Chat

Hana Ondrušková
Záznam chatu ze středy 5. září 2012
sonax: „Co je praktická typologie?“
Hana Ondrušková: „Nejde o žádnou jinou nebo speciální typologii, pouze se tím myslí zapojení znalosti typologie osobnosti do praktického každodenní života. Jinými slovy, jak může maminka od dětí reálně rozpoznat a pracovat s osobnostním typem svého dítěte.“
sonax: „Nějaká doporučená literatura k tématu typologie a weby?“
Hana Ondrušková: „Literatury k tématu je spousta, ale pokud bych měla doporučit jen jedinou knihu, byla by to kniha od Flerence Littauerové - Osobnosti plus. Je jednoduchá čtivá a dává maximum praktických návodů.“
Honza: „Sluší Vám to Hani.“
Hana Ondrušková: „Děkuju :):):)“
Jana: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda jde rozpoznat již u ročních dětí o jaký typ jde?“
Hana Ondrušková: „Ano, okolo jednoho roku je už možné vnímat přirozené tendence u dětí. Zkuste si všímat, jak moc dítě potřebuje pozornost, jak moc chce přítomnost ostatních, jestli je aktivní nebo klidnější typ. Postupně budu osobnostní typ víc a víc patrný.“
sonax: „Jak je důležitá typologie v komunikaci?“
Hana Ondrušková: „Typologie osobnosti je jedním z klíčů ke komunikaci, protože nám ukazuje, že každý myslíme a vnímáme jinak. Odhalit přirozené tendence v chování a interpretování světa - u sebe i u jiných - je základem dobré komunikace.“
Jana: „Dobrý den jak připravovat předškoláka k nástupu do školy?Dítě je velmi živé,vše co vidí si musí osahat a vyzkoušet ,je komukativní a snadno navazuje hovory s druhými lidmi,na druhou stranu špatně snáší změny,když nechce tak nespolupracuje a nekomunikuje,při prvotním neúspěchu se vzteká a chce to vzdát.“
Hana Ondrušková: „Podle toho, co píšete, se zdá, že Vaše dítě má v sobě velký podíl sangvinika. To je dítě, pro které když není prostředí podnětné, tak zlobí... Na to je především potřeba upozornit paní učitelku. Aby si nevysvětlovala chování dítěte špatně. Držím Vám palce a doporučuju knihu Osobnosti plus od Florence Littauerové“
Žaneta Šandová: „Dobrý den, prosím Vás, má 3,5 letá dcera je agresivní vůči okolí. Jsme přísní rodiče a na nás si takové chování nedovolí. Nevím, jak jí krotit třeba v obchodě. Jak na ni? Předem děkuji za odpověď.“
Hana Ondrušková: „Zdravím Vás, agresivita dítěte může mít mnoho důvodů, ale podle toho, co píšete, mě napadá zamyslet se, jestli agresivní chování dcerky nemůže mít svůj původ v tom, že se snaží nešťastně kopírovat Vaše přísné chování vůči okolí. Pokud si to nedovolí vůči Vám, tak o to víc se to projeví na druhých. Držím palce při řešení“
Geeni: „Dobry den, zajimalo by me, pokud jde urcity typ "podedit". Dekuji“
Hana Ondrušková: „nevím, jestli je to dobrá nebo špatná zpráva, ale typ osobnosti se nedědí. Děti jsou sice hodně ovlivněni rodiči a okolím, ale nejde o "zdědění" typu.“
dasa: „Dobrý den. Syn (v říjnu bude mít 4 roky) odmítá zdravit sousedy, poděkovat za věci (i příbuzným), na požádání nechce např. zpívat apod. Odmítá si např. sám začít čistit zuby, i když to budou po něm ve školce vyžadovat. Do MŠ nastupuje poprvé příští týden. Jak k němu přistupovat, vychovávat ho? Pravděpodobně je cholerik? Děkuji za odpověď.“
Hana Ondrušková: „Cholerik je typ, který se chce rozhodovat sám. Nerad se přizpůsobuje příkazům. Dejte mu třeba na výběr ze dvou možností nebo mu najděte prostor, kde se může rozhodovat sám. Pokud bude cítit svou svobodnou vůli, bude míň vzdorovat“
