Chat

Poruchy pozornosti - dysfunkce

MUDr. Renata Kratochvílová

Záznam chatu ze středy 14. března 2012

Martina Galačová: „..dobrý den paní doktorko, chtěla bych se zapšnětat na neklidný spánek mého synka.. Je mu 14 měsíců a strašně kope nohama za spaní.. Dost často ho v noci kojím..Může to být nějaká porucha??? Děkuji a přeji krásný den Martina Galačová,Dobrná 129 DOBRNÁ 407 41“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, mylím,že se nemusíte obávat, dle popisu je stav normálním vývojovým stádiem. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Jana Žáková: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat,zda se dá za poruchu pozornosti označit i to, pokud se při čtení textu dokážu soustředit na max 1 stránku,při další stránce již přemýšlím o dalších věcech, co mám udělat za chvíli“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, záleží na tom, jak vás daná situace obtěžuje. Dle popisu se může jednat o dysfunkční poruchu, kde jde o zkrácenou schopnost udržení pozornosti, kdy můžete využít EEG- Biofeedback, ale můžete být pouze v období, kdy jste více vytížená a máte nejasnost v prioritě, tzn. čím se chcete zabývat. např. pokud potřebujete vyřešit nějaký problém, je pochopitelné, že nebudete mít myšlenky na čtení knihy a pozornost se bude neustále vracet k základnímu problému. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Kateřina ZBýňová: „Dobrý den, chci se zeptat na váš názor kdy poslat dítě do školy, když se zjistí dysfunkce nebo ADHD syndrom?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, nejlépe vám poradí ve školce psycholog, který dysfunkci diagnostikoval a to dle její hloubky, celkovému vývoji i jiným schopnostem dítěte, např. v sociální oblasti apod. Kvůli lehké formě ADHD odklad není nutný. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Eva: „Dobrý den.4 letý syn má problém s počítáním,má zájem se naučit počítat do deseti,ale pořád dělá chyby,plete se mu to.Co s tím?Děkuji Eva“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, zkuste v běžném denním životě stále synovi ukazovat různé věci a uvádět jejich počet,ukazovat např ovoce, dát mu do ruky mandarinku, pak dvě, tři a doprovázet činnost slovy o počtu, ubrat jednu a sdělit. Používat otázk - kolik si dáš sušenek.., nechat dítě platit v obchodě drobnými a říci kolik má korun dát apod. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Hlušičková Zdena: „Mám 11.letou vnučku. Učí se dobře, chodí do dramatického kroužku, pamatuje si dlouhé texty. Není ale schopná naučit se matematiku. Bojuje s násobením, ení schopná oddělovat desetinná místa a podobně. měla by dcera jít s vnučkou někam? Nepřipadá mi to nornální. Děkuji za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, odpovída Mgr. Dana Nováková. Pokud má Vaše vnučka potíže pouze s matematikou, může jít o dysfunkční poruchu. V páté třídě je matematika velice důležitá, protože z ní pak vychází učivo na druhém stupni. Proto pokud jsou projevy výrazné, navštívila bych minimálně speciálního pedagoga pro konzultaci.Děkuji za dotaz“

Lenka Černá: „Dobrý den, omlouvám se možná jste už na tento dotaz odpovídala. Ale já mám digrafii, chci se zeptat jestli je to dědičné? Předem děkuji za odpověď“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den. Ano může to být dědičné. Dana Nováková“

Kateřina: „Dobrý den paní doktorko, ráda bych se Vás zeptala, zda dispraxií mohou trpět i dospělí lidé, a jak jim pomoci. Zajímalo by mne také, zda je nějaké "dis" i pro výuku cizích jazyků, a zda je možné ji nějak minimalizovat. Děkuji předem za Váš čas a odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, Ano dyspraxií mohou trpět i dospělí lidé. Náprava této poruchy není jednoduchá a bylo by potřeba se poradit s odborníkem jak konkrétně u vás postupovat a trénovat. Většinou jde o trénink hrubé a jemné motoriky. Cizí jazyky mohou souviset s dyslexií, dysortografií a dysmúzií a nebo jen s poruchou pozornosti. Děkujiza dotaz Dana Nováková“

Dagmar: „Dobrý den,není to pravda,že učitelky mají indiv.plán,můj syn je ADHD a nikdo na něho nebere ohled.děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den. ADHD nespadá do oblasti SPU, ale neznáme situaci vašeho syna, jestli máte či ne diagnozu, a proto nemusí mít IVP. Pokud Váš syn má diagnozu ADHD je dobré jako prvotní volit terapii EEG - biofeedback, která mu potíže vyladí. Sklidní hyperaktivitu a podpoří schopnost a délku soustředění. Děkuji Dana Novákooá“

