Chat

Dalibor Z. Chvátal
Záznam chatu ze čtvrtka 22. listopadu 2012
Vp: „Vyplatí se dnes - kvůli šetrnosti - pevná linka?“
Dalibor Z. Chvátal : „Klasická pevná linka, tj. telefon s "dráty" se vlivem cenové politiky dnes pro běžného človška nevyplatí. Platit měsíční paušál okolo 200 Kč jen za to, že telefon existuje, je nesmysl, pokud existují alternativy (VoIP, je signál mobilní sítě apod.)“
Vp: „Je v ČR stále draho ohledně telefonních účtů - ve srovnání s Evropou, EU?“
Dalibor Z. Chvátal : „Telekomunikační služby v ČR jsou předražené. Mobilní operátoři to vysvětlují tím, že ČR je "specifický trh". Doporučuji Vám toto heslo dát do vyhledávače a přečíst si na to téma několik odborných článků na webech Lupa.cz a MobilMania.cz“
GI: „Jak to vypadá s voláním z mobilů v ČR, bude to levnější či dražší?“
Dalibor Z. Chvátal : „Pokud jde o mobilní sítě, jsem skeptik. Dokud zde nebude čtvrtý mobilní operátor, který se nebude bát nasadit agresivní cenovou politiku, ceny mobilních služeb z mého pohledu globálně klesat nebudou. Malou naději mohou být tzv. virtuální operátoři. Rozšiřuje se přeprodávání mobilních prostřednictvím privátních firemních sítí (viz tarify pro zaměstnance ČEZ, ČSOB, ČBK apod.)“
GI: „Kontakt na Vás?“
Dalibor Z. Chvátal : „dalibor.chvatal@mesec.cz nebo mobil +372 57 314 922 (estonská SIM)“
nk: „Tak poraďte jak obecně ušetřit v listopadu 2012 v ČR za telefonní účty...“
Dalibor Z. Chvátal : „Položit si otázky: kam nejčastěji volám, do jaké sítě/jakých sítí, píšu hodně SMS, potřebuji mobilní internet, mám doma internet? A podle odpovědí se dají optimalizovat telekomunikační služby. Když vše vsadítena jednu (SIM) kartu, půjde to a bude to příjemné, ale velmi drahé. Cesta vede přes více SIM a více používat internet.“
roman: „je nutno převařovat dobrou vodu neperlivou v 1,5l láhvi pro půl roční dítě.děkuji“
Dalibor Z. Chvátal : „Záleží na tom, s jakým mobilním operátorem voláte :-))“
Alice: „Dobrý den, vyplatí se mi změna operátora, nebo se mám snažit dohodnout na lepších podmínkách se stávajícím operátorem.“
Dalibor Z. Chvátal : „Obojí je možné, jde jen o to, kdo Vám dá lepší nabídku. Tady se musíte dívat jen a jen na sebe, operátor Vám neposkytuje služby pro Vaše krásné oči, potřebuje vydělat pro akcionáře. Užijte si lámání a licitování o slevě za služby.“
Jana: „prosíímvas jak mam usetrit kdyz porad volam a za 2-3 provolam 200 kc“
Dalibor Z. Chvátal : „Zkuste mi prosím Váš dotaz upřesnit.“
Šárka: „Dobrý den pane Chvátal,nyní řeším přechod z os.čísla do zaměstnaneckého programu u o2. Přechod je od o2 k o2 a převod mi udělat nechtějí, protože mám prý smlouvu na 24 měsíců. Musím uhradit pokutu 250,- Kč/měsíc, nebo platit své vysoké účty cca 1500,- Kč. Žádnou smlouvu jsem nepodepsala, jen telefonní hovor, kde mi nikdo neřekl, že je to závazek na dalších 24 měsíců. Mají na toto právo? Děkuji a přeji hezký den.“
Dalibor Z. Chvátal : „To od O2 není pěkné a upřímně nechápu, proč to ve VLASTNÍ SÍTI dělá!!! Právně vzato, pokud jste (byť) telefonicky vyslovila souhlas s prodloužením smlouvy, jde o platný souhlas a bere se jako uzavření smlouvy. Pokud tvrdíte opak, jste v důkazní nouzi, jestli to nemáte jak dokázat (např. nahrávkou hovoru)...“
Jana: „jak mam usetrit kdyz porad provolam za 2-3 tydny 200 kc a za mesííc treba 400 kc tak co stíím“
