Chat

Ondřej Šteffl
Záznam chatu ze středy 24. září 2014
Jiří Vojáček: „Dobrý den, pane Šteffle, mají podle vás v moderním vzdělávání své místo i počítačové hry? Děkuji.“
Ondřej Šteffl : „Určitě, některé jsou úžasné. Zkuste JAkouhru.cz OS“
Iveta: „Myslíte si, že je dobře, když učitelka zasílá rodičům žáka 5. třídy denně informace ohledně DÚ? Podle mě je to zbytečné. Jen ulehčuje dětem práci a zodpovědnost. Děkuji“
Ondřej Šteffl : „Vždyť to nemusíte číst :-), ať to čte jen VAše dítě. OŠ“
Markéta: „Dobrý den, dcera nastoupila do 6.třídy nové školy, začala mít problémy s paní učitelkou z tělocviku, tedy ne jenom ona. Paní učitelka po ní požaduje lezení na tyč a různé aktivity, které dcera do této doby prakticky neznala.Dříve navštěvovala malotřídku, kde tělocvik prakticky neměli, pouze nějaký běh atd. Nynějčí pí. učitelka na dceru křičí a vyhrožuje, pokud se jí nebude líbit nějaký její postoj, tak, že ji ,,břinkne´´ a to píšu doslovně. Dcera se bojí chodit na tělocvik. Včera si donesla čtyři pětky a tři jedničky. Prosím poraďte jak doma o paní učitelce mluvit a jak dceři pomoci, je teprve začátek škol.roku. Děkuji Markéta Děkuji Lenka“
Ondřej Šteffl : „Hlavně stůjte za dcerou po podporujte ji. Spojte se s ostatními rodiči, jděte se sama podívat na hodinu tělocviku. Stěžujte si. POdle mého názoru, takoví učitelé do škol nepatří a měli by odejít. A bylo by pokrytecké to před dcerou tajit. OŠ“
DAYD: „Může škola nahradit špatnou rodinu žákům?“
Ondřej Šteffl : „Nahradit nemůže, ale měla by se snažit to alepoŇ kompenzovat. Jsou užasní učitelé, kteří to hodně umí.“
DAYD: „Toto jste napsal:" Systém veřejného školství je v krizi, která se prohlubuje." Týká se to i spolupráce školy a rodiny?“
Ondřej Šteffl : „To je trochu jiná písnička. Problémy jsou jak na straně školy tak i rodiny. Ale myslím, že to není tak všeobecný jev jako krixze veřejného školství, jsou země, kde škola s rodinou spolupracovat umí. OŠ“
Quido: „Dobrý den. Jaká je nejvyšší hora Jižní Ameriky? Jak mám učitelce vysvětlit, že moje dítě si to umí najít a nepotřebuje to znát nazpaměť. Školy teď mají nějaké RVP či ŠVP - jak v nich poznat, že je to škola kde učí děti užitečné věci. Díky“
Ondřej Šteffl : „Hlavně to vysvětlete svému dítěti. Přestanťe se ptát na známky a ptejte se, co užitečného se děti naučily. Ve škoel i jinde. Nespoléhejte jen na školu.“
DAYD: „Co si myslíte o vzdělávání mimo klasic. školu - vzdělávání - škola v rodině?“
Ondřej Šteffl : „Pokud na to máte čas a sílu, je to jistě dobrá cesta. Často se říká, že děti, které prošly domácím vzděláváním, mají pak nějaké problémy, když přijdou do školy nebo do živost. Ale je to mýtus. Žádné problémy nemají a daří se jim dobře.“
Martina P.: „Jak se divate na 8-leta gymnazia? Dcera je prave v 5. tride, bezproblemove uceni, ucitelka na ZS doporucuje gymnazium, my se bojime, aby dcera neprisla o "klidne" dospivani tim, ze bude prehlcena ukoly, projekty apod. Nevim, zda by nestacilo jednou gymnazium ctyrlete (tedy pokud ji vydrzi chut do uceni). Fandite 8-letym gymnaziim? Dekuji za odpoved, Martina“
