Chat

Mgr. Veronika Büchler
Záznam chatu ze středy 16. září 2015
SK: „Pozná se víc mimořádně nadaných dětí v MŠ nebo ZŠ?“
Mgr. Veronika Büchler: „Dobrý den, děkuji za otázku. Záleží velmi na vnímavosti lidí, kteří s dítětem v daném věku přicházejí do kontaktu. Zpravidla jsou to rodiče, kteří si všimnou nadání jako první; kvalifikovaný učitel by měl už v MŠ zaregistrovat projevy nadaného dítěte.“
SK: „Je těžké rozpoznat mimořádně nadané dítě?“
Mgr. Veronika Büchler: „Ne vždy je mimořádné nadání patrné na první pohled. To se stává zejména u dětí, kteří vedle nadání mají i další charakteristiky, které mohou zakrývat talent, anebo u dětí, jejichž nadání spočívá pouze v jedné nebo několika málo oblastech.“
Veronika: „Dobrý den, můj syn ve 2,5 letech plynule mluví a kromě "ř" umí všechny písmena,pamatuje si asi 10-15 básniček,rád se učí složitá slova, např. umí latinskými názvy asi 10dinosaurů. Jedná se jen o zrychlený vývoj nebo o mimořádně nadané dítě? Jak nejvhodněji postupovat ve výchově? Děkuji. V.“
Mgr. Veronika Büchler: „Zrychlený vývoj je jiný pojem pro vyšší úroveň nadání. O jak moc vysoké nadání se jedná, bude vhodné zjistit později podrobným testem. Tedy ano, projevy Vašeho dítěte, odpovídají znakům nadaných dětí.“
Lili: „Dobry den, moje 6ti leta dcera, je dle meho nazoru velmi nadana, vse se rychle uci...atd, ale uz 3 let bojujeme se zadrhavanim v reci, je mozne, ze koktani zpusobuje "genialita" a jeste se ji rec zlepsi? Setkala jste se s nadanym ditetem, ktere kokta? Dekuji.. Lili“
Mgr. Veronika Büchler: „Vysoké nadání někdy opravdu vytváří tlak, který může vyústit až v koktání nebo jiný projev. Na druhou stranu bude třeba diagnosticky rozpoznat, zda se nejedná o další faktor, který vstupuje do hry, například tlak na výkon ve škole, potíže s vrstevníky, nebo jiné emoční potíže. Někdy dítě samo na sebe svým perfekcionismem vytváří nároky, které se mohou dočasně projevit jako koktavost.“
Monika: „Dobrý den,moje dítě již ve 3 letech umělo abecedu, aniž bychom se nějak více snažili naučit ji to,před nástupem do školy se sama naučila číst, ve škole na co sáhne v tom vynika.Dnes je jí 9 let,a já se chci zeptat,jak podporovat její abnormální myšlení? Mám strach,abychom ji nějak s vývojem neublížili?A jak mohu zjistit,zda je opravdu abnormálně inteligentní? Děkuji“
Mgr. Veronika Büchler: „Podle znaků, které popisujete, bych opravdu doporučila, abyste výši a rozložení nadání potvrdili podrobným testováním. Test slouží nejen pro zjištění těchto údajů, ale je východiskem hlubšího porozumění tomu, co dítě aktuálně potřebuje jak od školy, tak od vás.“
Bob: „Dobrý den, děkuji za zajímavý pořad. Moje dvě děti jsou také nadané a proto přesně vím, o čem jste mluvila.“
Mgr. Veronika Büchler: „Děkuji mockrát a přeji hodně štěstí!“
Andrea Lehečková: „Dobrý den, mám 6 letého Šimonka již ve 2.5letech si uměl nainstalovat hru na tablet, naučil se abecedu a 5.5 umí sčítat do 1000, což sama nechápu jak tomu došel. Charlottka 2.5 let umí abecedu již od 22měsíců. jsou mé děti mimořádné? Nashledanou Andrea Lehečková“
Mgr. Veronika Büchler: „Vypadá to, že ano.“
