Chat

Renata Kratochvílová
Záznam chatu ze středy 4. ledna 2012
Jana Kopecká: „Pokud u dítěte byla diagnostikována porucha pozornosti, jak by měla postupovat pedagogicko-psychologick poradna? Mám pocit že standardem je vystavení papíru a pak je vše necháváno na škole a konkrétním učiteli, jeho možnostech a schopnostech. Kdo může a má vstupovat do vytváření individuálního studijního plánu, který v těchto případech vzniká - je to plně v kompetenci školy nebo se zde také podílí PPP a rodina dítěte? Pokud mám zájem, aby se porucha pozornosti nejen zohledňovala při výuce a při hodnocení dítěte, ale především se systematicky pracovalo na jejím odnstraňování respektive zmírňování a vytváření návyků, které pomáhají jejímu zvládání - např. série různých speciálních cvičení, na koho se mám obrátit? Je v popisu práce PPP zajišťovat či alespoň zprostředkovat tyto služby nebo opravdu především vydávají papíry a zajišťují prvotní vyšetření? Zaráží mě to zejména v případě, že na většině škol není k dispozici odpovídající vybavení a především speciální pedagogové. Vyžadovat takto specifickou a náročnou péči po běžném učiteli mi přijde jako chtít po výborném obvodním lékaři, aby mě operoval a poskytl následnou pooperační odbornou péči. Děkuji, J. Kopecká“
Renata Kratochvílová: „Samostatná porucha pozornosti není důvodem k nějak specifikovaným úlevámprodítě, pokud současně není dg spec. por. učení. Opravdu dále záleží hloubce por. pozornosti dítěte a na osobnosti učitele. PPP by vám měla poskytnout informace o možnostech, které můžete u dítěte použít doma a při výchově, dát vám kontakty na speciální pedagogy, kteří vámmohou navrhnout postupy vhodné u vašeho dítěte. Já mám zkušenost s metodou EEG-Biofeedback, která se ukázala bý velmi prospěšná u korekce LMD.Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Zuzka: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat v jakém věku se dá usoudit, že dítě má poruchu pozornosti, jaký je hlavní ukazatel a jakou roli hraje genetika co se týče dyslexie, když ji má jeden z rodičů. Mnohokrát děkuji a přeji pěkný zbytek dne“
Renata Kratochvílová: „Dg poruchu pozornosti lze až při školní docházce, kdy je již nějaký nárok na nutnost kvalitněji se soustředit než u předškolních dětí. Obvykle to bývá kolem 2-3.třídy někdy již dříve, většinou spíše později se zvyšujícími se nároky na pozornost. Spec. por. uč.se dg dle její hloubky také ukazují až s počátky výuky, opět problémy v prvních dvou ročnících jsou u většiny dětí, pokud dále problém přetrvává, je doporučováno zkusit pomocí testů diagnostikovat. Genetika hraje roli při výskytu SPU, výskyt u dítěte je pravděpodobnější, ale není její projev nevyhnutelný. Děkuji za dota, Renata Kratochvílová.“
Lenka Urbanová: „Dobrý den, u dcery byla dg. LMD, absolvovali jsme nápravné učení, EEG biofeedback, nyní užívá Stratteru.Chodí do 6. třídy a stále má individuální plán ve škole. Ten učitelé ne tak doslova dodržují a my máme stále problémy s tím,že necstíhá výpisky, které jim už spíše diktují a někdy ani nezvládá pochopit látku a všechno doma doháníme. Už jsem docela vyčerpaná a navíc se k tomu všemu přidala puberta a dcera odmítá učit se. Je to boj! Mám naději,že se situace věkem upraví a nebo se mám smířit s tím,že potíže s učením bude mít stále? Děkuji“
Renata Kratochvílová: „LMD přetrvává stále, mění se její projevy v průběhu života jedince. EEG BFB koriguje cybu LMD, projevy se mírní až mizí, záleží na hloubce původní problematiky. Užitečné je naučit se s dítětem pracovat, vést ho od mala ke způsobu učení, který je pro dítě únosnější, najít různé individuální "vychytávky"při učení a organizaci potřebných věcí. Je užitečné ne se s dítětem jen učit ale naučit ho se učit, není problém pak zvládnout i VŠ, tyto děti bývají velmi šikovné a chytré, když najdou svůj systém, zvládnou vše co chtějí. pro rodiče je to obtížné, ale jsou nebo mohou být velkou oporou a podporou dítěti. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Ještě jednou Kristina T.: „Ještě jsem se chtěla zeptat, jestli se v České republice vůbec někdo zabývá ADH u dospělých. Děkuji za opověď a přeju hezký den.“
Renata Kratochvílová: „Dysfunkční porucha přetrvává od dětského věku do dospělosti, mění se jen klinické projevy, tj. co nás trápí za potíže. V dospělém věku přetrvává por. pozornosti, ale hyperaktivita se spíše modifikuje do úzkostně depresivní symptomatiky, poruch spánku, bolestí hlavy atd, souborně se jedná o psychosomatická onemocnění. Problematika dle výraznosti potíží se řeší hlavně v psychiatrických ambulancích, event. psychoterapií. Také se dá samozřejmě využít stejně jako u dětí metoda EEG-Biofeedback, která koriguje dysfunkční problematiku. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Jana Musilová: „Dobrý den, chci sezptat zda je možné mluvit o poruchách pozornosti u chlapce který má 4 roky?“
