Chat

Doc. Eva Horzinková
Záznam chatu z pondělí 23. března 2015
Lucka: „Jak by měl občan postupovat, pokud se k němu bude úředník chovat špatně? (vulgární vyjadřování, tváření se že ho občan obtěžuje, atd...) Děkuji.“
Doc. Eva Horzinková: „V tomto případě je potřeba použít formu stížnosti bud písemně nebo ústně na daném úřadě. Tato stížnost musí být v určité lhůtě vyřízena. Občan ovšem musí požádat o vyřízení stížnosti.“
Iveta: „Dobrý den, že by si úředník neměl dovolit říct ,, nedivím se, že blázníte''. Vůbec k tomu neměl důvod.“
Doc. Eva Horzinková: „Úředník by měl hledat vhodné řešení, chovat se slušně k občanovi a pomoci mu třeba i vyplnit žádost.“
sf: „Co je nejdůležitější na etiketě úředníků při jednání s občany?“
Doc. Eva Horzinková: „Dodržovat principy dobré správy.“
Ivana: „skušenosti z uřadů mam někde velmi špatné,že úředníci nejsou ochotni poradit nebo vůbec vyslechnout co chci natž poradit vyplnit,ale naopak tam kde jsou příjemní,ochotní tak člověk za pár minut vyřeší co potřebuje a odchází spokojen“
Doc. Eva Horzinková: „Ano máte pravdu, ale bohužel mnoho věcí spočívá na samotných lidech. V mnoha případech jsou, ale také úředníci zahlceni prací a jeden odborník musí zvládnout poměrně širokou problematiku. Samozřejmě tím nechci úředníky omlouvat.“
Eva: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda jste vy osobně někdy pracovala ve statní správě či samosprávě?“
Doc. Eva Horzinková: „Ano.“
Iva: „Co jste prosím řekla nového?nic. Ze muzeme podat stížnost víme. Na většině úřadech pracuji zakomplexovane kra*vy. Namyslene a loukami na vas jako na vola!!!! Tak co s nimi?!!!“
Doc. Eva Horzinková: „To je ovšem otázka celého systému. Já si myslím, že u nás naopak nechtějí občané vůbec nic dělat a proto to vypadá jak to vypadá.“
Helena: „Dobrý den prosím dle kterého zákona se má řídit chování úředníků.“
Doc. Eva Horzinková: „Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád- základní zásady činnosti správních orgánů“
Iva Nováková: „Dobrý den, paní Docentko nepatří to k etiketě úředníků.Chovaly se mile,ale pořádmi to nedá a nevím na koho se obrátit.Nechala jsem si změnit jméno ne příjmení.Změnili mi t, ale ne od toho datumu co jsem požádala, ale změnili to v rodném listě a oddacím listě.Přitom od narození všude na fotkách na vysvědčeních,maturitní vysvědčení a to dokládám, v lékařské dětské kartě mám to jméno původní.Manžel si mě bral taky s jiným jménem.Poradíte mi na koho se obrátit?Děkuji předem.“
Doc. Eva Horzinková: „Bohužel tady se jedná o nesprávný úřední postup. Obrátila bych se rovnou na ministerstvo vnitra.“
Libor: „Dobrý den, v pátek jsem byl na živnostenském úřadě obnovit živnost. Vystál jsem si frontu a když jsem přišel na řadu, tak mě paní úřednice řekla mezi dveřmi NASHLEDANOU, že mají úřední hodiny v pondělí a ve středu. Očekával bych trochu vstřícnosti. Dnes jsem musel kvůli tomu zrušit zakázku na práci a pojedu vyřizovat, což jsem mohl mít už v pátek. Moc nerozumím k čemu tam ti úředníci mimo úřední hodiny jsou?“
Doc. Eva Horzinková: „Ano v podstatě máte pravdu, že veřejná správa nefunguje tak, jak by měla. Mimo úřední hodiny, ale musí úředníci zabezpečovat další činnosti.“
Živný.Živná: „Dobrý den,máme problém s MU kde v našem případu nám uředníci včetně starosty doslova lžou a nás jako žadatele ani nepřizvou ohledně naší žádosti k projednání.Na koho se v tomto případu můžeme obrátit se stížností.Jsme již starší manželé a jsme psichycky s jednání MU psichycky úplně na dně. Děkujeme za odpověď a za případnou radu. S pozdravem manželé Živní“