Marie: „Dobrý den, mám vnuka, který ve dvou letech znal písmena, před nástupem do školy uměl číst a základy počtů. Nikdo ho nikdy k ničemu nenutil, vždy sám vyžadoval ke čtení naučných článků, encyklopedií atd. Vyniká zvláště v oblasti přírody, zná rodová i druhová jména většiny ptáků a zvířat v ZOO. V případě, že si myslíte, že se jedná o geniální dítě, poraďte jak s ním dále pracovat. Je v 1. třídě ZŠ. Děkuji“
Mgr. Veronika Büchler: „Zdá se, že jste už položili dobrý základ pro jeho rozvoj tím, jak jste k němu dosud přistupovali. O dalším rozvoji by bylo potřeba se pobavit trochu podrobněji. To, co dítě v tomto věku velmi potřebuje, je podpora rodiny, co nejširší přístup k různorodým podnětům a pochopení ze strany školy. Během první třídy se tvoří rozhodující základy pro sebevědomí a sebepojetí dítěte, proto zůstaňte v kontaktu se školou a poraďte se i s ní, co pro rozvoj dítěte nabízejí.“
Zuzana Štěpanovičová: „Dobrý den, chci se zeptat, jestli mám nadané dítě. Od4 let se syn zajímá o mapy, vlajky, státy-vše kolem zeměpisu. Teď nastoupil do první třídy-umí plynule číst, sčítá, odčítá, umí psát. Máme ho v tomto dále rozvíjet. Od malička má o vše veliký zájem, vše se naučil sám, tím, že se pořád na vše ptal a od nás dostával odpovědi. Děkuji Štěpanovičová“
Mgr. Veronika Büchler: „Pokračujte v dobře započaté práci. Od nástupu do školy bude potřebovat také více podpory od školy, nejen od Vás.“
Markéta: „Dobrý den, ráda bych se zeptala. Mám doma 15ti měsíční dcerku. Před asi 14 dny jsem ji jednou ukázala jak použivat vějíř na ovívání. Teď jej našla ve skříni, přišla za mnou a začala se ovívat. Je možné, že už tak malé děti mají tak dobrou paměť. Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“
Mgr. Veronika Büchler: „Sama vidíte, že to možné je. V tomto věku mají děti extrémně sensitivní vnímání a dobrou paměť. Vše, co jim ukážete, zúročí.“
SK: „Je dobré rozpoznat mimořádně nadané dítě už v předškolním období?“
Mgr. Veronika Büchler: „Ano, je dobré to vědět už v tomto věku.“
SK: „Patří mimořádně nadané dítě výhradně do speciál. elitních tříd? - jako já jsem chodil do třídy s rozšířenou výukou matematiky a přírodovědných předmětů...“
Mgr. Veronika Büchler: „Nemyslím si, že je nutné aplikovat na nadané děti nějaké jednotné postupy, ty většinou selžou. Důležité je hledat takové prostředí, které dítěti vyhovuje a kde ho akceptují, bez ohledu na to, zda jsou jeho spolužáci mimořádně nadaní nebo ne.“
SK: „Na poč. 90. let byly nějaké průzkumy v ČR - nezjistili nic pozitivního - že mimořádně nadané děti ubývají... Jak je to nyní?“
Mgr. Veronika Büchler: „Statisticky je procento stále stejné, takže z pohledu statistiky neubývají.“
SK: „Stává se, že se mimořádně nadané dítě ani nepozná?“
Mgr. Veronika Büchler: „Ano, stává. Měla jsem v péči i děti, které přes své mimořádné nadání byli označeni za mentálně retardované nebo výrazně deficitní děti.“
Nat*: „Milá Veroniko, pokud už nadané dítě rozpoznáme a pracujeme s jeho nadáním, jak to udělat, abychom jako rodiče jeho výchovu zvládli? Aby nás to dítě nezahltilo a nepohltilo, aby na úkor jeho výchovy netrpěli ostatní členové rodiny? Budu vděčná za stručný exkurs do psychohygieny rodičů a sourozenců nadaného dítěte. Děkuji moc za zodpovězení, Nat*“
