŠ, prozatím máme vybranou elektrotechniku. Ale syn má sen stát se profesionálním hasičem. Poradíte mi, jakou SŠ vybrat, aby se mohl ubírat tímto směrem - nejlépe moravskoslezský kraj. Nebo existuje následná VŠ s tímto zaměřením. Děkuji za odpověď. S pozdravem Andrea“

Martin Drnek: „Pěkný den, děkuji za váš dotaz. Omlouvám se, ale skutečně neznám odborně zaměřené školy v moravskoslezském kraji. Spíše bych vám doporučil si zjistit, zda existují zákonné požadavky na profesi hasiče a dle toho volil školu. Pokud tato profese specifické požadavky nemá, volbu školy bych tomu příliš nepodřizoval a spíše bych podporoval syna v mimoškolních aktivitách, které mu v této profesi mohou pomoci. Tímto se s vámi loučím a děkuji za všechny dotazy. V případě dalších otázek můžete napsat např. na mdrnek@scio.cz S pozdravem, Martin Drnek“