Chat

JUDr. Ondřej Dostál
Záznam chatu z pondělí 16. listopadu 2015
SK: „Je v ČR dobře právně zakotveno právo na léčbu?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Vcelku ano. Zákon o zdravotních službách popisuje požadavky na kvalitu péče, dává pacientovi právo spolurozhodovat, či popisuje, kdy péče může být odmítnuta nebo ukončena. Zákon o zdravotním pojištění pak vymezuje, co z medicínsky dostupné péče se hradí solidárně (to je většina péče) a kde je naopak pacient odkázán na vlastní finanční prostředky.“
AK: „Co vlastně zahrnuje pojem právo na léčbu?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Pacient má právo dozvědět se o tom, s čím stoná, a o všech možnostech léčby, které nabízí medicínská věda. Pokud je současně pojištěncem systému zdravotního pojištění, zákon stanoví, kterou péči, léky, zdravotní pomůcky atd. má právo čerpat "na pojišťovnu", ve kterémkoliv smluvním zařízení své pojišťovny, které si zvolí. Hrazená léčba u nás zahrnuje i velmi nákladné druhy léčby, lze říci, že náš systém je (aspoň teoreticky) poměrně velmi velkorysý.“
ANTI: „Kdo nemá právo na léčbu podle Vás?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Obecně lze říci, že jsou to lidé, kteří léčbu medicínsky nepotřebují - taková péče by neměla být poskytnuta a nemůže být ani hrazena ze zdravotního pojištění. Zdravotní péče, léky atd. by se neměla zneužívat, platí to i např. pro nadbytečné návštěvy u lékaře či využívání záchranné služby. Dále zákon o zdravotních službách říká, že ukončit péči lze u pacientů, kteří "hrubě nespolupracují", například jsou ve zdravotnickém zařízení opilí, porušují léčebný režim atd. (§48/2/d,e zákona 372/2011 Sb.). Obdobná povinnost dodržovat léčebný režim, chodit na prevence atd. vyplývá i ze zákona 48/1997Sb. o zdr. pojištění. Ale problém nespolupracujícího pacienta dosud neumí náš systém dostatečně řešit - tyto povinnosti nejsou moc dobře vymahatelné. Řešením by mohla být například cílená přirážka k pojistnému, u osob, které solidární péčí tak či onak plýtvají.“
Petra: „Pane doktore ! Ve všech porodnicích by měl být nějaký člověk , který maminka dodá sílu se zeptat a bojovat za svá práva !!! Porodnice jsou plné strachu a bezmoci!!! Já jsem si tím prošla 2 x a nikdo se semnou nebavil! A to mám nárok na péči. Mám z toho spíše trauma a špatné vzpomínky na celý život. Nebo nějaký tabule s našimi pravý nebo boxy kam můžeme napsat co se nám líbilo a nelíbilo. A přestat se bát. Děkuji“
JUDr. Ondřej Dostál : „Zde může pomoci znalost několika práv. Zaprvé, právo zvolit si kteroukoliv porodnici, která má smlouvu s Vaši zdr.pojišťovnou. Pokud již při návštěvách před porodem zjistíte, že Vám atmosféra v dané porodnici nevyhovuje, lze doporučit, abyste si třeba i dle zkušeností jiných rodiček zvolila jinou. Zadruhé, správně by rodičku, pokud je dospělá a svéprávná, měl personál porodnice seznámit s očekávanými zákroky, jejich výhody, riziky, alternativami. Až na naprosté výjimky by se pak lékaři měli řídit souhlasy či odmítnutími dané pacientky (tou výjimkou jsou situace náhlého a nečekaného zhoršení stavu, kdy se lékař musí rozhodnout a nový souhlas si nelze vyžádat např. pro bezvědomí rodičky). Určitě není na škodu, má-li porodnice nějakého "ombudsmana", který usnadňuje komunikaci rodiček s lékaři, kteří mnohdy nemají čas, jsou přetíženi léčbou a také různou administrativou. Pokud nikdo takový není, může být dobré vzít si do porodnice doprovod, např. partnera - na to je ze zákona 372/2011 právo. A konečně, o svých zkušenostech se může rodička podělit i na mnoha webech - čímž usnadní výběr jiným ženám. Současně by se nastávající rodičky i ostatní občané měli aktivně zajímat, jak jsou nemocnice financovány a jak fungují - za mnoho problémů opravdu lékaři nemohou.“