Mgr. Veronika Büchler: „Děkuji za velmi zajímavou otázku, která rozkrývá i "odvrácenou" stránku rodičovství nadaných dětí. Tyto děti jsou na jednu stranu obrovským darem a život s nimi je velmi zajímavý. Na druhou stranu rodič musí každý den čelit obrovským tlakům na udržení autority a je vytížen péčí o tyto děti, jejichž nároky mohou být nenasytitelné. Přesto, že Vás talent Vašeho dítěte dovede pohltit a plně vytížit, nikdy nezapomeňte na sebe. Modelujete svému dítěti, jak si rodič umí vážit sám sebe, jak nastavit hranice a jak komunikovat svoje pocity v rámci rodinného systému. Postavit jakkoliv nadané dítě na piedestal je riziko a tyto děti se později musí potýkat s psychickými těžkostmi, které z toho mohou vzniknout.“
Monika: „Ještě bych se zeptala,jak by měla škola pomáhat v učení nadaného dítěte?“
Mgr. Veronika Büchler: „Existují zákonné povinnosti školy jako např. Individuální vzdělávací plán pro mimořádně nadané děti. Minimálně by škola měla zmapovat rozsah a oblast nadání a najít pedagogickou odpověď na rozvoj tohoto nadání. Pak by se také škola měla věnovat jeho emočním a sociálním potřebám.“
SK: „Kdo nejčastěji rozpozná mimořádně nadané dítě - rodiče, učitel v MŠ či ZŠ?“
Mgr. Veronika Büchler: „Rodič bývá většinou první. Kvalifikovaný učitel v mš rozpozná nadání také.“
Petra: „Milá paní magistro, jen jsem chtěla podotknout, že mimořádně nadané dítě neznamená geniální. přeji hodně úspěchů v práci“
Mgr. Veronika Büchler: „Ano, tzv. genialita je pouze malé procento těch mimořádně nadaných.“
Aneta Trlifajová: „Dobrý den, paní magistro, chtěla jsem se zeptat, zda se dá poznat u 15 měsíčního dítěte větší nadání než u ostatních dětí? Syn se v půl roce postavil na nožky a od 10 měsíců chodí. Je velmi zručný, dokáže si stavět z kostiček, zapojit vláček k vagonkům, jezdit na odrážedle není žádný problém už od jednoho roku. Jí sám lžičkou cca od 11 měsíců, na náš dotaz ukazuje části svého tělíčka. Povídá základní slova, máma, táta, babi, zvuky zvířat, listuje si sám v knížkách, při zaslechnutí hudby hned začíná tancovat. Má výborný sluch. atd. Dá se z tohoto něco vyčíst? Děkuji za odpověď“
Mgr. Veronika Büchler: „Ano, řada z těchto projevů odpovídá vyššímu nadání, bylo by potřeba vývoj dítěte zmapovat na tzv. vývojové škále, která přesně zhodnotí míru akcelerace vývoje.“
Ivana Lžičařová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, moje dcera nyní 5 let, začala mluvit už v jednom roce, srozumitelně, když nastupovala do školky, mluvila krásně. V roce a čtvrt dokázala poskládat jednodušší puzzle. Je velmi vnímavá, vše jí zajímá, nejraději má už snad od 2,5 let úkoly pro předškoláky a různé logické hry, ty ji hned zaujmou. Vždy mě překvapí, s čím si dokáže hrát, nepotřebuje hračky, ale dokáže si pohrát i např. s krémy na ruce. Na druhou stranu velmi málo spí, už i jako miminko a také u ničeho moc dlouho nevydrží. Myslíte, že je nadaná, nebo je to běžné, když ji srovnám s jejími vrstevníky zdá se mi že je šikovnější. A navíc jak její nadání rozvíjet? Děkuji za odpověď“
Mgr. Veronika Büchler: „Bez ohledu na to, jak moc vysoko se Vaše dcera pohybuje v nadprůměru, je velmi dobré se ptát, jak ji dál rozvíjet. Zřejmě bude i třeba se zaměřit na analýzu toho, jak je to s její pozorností, zda to, že nevydrží s pozorností, je věkově adekvátní anebo potřebuje nějakou speciální podporu. Menší potřeba spánku může být projevem vyššího nadání, ale i jiných skutečností, například fyzických potíží.“