Martina: „Dobrý den. Jde odhadnout možná typologie dětí z typologie rodičů? Děkuji“
Hana Ondrušková: „To bohužel nejde, typ osobnosti se nedědí. Musíme ho určit u každého dítěte samostatně.“
Štěpánka: „dobry den, jak pracovat s rok a pul starym ditetem, ktere na jednu stranu vydrzi 20 min neco spojovat, stavet, zacvakavat, a na druhou stranu to nekdy nevydrzi ani 20 vterin a hracky zacne hazet po pokoji a strasne se u toho vzteka... jinak je velmi otevreny, nestydi se, rychle se zorientuje, ale obcas byva vybusny a vztekly.“
Hana Ondrušková: „Ta důležitá otázka nezní, jestli u věci vydrží nebo nevydrží. Jde o to - u čeho dítě vydrží. Pokud by vaše dítě bylo sangvinik nebo cholerik, hlavní otázka bude znít, o co má zájem. Bude totiž těžké ho nutit do věcí, které sám nechce.“
Martina: „Dobrý den, mám dvouletého syna, začalo nám období neposlouchání, nespolupracování v tom smyslu že nechce jít za ruku, nechce si se mnou hrát a učit se něco nového např. bábovky na písku, či hry určené pro jeho věk. U ničeho nevydrží pozornost ale přitom se nudí a běhá od ničeho k ničemu, jak ho přimět a zaujmout, věnuji se mu hodně.Teď začal ve společnosti na sebe upozorňovat ječením jak toto zvládnout? Děkuji Vám velmi moc za odpoveď a přeji krásný den“
Hana Ondrušková: „Zkuste ho prosím nenutit ani nelámat. Zkuste odhalit, jestli ty projevy, které vidíte souvisí spíš s tímto obdobím vzdoru (a tedy samo odezní) a nebo jestli se toto chování vztahuje k nějakým typickým situacím. Je možné, že to vyvolává nějaký opakující se podnět. Například, když si dospělí povídají a on má pocit, že je mu věnována malá pozornost.“
Martina: „Dobrý den ,mám 5 letou dceru a celkem spolu bojujeme..Váše téma mě velmi zaujalo...Dcera je vůdčí typ,i ve školce je prý direktor ,všechny komanduje.Když já řeknu A tak ona zákonitě B,neposlouchá ,ráda si vše dělá po svém .Já zase chci,aby mě prostě respektovala a poslouchala ,když řeknu uklidit pokojíček ,že se tak stane...Poradíte?Děkuji.“
Hana Ondrušková: „Obě chcete být respektovány. Jak bylo řečeno, malý cholerik nerad přijímá rozkazy a přizpůsobuje se. Vadí mu to. Dejte mu, alespoň tam, kde je to možné, prostor rozhodovat se sám. Ocení to. Domluvte si pravidla, ale v dialogu a ne příkazem.“
eva.klubalova@seznam.cz: „Dobrý den, prosím o krátký tip pro mě, coby vystresovanou maminku téměř 2 letých dvojčat, typu cholerik všechny tři:-) děkuji“
Hana Ondrušková: „cholerik - dítě i rodič - si musí dříve či později uvědomit, že nesmí být diktátor. Rodičům i dětem cholerikům pomůže zaměřit svou pozornost na to, co se týká nás samotných. To pak omezí naší snahu mluvit do života ostatním. Sama jsem taky cholerik - tak držím palce“
Mirka: „A zajímalo by mě kde si takovou odbornou typologii dítěte nechat udělat?“
Hana Ondrušková: „Nemusíte nic složitě hledat, mnohem lepší bude, když si přečtete dobrou knihu k tématu a tím se naučíte o typologii i to, jak s tím pracovat nejen typ dítěte. Doporučuju knihu Osobnosti plus od Flerence Littauerové“
Darina: „Dobrý den, Vaše informace jsou opravdu zajímavé. Existuje nějaká Vaše lituratura, která se věnuje "jak na dítě určitého typu"?“