Renata Kratochvílová: „Ještě bych ponechala nějaký čas na ujasnění zda se jedná opravdu o LMD, ovšem je možné, že při hlubším typu poruchy je problematika zřetelná již v tomto věku. Dítě nevydrží u činnosti obdobnou dobu jako vrstevníci, bývá hlučnější, mívá problém s usínáním apod. Pokud by potíže přetrvávaly a byly problémem v podání výkonu ve škole, doporučuji využít ve školním věku metodu EEG-Biofeedback, který tuto problematiku koriguje. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Martina: „Dobrý den,chtěla bych se zeptat,zda má nějaký vliv na poruchy učení,když bylo dítě při porodu hodně napito již zelenou plod.vodou a následně celou noc zvracelo?Děkuji“
Renata Kratochvílová: „V této situaci je pravděpodobné, že při porodu mohla být určitou dobu nedostatečně okysličená nervová soustava a vznik LMD je pravděpodobný. Vznik nesouvisí s polknutím plodové vody ani s následným zvracením, ale s uvedenou evet. hypoxií CNS. Pokud by se v dalším období vyskytly obtíže v rámci LMD, je možné využít k jejich korekci metodu EEG-Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Renáta Macková: „Dobrý den, může mít poruchu pozornosti dítě, které se narodilo ve 29 týdnu? Nyní mu je 16měsíců, říká táta, máma, bába, nene, leze, stoupá si a chodí s opěrou okolo ohrádky, na neurologii říká paní doktorka, že vše dohnal, ale mám problémy s usínáním, někdy usne do 20hod, ale jsou dny kdy usíná až kolem 22 až 23 hodiny a spí celou noc do 8hod. Děkuji za radu“
Renata Kratochvílová: „U přečasných porodů a malých plodů, je vznik LMD dost pravděpodobný, ale to neznamená, že musí být problematika výrazná a také to neznamená, že by dítě nemohlo být chytré a šikovné, LMD nesouvisí s intelektovými schopnostmi. Mám zkušenost, že děti s poruchou pozornosti zvládnou studium i na VŠ. Pokud by problematika pozornosti či jiné potíže přetrvávaly a event. se zvýraznily, lze k jejich korekci použít metodu EEG-Biofeedback.Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Katka Vizovice: „Jak dalece jsou učitelé informováni o ADHD.Podle mých zkušenosti se synem vubec neví o co se jedná. Syn má 10 let.“
Renata Kratochvílová: „Na pedagogické fakultě jistě problematika dysfunkcí vyučována je, zvláště při specializaci na speciálního pedagoga. Záleží asi spíše na konkrétní osobě, jek je zvyklá a také jaké má možnosti s dětmi s takovou problematikou pracovat. Pokud by potíže přetrvávaly a zváraznovaly se, je možné využít ke korekci potíží využít metodu EEG-Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Eva Kantorová: „Dobry den mam vnucku ve 3 tride a mame problem s matematikou nauci se nasobilku ele behem hodiny kdyz to sni opakuji si nepamatuje vubec nic pritom ji nedela problem si zapamatovat basnicku nebo pisnicku uz si bohuzel nevime rady mohla by jste nam poradit mnohokrat dekuji Kantorova“
Renata Kratochvílová: „Je to poměrně častá situace, věřím, že stálým opakováním, event. zapojením nějaké hry, mnemotechnické pomůcky do učení násobilky se situace zvládne. Pokud by dále byla matematika výrazně horší, např. o dva stupně známkování než ostatní předměty, bylo by vhodné udělat test v PPP na dyskalkulii, jednu ze specifických poruch učení. Jinak opakování násobilky, vyjmenovaných slov atd je nutné po celou ZŠ:) Pokud by se nadále vyskytovala i problematika LMD, je možné využít korekci potíží pomocí metody EEG-Biofeedback. Dekuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Denisa: „Dobrý den, paní doktorko! Kolik je potřeba sezení EEG BFB při odstraňovaní - nebo zmírnění - projevů poruchy pozornosti u 8 letého dítěte. Děkuji za odpověd.“
Renata Kratochvílová: „Počet je individ. dle hloubky poruchy, cca průměrně zlepšení bývá již po 45-50 sezení trvalé. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
Klára Tvrdá: „Dobrý den, chtěla bych se zeptat, od jakého věku je porucha pozornosti rozpoznatelná. Děkuji za odpověď.“
Renata Kratochvílová: „Poruchu pozornosti můžeme vnímat až při nástupu do ZŠ, obvykle kolem 3 třídy, někdy dříve,ale častěji později až se zvýší nároky na kvalitu pozornosti. pokud potíže vlivem poruchy pozornosti budou komplikovat předpokládaný školní výkon, je možné kekorekci použít metodu EEG- Biofeedback. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“
AndreaV: „Dobrý den, mám 9měs. syna, při narození byl mírně hypoxický. Během jednoho týdne v 8.měs.začal sedět a plazit se, dneska už se staví, ale lezení po čtyřech úplně vynechal. Je hodně živý a plačtivý přes den,ale usínání je bez problému a v noci spí i 11hod. Myslíte, že je tu možnost poruchy pozornosti? Děkuji.“
Renata Kratochvílová: „pravděpodobnost vzniku poruchy je, ale to spíše ukáže čas, není vznik LMD nevyhnutelný. Děkuji za dotaz, Renata Kratochvílová“