Chat

Poruchy pozornosti

MUDr. Renata Kratochvílová

Záznam chatu ze středy 1. února 2012

Jana: „Dobrý den paní doktorko. Chtěla bych Vás poprosit o radu. Co dělat /a čím je to způsobeno/, když se člověk při čtení novin, časopisů i knihy neustále vrací v textu. Co s tím - poraďte prosím. Děkuji za odpověď a přeji krásný den.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „dOBRÝ DEN, pravděpodobně se jedná odysfunkční poruchu pozornosti, kdy nejsme schopni plynule vnímat čtený text. Pokud je SPU- dyslexie,porucha čtení, můžete používat podložku , kdy se zobrazí jenčtený řádek, poku jde o poruchu pozornosti lze využít EEG- Biofeedback. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Michaela Kurcová: „Dobrý den, můj syn prodělal v kojeneckém věku nádorové onemocnění Neuroblastom v oblasti krku. Proděla 2 bloky chemoterapie a mnohokrát proděla vyšetření v narkóze. Může to mít vliv na poruchu pozornosti? děkuji a přeji krásný den“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Onemocnění vliv mít může a často mívá, ovšem není to pravidlem, spíše záleží na kvalitě vývoje a původní stabilitě nervové soustavy. Potíže s pozorností být nemusí, situace se ukáže při nástupu do školy Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Hana Mitrovič, Praha 4: „Dobrý den MUDr.Kratochvílová, chtěla jsem se zeptat na syna, začal chodit do první třídy na vysvědčení má zatím samé jedničky, ale učitelka si stěžuje na to, že je pro školu nevyzrálý a pořád si v hodině hraje, myslíte ,že na něj může mít vliv mladší sourozenec ve věku 1,5 let ? ( starší syn prochází dvou letým obdobím sporu o svěření dítěte do péče ) může to mít také vliv na jeho hraní ve škole ?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, pokud nemá syn odklad, je pravděpodobné, že postupem času se situace zlepší, pokud hravost vyústí do poruchy pohornosti s hyperaktivitou nebo se objeví specifická problematika při čtení, psaní je vhodné navšívit pedagogicko psychologickou poradnu (PPP)a zjistit situaci, dle ní pak pokračovat Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Bronislava Sikorová: „Dobrí den jsem sama( dizlekti a dizgrafik ) právě válčím z maturitou a chtěla jsem se zeptat jestli tato nemoc je dědičná a v jakém stupni jde to ovlivnit?“

