Chat

Domácí vzdělávání

Veronika Vieweghová

Záznam chatu ze středy 28. května 2014

veronika gasnárková svobodová: „Pěkný den, zajímalo by mě, zda v rámci domácího vyučování jedete v předem nastavením harmonogramu a dcerky jej respektují podobně jako v běžné škole, nebo připouštíte jistou volnost. Napři. dnes nemám na matiku náladu, radši si povídejme o nečem zajímavějším...“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, děkuji za zajímavou otázku. Nemůžu mluvit za ostatní rodiny, ale v naší rodině spíše preferuji volnost. To znamená, že když si holky čtou dlouho do noci zajímavou knihu, nebudu je brzo ráno budit, nechám je vyspat. Pak ale pracujeme do odpoledne nebo do večera. Holky si samy dokážou říci, co by se chtěly právě učit. Jak píšete, nemají chuť na matematiku, ale na češtinu. Často si témata vyberou a připraví.“

Eva: „Jaký je Váš názor na domácí vzdělávání a následné včlenění dítěte do třídního kolektivu. Děkuji Eva“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den Evo, možnost individuálního vzdělávání vnímám jako demokratickou možnost, jak vzdělávat vlastní děti. Ze zkušeností z jiných rodin vím, že děti přestup na druhý stupeň zvládají velmi dobře, často se tyto děti stávají lídry třídy. A introvertní děti budou introvertními doma i ve škole.“

Jana: „Dobrý den,to učíte děti základnímu vzdělání? A vy sama jste pedagog?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, nejsem pedagog, mám maturitu. Děti učím již pět let, od první do páté třídy. Na druhém stupni zatím neučím a nevím, zda mladší dcera bude chtít pokračovat i na druhém stupni nebo půjde do školy (první dcera byla přijata na dvě gymnázia).“

is: „Kolik je dnes domácích škol v ČR, máte přehled?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, na tuto otázku Vám nedokážu přesně odpovědět. Na prvním stupni je to kolem 900 dětí a na druhém stupni (v rámci experimentu) je to asi 170 dětí. Většina dětí je vyučována rodiči doma, některé děti chodí do tzv. sdružené školy (více dětí, které nevyučuje rodič, ale domluvený učitel).“

is: „Jak dlouho již vedete domácí vzdělávání?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, učím své i jiné děti již pátým rokem.“

is: „Cítíte i nějaké nevýhody domácího vzdělávání?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, samozřejmě domácí vzdělávání není pro každé dítě a není vhodné pro každou rodinu. Nevýhody jsou v mnoha oblastech, tak i v individuálním vzdělávání. Pro někoho je náročné se pravidelně připravovat na výuku, někomu může vadit ztráta osobního času (ind. vzdělávání je opravdu náročné na osobní čas). Mnoho rodičů se bojí ztráty autority.“

is: „Mohlo by být domácí vzdělávání i náboženské - katolické, evangelické apod.?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, nevím, zda se mě ptáte, zda katolické nebo evangelické rodiny preferují individuální vzdělávání. Samozřejmě jsou mezi rodinami vzdělávající doma i věřící.“

(prosím nesdělovat příjmení)Iva Mašínová, Drápelova 15, 644 00 Brno,736716283: „Dobrý den, myslíte, že "absence" kolektivního vzdělávání (s tím související-kvalita vzdělávání, kamarádské vztahy, zdravá soutěživost, respekt k autoritě, kolegialita a spousta kladů i záporů) nebude těmto dětem v budoucím životě chybět?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, osobně si myslím, že kolektivní vzdělávání není úplně ideální. Rodina, ve které je dítě vychováváno, také své potomky nevzdělává, přesto je naučí mluvit, chodit, jíst příborem apod. Nejsem zastáncem soutěživosti. V každé soutěži je jen jeden vítěz a zbytek dětí jsou poražení. Často právě soutěživost může mnoho slabších dětí odradit a nebudou se dál snažit. Je důležité, jaká autorita učitel nebo rodič je - přirozená nebo z pozice moci a síly.“

