Chat

Počítač, internet a komunikace v rodině

Mgr. Irena Beranová

Záznam chatu z pondělí 18. února 2013

DAYD: „Co komunikace v rodině, kde není internet ani počítač?“

Mgr. Irena Beranová: „Dnes je velmi těžké se těmto médiím vyhnout. Velmi také záleží na věku dětí v rodině apod. Samozřejmě, když není počítač a internet v rodině, vzniká tak mnohem větší prostor ke komunikaci všech členů rodiny. Ale nemusí to být záruka dobré a dostatečné komunikace.“

DAYD: „Co je nejdůležitější podle Vás - na tématu: Počítač, internet a komunikace v rodině?“

Mgr. Irena Beranová: „Smysluplné a zodpovědné využívání všech médií v rodině. Podporovat přirozenou komunikaci, popovídání si atd. Rodičovské vzory.“

DAYD: „Jak nastavit hranice v rodině ohledně tohoto tématu?“

Mgr. Irena Beranová: „Vždy záleží na domluvě rodičů, na společně stanovených pravidlech a hranicích. Starší děti již můžeme do společné domluvy zapojit.“

DAYD: „Dá se říct, že jste odbornice na toto téma?“

Mgr. Irena Beranová: „Je otázkou, co to zamená. Dlouhodobě se věnuji v praxi dětem od útlého věku po adolescentní věk, diagnostice, terapeutickému vedení jednotlivců, párů i rodin. Takže komunikace v rodině je jednou z oblastí, které se věnuji v rámci péče o druhé.“

Olina K.: „Dobrý den, v jakém věku myslíte že je ideální začít seznamovat dítě s počítačem, popřípadě s tabletem a začít ho učit s ním pracovat?“

Mgr. Irena Beranová: „Obecně platí, že na věku ani tolik nezáleží, spíše na přístupu k počítači, nastavení jasných pravidel v jeho používání. Takže není problém pustit malému dítěti pohádku, ale dodržovat přestávky, povídat si s ním o pohádce, následně podporovat i jiné herní a hlavně společné aktivity a zážitky.“

Petra Fuksová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, když si syn (11 let) právě pořizuje svůj první vlastní PC do pokoje. Myslíte, že je třeba vymezit nějaká pravidla užívání a jaká? Vzhledem k tomu, že si také občas zavírá dveře a já jeho soukromí respektuji, tak přemýšlím jak efektivně nastolit nová pravidla.Děkuji moc! Petra“

Mgr. Irena Beranová: „Určitě by bylo dobré si společně s ním sednout a vytvořit společná pravidla používání počítače. Ale pak dodržovat tato pravidla všichni- např. o víkendech celá sobota bude "bez počítače", v určitou hodinu vypnout počítač, nejlépe minimálně hodinu před spaním, stanovit společnou dobu večeře, pokud to alespoň trochu jde, mluvit o tom, co vše bude na svém počítači využívat, aby vše s vámi probíral, pokud by chtěl navštívit i jiné než domluvené stránky apod., v Také záleží i na tom, jak jste fungovali s počítačem před tím.“

Pavla: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat zda je pro dcery ve věku 7 a 8 let škodlivé hraní tzv.chodících her vhodných pro jejich věk a vhodná náplň, kterou dopředu my jako rodiče zkontrolujeme, zda to může být škodlivé. Hrají cca 20 minut dvakrát v týdnu. Nebo je to úplně nevhodné. Velmi děkuji.“

Mgr. Irena Beranová: „Myslím, že v takovém případě- kdy víte, co hrají a ve vámi psaném čase a v jejich věku- to není problém. Určitě není cílem děti od médií izolovat.“

Hana G.: „Dobrý den, co mám dělat se synem (11), který sedí u počítače od chvíle, kdy se vrátí ze školy, až do večera? Kdykoliv ho odtrhnu od počítače, vzteká se a rozbijí věci, tak ho tam raději nechávám. Díky moc za odpověď. Hana“

Mgr. Irena Beranová: „To už není dobrý stav. To co popisujete jsou už spíše známky závislosti. V tuto chvíli by bylo asi nejlepší již vyhledat odbornou pomoc, aby vám někdo pomohl situaci řešit, nastavit pravidla.“