Hana Procházková: „Dobrý den, jsem registrovaná u pojišťovny MVČR - 211 a mám zřízenou Kartu života.Pravidelně kontroluji vyúčtovanou péči lékařů a minulý týden jsem zjistila,že praktický lékař vykázal v červnu ošetření,ke kterému ale nedošlo.Jedná se cca o částku 400 kč.Kde mám situaci řešit? Děkuji za odpověď.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Máte právo (a možná i morální povinnost) oznámit to zdravotní pojišťovně, která může vůči smluvnímu lékaři uplatnit sankci, poté co si vykázanou péči zkontroluje. Obraťte se na pobočku své zdravotní pojišťovny, nebo kontaktujte MVČR elektronicky, což pokud vím přes Kartu jde.“
Katka: „Když jsem zjistila, že jsem těhotná, šla jsem na svou zdravotní pojištovnu, abych se dozvedela, na co mám pravo,na kolik utz, na jaké vyšetření a na jaké naopak ne. Revizní lékař na mě koukal jak na blázna, vůbec netušil, co říct. Kam jsem se měla obrátit, když moje zdravotní pojištovna mi to nebyla schopna říct? děkuji“
JUDr. Ondřej Dostál : „Revizní lékař nepostupoval správně - je to právě zdravotní pojišťovna, kdo by Vás měl informovat, která zdravotnická zařízení pro Vás nasmlouvala a jaká péče je hrazená. Některé zdravotní pojišťovny za tímto účelem provozují asistenční linku, kde se to dozvíte telefonicky či e-mailem, s garancí odpovědi do 24hodin. Pokud toto Vaše pojišťovna "neumí", je to velký důvod ji v příštím přestupním termínu změnit.“
Markéta Bambulová: „Dobrý den, moje bývalá gynekoložka odmítla vydat mojí zdravotní dokumentaci cca před 5ti lety mému novému lékaři a to i přes několik písemných žádostí. Výslovně uvedla, že ji nevydá. Protože obsahuje záznamy o mých těhotenstvích, ráda bych jí měla u svého nového lékaře. Je možnost jí získat? Děkuji za odpověď. Markéta Bambulová, České Budějovice.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Ano, postup gynekoložky je nesprávný. Zaprvé, všichni poskytovatelé mají povinnost zajišťovat návaznost zdravotní péče, pokud tedy přejdete k jinému lékaři, neexistuje, že by se k němu nedostaly vaše "papíry". Tuto povinnost lékaře lze nalézt v § 45 zákona 372/2011 Sb. Zadruhé, podle § 65 téhož zákona máte právo na kopie zdravotnické dokumentace, které Vám musejí být vydány. Můžete si je tedy vyžádat a pokud předání mezi lékaři "nefunguje", dodat je novému lékaři sama.“
Michaela: „Dobrý den, je někde určeno, kolik má který specialista kapacitních míst nebo si to lékaři určují sami? Děkuji!“
JUDr. Ondřej Dostál : „§ 48/5, kapacitní důvody dle 48/1 si posuzuje sám lékař. Ale pokud kapacitou argumentuje a odmítá pacienta, musí mu to dát písemně. Pacient se pak může zeptat na své pojišťovně, jestli tvrzená kapacita odpovídá smlouvě s pojišťovnou a není to skrytý důvod odmítání "nechtěných" pacientů (přičemž lékař přijímá "chtěné" a tam kapacitní důvody nemá). Pokud ale skutečně je kapacita překročená, vznikne Vaší pojišťovně povinnost zajistit Vám péči u jiného smluvního lékaře.“