Dygab: „Dobrý den, mohu se zeptat,jakym způsobem rozpoznavate deti nadane od deti s ADHD a zda muže Dítě nadane ADHD skutečne mit? Děkuji mnohokrát. Dygab“
Mgr. Veronika Büchler: „Rozdíl je v kvalitě pozornosti. Pokud je dítě v určitých oblastech schopno koncentrovat svou pozornost hluboce, kvalitně a po dlouhou dobu, vylučuje to diagnózu ADHD. Podstatou diagnózy ADHD není, jak se často mylně lidé domnívají, hyperaktivita nebo zvýšená aktivita, ale porucha pozornosti. Porucha pozornosti je vážný neurologický nález, který má dva základní doprovodné projevy: hyperaktivitu anebo naopak hypoaktivitu. Samozřejmě dítě, které skutečně má ADHD, může být zároveň i nadané.“
JanaG: „Zdravím, nemám dotaz, jen komentář. Mám 3 děti. Nejstarší je mimořádně nadaný, je tak diagnostikován, překračuje všechny tabulky, nyní ve 13 letech má slovní zásobu a porozumění na úrovni 30+ let. Největší problém je brát takové "dítě" stále jako dítě, které může zlobit a mít své vrtochy. Taky bylo těžké, že si nehraje. Nikdy si moc nehrál. Chodí do třídy pro nadané, letos je jich jen 10 a letos v 8. třídě by v podstatě mohli vyjít ze ZŠ. Další můj syn je Asperger. Také má vysoké IQ, ale je tam ten problém v sociální oblasti. Je mu zatím necelých 11, tak ještě nevím, jak se bude vyvíjet. (Dcera- dvojče s mladším synem je "normální", teď pozoruju, že by to možná chtělo diagnostikovat případnou disortografii). Jinak jsem se setkala s maminkou, která si o svém synovi myslela, že je génius, v 6 letech měl IQ 160, ale po rozhovoru se mnou zjistila, že má doma asi Aspergera. Nechala ho zdiagnostikovat a bylo to tak. S nástupem do školy měl problémy. Nicméně teď už je snad všechno v pohodě.“
Mgr. Veronika Büchler: „Přeji Vám hodně štěstí a velmi se ztotožňuji s Vaším postřehem, že i mimořádně nadané dítě, přesto, že se projevuje často tak vyspěle, od nás jako od rodičů potřebuje především bezpečí, které najde v dětské roli. Tyto děti často tyto hranice atakují, ale není pro ně psychologicky dobré, aby přebíraly zodpovědnost za věci, které jsou nad rámec jejich skutečného věku. Hravost je cesta k dětskému rozvoji i psychické pohodě.“
B.: „Dobrý den, zastihla jsem Vás až nyní - proto možná budu opakovat dotaz. Mám 5ti letou dceru a samozřejmě si myslím, že je "geniální", ale snažím se tenhle pocit v sobě potlačovat. Dělám správně nebo se k Vám můžu objednat na pohovor? A co se stane v případě, že moje dcera se vyvíjí naprosto přirozeně a není až tak nadaným dítětem? Snažíme se ji rozvíjet všestranně a vysvětlovat i složité problémy, pokud má zájem. Děkuji přředem za Váš názor, Broňa“
Mgr. Veronika Büchler: „Většinou, když se mi rodiče poprvé ozývají, reagují podobně jako Vy. Nestyďte se za to, že jste pozorná matka a že Vám intuice radí podívat se na nadání dítěte podrobněji. Realistický přístup k nadání je základem toho, abyste se v problematice zorientovala a svému dítěti pomohla k spokojenému životu. Je potřeba, aby i nadané dítě, jehož specifické nadání není zachytitelné IQ testem, dostalo podporu, jakou si zaslouží.“