Monika: „Dobry den.Syn ma pet let ma silny negativismus a hyperaktivytu rec velmi opozdena.chtela bych se zeptat jestli uz ted muze mit dysfunkci uceni.dekuji monika“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, projevy, které popisujete mohou souviset s některou poruchou učení. Vzhledem k věku vašeho syna, bych doporučila spíše ho v postižených oblastech podporovala doma cviky pro předškoláky, různá grafomotorická cvičení, vztah ke knize - předčítat mu, básničky, pomocí obrázků vypravovat pohádku, kterou jste mu přečetla, velká motivace je pochvala, pohlazení dítěte, ale i obdivovat úspěch v některé aktivitě. Pokud potíže přetrvají do školního věku a budou činnit potíže nejlépe by bylo navštívit pedagoga, který s dítětem bude pracovat a řádně vám poradí jak s dítětem pracovat doma. Děkujiza dotaz Dana Nováková“

Tomáš: „Dobrý den paní doktorko, měl bych na Vás dotaz ohledně dyskalkulie zajímalo by mně do jakého věku je možné tuto poruchu matematiky určit, jestli je to nějak omezeno věkem a myšlenkovým vývojem dítěte nebo už dospělého člověka. Jako dítě když jsem byl na první i druhém stupni základní školy jsem byl několikrát v psychologické poradně a dyskalkulie mimo jiné mi byla stanovena. Ale když jsem tam byl nyní, když je mi už 26 let tak se prý poruch matematiky nedá přesně určit. Za odpověď předem moc děkuji a přeji pěkný zbytek den.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, díky diagnoze z dětství jste poruchu mohl úspěšně kompenzovat, a proto nyní v testování porucha nemusí být zobrazena. Porucha neodejde, ale vy jste se s ní naučil pracovat, a proto už nemusí být takové potíže jako v dětství. Děkuji Dana Nováková“

Jakub: „Dobrý den. Tento rok mi bude 20 let. V předškolním věku u mě byla rozpoznána LMD (také hyperaktivita) a na základě toho jsem nastoupil do školy o rok později. Po pozdějším vyšetření u psychologa jsem měl různé "výhody" například více času při psaní diktátů apod. Osobně jsem ale žádné kladné změny nezaznamenal a jinak jsem léčený nebyl. Sám jsem poznal, že mám pravděpodobně všechny tři hlavní poruchy (dysgrafie,dysortografie, dyskalkulie). Příznaky se zmírnili a do určité míry jsem schopný vše dělat jen s drobnými problémy. Pomaleji čtu/počítám/hůř se orientuji v při identifikování 3D objektů. A chtěl bych se zeptat zda je možné tenhle stav ještě nějak ovlivnit nebo jestli se s ním budu muset vypořádávat celý život. Děkuji.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, rozhodně neházejme flintu do žita. S poruchami se dá pracovat i v dospělém věku. Nejprve bych pracovala s LMD, na kterou by byl vhodný EEG-Biofeedback. Dále je možné pracovat na poruchách, které i po té budou přetrvávat s odborníkem. Děkuji Dana Nováková“

Eva: „Dobrý den.Syn má problémy se soustředěním-není schopný ve škole ihned vykonat nějaký úkol nebo se soustředit na dané téma nebo učivo.Paní psycholožka po vyšetření řekla,že kdyby byly při porodu nějaké komplikace,tak je to ADHD,ale jelikož bylo vše v pořádku není schopná určit diagnozu a taky nám nic nenapsala,aby byl syn schopný se ve škole soustředit.Je v 1.třídě a vím,že učivo mu bude pomalu přibývat,a tak jsem chtěla poradit,jak mu mohu sama pomoci nebo kde jinde se obrátit.Děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, individuální plán a úlevy ve školních povinnostech se stanovují hlavně při diagnostice SPU, ne tolik u ADHD. při poruchách pozornosti s hyperaktivitou lze doporučit spíše nápravu poruchy pomocí eeg- biofeedbacku a výchovnými mechanismy, které vám může konkrétně ve vašem případě doporučit psycholog či psychiatr.“

ivana přibylová: „Jaký máte názor na užívání nutriční podpory CNS neootropiky při těchto poruchách. děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, tyto preparáty bych doporčila spíše u starších lidí,kde je předpoklad nedostatku prokrvení a tím i nutrice nervových buněk, což u mladších lidí a dětí nepředpokládám. Vzhledem k tomu efekt těchto preparátů bude tomuto také odpovídat. Děkuji za dotaz, Renáta Kratochvílová“

mamka: „Dobrý den, je pro dítě s DYSgrafii vhodná grafická škola.Moc krásně maluje. Děkuji.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, nevidím žádne ne proč by dítě s dysgrafií nemělo jít na tuto školu. Dysgrafie nemusí souviset s představivostí a v kreativních nápadech. Může být dítě velmi šikovné a výborně uspět dále v praxi po vystudování této školy. Pravděpodobně jde o talent. Děkuji za dotaz Dana Nováková“