Michal Pokorný.: „Dobrý den.Mám dotaz.Mohu se nějak domoct vrácení neoprávněně vybraného poplatku,když už poplatky neplatí?V roce 2008 ode mne praktická lékařka vybrala poplatek 30 korun za vypsání formuláře OČR.Min.zdravotnictví,lékařská komora i moje zdravotní pojišťovna potvrdila,že poplatek je vybrán neoprávněně.Lékařka s tím nic neudělala.Nejde mi o těch 30 korun,ale o princip.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Je to možno řešit soudně, jako jakýkoliv jiný neoprávněný prospěch. Jde sice jen o "pár peněz", ale pokud to vidíte principiálně, i o takovou částku se lze soudit, toto bude poměrně jednoduchý případ.“
Petra Vacková: „Pane doktore, je v pořádku, že mě nemocnice, u které jsem se zaregistrovala k porodu, v akutním stavu odmítne kvůli stop stavu? Další kontaktovaná nemocnice mi doporučí zavolat si sanitku a neumožní mi příjezd, až třetí nemocnice mě konečně převzala a za 2 hodiny byla dcera na světě. Je toto možné?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Možné to není, je to zcela špatně. § 48 odst. 3 zákona 372/2011 Sb., nikdy nelze odmítnout neodkladnou péči a porod. Pokud by u rodičky probíhal porod, byla odmítnuta a nastala újma (psychická či dokonce třeba i vážná újma na zdraví), tak bude mít každá odmítající nemocnice právní problém. Mimochodem, záchranka by zpravidla měla vědět, zda má nemocnice "volno", k tomu mají kontaktní místa. Pokud nemocnice kapacitu má, potvrdí a pacientku ze sanitky nevezme, je za to pokuta tuším 1mil. Kč dle zákona o záchrankách.“
irena: „Můj gynekolog mi odmítl napsat doporučení na sono prsou, že nemám nárok ani1x za 2.roky. Musím si ho zaplatit 500Kč. Je to pravda?Na mamograf jdu příští rok. Mám objemné prsy a sono je prý vhodnější metoda.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Zde je potřeba podívat se, zda zákon 48/1997 Sb. někde omezuje toto vyšetření frekvencí. Pokud vím, tak nikoliv, tedy pokud vyšetření potřebujete (např. je zde podezření na nějaký zdravotní problém), potom byste ho měla dostat uhrazené. Ověřím po návratu ze studia :-)“
Jan Břuska: „Pěkný den! Po více jako třech letech jsem byl nucen navštívit plícní lékařku. Předepsala mi ATB: Amoksiklav 1g (co 8 hod.) a Erdomed (2x denně) s poznámkou na receptu "Hradí nemocný". Výsledkem toho bylo, že jsem musel Erdomed hradit v plné výši, což podle mé zdr. pojišťovny je od plícního lékaře krajně nezvyklé! Je nějaké řešení? Děkuji, Břuska, 606 82 75 85.“
JUDr. Ondřej Dostál : „U léků stanoví výši a podmínky úhrady Státní ústav pro kontrolu léčiv. Je třeba názvy léků "proklepnout" na www.olecich.cz a podívat se na tabulku "ceny a úhrady". Tam se dočtete, kdy se Erdomed či Amoksiklav hradí ze zdravotního pojištění a který lékař je oprávněn je "na pojišťovnu" předepsat. Pokud jde o hrazený lék a jeho předepsání není nějak omezeno (což zjistíte na onom webu), potom Vám jej měla lékařka napsat "na pojišťovnu". Pokud nechcete hledat na webu, odpovědět by Vám měla též Vaše pojišťovna a nejen odpovědět, ale případné nesprávné předepsání s lékařem řešit, ve Váš prospěch.“