Hana Ondrušková: „Sama jsem na toto téma ještě nic nenapsala, ale vynikající kniha, kterou všem doporučuju pro její jednoduchost je od Florence Littauerové Osobnosti plus“
Štýbrová: „Dobrý den.Jen sem se chtěla zeptat,zda je na vás kontakt.A je možno si s váma dojednat schůzku. Děkuji“
Hana Ondrušková: „kontakty na mě jsou na webu www.hanaondruskova.com“
Lenka: „Dobrý den, byla by jste tak hodná a mohla zopakovat jednotlivá rozdělení typů osobnosti a typické chování/ vztahy ve vztahu k činnostem? Říkala jste to moc rychle a nějak jsem nestihla pochytit. Děkuji.“
Hana Ondrušková: „cholerik je otevřený a výsledkový sangvinik je otevřený a vztahový flegmatik je uzavřenější a vztahový a melancholik je uzavřenější a výsledkový doporučuju to všem, ale opravdu to stojí za to - kniha (malá stručká a skvělá) k tomuto tématu je od Florence Littauerové Osobnosti plus“
janhradil1@seznam.cz: „jste nádherná :-)“
Hana Ondrušková: „:):):)“
Adriana: „Dobrý den,mám 4 letou dcerku dle toho,co jste říkala je něco mezi cholerikem a sangvinikem,prarodiče má moc ráda,jezdí k něm na víkendy,nyní asi začala žárlit na 6měs.brášku,začala si uvědomovat,že mají rádi i ho a s prarodičema se přestala bavit, neřekne jim ahoj, nedá pusu a prarodiče to trápí, co s tím? Děkuji moc.“
Hana Ondrušková: „pokud podstata problému byla ta, že má strach o lásku a zájem svých prarodičů, tak řešením je dát jí to, o co se bojí. Pokud to jde, zkuste i prarodiče poučit o tom, co se ve skutečnosti děje, aby si to nebrali a aby byli schopní místo zablokování se dávat holčičce víc lásky a pozornosti“
Jana: „Dobrý den ,obě jsme s dcerou vůdčí typy,nerady se přizpůsobujeme,což je někdy velmi těžké a často bojujeme a já si nevím rady.Byla jsem vychovávaná ,že co matka a otec řekli ,to platilo a u nás mám pocit ,že i když něco důrazně řeknu ,dcera nereaguje a udělá si po svém i přes můj zákaz.Jak s takovým typem jednat ,popř budu ráda za nějakou radu.Děkuji.Jana“
Hana Ondrušková: „nejtěžší při výchově cholerika je pochopit, že přísnost nebude fungovat. Je důležité dát dítěti na srozuměnou, že ho taky respektujeme. Jednostranné vyžadování respektu nemá šanci zafungovat.“
Petr: „Ovlivňuje to ,jaký jsme typ i v jakém jsme narozeni znamení?“
Hana Ondrušková: „Jsou odborníci, kteří s tím skutečně pracují, ale přiznám se, že sama souvislosti znamení a typu neznám.“
Pavlína: „Dobrý den ,já jsem myslím velmi typický cholerik,hned vybouchnu ,ale potom je klid ,můj manžel je naprostý opak "salámista" jak já říkám .Celkem s tím bojuji,protože mě ten jeho klid ve všech situacích vytáčí (hlavně při výchově našich dětí)a mám pocit ,že bych potřebovala vedle sebe jiného partnera...Máme spolu dvě děti ,takže kvůli nim nepřichází v úvahu..myslíte že je nějaká cesta ,jak z toho ven ?Snažím se o tom neustále hovořit ,ale manžel mi vždy řekne že ho nepředělám a končí z rozhovorem .Děkuji“
Hana Ondrušková: „Děti i dospělí - myslím manžela - jsou velmi citliví na snahu předělávat je. Chápu, že je nezbytné komunikaci nějak vyladit, ale začíná to tím, že se potřebujeme snažit ty druhé pochopit - to neznamená, že pak s tím nebudeme nic dělat, ale první krok je nepředělávat a porozumět tomu, proč se ostatní chovají tak, jak se chovají. Lidé prostě uvažují každý jinak a tak jsme často rozčarovaní, že druzí nenaplňují naše očekávání. Zkuste o nich všech zjistit maximum, co jde.“