MUDr. Renata Kratochvílová: „dobrý den, SPU mívá genetický podklad, projevy jsou pak různé. Zmírnit problematiku lze nácvikem, najitím si vhodného postupu učení. Při potvrzení diagnozy by jste měla mít i možnost nehodnocení chyb způsobených dyslexií při maturitě. Hodně štěstí a úspěchů, děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Zuzka: „Dobrý den paní doktorko, měla bych dotaz. Jsem zřejmě dyslektik a manžel má také sklony k dyslexii. Ani on a ni já nejsme diagnostikováni. V době k yjsme byla ve škole moji rodiče nechtěli připustit že bych mohla mít tento problém - takže se neřešilo. Mám problém se čtením, záměna písmenek a problém s gramatikou...Máme momentálně 10 měsíční dceru, je možné jí již teď nějak pomoci, aby tato vada (pokud jí mám) byla omezena. děkuji za odpověď“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, jak na tom dcera fbude lze zjistit až při nástupu do školy, alejiž ve školce lze trénovat správný úchop tužky, pastelek, sklon čar, trénovat rozpoznávání tvarů, používat hračky měkké a tužší, pro získání zkušenosti k budoucímu učení se. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Krejcarová: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat-mám 5-ti letého syna. Lékaři zjistili, že je bohužel přeučený levák na praváka. Teď jsme objednaní do pedagogicko-psychologické poradny, aby zjistili, zda by nebylo dobré přeučit ho znovu na leváka. Prý by jinak mohl mít problémy ve škole se psaním, čtením ...mohl by mít velké předpoklady k tomu, aby byl "DIS" apod. Od mala máme problémy s mluvením, s malováním atd. - i když se v řeči o mnoho zlepšil. Chtěla bych se zeptat na Váš názor. Děkuji.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, nechte si poradit dle vyšetření, které lépe určí převahu pravé či levé strany, zda je rozdíl jednoznačný a u syna výrazně převažuje leváctví nebo zda je to tak napůl a pak bych nechala vybrat syna, zda bude při podání tužky sahat po ní levou či pravou rukou, všimla bych si, kterou rukou hází míč, bere pálku na pinkání, lžíci na polévku, také jakou nohou vykročí, když se do něj trochu strčí apod. a dle toho se pak rozhodněte. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Dana: „Dobrý den, chci se zeptat jaké procento dědičnosti je, když manžel má poruchy pozornosti. Děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dědičnost u por. pozornosti není možné určit procentuálně, výskyt ovlivňuje více faktorů, dokonce se porucha nemůsí projevit vůbec. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Jolana: „dobry den,ma dcera dostala ted o ploleti ve druhe tride ZS trojku z ceskeho jazyka,jinak mela same jednicky,jen 2 z matematiky.Chtela jsem se zeptat,zda je mozne,ze ma nejakou poruchu,nebo je to jen prisne znamkovani pani ucitelky,ktera nema specifikaci na prvni stupen,ucila pouze na ucilisti.nase skola je na vesnici a je to tzv. dvoutridka.Prvnaci maji i dvojky na vysvedceni,je to normalni?ucitelka je dost prisna a deti nestihaji pochopit ucivo tak rychle,oproti klasickym skolam.dekuji moc za odpoved,dcera je nestastna,je pilna a rada se uci....“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, známka není důležitá, pochvalte dceru hl. za to, co umí i za tu trojku, zlehčete význam "čísla" na vysvědčení. Pohovořte s učitelkou, pokud je opravdu rozdíl ve schopnosti naučit se jiné školní dovednosti a problémy v češtině o dva stupně ve známkování, je pravděpodobná SPU, vhodné je pak diagnostikovat kvůli budoucímu hodnocení, přístupu, změně způsobu učení, zadávání úkolů apod. Ve dvoutřídce může být situace obtížnější, ale můžete pomoci tím, že budete dle doporučení PPP pracovat s dcerou správně doma, věnovat jí čas a trpělivost, může se pak zmírnit dopad ve známkách.“