Petra: „Velkou roli v této problematice sehrává návštěva pedagogicko - psychologické poradny. Ne všechny děti, o kterých si rodiče myslí, jsou nadané, a ne všechny děti, o kterých jsou rodiče naopak přesvědčeni, že mají k mimořádnému nadání daleko, toto nadání nemají. Navíc je nutno upozornit na to, že jsou děti s dvojí vyjímečností“
Mgr. Veronika Büchler: „Pokud rodiče s dítětem přijdou nejen na vyšetření inteligence, ale absolvují také diagnostický rozhovor zaměřený na odhalení nadání, získají především realistický náhled na problematiku rozvoje svého dítěte. Vedle IQ testu je tedy nutné sbírat údaje z dalších zdrojů jako jsou údaje od školy a od rodičů, případně z jiné zájmové činnosti. To všechno jsou relevantní zdroje, které do screeningu nadání patří.“
RV: „Dobrý den, jako spousta maminek si myslím, že moje děti jsou v něčem geniální. Obě se naučily abecedu v roce a občas mě překvapí postřehem typu(ve 3 letech): z tohoto místa to nevidím, ale kdybych si vylezla nakopec, tak bych měla větší rozhled.Teď jsou jí 4, je dobré nechat dítě testovat nebo raději počkat do 6 let, kdy jste říkala, že jsou možné podrobnější testy.děkuji za odpověď.“
Mgr. Veronika Büchler: „V tomto věku můžete dítě vzít na tzv. orientační test, který zabere asi 15 až 30 minut. Samozřejmě výsledky jsou jen orientační, ale je to určité východisko pro prvotní orientaci. Bude také důležité promluvit si šířeji o Vašem dítěti a neopírat se jen o výsledek testu.“
Gábina: „Dobrý den, syn 7 let vyniká v matematické oblasti, ale je autista. Jak a kam se obrátit, aby někdo posoudil, zda je opravdu nadaný. Jsme z Pardubického kraje. Děkuji za odpověď“
Mgr. Veronika Büchler: „Vzhledem k jeho specificitě bude dobré navštívit specializovanější pracoviště. Bude důležité, abyste věděla jak Vy, tak škola, jak jeho nadání podpořit a zároveň jak vhodně reagovat na jeho specifické potřeby. Především škola by měla být odborně poučena, jak s ním zacházet tak, aby se rozvíjel jeho matematický talent.“
SK: „Jak obecně poznat mimořádně nadané dítě?“
Mgr. Veronika Büchler: „Zájem o aktivity, podněty, činnosti, nižší potřeba spánku, vysoká motivovanost, výdrž u aktivit, hluboké soustředění. Dále například výrazný smysl pro humor, zvýšená kritičnost, idealismus, vysoká citlivost jak psychická, tak psychosomatická. To jsou rámcově znaky nadání.“
Petra: „Dobrý den, kam můžu s dítětem (6,5) zajít na testy aby se zjistilo jestli je nadaný?“
Mgr. Veronika Büchler: „Můžete přijít ke mně, případně vyhledat jiné pracoviště, kde Vaše dítě otestují a věnují Vám určitý čas na orientaci v problematice a diskuzi všech zjištěných výsledků. Vyhněte se testování, kde je výsledkem pouze jedno číslo nebo pásmo, to o Vašem dítěti mnoho neřekne.“
tereza Soumarová: „Dobrý den,paní magistro. Mohla bych vás navštívit ve vaší ambulanci se svým 10 synem?“
Mgr. Veronika Büchler: „Samozřejmě.“
B.: „To jste mě, musím říci, že příjemně zaskočila. Kam byste mi tedy doporučila se objednat - jsme z děčínska, ale jezdíme občas i do Prahy. Mám pro lepší ilustraci popisovat, co vše již dnes umí? Děkuji, Broňa“
Mgr. Veronika Büchler: „Na podobnou otázku jsem odpovídala tazateli před Vámi. Vyhledejte pracoviště, kde Vám sdělí více než výsledné číslo či pásmo nadání a kde s Vámi proberou Vaše dítě komplexněji.“