karina: „Dobrý den,byla jsem vychovávaná bez pochval,povzbuzení-spiše formou ten se lépe učí a na to nemáš,což se mi projevuje tím,že sama neumím chválit.Jak to prosím změnit-abych mohla chválit své děti a vychovat je dobře. Nevím ani,co jsem za typ-nemam ráda samotu,nejsem sama se sebou spokojena,pocity vyjadřuji,jsem náladová,občas vznětlivá,chodím ráda do společnosti. Děkuji“
Hana Ondrušková: „ať je Váš typ jakýkoliv, určitě je třeba začít tím, že se začnete učit chválit sama sebe. Zatím klidně tajně. Až budete mít chvíli klidu, sedněte si a napište si nejmíň 20, 30 věcí, které na sobě máte ráda, za co jste na sebe hrdá, v čem jste dobrá a v čem jste výborná. Vím, že je to velice těžké, ale je to jediná cesta... Držím palce“
Kristýna: „Dobrý den,mám 4letého syna a docela bojuji s tím,že bezhlavě poslouchá (o 1rok staršího)kamaráda.I když ví,že se to nesmí dělat.Jsem přísná,takže pokaždé ho trestám,vysvětlím mu,že ho nesmí poslouchat.I jsem mu řekla,aby mi to přišel říct,když ho bude znovu navádět.Ale pokaždé ho stejnak poslechcne. Děkuji“
Hana Ondrušková: „Zdá se, že starší chlapec je pro toho Vašeho autoritou. Autoritu si člověk musí vždy zasloužit. Tedy ten starší asi umí Vašemu synovi dát něco, po čem Váš chlapec prahne - může to být leccos - respekt, obdiv, cokoliv. Když tuto potřebu dokážete chlapci naplnit také, tak bude vliv druhého slabší. Zakazování bude fungovat asi jen málo...“
Adél: „Naše soužití s manželem je poslední dobou dosti hádavé.Já jsem cholerik výbušná povaha a on je naprostý opak,flegmatik.Poradíte nám ,jak se vyladit ?“
Hana Ondrušková: „nejefektivnější řešení - ideálně oba, nebo alespoň Vy - sežeňte si knihu (Florence Littauerová, Osobnosti plus)a snažte se pochopit skutečně hluboké příčiny rozporů. Spory sice můžou vyvolávat zdánlivé banality, ale pravdivé důvody bývají hlubší. Zkuste se vzájemně víc pochopit a neztrácejte naději pokud manžel bude tuto snahu na začátku bojkotovat. Můžete to časem změnit i sama.“
Zdenka: „Dobrý den, jak správně motivovat sangvinika k učení, jakou metodu zvolit? Děkuji..Z.“
Hana Ondrušková: „zkuste mu to zatraktivnit a rozdělit na malé krátké úseky, které se budou rychle střídat.Sangvinik má těkavou pozornost a nevydrží žádnou nudnou dlouhodobou činnost...“
karina: „děkuji velmi. Tolik věci na sobě nenajdu. A jak poté postupovat? začít se chválit i když se mi nedaří?děkuji“
Hana Ondrušková: „ano, začněte chválit - hledejte u sebe i u druhých upřímně všechno to dobré co dokážete najít. Časem si na to zvyknete a zautomatizujete si to. Sama jsem s tím taky bojovala. Nebojte, za pár měsíců snahy se nepoznáte...“
Markéta: „Můžu prosím ještě jednou poprosit, kde bych se dozvěděla v klidu více (web stránky?) ? Zvlášť nyance mezi sangvinikem a cholerikem, jak spolu vycházet apod.“
Hana Ondrušková: „nejlepší kniha k tématu je podle mě od Florence Littauerové Osobnosti plus - vřele doporučuju“
Iveta: „Můj dvouletý syn je velmi vzteklý,myslíte že je to částečně i jeho daným typem a takováto povaha mu zůstane,nebo to odezní?“
Hana Ondrušková: „vztek nepřichází sám o sobě, zkuste vystopovat v jakých situacích vztek přichází, hledejte to, co je schováno pod těmi situacemi, tam objevíte pravděpodobně i řešení“