Renata: „Dobrý den,syn studuje 6tý ročník gymnázia a vynechává čárky a háčky už od ZŠ.Dá se s tím něco dělat?Děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „dobrý den, nejlépe je stále trénovat, při diagnostice SPU vám poradí jak konkrétně, podle výsledku lze i při nemožnosti zvládat diakritiku vlivem SPU, získat nárok na nehodnocení chyb způsobených poruchou. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Katka: „Dobrý den MUDr. Kratochvílová, mám 8 letou dcerku, která navštěvovala logopedickou školku, protože začala pozdě mluvit, tudíž má menší slovní zásobu a má problémy správě složit delší větu, správně skloňovat slova, vynechává předložky ... V MŠ zůstala o rok déle, protože ji byl doporučen odklad. Nyní chodí do 1. třídy a má problémy v čj - zaměňuje písmenka při čtení, domýšlí si konce slov, při diktátu zvládá jenom samostatná písmenka, ale ne slova,písmenk taktéž zaměňuje. V matematice mi dělá pořád stejné chyby při odčítání s jednou neznámou. Má problémy se slovními úlohami. Zapomněla jsem uvést, že už od školky navštěvuje školní psycholožku, která nám řekla, že má vývojovou dysfázii. Nyní ji paní účitelka, skrz výše uvedené problémy s učivem a s porozuměním posílá k psycholožce na vyšetření jestli nemá snížený intelekt. Individuální plán nám paní učitelka představila, ale nedoporučuje jej, protože by se nemusely stihnout osnovy 1 třídy a musela by ji dcerka opakovat. Nevím jestli je postoj paní učitelky správný a strašně ráda bych dcerce pomohla, ale nevím jak. Denně se musíme 2 hodiny vkuse učit a to ještě hodně pozdě, protože do školy dojíždí a vrací se domů po páté hodině. Děkuji za odpověď.“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, v tomto případě je opravdu nutné řešit situaci individuálně dle zjištěné problematiky, těžko posoudím správnost postupu bez konkrétních informací o výsledcích testů. Podporou dcery, neustálou pravidelnou pomocí při učení doma dle doporučeného učebního plánu můžete zmírnit projevy a pomoci zvládnou učivo alespoň na absolvování ročníku a dále uvidíte dle situace, zda bude vhodné změnit školu, kde bude možný patřičný přístup ke schopnostem dcery a přizpůsobení nároků. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Alena Berková: „Mám téměř 18-letého syna se specifickými poruchami učení a chování,v posledních letech lítáme mezi psychiatry a kurátory jako horký brambor,žádná škola a už vůbec ne učiliště nedbá doporučení PPP,v lednu syn skončil na ÚP bez dávek a navíc přišel o sirotčí důchod,čekáme na hospitalizaci na psychiatrické klinice,je nešťastný vyhrožuje sebevraždou a občas obtěžuje úřady,protože právem cítí křivdu.Psychicky trpím já,pracuji jako zdravotní sestra ve směnném provoze i starší syn,který zatím statečně studuje VŠ,ale ty každodenní pohledy laiků i odborníků,kteří nás považují za nějaké asociály je velmi bolestný,již to trvá dlouho,vůbec nevíme,co bude dál,...,asi nic dobrého,ale .... si na takových nešťastnících stavíte kariéru,nmebo mi snad dokážete efektivně poradit,raději přímo pomoci?!?,těžko,přesto si ráda přečtu Vaši odpověď,zdraví Berková“

MUDr. Renata Kratochvílová: „dobrý den, rozumím, že jste ze situace velmi rozladěná. Myslím, že vyšetření na klinice s možností dobré diagnostiky by mohlo být opravdu pomocí, jak se v situaci orientovat. Záleží na tom, co má opravdu syn za poruchu či psychiatrickou problematiku. Následně se dají projevy upravit medikací, možná je vhodné zajímat se při závažnější dg o možnosti získání ID. Tyto záležitosti jsou svízelné a někdy“

Věra Šolcová: „dobrý den,je-li dítě dislektik dostává ve škole výce úkolů na doma nebo méně. děkuji“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, nejde ani tak o jiný počet úkolů, ale o přizpůsobení jejich formy potížím dítěte, aby se neunavovalo zprcováváním něčeho, co není v rámci SPU schopno, ale mohlo natrénovat učivo a postupovat v získávání znalostí dle učebního plánu. Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“

Lucie M.: „Dobrý den, syn je v první třídě ZŠ a začínáme pozorovat že má problémy při čtení, začne čist ale po pár řádcích se mu začínají zaměňovat písmena a čte co vůbec není napssané, ale když ho opravím tak že je to jinak tak on si myslí že to říká dobře a az po chvíli pochopí že tam je napsané neco jineho a dělají mu problém tečky a čárky na písmeny. Já ani namžel promlémy s DIS nemáme tak nevíme jak pokračovat. Počítáni mu jde dobře to má samé jedničky akorát občas píše číslice zrcadlově....Na vysvědčení měl samé jedničky akorát z češtiny měl dvojku. Jinak ve školce žádné problémy neměl, a naopak byl hodně aktivní a šikovný, vš 4 letech uměl abecedu, vše si hned zapamatoval. Děkuji za váš názor a odpověď. Lucie“

MUDr. Renata Kratochvílová: „Dobrý den, v průběhu 1. stupně ZŠ dle situace bude vhodné zajít do PPP a zjistit závažnost problematiky. K event. tréninku čtení lze použít pomůcky, domácí prací dle doporučených postupů lze zmírnit potíže, syn je jistě chytrý, nemusí ho potíže ovlivnit do budoucna Děkuj za dotaz, Renata Kratochvílová“