Chat

European Money Week - výzkum finanční gramotnosti v EU

Jan Matoušek

Záznam chatu ze čtvrtka 19. března 2015

GF: „Kde všude European Money Week proběhne?“

Jan Matoušek: „EMW již proběhl, a to minulý týden od 9. do 13. března. Šlo o téměř celoevropskou aktivitu bankovního sektoru.“

GF: „Kdy bude European Money Week, a jaký má význam?“

Jan Matoušek: „Cílem EMW bylo upozornit širokou veřejnost a zejména mladé lidi na to, že finanční gramotnost je nutnou součástí dnešního života a je velmi důležité věnovat pozornost jejímu zvyšování. Banky v Evropě a jejich asociace v průběhu týdne, který bychom česky mohli nazvat Týdnem pro finanční vzdělávání, realizovaly celou řadu aktivit, kterými chtěli upoutat pozornost nejen dětí, ale i dospělých. Iniciativy, které se tomuto tématu věnují však probíhají celý rok.“

GF: „Kde podle Vás v EU je nejnižší fin. gramotnost a kde nejvyšší?“

Jan Matoušek: „Žádné celkové srovnání úrovně finanční gramotnosti mezi evropskými státy neexistuje, již několik let probíhá jen zkoumání některých znalostí mezi mládeží, které se ale nevěnuje čistě problematice finanční gramotnosti. Zajímavé ale je, že když se podíváme na průzkumy v ČR, tak objevíme např. rozdíly mezi jednotlivými věkovými kategoriemi.“

Renata: „Dobrý den, na kolik lze důvěřovat finančním poradcům? Myslím,že učit veřejnost fiananční gramotnosti je velmi důležité ale velká řada "poradců" to ráda zneužívá, jak se bránit? Jak nenaletět?Děkuji“

Jan Matoušek: „Kvalita finančních poradců je skutečně velmi rozdílná, navíc zatím nemusí splňovat téměř žádná kritéria, která by jim stanovil zákon. Doporučujeme proto nespoléhat se nikdy jen na jediného, ale zkusit se zeptat na více stranách, odpovědi porovnat a samozřejmě si nechat dostatek času na rozhodnutí, které je vždy a jen na nás samotných.“

Renata: „Ještě prosím o radu, pokud je to možné. Rádi bychom naším dětem spořili do budoucna, každý poradce nám na dlouhodobý horizont radil investice at už u Consequ, Pioneeru apod. vesměs mi tvrdí,že dlouhodobé zhodnocení je 7% u vyvážené strategie. jak si máme poradit abychom nedávali měsíčně peníze někam, kde o ně po 30 letech příjdeme nebo budou znehodnocené, lze si ověřit výnosnost takovýh produktů? Vím,že historií se nelze řídit,jak si tedy poradit? Děkuji za ochotu.“

Jan Matoušek: „U investicí není možné nikdy zaručit konkrétní výnos a úplnou jistotu návratnosti. V tom je princip investice. JE dobré se seznámit se s historií výkonnosti konkrétního fondu. Vždy je třeba ale vycházet z toho, že u spoření pro děti cílíme na dost daleký horizont a posuzovat své investice z dlouhodobého hlediska. Z takového pohledu nám krátkodobé výkyvy trhu nemusí dělat zas až takové starosti. Rozhodující je, zamyslet se nad tím, jak konzervativní nebo výkonnostní, a tedy i rizikovější, přístup k investicím zvolíme. V každém případě je dobré nevložit vše jen na jednu kartu a rozložit své investice, i ty pro naše děti, do několika různých produktů.“

Renata: „Chystá se nějaký bič a kritéria pro zájemce o profesi poradce? Byla jsem šokována, když jsem se na školení Partners setkala s ldmi,kteří byli houževnatí a natěšení na peníze,ovšem jejich kvalita byla mizerná.To byl také důvod proč jsem v branži skončila. Když jsem pracovala pro klienty v jejich co největší prospěch, výdělky nepokrývaly náklady a nátlak shora obrovský.“

Jan Matoušek: „V současné době se připravuje návrh zákonné úpravy, která by měla přinést jak zvýšení odbornosti, tak zavedení systému odpovědnosti u externích poradců a zprostředkovatelů, kteří pracují na českém pojišťovacím a finančním trhu. Zvýšení kvalitativních požadavků na nezávislé poradce by určitě bylo ku prospěchu spotřebitelů i celého finančního trhu.“

Lada Šobi: „Jak vychovávat dítě k finanční gramotnosti 7mi leté dítě. Kdy začít“

Helena Brychová: „Začít bychom měli hned, jak si děti začnou peněz jako věcí všímat. Můžeme si s nimi nejdřív hrát a postupně je důležité začít s dětmi mluvit o tom, jak se k penězům stavíte Vy. Potřebujete je na nákupy, ale musíte je také vydělat a děti by to měly vědět. V tomhle věku už můžete dětem začít dávat kapesné a používat ke spoření klidně léty prověřené prasátko. Nenutit jim spoření za každou cenu, ale pokud si přejí drobnosti, které jim během nákupu nechceme rovnou pořídit, proč jim neříci, že by si na ně mohly uspořit a pak si je na konci týdne v obchodě samy vybrat.“