Renata komárková: „Paní Ondrušková, dejte si prosím nohu přes nohu, kamera vám kouká pod sukni..“
Hana Ondrušková: „děkuju moc moc moc“
Petra H.: „Od jakeho veku ditete je mozne aplikovat typologii? Dceri je 15 mesicu a zda se nam, ze uz na ni jsou videt "nase" typy - oba jsme zcasti cholerici a sangvinici. Dekuji za odpoved.“
Hana Ondrušková: „už okolo roku věku se dá rozpoznat spoustu věcí - vyžadování pozornosti, reakce na společnosti, reakce na cizí lidí, a řada dalšího. Všem doporučuju knihu - tam se člověk doví nejvíc - Florence Littauerová, Osobnosti plus“
lenka jandakova: „Dobrý den, chtěla bych se poradit, jak motivovat cholerika při odchodu do školky, kam čerstvě začíná chodit. Comu říct, když řekne, že tam nepůjde, že se mu tam nelíbí? faktem ale je, že se mu tam zřejmě líbí, jen nás chce vydírat... Děkuji za odpověď.“
Hana Ondrušková: „je možné, že dítě cholerik neprotestuje ve skutečnosti proti škole, ale protestuje proti tomu, že mu někdo dává příkazy. Je vhodné omezit alespoň ten tón, kterým to říkáme, protože rozkaz choleriky dráždí a nutí ho protestovat“
Klára K.: „Chci se zeptat, zda jsou na trhu k dostání pokročilé knížky o typologii (knihy Rohma a Litauerové mám načteno) Jsou specializované přímo na výchovu a typologii dětí?“
Hana Ondrušková: „odborné psychologické knihy samozřejmě k dostání jsou, ale přiznám se, že se jim sama vyhýbám, protože podle mé zkušenosti celou věc člověku, který není psycholog leda zesložití a zkomplikují. Florence Littauerová má teď v angličtině i odbornější knihy, ale nejsou ještě u nás na trhu, podívejte se prosím na AMAZON“
Tereza: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, jakým způsobem (jaká jsou kritéria, indicie) rozpoznat osobnost dítěte. Synovi budou v říjnu 2 roky. Lze to již u takto malého dítěte určit? Děkuji“
Hana Ondrušková: „sežeňte si určitě knihu - nejlepší je od Florence Littauerové Osobnosti plus. Je to nejbezpečnější, jak určit typ dítěte a je to velmi čtivá malá knížečka“
Lenka: „Dobrý den, teď jsem zapnula televizi a zaujal mne rozhovor o povaze a výchově ... Potřebovala bych poradit, jak mám vysvětlit mým rodičům, že nebudu vychovávat své děti podle toho, jak chtějí oni a podle toho, jak oni vychovávali mne s bratrem. Když příjdeme na návštěvu, jen mne haní a to i před dětmi. Mé děti jsou slušné, vychovávané s láskou a pokud možno podobrém. Děkuji, jak mám mé rodiče přesvědčit, že to dělám správně a oni ne?“
Hana Ondrušková: „nepřesvědčujte rodiče - oni mají svůj nároz a Vy zase ten svůj. Věřte tomu, co děláte podle nejlepšího svědomí a nevysvětlujte to ostatním. Ztrácíte tím spoustu energie. Vaše děti si jednou udělají názor samy... Bojem s rodiči se leda oslabujete. Ničeho se nebojte a dál dělejte to nejlepší, co dovedete. Držím Vám palce“
romana h.: „dobrý den. chci se zeptat. vždy při psychologických testech mi vyšla křívka 9 přesně na rozhraní cholerik, melancholik.. docela špatně se mi s touto povahou žije, samozřejmě i mým nejbližším. jak moc hraje roli genetika a co se s tím dá dělat? děkuji za odpověď..“
Hana Ondrušková: „první co musíme udělat je pochopit, že to není špatný typ - je to hodně výkonnostní typ a to má svoje výhody i nevýhody. Lidé s tímto typem se potřebují naučit tolik na sebe netlačit a mít se víc rád. Začněte hned dnes dělat něco, co je jen pro Vás pro radost...“