Ondřej Šteffl : „To je složité. Především si vy a dcera ujasněte, co chcete. Už z dotazu to vypadá, že o maximální znalosti z matematiky či chemie vám nejde. Děti se toho naučí spoustu i mimo školu, často i důležitější věci než ve škole. OŠ“
Veronika: „Dobrý den, mám syna 2 rojy, můžu ho už teď nějakoz hrou připravovat na svět, který ho čeká? Hodně si všímá, co děláme my. Děkuji“
Ondřej Šteffl : „Jestli myslíte počítačové hry, tak 2 roky je hodně málo. To bych počkal. a pokud jde o jiné hry, tak jistě si se synem hrajete :-), rozhodně bych nepřestával ;-) OŠ“
Tom: „Jaké jsou legální cesty jak dítě nenechat ve škole na 100%. Něco mi říká individuální plán - jak ho získat. Co do něj napsat? Ptát se na rovinu ředitele? Jsou i jiné cesty?“
Ondřej Šteffl : „ano, jde to. Klíčový je vždy postoj ředitele, takže se poraďte s ním, případně hledejte školu a ředitel, kde se vám budou snažit vyjít vstříc.“
FIla: „Z Vašich posledních projevů proti přijímačkám a pro nové vzdělávání to vypadá, že jste již SCIOTESTY překonali. Tedy s testováním končíte?“
Ondřej Šteffl : „Nejde o testy, ale jde o to, co se s nimi dělá. A bohužel se objevují snahy s nimi zacházet nebezpečně, rizikově, chybně. Přijímačky se samozřejmě musí dělat tam, kde je víc zájemců než míst, nebo kde se vyžaduje speciální talent, ale jinde jsou spíš na závadu a mohou škodit. Ale o tom my nerozhodujeme. My vyrábíme nože (="Sciotesty"), snažíme se, aby byly ostré a kvalitní, ale že si je někde vrážejí do břicha, to my nemůžeme ovlivnit.“
Anna: „Dobrý den. Společnost nahlíží dnes na učitele velmi kriticky. Už to nejsou ti vážení kantoři jako třeba za První republiky. Může se podle Vás tato situace ve 21.století ještě zlepšit? Nebo už to bude jen neustálé dohadování a kritizování vyučujících na třídních schůzkách?“
Ondřej Šteffl : „Mohla by, pokud učitelé změní pojetí své práce, což bude neobyčejně těžké. Učitel může mít autoritu jako průvodce dětí vzděláváním, ale ne jako zdroj informací, tam nemůže internetu konkurovat.“
lada lakosilova: „Jak bojovat proti sikane deti ve skole?“
Ondřej Šteffl : „Obratťe se na školníjo psychologa nebo na pedagogicko psychologickou poradnu“
Lenka: „Děkuji za vaše názory, šiřte je dál a častěji, snad vaše osvěta bude vyslyšena :o)“
Ondřej Šteffl : „díky :-)“
Leo: „Proc nejsou na internetu dostupne el. ucebnice pro ZS. Deti casto zbytecne nosi tezkou tasku, nebo zapomenou ucebnici, pritom by prave el. ucebnice v dnesni dobe mely byt samozrejmosti....??“
Ondřej Šteffl : „spousta toho je, možná ne vaše učebnice, ale na KnahoaSkola.cz je toho už hodně“
Martina: „Dobrý den. mám čerstvě 4-letou dceru a umí už přečíst většinu písmen, s pomocí umí počítat do 100, zná mnoho písniček. Všechno děláme formou hry a pomocí vzdělávacích hraček a ona pak sama si tak hraje a počítá. Nebude se pak ve škole nudit? A když jí bude 6 hned začátkem září, mám jí dát do školy těsně před tím 6. rokem nebo až teda skoro v 7mi? To už bude určitě unuděná. Děkuji“
Ondřej Šteffl : „Hledejte školu, kde si s tím umí poradit. Podrobnější rada je složitá. Můžete také přijít do Scia se poradit (jak se ohlásit najdete na webu www.scio.cz) OŠ“
