Chat

Česká obchodní inspekce a „výhodné slevy“

Miloslava Fléglová

Záznam chatu ze středy 14. ledna 2015

SK: „Co všechno na "výhodných slevách" není z hlediska ČOI správné?“

Miloslava Fléglová: „Nejčastěji neseznámí prodávající spotřebitele s výší slevy - a tedy s konečnou cenou, a následně nákup nesprávně účtuje. Méně často se inspektoři setkávají s neposkytnutím povinných informací o výrobku, nevydáním dokladu o koupi a také s nepravdivými informacemi o vlastnostech výrobku.“

Kateřina: „Dobrý den,chtěla jsem se zeptat ČOI kontroluje potraviny jestli nejsou nějak závadné že?Je pravda že Polské výrobky jsou nejčastěji závadné?a kontrolujete i Vietnamské obchody?Děkuji“

Miloslava Fléglová: „Česká obchodní inspekce potraviny nekontroluje, tuto pravomoc má Státní zemědělská a potravinářská inspekce, Státní veterinární správa a také orgány ochrany veřejného zdraví.“

JIRKA P.: „ZDRAVÍM,ZAJÍMÁ,MĚ,JAKÝ,MÁTE,NÁZOR,NA VÝHODNÉ SLEVY?CO,FIRMY-např.-ALZA,MALL,EURONICS-VÝHODNÉ SLEVY...VÁŠ,NÁZOR,NA, TYTO,FIRMY?DÍKY-JIRKA P. ...“

Miloslava Fléglová: „Zboží, které nepotřebujeme, je drahé i za korunu. proto je třeba zvažovat, zda je cena výhodná i vzhledem k dalšímu využití výrobku. A jestli je sleva výhodná, zjistíme porovnáním cen obdobného zboží u dalších prodejců. Jinak ani velké firmy se nevyhnou pochybení, a tím i stížnostem nespokojených spotřebitelů a následné kontrole ČOI, případně dalších kontrolních orgánů.“

SK: „Je podle Vás potřeba změnit legislativu ohledně "výhodných slev"?“

Miloslava Fléglová: „Problém není v nedostatečné legislativě, ale v ochotě některých podnikatelů dodržovat zákony a chovat se ke svým zákazníkům korektně. A také v samotných spotřebitelích, kteří si v řadě případů, a nezáleží na tom, zda z neznalosti nebo z pohodlnosti, vymáhat svá spotřebitelská práva.“

SK: „Jak často řeší ČOI "výhodné slevy"?“

Miloslava Fléglová: „Vzhledem k tomu, že slevy a výprodeje nemají v České republice žádná stanovená pravidla, jsou nabízeny po celý rok a ČOI také celoročně tyto slevy a prodej za akční ceny monitoruje. Průměrně je za rok kontrola provedena v cca 3000 provozoven, které nabízejí nejrůznější slevové akce, a porušení povinností zjišťuje ve více než třetině těchto kontrol.“

Jiří: „Dobrý den, rád bych se zeptal, zda je možné posoudit reklamu firmy jako klamavou v případě, že v e-shopu účelově, po dobu reklamní kampaně, uvádí vysokou původní cenu zboží a současně deklaruje její 2/3 slevu s tím, že výsledná cena přestavuje 1/3 té původní. Případně je při jasném prokázání takového jednání důvod, aby ČOI firmu postihla? Děkuji za odpověď“

Miloslava Fléglová: „To nelze bez kontroly posoudit. Pokud však byla uváděná původní cena uměle navýšena a kontrolou bylo prokázáno, že je sleva fiktivní, mohlo by takové jednání být posouzeno jako klamavá obchodní praktika. V takovém případě umožňuje zákon o ochraně spotřebitele uložit sankci až do výše 5 mil. korun. Obecně by ČOI posuzovala konkrétní informaci o ceně nabízeného výrobku a další povinné informace, nikoliv reklamu na ně. Kontrola reklamy náleží do pravomoci krajských živnostenských úřadů, případně dalších orgánů - podle sortimentu výrobků, jichž se týká (potraviny, spotřební zboží, léčiva...) nebo podle způsobu zveřejnění reklamy (v TV, rozhlase, letáku...)“

Jaromír: „Dobrý den. Zakoupil jsem si na jednom slevovém portále voucher na nákup žiletek. Sleva byla snad 70%, ale množství 16 kusů mne ujistilo, že je to jistě výhodné i pro prodejce - běžně se prodává 1-4 ks v sadě. Holení šlo do koše, protože to bylo nějaké falzum. Chtěl jsem reklamovat - ale jak a u koho? Nákup proběhl na webu, zakoupen byl voucher - ne zboží. Poskytovatel slev mi odepsal, že za kvalitu zboží nemůže odpovídat.“

Miloslava Fléglová: „V takovém případě odpovídá za jakost dodaného zboží ten, kdo vystavil doklad o koupi zboží (v určitých případech to může být i slevový portál). Každopádně však máte právo na zboží bez vady, a pokud vám nevyhovuje, můžete je e-shopu bez udání důvodu do 14 dnů vrátit (s písemným odstoupením od smlouvy)a prodávající je povinen Vám vrátit peníze.“

Jana: „Dobrý den,při výběru podprsenky stejného druhu i barvy jsem zjistila u velikostí různé ceny po slevě.Zrovna moje velikost byla proti jiné velikosti o 100kč dražší.Je toto vůbec možné?A je v pořádku ,když prohlížím oblečení pod nápisem 70% sleva,vidím na daném kusu slevu sotva 30%.Děkuji za odpověď a přeji hezký den.“