Jarda: „Dobrý den jak se jmenuje diagram který jste ukazovala kde ho seženu“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, pomůcky Vám může doporučit speciální pedagog a na webu lze pomůcku najít jako barevné hranolky pro dyskalkuliky. Doufám, že jste myslela tuto pomůcku. Děkuji Dana Nováková“

Jana: „Dobrý den, chci se zeptat na terapii EEG u dětí, platí to rodiče, nebo pojištovna? Musí to být dítě s poruchou ADHD nebo DYS? Nebo je to vhodné i pro děti, které mají zdravotní oslabení a při onenemocnění, které se projvuje velkou únavou.(lupus) Ve kole tyto děti nudrží dlouho pozornost.Kdo na trapiii dítě posílá? Moc děkuji z odpověd.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, EEG-Biofeedback v ČR bohužel nehradí pojišťovna, metoda zkoriguje poruchu funkce nervové soustavy, která způsobuje problémy se soustředěním a poruchou aktivity ve smyslu hyperaktivity, či hypoaktivity. EEG je pak bez funkčních změn již natrvalo. Specifické poruchy učení jsou periferní poruchou CNS, ne jen funkční problematikou, u nich EEG-BFB může přispět sekundárně tím, že si na prouchu již umíme dát lepší pozor a naučit se s ní lépe pracovat, také tím, že je dítě lépe soustředěné a klidnější, je možné kvalitněji trénovat metody doporučeného individuálního tréninku pro Dys poruchy. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Nikola: „Dobrý den.Dcera chodí do druhé třídy a má problémy s psaním háčků a čárek.Při konzultaci s p. učitelkou mi bylo řečeno, že si myslí, že je to jen její nepozorností.Doma zkoušíme psát diktáty a chyby dělá stále.Když už čárku napíše, tak tam, kam vůbec nepatří. Měla bych s ní navštívit pedagogicko-psychologickou poradnu? Do školy šla o rok dýl, měla odklad na doporučení.Děkuji za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrýd den, pokud jde o poruchu pozornosti, lze využít EEG-Biofeedback,pokud není problematika hluboká, lze použít různá cvičení na pozornost, rychlost reakcí, lze použít i PC hry na procvičení pozornosti apod. Při tréninku diktátů doporučuji nechat delší dobu na kontrolu správnosti napsaného, hlavně vytrvat s trénováním, je potřeba dlouhá doba, takřka celý 1. stupeň ZS i dále. Pokud porucha bude přetrvávat a bude činit větší potíže a snižovat hodnocení, je na místě navštívit PPP a diagnosticky problém ověřit a specifikovat. Dále se pak můžete zaměřit na konkrétní formu pomoci. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“

Helena: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na ukázané pomůcky, myslím že jsou vhodné i pro děti bez disfunkcí. Prosím kde se dají koupit? Děkuji Helena“

MUDr. Renata Kratochvílová: „DObrý den, zmíněné pomůcky lze používat i pro žáky bez potíží, určitě dobrý nápad,ale upozorňuji na to, že budete muset s dítětem pracovat i vy. Pomůcky lze najít na internetu. Například společnost dyscentrum v Praze či jinde na webových stránkách. Děkuji za dotaz Dana Nováková“

Jana: „KOlikrát dítě musí jít na terapii EEG? Slyšela jsem že je to dlouhodobá záležitost? Jak často tm dtě dochází?Vítepřípdně ceu sezení? Děkuji.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, oproti tomu, že porucha pozornosti s hyperaktivitou přetrvává po celý život, se mi zdá korekce pomocí EEG-BFB rychlá. Pro korekci ADHD je orientačně potřeba kolem 50ti sezení, nejúčinněji s frekvencí 2x do týdne, sezení trvá kolem 45min, ceny v Praze jsou cca 400-600,-Kč za sezení, mimo Prahu 300-600,-kč. efekt je trvalý a záležitost je jednorázová Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“