Irena Vodičková: „Dobrý den, prosím o názor: tchánovi je 81 let a je zcela zdráv a vzhledem k věku ve výborné fyzické kondici. Jediným zdravotním problémem je rychle se zvětšující výduť břišní aorty. Ošetřující lékař mu sdělil, že stav by se dal řešit operací, ale vzhledem k jeho věku a finanční náročnosti operace mu kulantně sdělil, že na operaci nemá nárok. Co s tím? Děkuji za odpověď.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Je třeba rozlišit dvě věci. U pacienta nemusí být operace vhodná z medicínských důvodů, například souběžná nemoc činí operaci rizikovou. Zda to tak je, musí vyhodnotit lékař, nikdo ho nemůže nutit k provedení nepřiměřeně rizikové operace, to by bylo "non lege artis". Ale pokud uváděné důvody odmítnutí jsou jen věk a finanční náročnost, je to špatně - zákon nedává podklad pro žádný "ageismus", diskriminaci starých lidí jen proto, že jsou staří, nebo proto, že je péče drahá. Pokud by operace pacientovi medicínsky prospěla, ale lékař ji z těchto právu neznámých důvodů odmítá, nechte si to dát písemně a obraťte se na svou zdravotní pojišťovnu.“
Veronika: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat na problematiku přítomnosti rodiče při hospitalizaci dítěte, zejména u malých dětí. Lze se na základě Úmluvy o právech dítěte domáhat nepřetržité přítomnosti? Děkuji a přeji pěkný den“
JUDr. Ondřej Dostál : „Úmluva je pro ČR závazná, zde je ale třeba znát i "obyčejné" zákony. Zákon 372/2011 Sb. zpravidla dává právo na přítomnost osob blízkých, tím spíše tedy rodiče u hospitalizovaného dítěte. Dle zákona 48/1997 Sb. jde dokonce pobyt doprovodu v nemocnici hradit ze zdravotního pojištění, jde-li o dítě do šesti let. Výjimkou přímo v zákoně 372 je ale situace, kdy by přítomnost osoby blízké nebyla možná z vážných provozních důvodů (například mimořádně intenzivní péče, infekční oddělení atd.). Toto jsou ale úzké výjimky, zpravidla se práva na přítomnost rodiče domáhat lze, nemocnice by musela uvést konkrétní důvod proč ne, v písemné podobě, a to máte opět právo nechat přezkoumat registrující úřad nebo pojišťovnu.“
Marta: „Věnujete se v soucasne dobe advokacii? Dekuji.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Ne, jsem učitel. Pokud potřebujete zastoupení advokátem, doporučuji vyhledávač na webu Advokátní komory, hledejte specializaci Zdravotnické právo, je tam už spousta kolegů ze všech regionů.“
Tereza: „Má lékař pacienta nepřijmout a převést do jiné nemocnice?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Bylo by nutno znát bližší informace, ale: - odmítnout nového pacienta jde jen z důvodů § 48/1 zákona 372/2011, a samozřejmě také tehdy, pokud by nemocnice neměla registraci pro to, co pacient chce/potřebuje. Například pokud by pacient potřeboval vysoce specializovanou péči dostupnou jen v specializovaných nemocnicích a obrátil se na malou regionální nemocnici. - ukončit péči o již léčeného jde jen z důvodů v § 48/2 téhož zákona, tedy typicky když je pacient vyléčen, nebo když s překladem souhlasí, nebo když další péči odmítne; dále pak z důvodů naprosté nespolupráce pacienta či nedodržování léčebného režimu.“
Lucka Abrahamová: „Ondro jen Tě zdravím. Teď už nejsem Sama Doma :-)“
JUDr. Ondřej Dostál : „Taky zdravím, další právník by tu byl třeba, dotazů je hodně. Pro všechny diváky, co nestihneme na chatu ze studia, zkusím vypořádat po konci pořadu z domova, prosím udržte pozornost :-)“
Miluše Lenomarová: „Praktický lékař mi po cca 30-ti letech (takřka jsem nestonala, jen 2 porody a dvě jednodušší operace) směruje v důchodovém věku mimo svoji péči. Prý má mnoho zájemců o registraci a já (bydlíme 6 km od ordinace) NESPADÁM do jeho obvodu, tudíž si mám najít jiného lékaře. Nechci, mám nějakou šanci mu vzdorovat? Děkuji!“