Dalibor Z. Chvátal : „400 Kč měsíčně není až zase tak moc. Můžete ušetřit tím, že budete používat více SIM, např. pro dlouhé hovory do konkrétních mobilních sítí (O2 a Vodafone je mají). Otázkou je, kolik nyní platíte za minutu hovoru a jaké služby od operátora vyžadujete.“
L.H: „Dobrý den, platím u společnosti O2 paušál již 10 rokem aktuálně jsem bez závazku rád bych snížil cenu. Jak postupovat. Využívám hlavně internet v mobilu a volání s tím že dnes využívám neomezeného volání na 2 telefonní čísla.“
Dalibor Z. Chvátal : „Nepíšete, jaký máte měsíční paušál. Nejprve si zjistěte, zda na ta 2 telefonní čísla lze výhodně volat i mimo O2 a pokud ano, požádejte o přenesení telefonního čísla ke konkurenci. Netvrdím, že k tomu musí dojít, ale O2 minimálně bude vědět, že se něco s Vámi děje a mělo by vyvinout maximální úsilí, aby Vás firma neztratila.“
Ila: „Dobry den, rada bych se zeptala, mam klasickou kartu dobijeci jednou za cas si dobijim.Malo propisi tak mi nekdy vydrzi treba kredit i za dve stovky na pul roku i dele.Myslim ze pro me je naprostym nesmyslem vice kdyz mam mobilni i pevnej internet ktery mnohem vice vyuziji a zaplatim za jeho sluzby max.500kc mesicne.Je to sice jen na rok ale po roce pokud budem jej chtit vyuzit i nadale si to prodlouzime.Myslite ze je to idealni castka hlavne co se tyce toho internetu?Popr.zda existuje jeste levnejsi varianta.Popr.ktere organizace na tyto sluzby byste mi doporucil abych jej mela co nejlevnejsi.Porad kolem sebe slycham ze jej nemam nejlevnejsi tak nad tim nestale premyslim.Jsem u jednoho operatora (O2) a i flaschka -mobilni internet hodne vyuzivam predevsim na cestach ci skole.Dekuji za odpoved.Preji krasny den.“
Dalibor Z. Chvátal : „Blahopřeji Vám, přesně jste přišla na to, jak neplatit zbytečně za mobilní služby. 500 Kč měsíčně za mobilní a pevný internet dohromady (?) považuji za férovou cenu. Nejsem zastáncem, že má být všechno nejlevnější a zadarmo, ale že ceny mají být nastavené férově pro obě strany. Určitě by se dala najít i levnější nabídka, nicméně musíte se dívat i na FUP, tedy v jaké výši jej máte nyní a jaké by bylo po změně na jinou mobilní službu. Pokud jste nyní spokojená a vše funguje jak má, sám bych to na Vašem místě neměnil.“
Pavlína: „dobrý den, co říkáte na ten nový Bleskmobil? Je to vlastně product Telefoniky? Není to jen umělá bublina?“
Dalibor Z. Chvátal : „Je to další prodejní značka O2, podobně jako má např. ČSOB ještě Era Poštovní spořitelnu. Blesk mobile není žádný zázrak, když si domyslíte, že terminační (propojovací) poplatek z mobilní do mobilní sítě je cca 1 Kč, takže na tom operátor stále dobře vydělá. Navíc jde o skrytý paušál (nutnost dobíjet 200 Kč co 3 měsíce). Ale přesto jde o dobrý začátek: pokud někdo měsíčně provoláte více jak 67 Kč a do této doby platil třeba 7 Kč za minutu hovoru, tak je Blesk mobil dobrou cestou. Ale pozor i na to, že u Blesk mobil si nekoupíte řadu služeb, které jsou běžné u ostatních SIM. Je to cesta pro ty, kdo chtějí volat za rozumné peníze, nevázat se a více nepotřebují.“
Lucka: „Co je lepší podle vás kredit nebo paušál ? :) Krásný den.“
Dalibor Z. Chvátal : „Obojí, záleží na úhlu pohledu :)“
Jarka: „Dobrý den, zajímalo by mě, proč je u našich operátorů tak drahé volání ze zahraničí.“