Katka Obytová: „Dobrý den, o finanční gramotnosti toho vím relativně hodně, je mi 33 let, zaměstnaná jsem byla 7 let, od te doby jsem postupne se dvema detma na MD, splacíme hypotéku, nájemné, služby, pojistky a penzijní připojištění. Celkový měsíční příjem činí cca 21000 a výdaje 18500. A to nepočítám jídlo, pleny apod, které také tvoří významnousložku výdajů. Můžete mi poradit, jak tvořit finanční rezervu, abych mohla sobě, ale hlavně dětem koupit např. kvalitní obuv apod. Podotýkám, že pojistky apod. máme nastavené tak, aby co nejméně nabouraly rozpočet,ale zároveň aby plnily svoji funkci v případě potřeby. Děkuji za odpověď.“

Helena Brychová: „Váš popis je sice celkem podrobný, ale bez přesného znění smluv a všech podkladů, Vaši situaci nemůžeme dostatečně posoudit (např. kombinace hypotéky a nájemného nebývá obvyklá) a není proto možné poskytnout Vám konkrétní radu, kde a kolik ušetřit. Důležité je, pokusit se sestavit si rozpočet na několik měsíců nebo celý rok předem a podívat se, jaké výdaje jsou skutečně nezbytné a jaké by šlo třeba alespoň omezit. Může jít o služby, které využíváte dlouhodobě, ale které by při porovnání cen na trhu a novém oslovení Vašeho nebo jiného poskytovatele mohlo jít změnit (mobilní služby, refinancování úvěru). Je velmi dobré, že i při poměrně napjaté finanční situaci, máte stále na mysli i delší časový horizont a spoříte si na penzi.“

karel: „Dobry den zajima mne se da vizit s viplatou 16000 bruto Slisel sem ze lide pracujici ve skodovce v mlada boleslav 32000 jak je mozni takový rozdíl dekuji.“

Helena Brychová: „Pravdou je, že u nás není příliš zvykem stěhovat se za lepší prací. Bez znalosti jakýchkoli bližších detailů o Vašem případu, bych Vám doporučila tohle jako první bod k zamyšlení. Navíc jsou tu možnosti rekvalifikace a celoživotního vzdělávání se, které se může odrazit i ve Vašich příjmech.“

Eva Adlerová: „Dobrý den, brzy mi bude 67 let, pocházím z hodně četné rodiny, kde o peníze byla nouze asi proto jsem se nikdy nedostala do problémů s penězi. Nyní ale nechápu, že banky lidem, kteří si berou půjčky, snižují úroky, nebo jim vrací určité částky peněz. Já jsem před 4 lety zrušila sporožiro u České spořitelny a přešla k jiné bance, kde jsem měla 2 procentní úrok. Nejdříve 2x úrok snížila a nyní od března už nebudu mít žádný úrok. Toto počínání moc nechápu, když já jim poskytuji své peníze a nemám mít z toho nic, nebo jen hrozně málo. Jak tato situace ještě potrvá?“

Helena Brychová: „Na současnou nízkou výšku úrokových sazeb jak u vkladů, tak i úvěrů, má vliv celková evropská ekonomická situace a rozhodnutí činěná centrálními bankami jednotlivých států, kterými se snaží podpořit růst ekonomiky. Proto při refinancování úvěrů mohou dnes banky nabídnout výrazně výhodnější sazby než před několika lety. Naopak u vkladů se toto projevuje jejich nízkým úročením. Určitě to nebude trvat věčně, ale jak dlouho bude ještě tato situace trvat se obtížně odhaduje.“

Kamila Suchá: „Dobrý den, má otázka zní: Proč bych měla deti a zatěžovat s informacemi o penězích již od raného věku? Neodtrhne je to zbytečně brzy od dětství? Neprohloubí se tak ještě více sociální rozdíly mezi dětmi na školách, když si začnou uvědomovat hodnotu peněz a budou vědět, že spolužák má nový drahý mobil, nový drahý tablet, drahé oblečení ? A dítě ví, ze si to jeho rodina nemůže dovolit? O hrách jsem ještě neslyšela. Můžete mi je prosím přiblížit? Děkuji za odpovědi.“

Helena Brychová: „Nejde ani tak o to děti informacemi zatěžovat, jak jim odpovídat na otázky a seznámit je s tím, jakou funkci a hodnotu mají peníze pro vás. Pokusit se jim vysvětlit, že byť se peněz v dnešní době neobejdou, nemusí z nich mít předem strach a měly by jim věnovat pozornost. To jim může umožnit pochopit rozdíly, o kterých mluvíte. Děti by se měly brzy naučit, že za peníze všechno nekoupíte, ale pokud se s nimi včas seznámíte a naučíte se k nim, v rámci daných možností, chovat, mohou být dobrými pomocníky a ne hrozbou. Tím by totiž měly být i pro nás. V současné době existuje několik deskových her, které se tématu finanční gramotnosti věnují, anebo je v nich zabudováno. Zpravidla jsou však nastaveny na věk odpovídající 8. nebo 9. třídě ZŠ, anebo ještě spíše na věk na středních školách.“