JUDr. Ondřej Dostál : „No, zákon 372 říká v 48/1, že ODMÍTNOUT pacienta jde z důvodu přílišné vzdálenosti návštěvní péče. Ale pokud jde o UKONČENÍ péče, ty jsou v § 48/2 a tam již tento důvod není. Takže myslím, že to nejde. Jinak "spádovost" byla zrušena už asi před dvaceti lety, do jakého obvodu spadáte není významné, můžete péči čerpat i u lékaře mimo obvod. Doporučuji v první fázi řešit přes asistenční službu zdravotní pojišťovny.“
Helena: „Dobrý den pane doktore,bohužel skutečnost je jiná.Pochybuji,že bych uspěla se svojí stížností,ať již na lékaře či na sestru.Ze dne na den jsem na jedno oko začala velmi špatně vidět,volala jsem tedy na oční(kde jsem registrovaná)a sestra mě řekla " zavolejte si v prosinci,budeme objednávat na příští rok." Chtěla jsem jí znovu vysvětlit,jaký mám problém a ona jen řekla" vy mě neposloucháte,řekla jsem vám zavolejte si v prosinci,budeme objednávat na příští rok" a položila telefon.Pro informaci,volala jsem 5 října.2015 Byla jsem v takovém šoku,nechápala jsem a nechápu dodnes! Po několika volání jsem se domluvila na oční klinice v nemocnici. A dotaz ? Myslíte si,že by se se mnou vůbec někdo na pojišťovně bavil??? Už jsem se zaregistrovala k jinému lékaři. Promiňte,jen jsem si postěžovala a řešení nevidím.Děkuji Helena“
JUDr. Ondřej Dostál : „Právo "v knihách" a právo "v realitě" jsou bohužel dvě různé věci. Ale jediné, co se s tím dá dělat, je svá práva znát a důsledně uplatňovat. Jen tak bude zákon opravdu respektován. Zde opět platí pravidlo ze zákona 372. O každém odmítnutí si nechat pořídit písemný záznam. S tím se obracet na zdravotní pojišťovnu. Pokud Vás pojišťovna "zaignoruje", tak ji jednak v nejbližším přestupním termínu změnit, jednak si stěžovat na Ministerstvu zdravotnictví, které může uložit za nezajištění péče pokutu až 10mil. Kč. Nejste jediná, komu se tyto věci dějí - platíme si pojistné a péči pak nedostáváme. Ke změně je nutné pár "precedenčních" případů, o kterých se dozví široká veřejnost a v neposlední řadě politici, kteří sedí ve správních radách pojišťoven a za jejich činnost v tomto smyslu odpovídají. S tím se snažíme pacientským sdružením pomoci.“
Helena: „Dobrý den, jak postupovat, jestliže lékař odmítne dát písemně, že nemá dostatečnou kapacitu a nemůže pacienta registrovat a obdobně, v případě plánované operace a blížícího se konce roku. Také bych se chtěla zeptat, jak je to s návštěvou specialistů, potřebuji doporučení praktického lékaře? V ordinacích od sester, k lékaři se pacient nedostane, slýcháváme, že bez žádanky od lékaře pacienta neošetří.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Dobré odpoledne, pro situaci, kdy Vás lékař odmítne a současně Vám odmítne dát písemnou zprávu, je dobré jít k němu v doprovodu blízké osoby. Tak bude možno dosvědčit, že jste skutečně byla odmítnuta. Lékař resp. jeho zaměstnavatel pak bude moci dostat dodatečnou pokutu do 50tis. Kč za to, že odmítnul a nevystavil písemné potvrzení. U specialistů doporučení praktika nepotřebujete, můžete k nim přijít i bez něj (což mimochodem považuji trochu za nešvar a chybu zákona). Zpravidla byste měla doporučení praktika mít. Ale přesto, i pokud doporučení nemáte, nedává to specialistovi právo Vás odmítnout, pokud je smluvním lékařem Vaší pojišťovny.“