Klára: „dobrý den, a když učíte děti doma tak nechodíte do práce? Jak se to dělá? děkuju“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, ano, je těžké učit doma, když chybí druhý příjem do rodiny. Některé rodiny to řeší tím, že oba rodiče pracují na částečný úvazek a střídají se ve výuce.“

Lenka Mrázová: „Nechybí dětem, které se vzdělávají doma sociální kontakty? Moje děti chodí do školy rády hlavně kvůli kamarádům kde užijí hodně zábavy při sdílení společných zážitků. Rodičům i dětem musí chybět srovnání znalostí dítěte s jeho vrstevníky, nebo zpětná vazba.“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, už když byly děti malé, neměla jsem ráda srovnávání. Každé dítě je individuální a má jiné priority a nadání. Osobně neznám moc rodin, které by řešily nedostatek kontaktů s vrstevníky. Často to bývá naopak. Děti s rodiči velmi často navštěvují různá muzea, divadla, mají více času na kroužky, kde se potkávají s dětmi, s kterými sdílejí stejné nadšení pro danou oblast.“

Lucie Svobodová: „Dobrý den paní Veroniko.Předně bych Vám ráda poděkovala za propagaci domácího vzdělávání a popřála Vám hodně dalších úspěchů.A ráda bych se zeptala, jestli tedy mohu, jaké máte Vy sama vzdělání?Jaké vzdělání by měl mít rodič, který se rozhodne pro domácí vzdělávání svých dětí?Kde se popř. berou materiály pro výuku?A jestli, popř. jak často musí děti na nějaké přezkoušení?“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, děkuju za pochvalu. Mám maturitu ze zdravotní školy. Na prvním stupni musí mít rodič maturitu a na druhém stupni (prozatím jen v rámci experimentu) vysokoškolské vzdělání. Materiály pro výuku získá z kmenové školy, rodiče si mohou koupit vlastní učebnice a samozřejmě na internetu je mnoho odkazů, webových stránek, kde může rodič nebo učitel čerpat.“

Bla.N.Ka: „Dobrý den, nevím, jestli to tu už nezaznělo: ráda bych své děti učila doma, pokud by o učení dětí v domácnosti měli zájem i naši přátelé, můžeme skupiny sloučit? Kdo a kde vyřizuje žádosti o domácí výuku? Děkuji za zodpovězení dotazů!“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, často se spojí více rodin, kteří učí děti dohromady a ve vzdělávání se střídají, podle toho, co každého rodiče více baví a zajímá. Žádost o povolení vzdělávat děti doma musí každý rodič sám, ale může si vybrat školu podle svého výběru. Nemusíte se přihlašovat do spádové školy u vás v obci.“

Eva V.: „Dobrý den,známí, s dvěmi malými dětmi ,žijí v Irsku a uvažují o tom,že by z finančních důvodů vzdělávali děti doma.Není to pro matku až moc zatěžijící,být s dětmi 24hod.denně,365 dní v roce?Nemají žádné hlídání,je a bude s dětmi pořád.Jaký na to máte názor.Děkuji Eva V.“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, máte pravdu, není lehké být jen se svými dětmi doma,zcela izolována. Proto je velmi důležité, aby i rodiče měli svůj prostor a volný čas jen pro sebe. Bylo by dobré, aby si Vaše kamarádka našla i jiné, stejně naladěné rodiny. A samozřejmě je důležité si říct, že když nám tento způsob výuky nebude vyhovovat, není žádným selháním, poslat dítě do školy.“

Karin: „Dobrý den, jsem učitelka a zvažuji, že bych po mateřské učila děti jiných rodin. Poradíte mi, kam se obrátit pro další informace? Děkuji“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, možná by jste se mohla spojit s Asociací domácího vzdělávání.“

