Chat

Petra Horáková
Záznam chatu ze středy 21. října 2015
SF: „Z jakých řad se expert. dobrovolníci nejvíc rekrutují - studenti, političtí liberiálové, levičáci, věřící?“
Petra Horáková: „Hezký den, především z firem - jde o expertní neboli odborné, a to nejen poradenských nebo právních, ale ve stále větší míře i ze společností energetických, bank, IT firem a průmyslových podniků.“
INNER S: „Čemu se nyní v ČR expertní dobrovolníci nejvíce věnují?“
Petra Horáková: „Děkuji za dotaz. Firmy a dobrovolníci z firem především spolupracují s neziskovými organizacemi, kterým poskytují svou expertizu. Ale průmyslové, výrobní firmy hodně spolupracují také se školami, od mateřinek po vysoké. Největší poptávka je podle průzkumu projektu Know how pro lepší svět, který organizuje platforma Byznys pro společnost, po expertech, kteří v neziskovkách nastaví PR a marketing, IT poradenství včetně web designu, HR procesy, ale například také zlepší fungování finančního řízení, udělají revizi rozpočtu, nastaví "byznys" plán neziskovky.“
ANTI: „Je dostatek expertních dobrovolníků teď v ČR?“
Petra Horáková: „Hezký den! Asi takhle, dobrovolníků, ať už expertních nebo komunitních, není nikdy dost. V Česku je zapojeno podle BpS do expertního dobrovolnictví v současnosti asi 200 firem. Z průzkumu Nadace Via ale letos vyplynulo, že se dobrovolnictví v Česku věnuje jen asi sedm procent lidí, padesát procent elit (to nejsou jen bohatí, ale všichni lidé, kteří ovlivňují nějakým způsobem společnost) se dobrovolnictví bohužel nevěnuje vůbec. Na druhou stranu byla jsem letos na dvou velkých konferencích o dobrovolnictví a myslím, že především ze strany firem je zájem o spolupráci a pomoc neziskovým organizacím prostřednictvím svých expertů-dobrovolníků výrazně vyšší než třeba před třemi dvěma lety.“
Bublina: „Můžete vysvětlit, jaký je rozdíl mezi tím, že se firma chlubí projekty, které na poli dobrovolnictví nebo CSR dělá, a obyčejným firemním PR?“
Petra Horáková: „Hezký den, většinou společenskou odpovědnost neboli CSR už ve firmách nemají na starost PR specialisté, ale CSR odborníci a v gesci mnohde i lidé z představenstev. Pokud pravidelně docházíte pomáhat do neziskovky, učit seniory na počítači, žáky odborné školy berete do provozu a ukazujete jim, jak pracovat na moderních strojích, poskytujete právní rady zdarma, to není PR, to je prostě práce navíc, která má smysl.“
Peter Halaj: „O jaké oblasti dobrovolnictví je v ČR největší zájem a co je podle Vás nejsilnější motivací dobrovolníků, kteří se do těchto aktivit zapojují?“
Petra Horáková: „Největší poptávka je rozhodně po IT poradenství včetně tvorby webů, ale také po marketingu, po finančním poradenství, po právním poradenství. To se týká neziskovek. Senioři třeba hodně poptávají počítačové kurzy. Školy zase experty z praxe, kteří studenty připraví na budoucí povolání.“
Nakupující na Rohlíku: „Četla jsem váš článek o Rohlíku. Jak tam vzali na pozici šéfky paní, co už byla hodně těhotná. Myslíte si, že se v tomhle nějak změní / mění praxe firem, že prostě začnou chápat, že děti k životu patří? Moje zkušenost je, že se každý podívá na můj věk (32), zjistí, že jsem bezdětná a bojí se mě vzít, že půjdu brzo na mateřskou.“
Petra Horáková: „Nejsem HR specialista, ale pokud mohu soudit ze svých zkušeností v oblasti diverzity, o které píšu, pomalu se přístup firem začínám vůči rodičům měnit, jde většinou ale o technologické firmy, start-upy a pak o osvícené šéfy. Přeju hodně štěstí, vy práci, a to dobrou práci určitě získáte.“
Helena: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, kde se můžu jako dobrovolník nabídnout (jsem na mateřské a ráda bych se zapojila do "pracovního procesu" ). Po jakých službách je největší poptávka? Myslíte, že třeba školení MS office, pomoc s webovou prezentací, příprava prezentací.. že o tyto pomoci je také zájem?“
Petra Horáková: „Na internetu je celá řada webů, které nejen nabízejí, ale i poptávají expertní dobrovolníky. Z těch nejznámějších tuzemských jsou to asi dobrovolnik, zapojimse, budupomahat. Myslím, že po vaší nabídce bude velká poptávka :-), po IT dovednostech je asi jedna z nevyšších poptávek. Hezký den.“
Vlcek: „Dobrý den, lze se zapojit i jako expertní dobrovolník - jednotlivec, nebo je expertní dobrovolnictví především pro firmy? Kde se může jednotlivec přihlásit s nabídkou svých služeb?“
Petra Horáková: „Zapojit se můžete samozřejmě jako jednotlivec, předpokládám, že nebudete stačit odpovídat na nabídky. Co se týče firem: tam je pro zaměstnance velká výhoda, že mu mnohdy několik dní dobrovolnictví v roce firma proplatí, jakoby byla normálně v práci.“
Síma: „Můžete říct, jaký projekt, od jaké firmy, vás v poslední době nejvíc zaujal? A proč?“
Petra Horáková: „Bohužel, nemůžu tady jmenovat konkrétní firmy, ale aspoň to opíšu: Jedna velká firma v Česku začala zaměstnávat lidi bez domova, už to je úžasný CSR projekt. Ale navíc, když právníci té firmy zjistili, že ty nové kolegy mnohdy trápí dluhy, zcela nezištně a ve svém volném čase nabídli pomoc, že jim z dluhové pasti pomůžou. To tedy velký klobouček. Ale je toho víc. Dva vývojáři z jedné technologické firmy zase například vymýšlejí, jak udělat, aby komunitní aplikace jedné neziskovky, která propojuje občany s obecními úřady, fungovala na všech mobilních platformách. A tak bych mohla pokračovat dál a dál. Asi nejvíc obdivuji ty experty, kteří neváhají vychovávat děti - třeba jim odmala předávat právě IT nebo technické znalosti v kroužcích, a také ty, kteří chodí za seniory a pomáhají jim, aby se líp zapojili do dnešní společnosti - učí je ve svém volném čase jazyky, práci s počítačem, mobilním telefonem, radí jim, jak se vyhnout takzvaným šmejdům.“
Karla Kostková: „Vy sama, nějak se angažujete v této oblasti? Jsem dost zaneprázdněná a na podobné aktivity nemám úplně čas, co se dá tak nějak zvládnout, když jenom nechci posílat DMS?“
Petra Horáková: „Také volného času také příliš nemám, ale snažím se. Měla bych ale víc. Jeden moudrý člověk mi totiž kdysi řekl, že den má 24 hodin a noc, tak se toho snažím držet. Proti DMS ale nic nemám, sama je posílám ráda :-)“
Alča: „Dobrý den, může te mi vysvětlit co znamenají zkratky CSR a BpS? Děkuji.“
Petra Horáková: „Dobrý den, kde jste ty zkratky viděla? CSR je anglická zkratka pro společenskou odpovědnost firem (corporate social responsibility), setkat se ale můžete také s pojmy jako udržitelnost, sociální vliv, sdílené hodnoty, těch pojmů je hodně. BpS je zkratka nevládní platformy Byznys pro společnosti, která se právě CSR zabývá.“