DAGMAR: „Znám případ, kdy psychicky nemocný mladý člověk i s maminkou byl požadat psychiatra o přijetí do ambulance,měl delší dobu problémy, doktor jej odmítl z důvodu stop stavu a další den tento člověk skočil z balkonu..umřel..byl to opravdu vážný případ, ale dohadujte se s doktorem, vemte mě, není mi dobře.... :( co vy na to?“
JUDr. Ondřej Dostál : „Předně, ono je vždycky dobré pečlivě prostudovat dokumentaci a znát okolnosti, než lékaře "odsoudím". Ale pro účely chatu Sama Doma, tak jak to píšete jde o vážné pochybení lékaře. Pokud ten pacient žádal přijetí do péče, prokazatelně měl problémy, lékař ho bez právních důvodů odmítnul a došlo kvůli neléčenému stavu k úmrtí, a jde to doložit, bylo by možno žádat po lékaři velmi vysoké odškodnění a mohlo by to mít i trestní rozměr. Pokud lékař věděl o nemoci pacienta, věděl o rizicích neléčení, a přesto pacienta nepřijal, je to hodně špatně.“
Eva Janoušová: „Dobrý den pane doktore, Jak se mám zachovat, když mi lékař odmítne napsat lék, zdravotní pomůcku, případně doporučení k odbornému lékaři z důvodu vyčerpání peněz. Stává se to poměrně často mě i mým známím.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Ano, stává se to a je to protiprávní postup. Zdroj problému jsou limity v tzv. úhradových vyhláškách, případně ve smlouvách lékař-pojišťovna. Správně by peníze "měly jít za pacientem" a lékař by neměl být trestán, pokud správně léčí a předepisuje potřebné léky či zdr.pomůcky. Stejný názor zaujal i Ústavní soud, viz nález Pl.ÚS 19/13, kterým jednu z úhradových vyhlášek zrušil. Bohužel MZ to nerespektuje, letošní úhradová vyhláška má zase limity, včetně těch na předepisování léků a pomůcek. Toto je ale "vysoká politika", která pacienta nemusí zajímat. Právo stojí tak, že smluvní lékař hrazené léky či pomůcky předepsat musí, jsou-li medicínsky potřebné a jsou splněny podmínky zákona (což zpravidla jsou). Přečerpání peněz, tedy "vícenáklady za nadpočetné pacienty", si má řešit se zdravotní pojišťovnou.“
Marek: „Dobrý den,muj dotaz se zklada ze 3částí.1) Je omezeno časem v zákoně podezření na pochybení lékaře při léčbě?2) Kde se obrátit při podezření z pochybení při léčbě lékařem v nemocnici? 3) Je možno i na Vás? Děkuji“
JUDr. Ondřej Dostál : „Pokud došlo ke škodě při léčbě a zamýšlíte žádat např. o náhradu škody či si stěžovat, je třeba dát si pozor na tzv. promlčení - to je různě dlouhé u různých typů odpovědnosti, např. u stížnosti na Komoru je rok, v dalších typech je delší. Při prošetřování pochybností o chybě lékaře doporučuji vyžádat si kopii zdr.dokumentace; konzultovat postup s nezávislým lékařem; a pokud tam chyba dle jeho názoru je, obrátit se na advokáta. Advokacii jsem bohužel opustil, nyní jsem jen učitel a před soudy nezastupuji, ale existuje už dost zkušených kolegů, se kterými jsem v kontaktu a podobné případy jim předávám do péče. Doporučuji vyhledávač Advokátní komory, tuším www.cak.cz, seznam advokátů, hledejte specializaci Zdravotnické právo.“
