Chat

Ing. Marie Pojerová
Záznam chatu ze středy 23. května 2012
atara.: „Nějaké odborné publikace k této problematice a internetové odkazy?“
Ing. Marie Pojerová: „Domnívám se, že v každém větším knihkupectví lze najít v oddělení pedagogiky literaturu k příslušné problematice“
Veronika Grulichová: „Jaká porucha učení u dětí je nejčastější?“
Ing. Marie Pojerová: „Asi se nedá mluvit o jedné poruše. Ty se totiž nevyskytují izolovaně, ale v bloku několika poruch. Z nich se objevuje často porucha pozornosti (ADHD) a dyslexie“
atara.: „Jak se řešili problémy - porucha učení + dys. v době komunismu, před r.89?“
Ing. Marie Pojerová: „Nerozdělovala bych tuto problematiku na před a po roce 1989. Postupem času se zlepšují diagnostické metody, poruchám učení se věnují více na pedagogických fakultách. Vždy záleží na učiteli, jeho praxi, citu a snaze pomoci“
slavkov: „Jak dlouhou se ZŠ Hanspaulka věnuje práci s dětmi s poruchou učení + dys.?“
Ing. Marie Pojerová: „Poruchám učení se učitelé věnovali, pokud vím, již dávno. Již před rokem 2000 existovaly DYSKLUBY, mění se kvalitativně druh činnmostí“
hanka: „Je porucha, když si dítě plete b,p,d. V druhé třídě má ještě problém, každý den čteme.“
Ing. Marie Pojerová: „Ano, problém s písmenkyb-p, m-n, a-e to jsou projevy dyslexie“
alena: „Dobry den, synovi je pet let. Od malinka ma problem s drzenim tuzky, ted uz se snazi, ale vse pise(obkresluje, cary, pismena), kresli... obracene, tzn.zprava doleva, zespodu nahoru, proti smeru hodinovych rucicek...Ukazuje to na nejaky problem v budoucnu? Je potreba to resit uz nyni nebo staci pockat az do skoly? Moc dekuji za odpoved. S pozdravem Alena.“
Ing. Marie Pojerová: „Doporučila bych Vám již nyní návštěvu v pedagogicko - psychologické poradně, pravolevá orientace může být projevem poruchy, jistě dostanete odborné informace“
Gabriela Málková: „Dobrý den, jsem učitelka na prvním stupni a příští rok mi přijdou do třídy tři dysgrafici. Chtěla jsem se zeptat, jestli znáte nějákou příručku pro práci s dyslektiky, dysgrafiky? Po případě, jakou konkrétně doporučujete?“
Ing. Marie Pojerová: „Bohužel, nejsem až takový specialista, ale literatury je hodně. Pro dysgrafiky existují cvičení na uvolňování ruky,které hodně pomáhají“
Lenka Hanzelková.: „Dobrý den, synovi byla psychologickou poradnou potvrzena VPU-dysgrafie,dyslexie. Nemá IVP,jen doporučení jak pro nás tak pro paní učitelku. Bohužel paní učitelka nad rozhodnutím poradny mávla jen rukou. Chci se zeptat jestli je povinností učitele, aby se rozhodnutím poradny řídil nebo jen dobrou vůlí. Nejsme rodiče, kteří by s výsledky poradny mávali, naopak se snažíme nenásilně, oravidelným opakováním vše dohonit,jen nás mrzí,že poradna měla smysl pro jen pro nás. Děkuji moc za odpověď.“
Ing. Marie Pojerová: „Povinností učitele je se řídit doporučením poradny, ale záleží na něm, do jaké míry. Doporučuji komunikaci s učitelem, případně s výchovným poradcem školy“
Zdeňka: „Dobrý den, moc mě trápí náš letitý problém se synem. Můj syn má epilepsii a související ADHD. Vím, že jsou akceptovány poruchy dys, tak nemohu pochopit, proč není možné akceptovat i onemocnění mého syna. Děkuji“
Ing. Marie Pojerová: „Zdravotní stav dítěte by měl být ve škole zohledněn,záleží na okolnostech.“
Marie: „Dobrý den, mojí vnučce / 7. tř. ZŠ / byla diagnostifikována dysgrafie, dysortografie a dyskalkulie, bohužel ale ze strany učitelského sboru jsme se nesetkali s žádným individuálním přístupem, naopak. Vnučka má na vysvědčení čtyřky a je již zaškatulkovaná jako žák, který neustále vyrušuje, baví se při vyučování , má i třídní důtku. Myslím, že toto všechno je pro ni velice demotivující, protože jinak je velice bystrá, když se jí něco povede, má obrovskou radost. Bohužel to není často. Prosím vás, mohla byste mi říct, jakým směrem se dále ubírat, bude již muset uvažovat o výběru dalšího studia, ale s jejím prospěchem myslím nemá šanci. Obdivuji vaše aktivity vůči těmto dětem a držím palce. Marie“
Ing. Marie Pojerová: „Odpověď není jednoduchá. Diagnostikované poruchy učení neznamenají automaticky rezignaci na výsledky práce a chování dítěte. Na druhém stupni, kde se střídají učitelé, je nutné, aby o dětech s poruchami učení věděli a zároveň znali důsledky poruch. Snažte se vnučce najít činnosti, které ji baví a ve kterých bude úspěšná i s ohledem na výběr dalšího studia“