Dalibor Z. Chvátal : „Protože jej nikdo nereguluje. Je faktem, že jsou země, kde jsou obecně drahé terminační poplatky a roamingový partner českého operátora naúčtuje drahé služby (které Vám český operátor přeúčtuje), ale k tomu ještě přičtěte zisk českého operátora. Já jsem odmítl platit za drahé zahraniční hovory mimo EU (tedy neregulované ceny) a už 4 roky používám služby estonské SIM prostřednictvím amerického operátora www.onesimcard.com. V drtivé většině zemí mám příchozí hovory za 0 Kč, odchozí okolo 12 Kč/min. A třeba v Rusku či Turecku jsem platil za 1 MB internetu na této SIM cca 19 Kč a ne 360 Kč za 1 MB. Ano, omezil jsem využívání služeb na české SIM v zahraničí, ale stále jsem dostupný a ušetřil jsem tisíce korun ročně (často cestuji).“
Petra gawdunova: „Dobry den, diky za to, ze bojujete za lepsi ceny u operatoru, protoze je to v porovnani s vyspelymi staty opravdu neslychane. Jsem uz nekolik let u O2, platim kolem 1000 kc a skoro nevolam, spis sms ale taky ne moc. Jak je donutit aby zlevnili? Dekuji za tip.“
Dalibor Z. Chvátal : „Máte Inkartu Českých drah? Pokud ano, je tu cesta přes Vodafone. Podívejte se, že pro zákazníky ČD má zajímavé ceny http://mobilovinky.blog.mobilmania.cz/2011/06/vodafone-a-cd-75-sleva-na-tarif/ Další cestou je přejít k jinému operátorovi a když to O2 zjistí, společně se dohodnout na snížení ceny nebo naopak přidání služeb. Dokud však neuděláte aktivní krok, nic se nezmění. Pokud Vám vyhovuje služba Blesk mobile, jde stále o O2 a také by to mohla být cesta.“
Anna Vlachová: „Dá se vyvázat z paušálu (450,-), který je na 3 roky uzavřen smlouvou.“
Dalibor Z. Chvátal : „Ano, ale jen smrtí... Tříletá smlouva je nechutná a připravují se legislativní kroky, aby takto dlouhé smlovy u mobilních operátorů nemohly existovat.“
Marie Vondráková: „Odebírám od UPC balíček služeb - internet, televizi, telefon. Chci službu změnit. To údajně nelze, je možné pouze dát "demonstrativní" výpověď - pozor faktickou výpověď a najejím základě se mnou údajně naváže komunikaci proč odcházím ...a bude mi nabízet jiné služby. Tento způsob jednání nechápu a předem mě odrazuje od dalšího vztahu. Vedle toho zažívám naproto neúnosné obtěžování firem, zejména 02, které stále opakované nabízejí telefonicky své služby a nutí mě se okamžitě rozhodnout, aby mi něco skvělého neuteklo. Nutí mě žít ve světě slev, balíčků a akcí, o kterých se mám rozhodovat za minutu na telefon.“
Dalibor Z. Chvátal : „Bohužel, to je daň za kapitalismus :-) U UPC to takto opravdu funguje. Pokud nic neuděláte, budete platit stále stejně a po zdražení více. Máte-li smnlouvu na dobu neurčitou, resp. víte-li, kdy Vám končí, dejte písemnou výpověď. Stačí obyčejnou poštou. Promyslete si, jaké služby potřebujete a kolik za ně chcete platit a najděte si nabídku konkurence v okolí, ať máte pro UPC argument (nejsou blbí, mají ji zmonitorovanou). Poté jim řekněte, že máte takovou představu o ceně a + - ji dostanete. S UPC si dopisujji pravidelně už šest let a platím mezi 350-550 Kč měsíčně za 40 televizních programů a 30MB internet. Jinak bych platil dvojnásobek.“
Eva: „Nemyslím že by cokoli změnilo, i kdyby se objevily další 2 operátoři, domluvili by se ceny by byly stejně vysoké, stejně tak se nestalo nic když se objevil Vodafone. Nebo se snad pletu?“