Lorencová: „Dobrý den pane doktore, v jakém právním předpise je zakotveno čím lékaři odůvodnit, že mám právo se rozhodnout budou-li vizity prováděny na pokojích před ostatními pacienty - ochrana osobních údajů - zdravotní stav. Mohu k tomuto samozřejmě dát souhlas v informovaném souhlasu s hospitalizací, ale pokud to takto nemocnice nemá stanoveno, mohu při první vizitě tuto formu předávání/sdělování informací odmítnout? Děkuji za odpověď.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Pacient má ze zákona 372/2011 Sb. obecně zaručeno právo na soukromí. To zahrnuje i právo na to, aby se o jeho potížích nedozvídali při vizitách spolupacienti na vedlejších postelích. Do jisté míry snad lze čekat od pacientů trochu pochopení, pokud prostorové dispozice pokoje neumožňují plné soukromí, ale každopádně musím říci, že pracovníci nemocnice mají právní i etickou povinnost udělat co nejvíce pro to, aby bylo soukromí zachováno, zejména jde-li o citlivější diagnózy. To je věcí těch, kteří v nemocnici organizují provoz a kvalitu péče, a pacient má právo toto požadovat. Se "sdělováním citlivých informací na celé kolo" máte určitě právo nesouhlasit.“
Zdeňka Nováková: „Dobrý den, manžel vloni touto dobou zkolaboval a při tom si rozdrtil obě ramena. Prodělal dvě těžké operace, má kardiostimulátor. Dvakrát jsme podali Návrh na léčebně rehabilitační péči a 2x jsme byli odmítnuti. Vše jsem urgovala na zdr. pojišťovně, že manžel potřebuje neodkladnou péči ale bez výsledku. Důsledkem je, že je neustále závislý na pomoci druhých a má stále bolesti. Jak máme postupovat dál, zdá se mi, že toto hraničí se zanedbáním následné péče.“
JUDr. Ondřej Dostál : „Dobrý den, medicínskou potřebu rehabilitace musí zhodnotit odborník-lékař, což já nejsem, ale z popisu dovozuji, že rehabilitace potřebná nejspíš bude. Proti rozhodnutí zdravotní pojišťovny o neuhrazení péče je možno brojit, platí to i pro rehabilitační péči anebo péči ošetřovatelskou. Poskytnutí hrazené péče není žádnou charitou nebo libovůlí, jde o nárok přesně popsaný v zákoně 48/1997 Sb. o zdr.pojištění. Pokud tyto podmínky pan manžel splňuje, má nárok na poskytnutí i uhrazení péče. Na nezajištění hrazené péče pojišťovnou si jde stěžovat na MZ, dokonce je možno o zajištění hrazené léčby vést soudní spor. V něm byste museli tvrdit, že 1) manžel léčbu medicínsky potřebuje, 2) jde o péči splňující zákonné podmínky úhrady ze zdravotního pojištění, 3) tuto péči Vám přesto pojišťovna nezajistila. Proto požadujete, aby soud tuto povinnost, tedy zajistit hrazenou péči, v rozsudku uložil.“
Jana Černá: „Dobrý den, v současné době procházím léčbou rakoviny prsu, během které jsem v srpnu byla hospitalizovaná s plicní embolií, což vyžaduje každodenní aplikaci Clexanu na ředění krve. Chtěla bych se zeptat, který lékař mi může tyto injekce předepisovat, zatím mi jej předepisují na onkologii, ale prý mi ho může předepsat i obvodní lékař. Dokonce jsem se setkala s odpovědí, že už takto je moje léčba drahá. Děkuji“
JUDr. Ondřej Dostál : „Dokud jste v nemocnici, tak platí, že máte právo na plnou úhradu léků, které jsou vzhledem k Vašemu zdravotnímu stavu ekonomicky nejméně náročnou variantou. Nepotřebujete vyzvedávat recepty ani platit doplatky. Jakmile však budete propuštěna z nemocnice do ambulantní péče, bude Vám muset Clexane předepsat ambulantní lékař, hrazen bude jen ve výši a za podmínek stanovené SÚKL (viz www.olecich.cz, zadejte název Clexane a podívejte se na "Ceny a úhrady"). Tam se dočtete, který lékař je oprávněn (a povinen) Vám tento lék předepsat na pojišťovnu, tuším, že to bude specialista, ne praktik, ale musel bych ověřit (léků jsou tisíce a každý má předepisovací pravidla jinak, lze to vždy najít v kolonce "preskripční omezení"). Ten lékař, který je dle podmínek SÚKL oprávněn Vám Clexane předepsat, se nemůže vymlouvat na limity.“