Chat

Finance v zahraničí - poplatky, ztráta karty, pojištění

Dagmar Prajzlerová

Záznam chatu z úterý 17. června 2014

Tereza: „Dobrý den, když mám debetní kartu, mohu s ní platit v Evropě? K účtu mám pouze jednu kartu.děkuji“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, debetní kartou samozřejmě po Evropě platit můžete. Problémům můžete čelit ve specifických případech, např. pokud si budete chtít půjčit vůz při cestování v USA. Půjčovny chtějí akceptovat pouze kreditní (úvěrovou) kartu. Je to proto, že banky před vydáním kreditní karty prověří klienta z pohledu jeho důvěryhodnosti a schopnosti vracet/splácet.“

Jana: „Je potřeba bankovnímu ústavu zmínit, cestu do zahraničí?Že budou probíhat platby právě tam? děkuji“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, není to potřeba. Pokud byste však jela například do zahraničí pracovně či podnikat a souvisela by s tím třeba změna vašeho chování na účtu (transakce v neobvyklých výších), je dobré bance tuto skutečnost sdělit.“

Nikola: „Dobrý den, platit kartou můžu všude v Evropě? Mohu se spolehnout když si sebou na dovolenou vezmu pouze kartu, že s ní zaplatím nebo vyberu ? děkuji“

Dagmar Prajzlerová: „Ano, já tu důvěru mám. Zvlášť v Evropě by neměl být žádný problém. Doporučuji ověřit si, zda vaše karta/vaše banka umožňuje výběry i v zahraničí ze všech bankomatů zdarma. To umí například UniCredit s U kontem. Podívejte se na stránky www.finparada.cz“

DOTAZ: „Co mimo země EU, jak to vypadá s financemi?“

Dagmar Prajzlerová: „Vaše otázka je hodně obecná. Máte něco konkrétního na mysli?“

DOTAZ: „Jsem u FIO banky, když pojedu do zemí EU - jak to bude?“

Dagmar Prajzlerová: „Určitě bude krásně :-). Doporučuji podívat se na stránky Fio banky nebo se informovat na call centru banky. Důležité je si ověřit kolik budete platit za výběry z bankomatu, případně se podívat zda je na českém trhu banka, která umožňuje výběry platební kartou po Evropě či po celém světě zdarma.“

DOTAZ: „Nevíte jak je to nyní, kdybych jel na Krym - fungují tam bankomaty, banky atd.?“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, aktuální informaci nemám, zkuste ambasádu?“

Libuše: „je výhodnější vyměnit si EURA nebo vzít kartu?“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, to záleží na tom, kdy směnu provádíte. Vyplatí se slevovat vývoj kurzu. Další věcí je, kde směnu provádíte a zaměřit se na poplatky za tuto směnu účtované.“

Žehrová Vladislava: „Dobrý den,Jak jsou na tom cestovní šeky?? Kde je mohu sehnat“

Dagmar Prajzlerová: „V ČR Komerční banka, Raiffeisen banka a Travelex. Pozor ale na poplatky při nákupu a při jejich použití.“

Jarka: „Dobrý den, jak funguje pojištění karty? Když dojde k jejímu odcizení a pachatel stačí před tím, než ji zablokuji, tak mi částka bude uhrazena z pojištění??? To asi ne, že? Tak k čemu je pojištění? Děkuji za odpověď“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, Jarko, tady je potřeba vědět, že pokud dojde ke zneužití karty do nahlášení blokace karty, tak nese klient a banka společnou spoluúčast. Klient do výše 150 EU. Jakmile kartu zablokujete, nese plnou odpovědnost banka. Pokud se však prokáže, že klient se nechoval obezřetně, měl například napsaný PIN na kartě, nese plnou odpovědnost klient.“

Olga: „Dobrý den,jedu do Itálie,mám visa bezkont. kartu.Když s ní zaplatím,bude k této částce přípočten ještě nějaký poplatek? Karta u ČSS“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, Olgo, tady asi není tak důležité zda je karta bezkontaktní. První poplatek, který mě napadá je poplatek za převod měny - to pokud máte v ČR účet v české měně a potřebujete zaplatit venku v jiné měně. Osobně bych před cestou zavolala na zákaznickou linku banky a na všechny poplatky se informovala.“

Alena Májková: „Dobrý den, Dagmar, zdraví Vás Podviňák. Jsem ráda, že Vás zase po dlouhé době vidím. Mějte se krásně a někdy se zase budu těšit!“

Dagmar Prajzlerová: „Alenko, děkuji! Také vás zdravím a často na vás všechny myslím. :-)“

Sára Maloušková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, když jste právě mluvila o Western Union, dají se peníze nějak vymáhat z USA, když jsme právě přes WU poslali peníze podvodníkovi?“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, Sáro, osobně nemohu slíbit. Každopádně využijte možnosti reklamace. Doba vyřízení bývá delší, ale většinou se vyplatí.“

Spratek Tomáš: „Dobrý den, Fungují ještě šeky na dovelené?? Jsou celekem zašlé tak opravdu nevím... Děkuji“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, Tomáši, někde fungují, je dobré si ověřit před cestou do dané země. Možná by Vám poradili ve vaší bance a potom pozor na poplatky. Já osobně bych řešila šeky až poté, co bych zjistila, že nelze použít platební kartu.“

Lucie Spratková: „Dobrý den, Pojedu na ostrov Kos a chci se zeptat fungují berou tam karty,šeky, atd. Jedu tam poprvé a moc to tam neznám.... Děkuji“

Dagmar Prajzlerová: „Dobrý den, Lucie, s karty by neměl být problém. Užijte si to!“