Jaja: „Co si myslite o matematice od Frause?“
Ondřej Šteffl : „Moc to neznám, ale pokud je to Hejného matematika, tak je super. Ještě to pak potřebuje dobrého učitele.“
Majka: „Děkuji za Váš přístup ke vzdělávání! Moc mě povzbudil v domácím vzdělávání našich dětí :-) Náš nejstarší syn je již ve škole. Jsem vděčná, že mohl mít "základ" v domácím vzdělávání a nemuseli jsme se potýkat se školským přístupem ke vzdělávání tak brzy....Je škoda, že do škol stále prosakuje totalitní režim...“
Ondřej Šteffl : „ano prosakuje OŠ“
Hana B.: „Dobrý den, od kolika let dítěte jsou vhodné hračky vzdělávačky? + máte nějaké zajímavé odkazy na facebook (před chvílí jste o nich mluvil živě ve studiu)“
Ondřej Šteffl : „hračky vzdělávačky - hrackyvzdelavcky.cz jsou od 3 let do 15. Zkuste muj facebook, tak mám řadu zajímavých lidí. Pěkné jsou JdemeDoSkloly.cz, MimoSkolu.cz, DruhaNoha.cz, na treny.scio.cz najdete další OŠ“
Šťastná: „Dobrý den, zajímalo by mne, zda je normální aby paní učitelka známkovala chování? Můj syn přinesl třetí den (3. třída) ve škole 2 z chování. Vůbec nevěděl za co dvojku dostal. Psala jsem paní učitelce a toto byla odpověď: Vážená paní Šťastná, ti, co seděli v lavici a nehlučeli (nemuseli sedět, jen nekřičet), si nejprve přišli pro jedničku, ti ostatní pak pro dvojku. Každý se zařadil podle svého svědomí. Možná to bylo Kristiánkovou pomalostí. Budou mít těch známek za čtvrtletí 60, tak se nemusí bát - jen být trochu ve střehu. Pro úplnost - za bezchybné chování a pořádek - 1, drobný přestupek (zapomenutí pomůcky, nekázeň) - 2, poškození věci nebo slovní ublížení - 3, fyzické napadení, krádeže - 4, opakované těžké prohřešky - 5. Dám to i na třídní stránky. Teď je třída po prázdninách hlučnější, to se brzy upraví. Děti budu přesazovat, Kristián půjde víc dopředu, tak snad bude i více v obraze. Děkuji za odpověď“
Ondřej Šteffl : „Nejlíp uděláte, když se do třídy půjdete sama podívat. Možná je paní skvělá a má děti ráda a chce jim pomoci, ale třeba taky ne. Ale to se z toho, co píšete nepozná.“
Natalie: „Dobrý den, prosím Vás je v pořádku, když můj syn si nedokáže přečíst a naučit novou učební látku ať je to vlastivěda , či přírodověda a i když mu pokaždé řeknu, ať se přijde jen vyzkoušet , tak přijde a neví nic. Musím mu článek přečíst a doslova vtlouci do hlavy. Samozřejmě jen takový ten výtah, který mu z toho udělám. Děkuji za odpověď.“
Ondřej Šteffl : „... a co se Váš syn učí rád, resp. co dělá rád. Začněte od toho, vtloukání do hlavy k ničemu není. OŠ“
Evelína: „myslíte si pane Šteffl, je výchovné a důležité pro děti, aby si ve škole po sobě uklízeli...?.přijde mi, že učitelé nejsou v tomhle důslední a protože na jedné ZŠ uklízím na druhém stupni, tak vím o čem mluvím. Za mého mládí se soutěžilo o nejčistší třídu atd. dnes děti nemají o to zájem a myslím si, že není v lidské moci přinutit děti, aby si po sobě ve třídách uklízeli....a tak kde začít...“
Ondřej Šteffl : „výchovné to jistě je, ale nemyslím si že to je to hlavní. OŠ“