Olga: „Dobrý den, dceři je pět let a velice rychle se jí podařilo okoukat zapínání počítače. Umí písmena tak si sama napíše heslo a pustí Word kde píše slova.Bezvadně ovládá práci s myší. Občas dojde k tomu, že si pustí hry.Na to dohlížíme aby to nebyly žádné střílečky ale hry logické odpovídající jejímu věku. Má povolenou půl hodinu denně. Někdy se vzteká, když upozorníme, že už čas vypršel. Může jí tento přístup k počítači nějak uškodit. Jinak má zájmy sportovní, hraje na flétnu. Děkuji“

Mgr. Irena Beranová: „Pokud držíte rozumný čas strávený u počítače, tak je to dobře. Ještě bych spíše pohlídala, aby si počítač nebrala sama bez dovolení či upozornění. Pokud si řekne a má vaše svolení, ať si ho klidně i zapne atd. Určitě jsou velmi dobré i jiné zájmy, jak píšete.“

Terezka: „Dobrý den, můžete mi napsat nějaká pozitiva internetu a trávení času na počítači? Mluvím o dětech. Neznám ani jedno, ničí to oči a čas se dá trávit jinak. Co si o tom myslíte? Není to vše jen o výchově?“

Mgr. Irena Beranová: „Ano, výchova k zodpovědnému a smysluplnému používání počítače je důležitá. Vědět o rizicích atd. Pravda je, že je třeba děti zabavit, podnikat společné věci (výlet, ale i společné chystání večeře atd.). Pozitiva při správném používání- aktivity, které podporují postřeh, jemnou motoriku, koordinaci rukou, ruky a oka, dobrá orientace v prostoru, plánování postupu, vymýšlení strategií atd. V případě starších dětí dostupnost informací k tématu například referátu apod.“

Veronika: „Dobrý den. Máme 3,5letého syna a neustále chce sledovat pohádky na počítači. Pustíme mu pohádku - tak 30 min. trvá jeden díl, když ho od toho chci odtrhnout, začne brečet a nechce vůbec od pc odejít. Ráda bych, aby si více hrál. Ale nemá zájem. Máme ještě 5ti měsíční miminko, takže moc času na syna nemám,i když se snažím, ho zabavit i jinak než pohádkami na PC. Co by tak pomohlo, aby tam nechtěl vysedávat pomalu celé odpoledne, když přijde ze školky?“

Mgr. Irena Beranová: „Váš chlapeček může být odpoledne i unavený a sezení u pohádky může být forma relaxu. Zkusila bych mu nechat hodinu dívání se. Ale pokud by jeho nespokojenost byla stejně velká a byl by problém ho odtrhnout, nebude to dobrá cesta. Někdy se však může stát, že po hodině pohádek si dítě jaksi odpočine a pak funguje docela dobře. Pokud máte malinké miminko a času je na chlapečka málo, zvážila bych i odpolední program ve školce- většinou odpolední program je pohodový, děti si spolu právě hrají, chodí ven apod.“

Robin: „A co je špatného na tom zabíjet čas u počítače nebo knížky? Na sociální sítě zrovna laděný nejsem, ale hry si rád zahraju. Jít někam ven, mě neláká, nejsem zrovna dobrý ve vztazích tváří v tvář. Navíc u pc je líp, než být někde v místnosti plné lidí a stát tam jak pako... To radši budu sám dobrovolně a bez úšklebků z okolí.“

Mgr. Irena Beranová: „To je vaše volba, zejména v určitém věku už nelze nic namítat. Otázkou je, zda to bude vyhovovat partnerovi.“

Simona: „Dobrý den, synovi je 14 let a potřebovala bych poradit, jak řešit následující sutuaci. Syn začal hrát na internetu hru, problém přišel v okamžiku, kdy tajně odeslal premiové sms pro nějaké dopňky ve hře. Se synem jsme si promluvili a zdálo se, že poruzumněl z jakého důvodu to není možné. Nicméně o pár týdnů později odesílal sms znovu. Jak tuhle situaci řešit? Má cenu zakazovat mu počítač? Obrátit se na odborníky? Děkuji za odpověď“