Dalibor Z. Chvátal : „Vodafone mě osobně během posledních let zklamal, pokud by ale čtvrtý operátor měl dost síly a kapitálu udělat změnu, věřím, že by byla úspěšná. Podívejte se na Francii, tam 4. operátor doslova způsobil revoluci http://jdem.cz/tabf8“
Petra Vicherková: „Dobrý den,ještě nedávno jsem platila kolem 1000Kč/měsíc za telefon.Změnila jsem tarif,nyní bych měla platit kolem 600Kč,ale stále mi to připadá hodně.Už nevím,jak ušetřit.Prosím,poraďte.Předem děkuji za odpověď.S pozdravem Vicherková Petra“
Dalibor Z. Chvátal : „600 Kč může být dobrá cena i drahá služba. Otázkou je, za co platíte a co potřebujete. To z tohoto dotazu nezjistím.“
MV: „Co říkáte na vstup prvního virtuálního operátora Bleskmobil?“
Dalibor Z. Chvátal : „Není to virtální operátor, je to jen další prodejní kanál O2. Ale vítám jej.“
šišmová vladimíra: „co říkáte na bleskmanii za 2.50 a vzápětí reakci t-mobilu táké za 2.50 lze jim věřit a jak zrušit upsání na 3 roky u t-mobilu zbývá mi ještě rok a půl jaké jsou storno pokuty děkuji za odpověd“
Dalibor Z. Chvátal : „Blesk mobil a 2,50 Kč ano, funguje to. Operátor na tom stále dobře vydělává. U T-Mobile jde jen o dočasnou akci, která skočí, na to pozor. A smlouvu na tři ukončí jen Vaše smrt... nebo milost operátora (ale proč by to dělal?) Případně ještě změna všeobecných podmínek a cen, pak máte šanci ve stanovené lhůtě vyjádřit nesouhlas (pravděpodobně Vám jen upraví ceny, ale smlouvu nezruší). Smluvní pokuty z hlavy neznám, jsou ve všeobecných podmínkách.“
LEA: „DOBRÝ DEN,MÁM PRODUKT KAMARÁDI,BOHUŽEL ODCHÁZEJÍ K JINÝM OPERÁTORŮM,TAKŽE TÉMĚŘ NEVOLÁM,ALE PLATÍM,JELIKOŽ SMLOUVA MI KONČÍ AŽ ZA ROK.JAK MOHU PŘEDČASNĚ SMLOUVU UKONČIT?DĚKUJI“
Dalibor Z. Chvátal : „Možná můžete, možná ne, podstatné je to, co je ve všeobecných podmínkách Vašeho operátora. Můžete jen doplatit paušály do konce období, nebo zaplatit smluvní pokutu a neboi Vás vůbec nepustí.“
Markéta Konupčíková: „Dobrý den, zdravím Vás a přeji fajn den. Jste v pořadu, jak na zavolanou. Právě včera jsem obdržela nový výpis tel. účtu za předchozí měsíc a činí 930Kč. tarif mám nastaven na cca 650 Kč. Je to děs. jsem u Tmobilu. Tarif se jmenuje: S námi 790 HIT. Pomocí asistenta na prodejně se mi podařilo si "vyhádat" lepší cenu, a teď se nestačím divit.Pochybuji, že mi nestačí 180min volání, když téměř nevolám...jak mohu v této situaci postupovat? Můžete mi poradit co stím? Děkuji moc předem.“
Dalibor Z. Chvátal : „Jestliže máte HIT, máte smlouvu na dva roky. S tím moc nenaděláte..., můžete si vybírat jen ze stávajících tarifů T-Mobile. Až Vám závazek skončí, už hledejte konkurenci a minimálně vyhrožujte, že utečete ;-)“
Lidka: „Dokud, my, koncový zákazníci dovolíme operátorům nás okrádat předraženými tarify, nic se nezmění. V Čechách naštěstí již existují organizace, které dovolují nízké tarify pro skupiny (hasiči, biskupská konference....). Je na nás koncových zákaznících co si ještě necháme líbit.“
Dalibor Z. Chvátal : „Souhlasím, sám to mám takto soukromě vyřešené (ČBK). Ale je tristní, že to jinak nejde.“
Zuzana Procházková: „Dobrý den, ¨platím 250kč měsíčně a celkový účet platím 700kč,a to moc nevolám.Moc mě zajímá jak ušetřit,děkuji Zuzana.“
Dalibor Z. Chvátal : „Kam voláte? Jak dlouho? Do jaké sítě? Chybí řada vstupních informací. Zkuste srovnávače, např. https://tarifomat.cz/ a http://www.dtest.cz/tarify“