Anna Urbanová: „Dobrý den. V knihkupectví vidím knížky o tom, co by mělo dítě vědět- čísla, písmena, apod. Nemá se tyto věci učit ve škole? My a naše děti jsme nic nezmeškali. Děkuji.“
Ondřej Šteffl : „Vy věříte všemu co je v knihách? Děti nejlíp vědí, kdy se co mají učit. Dejte jim příležitost, ale nutit je nemá smysl. OŠ“
Tomáš: „Dobrý den, chtěl bych požádat o radu. Jsem studující 19ti letý programátor, tudíž trávím dost času u pc, občas po dlouhém soustředění se chci odreagovat u nějaké té hry ale v tom si vyslechnu od rodičů proslov že z toho zmagořim a zblbnu a že budu závislý. Díky hrám jsem se naučil perfektně anglicky a také spolupráci. Samozřejmě že chodím i ven. Jak mám ale vysvětlit doma, že z her nezmagořím a můžu se odregovat či i něco naučit? Není s nimi moc řeč na toto téma. Děkuji“
Ondřej Šteffl : „Ve vašem případě bych si spíš šel zaběhat, odreagujete se líp. Jinak je lepší třeba týden hrát a týden vůbec, třeba to i přesvědčí rodiče. OŠ“
Zuzana K.: „Dobrý den, můžu dítě zapsat do první třídy na dvě základní školy (myslím tím při zápisech v lednu) a poté se rozhodnout, do které nastoupí? Děkuji.“
Ondřej Šteffl : „trochu tím komplikujte život ředitelům škol a také jiným rodičům, pro jejichž děti zabíráte místo.“
Lenka: „Dobrý den, pomohla by podle Vás k přípravě dětí pro život vyučovací hodina, která by byla zaměřena pouze na rozvoj klíčových dovedností?“
Ondřej Šteffl : „:-) to nejde, hodina musí mít nějaký obsah (třeba gumičky nebo hlavonožci), klíčové dovednosti spíš rozvíjí forma OŠ“
lenka J.: „Dobrý den, jak mohu navnadit dítě k tomu, aby si napsalo úkoly, co nejdříve po příchodu ze školy. Odmítá si psát úkoly, vzteká se u toho, pokud ho nutím, lehne si na zem a vzteká se, nadává a brečí. Večer chodí obvykle unavený z kroužků sportovních a to už se mu nechce vůbec a "scény" u učení jsou ještě horší. Nevím, jak ho motivovat či pochvalami nebo tresty a zákazy. Děkuji za odpověď“
Ondřej Šteffl : „Neznám vaši situaci a tak je těžké radit. Ale jednak nechcete toho po svém dítěti moc? A jednak, co se stane, když to nějaký čas necháte být? OŠ“
Jana Wohlová: „Dobrý den, prosím můžete mi napsat odkaz na ty stránky "pro děti co jim nejde matematika" mám takovou dceru 9 let.“
Ondřej Šteffl : „khanovaskola.cz, ale to je pro všechny děti OŠ“
Jana z Brna: „Jaký je váš názor na alternativní školy Waldorfskou, Daltonskou, Montessori aj?nemáte pocit , že dnes si děti ve škole až moc prosazují své zájmy? Dnešní heslo je VŠE PRO ŽÁKA. Učitel nemá moc pravomocí, je pod dohledem a kontrolou rodičů, kteří si myslí, že škola z jejich dětí vychová superlidi. Pořád ještě fandím tomu rakousko- uherskému školství.“
Ondřej Šteffl : „Já to heslo VŠE PRO ŽÁKA od žádné s těch škol, co uvádíte nikdy neslyšel. Doba, kdy bylo rakousko- uherské školství užitečné, je pryč. Je to jako fandit koňským povozům, na dnešní dopravu se prostě nehodí.“
Zuzana: „Jaké jsou podle vás nejlepší učebnice pro výuku ČJ a literatury na druhém stupni ZŠ?“
Ondřej Šteffl : „zcela upřímně já bych výuku ČJ a literatury nehledal v učebnicích. Není snad kolem nás češtiny a literatury dost? OŠ“