Lucie: „Dobrý den, čerpala jste od podobné zastánkyně domácí výchovy Naomi Aldort?Máte nějaké web.stránky? Děkuji a přeji hezký den :-)“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, knížku Naomi Aldort jsem četla nedávno. Mnoho principů jsem přirozeně dělala, mnoho dalších je pro mě velmi těžce přijatelná. Webové stránky nemám, ale máme FB - Komunitní škola Sázava.“

Jiřina: „Nemám dotaz, ale chci se podělit. Mám syna ženatého v Kanadě a mají 5 dětí. Jeho žena učí všechny doma a co je možná lepší nechodí s nimi na žádné zkoušky. Fandím vám. Kéž by se to více rozšířilo, protože si myslím, že je to velmi užitečné pro děti i rodinu. Je to ovšem ne větší diskuzi.“

Veronika Vieweghová : „Děkuji. Máte pravdu, větší prostor by byl lepší.“

Martina Herclíková: „Dobrý den, jak probíhá výuka skupinky dětí různého věku ?? Myslím tím různé osnovy učiva. Dostávají např. úkoly dle daného věku ??“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, pro mě je výuka skupinky různě starých dětí velmi zajímavá a inspirující. Starší děti krásně dokáží naučit mladší děti a ty zase velmi rychle pochytávají látku, kterou se učí starší. Úkoly dětem nedáváme, ale vypracovávají různé pracovní listy, které připravujeme právě podle věku dětí.“

Andrea: „Dobrý den, poprvé v životě se zapojuji do on line diskuze, ale cítím potřebu Vám vyjádřit podporu a úctu, za to, co pro Vaše děti děláte. Takto zásadní rozhodnutí vyžaduje velké úsilí a obětavost. Já osobně vám velmi fandím. Přesto, a nebo možná právě proto, že sama jsem pedagog a matka, která netuší do které ze škol v okolí by za pár let chtěla zapsat své vlastní dítě.“

Veronika Vieweghová : „Děkuju za podporu.“

Lida: „Dobry den, dekuji, ze jste ochotna o teto problematice mluvit. Umim si predstavit to mnozstvi neduverivych a odmitavych nazoru na domaci vyuku. Zajimalo by me, jestli detem na zacatku nebylo lito, ze do ZS nejdou. Vetsina deti se tesi a musi celit otazkam typu "tak Ty uz pujdes do skoly! A jak se tesis? apod. Dekuji. Lida“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, máte pravdu. První dva roky byly pro mě velmi náročné, mnoho lidí mě odsuzovalo. Často jsem slýchala, že jsem rozmazlená a není mi české školství dost dobré. Naopak poslední dobu přicházejí kladné názory. Mým holkám to líto nebylo. Myslím, že náš vztah je velmi přátelský a jsme spolu rády.“

majka: „Hezké odpoledne,nejste náhodou manželka spisovatele Michala Viewegha? Hodně síly do vzdělávání s dětičkama.“

Veronika Vieweghová : „Ano jsem:-)“

Marie: „Dobrý den! Chtěla jsem se zeptat, co jste sama měla na vysvědčení z češtiny. Vidím, že například píšete v odpovědích " by jste" - místo správného "byste" a hned v úvodu jste řekla, že "jsou děti, kteří.." místo "děti, které". To vše je pouze učivo základní školy. Takže nevím, když češtinu neumíte, jak ji pořádně pak naučíte?“

Veronika Vieweghová : „Máte pravdu by jste a byste mi dělá problémy. Píšu často hovorově. Naštěstí vzdělávání není jen o češtině a pravopisu, ale o propojování. Zase nemluvím sprostě.“

Jitka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat jak je to legislativně velice mě tento způsob výuky dětí zaujal a chtěla bych vědět co vše musíte splnit aby dětem bylo uznáno vzdělání.“

Veronika Vieweghová : „Dobrý den, musíte si najít školu, která bude respektovat domácí vzdělávání a nejlepší je, když se spojíte s Asociací dom. vzdělávání, kde získáte veškeré informace.“