Mgr. Irena Beranová: „Zákaz počítače opravdu není dobrou cestou. Velmi záleží, jak je v tom váš syn "namočený", když to řeknu lidově. Pokusila bych se s ním ještě jednou promluvit, jak to má, zda je schopen slíbit a věřit sám sobě, že se již taková věc nestane apod. Pokud bude upřímný a pokud sám přizná, že občas kontrolu nad hrou i nad sebou ztrácí, vyhledala bych již odborníka.“

Lucie: „Mam 20mesicni dceru, kt. Vstava rano v 5. Beha po loznici a budi cely dum. Posledni dobou ji rano asi hodinu poustim pohadky. Alespon lezi, odpociva a je potichu a ja mohu klimbat. Ke snidani ji poustim Kouzelnou skolku a vse komentuji a povidame si o tom. Naveceru ji poustime nekolik pisnicek na Youtube. Mam ale pocit ze je to na tak nizky vek moc. Nemuze ji to nejak ublizit? Nepretezuje ji to?“

Mgr. Irena Beranová: „Chápu vaše řešení raního vstávání a nemyslím si, že by to musel být velký problém. Pokud pak sleduje Kouz.školku, což je interaktivní pořad a časově přijatelný a navíc si o tom s ní povídáte a pak už jen písničky krátce před spaním, tak bych řekla, že to není výrazný problém. Ale nemělo by se k tomu už v tuto chvíli zbytečně přidávat a držet i časové limity.“

Terezie: „Dobrý den, zajímal by mě Váš názor na UMÍSTĚNÍ PC V BYTĚ. Plánujeme rekonstrukci dvou pokojů a zvažujeme, zda PC dát do obývací části jednoho většího "společenského" pokoje (součástí bude kuchyňská linka, jídelní kout a posezení (gauč); nebo do budoucího dětského pokoje, kde je na PC a další příslušenství mnohem víc místa... Výhody i nevýhody vidíme v obou variantách, ale co je dle Vás lepší, řekněme "zdravější"? Děkuji za odpověď, přeji pěkný den :)“

Mgr. Irena Beranová: „Umístění počítače je opravdu problematické a neexistuje ideální řešení. POkud je možnost umístit ho do nějakého společného prostoru, volila bych spíše tuto variantu. (Ten kdo bude u počítače nebude izolován od zbytku rodiny, můžete společně mluvit, reagovat na sebe, budete mít i navzájem nad sebou kontrolu atd.).“

Iveta: „Dobrý den, přítel má 11letého syna,který chodí do speciální školy,protože se odmítá učit a dodnes neumí číst. Jsem hodně zlá,když má u nás počítač pouze za odměnu,když něco přečte? Jeho maminka mu koupila tablet u kterého tráví celé hodiny,ale knížku ani jednu. Nerozumím téhle výchově dnešních dětí ! Děkuji“

Mgr. Irena Beranová: „Tam velmi záleží, jaké potíže chlapec má. Jsou určité poruchy, kde se naopak počítač využívá více ve výuce i přípravě do školy i v podpoře určité oblasti myšlení. Pokud je však počítač často dítěti povolován, aby mělo zábavu atd., tak je to samozřejmě špatně. A váš přístup není zlý, když má počítač za odměnu po vykonané práci.“

Jitka: „Dobry den, velmi me zaujalo diskutovane tema, v soucasne dobe pisi bakalarskou praci na tema - Vliv komunikacnich medii na socializaci deti predskolniho veku. Mohla bych Vas pozadat o Vas nazor na literaturu, ktera se touto problematikou zabyva? Dekuji a preji prijemny den.“

Mgr. Irena Beranová: „Vaše práce má velmi zajímavé téma. Je pravda, že literatura je již bohatší, ale často je toto téma zmíněno spíše v rámci větších celků, někdy až okrajově, monografií je minimum, obzvlášť ve vztahu k předškolním dětem. Více lze určitě dohledat v zahraniční literatuře.“