Miloslava Fléglová: „Pokud to takto prodávající prezentuje, v pořádku to není. Liší-li se cena stejných výrobků ve slevě, musí to výt jednoznačně na každém kusu uvedeno. A to ne v %, ale v korunách. A pokud máte pochybnost, jaká cena nebo sleva platí, ptejte se! A jestliže nejste spokojena s postupem prodávajícího, jděte utratit své peníze jinam a na problém, s nimž jste se setkala, upozorněte ČOI (www.coi.cz)“

Blanka: „Dobrý den chci se zeptat na jednu věc od kolegy jsem se dozvěděla, že když si zakoupím zboží v zásilkovém obchodě a to zaplatím a následně mi je zasláno další, ale já k jeho zaslání nedala souhlas a je tedy nevyžádané, že si jej smím ponechat aniž bych ho uhradila. Nevím tedy zda říkal pravdu či šlo nějakou z jeho strany mystifikaci. Děkuji za odpověď“

Miloslava Fléglová: „To záleží na podmínkách, za nichž jste první objednávku/nákup uskutečnila. je možné, že jste si smluvní podmínky nepřečetla a podepsala jste například periodické zasílání nových výrobků a k ukončení dodávek je nutné písemné zrušení smlouvy. Obecně však platí, že za nevyžádané zásilky skutečně nemusíte platit, ani je vracet. Musíte však mít jistotu, že vy, ani žádný z členů rodiny neučinil žádný úkon, který by mohl být považován druhou stranou za objednávku. pak by se neplacení dodaného zboží mohlo nepříjemně prodražit ve vymáhaných pokutách za zpožděné platby.“

Svehlova: „Dobrý den, Jak je to s reklamaci, kdy byla akce na obuv 1+1 zdarma? Obuv, která byla zakoupena za 0,- se rozpadá. Je mozne ji reklamovat?“

Miloslava Fléglová: „Tak to může být problém - záleží na tom, co je uvedeno na dokladu o koupi. Je-li uveden na paragonu konkrétní pár obuvi s cenou a druhý pár zdarma, resp. za 0 Kč, nemusí prodávající reklamaci vadného páru "zdarma" vyřídit ve prospěch spotřebitele. Jestliže ale z dokladu o koupi nelze určit, který pár byl "placený" a který nikoliv, měl by prodávající postupovat standardním způsobem, tj. reklamaci vadného páru vyřídit. Pokud v takovém případě reklamaci zamítne jako neoprávněnou, máte možnost se domáhat svého nároku soudní cestou.“

Jiří: „Ještě jednou přeji dobrý den. Rád bych navázal na svůj předchozí dotaz na umělé navýšení ceny zboží a následnou "slevu". Jedná se mi o konkrétní případ firmy Mountfield a její současné reklamní kampaně. V tomto případě lze jednoduchou kontrolou serverů, které udržují historii (např. na serveru heureka.cz nebo v archivu Google) jasně doložit manipulaci s cenou. Rád bych v tomto případě podal podnět na kontrolu, kam se mohu konkrétně obrátit? Děkuji za odpověď.“

Miloslava Fléglová: „Máte možnost podat podnět jak na Českou obchodní inspekci - prostřednictvím e-podatelny na www.coi.cz (z nabídky adres ve formuláři na ústřední inspektorát ČOI) a současně i na Radu pro rozhlasové a televizní vysílání.“

Hana I.: „Dobrý den, co dělat pokud na dokladu prodejce neuvede z jakého důvodu je zboží zlevněno...ani na požádání....a poté mi tvrdí, že zboží bylo zlevněno nejspíš kvůli te vadě, kvůli které jsem ho chtěla reklamovat...přitom zboží bylo úplně v pořádku při nákupu....jak pro příště "donutit" prodávajícího či v obch.domě uvést na doklad, proč zboží bylo zlevněno...děkuji“

Miloslava Fléglová: „Vada, pro kterou byla cena snížena, musí být vyznačena v dokladu o koupi a spotřebitel s touto vadou musí být předem seznámen. Pokud žádný záznam v dokladu o koupi není, pak by prodávající velmi problematicky prokazoval, že s reklamovanou vadu spotřebitele seznámil, jak mu zákon ukládá. Pokud tedy odmítá odpovědnost za vadu zboží a nechce reklamaci přijmout, můžete podat podnět ke kontrole místně příslušnému inspektorátu České obchodní inspekce a následně se domáhat nároku za vadné plnění soudní cestou..“

lenka: „Dobrý den, v jedné síti obchodů obuvi prodávají obuv za zlevněnou cenu, tato sleva je prezentována přímo u obuvi v procentech, je nalepena na krabici s obuví. Když jsme však již několikrát přišli k pokladně, tak prodavačka nám sdělila, že tato sleva platí pro maxi velkosti např. od velikosti 42. Myslím, že je to klamání zákazníka, protože si tu obuv vybere kvůli ceně a málokdo couvne až si vystál řadu u pokladny a koupí nakonec obuv i bez slevy. Mohou tak postupovat obchodníci? děkuji“

Miloslava Fléglová: „Pokud postupuje prodávající Vámi popsaným způsobem, je to přinejmenším podivné a zaslouží to kontrolu. Podnět ke kontrole můžete podat místně příslušnému inspektorátu ČOI prostřednictvím e-podatelny na www.coi.cz.“