petr: „očekával bych od Vás nějaké cenové srovnání např. pro volání v rodině, případně nějaké "finty" jak optimalizovat. Vaše odpovědi zatím žádnou radu neobsahují, tahle chytrý jsem taky.“
Dalibor Z. Chvátal : „Těžko se všechny finty říkají během 2minutového vstupu ;-)“
Jana: „Dobrý den, máme 02 trojkombinaci (internet, TV, telefon - pevná linka). Platíme 1597,--Kč/měs. Existuje prý možnost (snad pro seniory) slevnit tento poplatek na cca 800,--Kč. Je to pravda?“
Dalibor Z. Chvátal : „1597 Kč měšíčně??? Neuvěřitelné. To není o seniorech, ale takovou cenu by neměl platit nikdo. Pohrožte, že vše zrušíte a trvejte na slevě, to, co uvádíte, je nekřesťanská cena (pokud to ovšem neprovoláte).“
Richard: „Dobrý den, můj dotaz se týká nového mobilní operátora Blesk mobil. Jak moc jsou podle Vás výhodné jeho služby, a kdy naopak nikoli. Děkuji“
Dalibor Z. Chvátal : „Kdo potřebuje jen volat a psát a provolá 70 Kč měsíčně, ať do toho jde, proč ne.“
andrea rabová: „dobrý den chtěla bych se zeptat je možné zrusit paušál v průběhu smlouvy“
Dalibor Z. Chvátal : „Ano i ne, záleží na podmínkách, jak jsem už psal.“
mirka: „je možné nějakým způsobem odstoupit od smouvy s Tmobilem..nechala jsem se před rokem nachytat na nový telefon a omylem jsem podepsala paušál,o který jsem neměla zájem.Smlouva je na tři roky,platím paušál 319,-kč a SIM kartu vůbec nepoužívám.Je nějaká naděje odstoupit od smlouvy dříve než po třech letech?Děkuji za odpověď.“
Dalibor Z. Chvátal : „Už zase ta tříletá smlouva.... Nadějí je jen smrt. Musíte to vydržet.“
j.t: „prosím vas jak mam usetrit kdyz mesicne provolam 1000 kc a nwm co stíím a howor mam za 6:60 a sms za 1:90“
Dalibor Z. Chvátal : „Změnit tarif. 6,60 Kč je opravdu moc.“
Jarka: „Musím jen souhlasit s tím, že to chce bojkotovat naše operátory a využívat jiné možnosti, jinak se nedočkáme ničeho pozïtivního“
Dalibor Z. Chvátal : „Těžko můžete bojkotovat, spíše jim nedat nic navíc.“
Pavlína: „Když jste zmínil to volání za 7kč za hovor, tak mě bude účtován jen ten počet hovorů nebo i nějaký paušál? Když uskutečním 3 hovory v měsíci, tak účet bude 21kč?“
Dalibor Z. Chvátal : „Paušál není. Prostě 6/7 Kč za hovor, který trvá max. 60 min.“
JM: „Jakého vy máte prosím operátora ?“
Dalibor Z. Chvátal : „Vodafone, O2, T-Mobile. Pak ještě Beeline (Rusko) a OneSimCard (USA/Estonsko). Doma internet od UPC a VoIP: Skype s kreditem + klony Betamax (ActionVoip, VoipCheap, EasyVoip apod.) Dále gruzínské a polské číslo VoIP a amerického Localphone s INUM. Občas se v tom sám ztrácím :-)“
Laskoun: „Pane kolego, dovolím si malou opravu: "je nutno mít rychlost připojení dva MEGABITY" a nikoliv "dva MEGABAJTY". ;-)“
Dalibor Z. Chvátal : „Aha :-)“
josef tomas: „Dobry den.Jaky je vas nazor na spolecnost voocall umoznuji vilani pres internet.Dekuji za odpoved“
Dalibor Z. Chvátal : „Je to dobrá cesta. Pokud zvládáte angličtinu nebo němčinu, zkuste třeba VoipCheap.com nebo ActionVoip.com a EasyVoip.com. V ČR je dobrý i Odorik.cz a xphonenet.cz“
Andrej: „Dobrý den zkoušel jsem odejít od Vodafonu a žádnou nabídku na slevu jsme nedostal prostě jen řekly že děkují že jsme využíval služeb a tim to skončilo“
Dalibor Z. Chvátal : „Nejlevnější operátor v ČR neexistuje, ale asi nejnižší ceny (pro některé nabídky) má Vodafone. Např. pro zákazníky ČD. Omlouvám se všem ostatním, studio se už zavírá a baterie v notebooku je K.O. Pěkný den všem!“