Ivka: „Dobrý den,máme malého z dětského domova.V lednu mu bylo 5.Dětským psychologem i psychiatrem a PPP mu byla doporučená přípravná třída.Má ADHD s poruchou pozornosti.Agresivitu.Silné deprivace z DD,emočně plochý(byl v DD 2,5 roku).Ve školce mi p.učitelka řekla že mu seberu rok dětství že ho tam nemám dávat a nechat ho ještě rok ve školce.Ráda bych slyšela Váš názor.Moc Vám děkuji.“
Ing. Marie Pojerová: „Podle mého názoru bych Vašemu synovi přípravnou třídu doporučila. Malý kolektiv a zkušenosti z něho mu usnadní vstup do první třídy“
Milada: „Obávám se,že nestačí,když poruchu respektují rodiče.Bylo by potřeba kontrolovat,jaké ohledy mají učitelé,např. že dítě s dysgrafií je zkoušeno téměř výhradně písemně a je kladen důraz na rychlost.Učitelka nerespektuje vůbec zprávu z PPP a dítě je ve stresu.Rodiče se bojí ještě víc poštvat učitelku vůči dítěti,takže není možné aktivněji vystoupit proti těmto metodám.Jak svému dítěti mohou pomoci?“
Ing. Marie Pojerová: „Doporučila bych Vám komunikaci se školou - s výchovným poradcem i vedením školy, zvláště pokud je takových rodičů více“
slavkov: „Je v ČR dostatečná péče o děti s poruchou učení + dys.?“
Ing. Marie Pojerová: „Dovedeme si představit větší podporu v zajištění pomůcek pro děti s SPU i v pomoci asistentů“
slavkov: „Kolik procent českých dětí trpí poruchou učení?“
Ing. Marie Pojerová: „Mohu hovořit za naši školu, je to více jak 10% dětí“
slavkov: „Co si myslíte o osobních asistentech a asistentech pedagoga?“
Ing. Marie Pojerová: „Asistenti (nemluvím o asistentech dětí, které je nezbytně pro školní docházku potřebují)by byli ve škole velmi třeba a výrazně by dětem pomohli. Je to jedna z cest, jak zlepšit výsledky našich dětí“
Blanka: „Dobrý den,dcera lehká mozková disfunkce,problémy se psaním a čtením (číst se naučila trochu až na konci druhé třídy),pani učitelka ji nevyloučila ze třídy,dělala vše co ostatní děti,dnes je na VŠCHemické patří mezi nejlepší v ročníku.Chci se zeptat zda porucha časem vymizí nebo ji má na celý život.Učení se hodně věnuje. Děkuji“
Ing. Marie Pojerová: „Vaší dceři blahopřeji.. Porucha se bohužel nikdy úplně neodstraní, ale u Vaší dcery je vidět, že se dá hodně zmírnit“
JOlana: „Dobrý den-dceru chodí do 1.tř.Paní známky má dobré-ale-neustále mi paní učitelka říká,že nedává pozor,že měla jít o rok později-Pritom u zápisu i po poradě v Mš nám jednoznačně řekli,at ji dáme.Je bystrá-učivo jí nedělá problém/jak řekla p.uč.prospěch není problém).Spíš mě zařází ta nepozornost-třeba čtou a ona neví ,kde zrovna jsou,nebo u "písemek nestihne napsat vše z tabule-prostě se zasní nebo co.Trochu se straní kolektivu,ale to dělala od mala-má svoje oblíbené 2-3kamarádky a stačí jí to.Co byste mi poradila?Je vhodná i poradna v tomto případě?Děkuji“
Ing. Marie Pojerová: „Myslím, že by Vám v poradně pomohli dát návody na trénink pozornosti. Velká roztěkanost by mohla způsobit v dalších letech problémy s učivem.“
Alena Hrabáková: „Nemám dotaz, jen mám již 22letého syna, který má dyslexii a ZŠ vyšel se samou jedničkou, ekonomku s výborným prospěchem a byl přijat na UK a chce být učitelem /aby mohl učit děti s dys. podle své zkušenosti/. Knihy jsem mu četla a nebo kupovala na kazetách /velmi pěkně načtené herci/,nebo půjčovala ve slepecké knihovně/v Praze/. Spolupráce s poradnou/v Praze 6/ byla už v roce 1998 perfektní, doma nás úkoly bavily a tak všechno bylo lepší a lepší. Nerada vzpomínám na první třídu, kde mu paní učitelka stále říkala - musíš víc číst- víc to opravdu nešlo-doufám, že dnes jsou již učitelé poučenější. Všem přeji trpělivost a klid.“
Ing. Marie Pojerová: „Podpora a pomoc rodičů je velmi důležitá, stejně jako informovanost a vzdělání učitele“
Dobrý den: „Dobrý den“
Ing. Marie Pojerová: „I já Vám přeji dobrý den!“
Milada: „Děkuji,ale tyto pokusy se míjely dosud účinkem.Dítě má sice výborný prospěch,podle poradny hodně vysoké nadání,ale pomalé tempo a únavnost.O známky nám nejde,spíš o dobrý pocit a spokojenost dítěte.Prostě se liší a není dobře přijímáno ostatními.Paní učitelka má v oblibě standatrní typy-rychlé a bezproblémové.Jakákoli jemná intervence situaci jenom zhoršuje.I tak Vám děkuji za snahu.“
Ing. Marie Pojerová: „Držím Vám palce .. Věřím, že nachází pocity úspěchu a přijetí ve volnočasových aktivitách, při svých koníčcích ..“