Doc. Eva Horzinková: „Dobrý den,takovýchto případů je velké množství. Stížnost můžete podat na příslušný krajský úřad. POkud by se jednalo ovšem o oblast samosprávy, poradit vám nemohu, protože toto je oblast, o které rozhoduje město samo.“
Lenka: „Dobrý den,řešila jsem teď "neschopenku". Na výplatu dávek jsem čekala 3měsíce. Během té doby jsem se vyptávala a bylo mi řečeno,že potřebují doplnit nějaké dokumenty,které jim můj zaměstnavatel musí dodat. Myslíte si,že i v tomto případně bych si měla stěžovat? Já danou situaci chápu, i jejich vysvětlění. Ale přesto být 3měsíce bez peněz mi nepřijde adekvátní. Děkuji za Váš názor.“
Doc. Eva Horzinková: „Správní orgán má také povinnost rozhodovat v určitých lhůtách, a pokud tak nerozhoduje nepostupuje správně.“
Denisa Olomouc: „Jsem slušný občan. Slušně vychovaný. Zdravím. Jako ze me na úřadě ani nepozdravi? Kde to jsme?!!!“
Doc. Eva Horzinková: „Dobrý den tady asi nepomůže ani žádný etický kodex.“
Katka: „Je pěkné , že by úředník měl pomáhat. Měly by se asi zvýšit kontroly jak se úředník chová. Byly doby jsem musel a jako studen docházet čtvrtletně pro dávky soc. podpory a pokud nebyl formulář správně a řádně vyplněn tak ho vyhodila od okénka t si to vyplní a poslala dalšího ke konci měsíce daného kvartálu to byla řada třeba na 2hodiny... pak by se k té práci dostali ty úřednice které by si té práci vážili. Já bych ji ráda dělala ale nemám titul. jen střední sociální školu“
Doc. Eva Horzinková: „Dobrý den, jaké kontroly by jste si představovala? Kdo by měl koho kontrolovat? Porušením etických kodexů se dopouští úředník porušení pracovních řádů, ale na to musí někdo upozornit.“
Lenka: „Nedá se s tim nic dělat. Nevim o čem je tady ten chat. Víte to sama.“
Doc. Eva Horzinková: „Zřejmě to není o ničem, protože mnoho občanů ani neví, jak se bránit.“
Dana: „Dobrý den, jelikož žiji v zahraničí, obrátitla jsem se na úřednici ohledně nástupu na mateřskou po emailu. Potřebovala jsem poradit jak tuto situaci řešit ze zahraničí (zaměstnavatele mám totiž v ČR). Bohužel úřednice mi na moje konkrétní dotazy odpověděla jen formou paragrafů, čímž mi situaci vůbec neobjasnila a nechala mě tak bez rady. Teď vlastně nevím kam se obrátit. Pěkný den.“
Doc. Eva Horzinková: „Pokud nejste spokojena s odpovědí úřednice, můžete se obrátit na nadřízený správní orgán.“
sf: „Etiketa úředníků při jednání s občany je vlastně etika, že?“
Doc. Eva Horzinková: „Etika je chování, které souvisí s morálkou.“
Živný.Živná: „Dobrý den,máme problém s MU kde v našem případu nám uředníci včetně starosty doslova lžou a nás jako žadatele ani nepřizvou ohledně naší žádosti k projednání.Na koho se v tomto případu můžeme obrátit se stížností.Jsme již starší manželé a jsme psichycky s jednání MU psichycky úplně na dně. Děkujeme za odpověď a za případnou radu. S pozdravem manželé Živní“
Doc. Eva Horzinková: „Dobrý den, jakákoliv žádost musí být do určité lhůty vyřízena. Následně máte možnost odvolat se proti tomuto rozhodnutí na nadřízený orgán.“
Klrara: „Nesnaším úřady. Měli by se ti zaměstnanci vycvičit,aby věděli jak se chovat k lidem!!!!“
Doc. Eva Horzinková: „Dobrý den, aby se mohli vycvičit, musela by existovat pravidla, jejichž porušení by mělo negativní důsledky pro úředníka.“
Dana: „Pokud jsem se tedy obrátila na úřednici na OSSZ v mém okresním městě, kdo je nadřízený správní orgán? Děkuji“
Doc. Eva Horzinková: „Je to odbor příslušného krajského úřadu.“
sf: „A co etiketa občanů při jednání s úředníky?“
Doc. Eva Horzinková: „Máte nějaký konkrétní problém?“