Chat

Moderní škola

Julie Růžičková a Pavel Kubů

Záznam chatu z úterý 15. listopadu 2011

H. Kováříková: „Dobrý den, ráda bych se zeptala, zda vidíte v budoucnu návaznost na tento nový a moderní způsob výuky i na středních a vysokých školách. Děkuji a příjemné vysílání.:) Helena Kováříková“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Milá Heleno, děkuji za velice zajímavý a trefný dotaz. Jednoznačně je nutné a důležité, aby interaktivní výuka navazovala také na střední škole a VŠ a to nejen v případě, že se s moderní, interaktivní výukou žáci setkávají na základní škole. Umíte si představit, že se vyučujete s moderními pomůckami a následně přejdete na školu, kde nic takového není? Za projekt Vzdělání21 mohu garantovat, že se momentálně snažíme vytvořit projekt i pro střední školy, který by podobně, jako se nám to daří u ZŠ, pomáhal pedagogů, rodičům a samotným žákům.“

Jan F.: „Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jaké je zhruba pokrytí tímto způsobem výuky(vyjádřeno v procentech) na českých školách. Je např. ve větších městech větší zájem? Děkuji.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Děkuji za váš dotaz. Zájem o interaktivní výuku není jen výsadou velkých měst, například v tomto školním roce otevírali svou první, digitální třídu na ZŠ Nové Město na Moravě a sami pedagogové byli překvapení, jaký zájem digitální výuka vyvolala u rodičů, kteří i v tomto případě měli možnost volby, zda dítě umístí do digit. třídy či nikoliv a mnoho rodičů zvolilo právě tuto ZŠ i za cenu dojíždějí, tedy vzdálenější dostupnosti školy. To potvrzuje, že zájem o tuto výuku je veliký nejen v největších městech. Další část vašeho dotazu: pokud mluvíme o interaktivním výuce, kdy je součástí také výukový, digitalizovaný obsah, nejen ty technické pomůcky, potom bych si troufla odhadnout pokrytí na 30-40% škol. Pokud vnímáte interaktivní výuku pouze se zapojením technologických nástrojů, počítače a interaktivní tabule, ale bez použití interaktivního, výukového obsahu, potom je pokrytí mnohem vyšší, jelikož víme, i podle údajů MŠMT, že školy opravdu se snaží využívat čerpání finančních prostředku z EU projektu Peníze školám a investují je do již zmíněného technologického vybavení. Projekt Vzdělání21 podporuje interaktivní výuku, kdy ve spojení s technologiemi je využíván také výukový obsah, interaktivní učebnice, což vytváří jednotné, digitální prostředí pro žáky i pedagogy.“

Jana: „Hezký den. Máte představu, zda se např. zlepšily studijní výsledky žáků na školách, kde se tato výuka zavedla? Děkuji, Jana“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Dobrý den, výsledky máme početné a rozmanité, poslední zprávu garanta Univerzity Karlovy naleznete na webu www.vzdělání21.cz pod názvem Hodnotící zpráva, odkaz je na hlavní straně“

sf: „Moderní škola - to je Váš projekt - ta se to jmenuje?“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Dobrý den, náš projekt se jmenuje Vzdělání21, www.vzdelani21.cz, moderní škola nikoliv“

Petra P.: „Dobrý den od kolika let dětí na školách, nebo spíš od jaké třídy tento projekt je vhodný? Děkuji“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „V projektu Vzdělání21 sledujeme výuku u druhého ročníku ZŠ, mluvíme o věku 11 let dítěte. Pokud mluvíme o mladších dětech, jsou na to názory různé a my věříme, že i k tomu, aby vzniklo ucelené doporučení od odborníků, napomohou výsledky našeho projektu.“

Jana Š.: „Dobrý den, je tento projekt již aktivní v Plzni?...pokud ano, tak na jaké škole? Děkuji, hezký den.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „10. ZŠ Plzeň, krásná škola, zapojili se do projektu v tomto školním roce, navštivte je i jejich web“

Tereza: „Pracuji s velkým počtem dětí a jejich problémy spojenými se sezením. Bolesti hlavy, nezpevněné svaly, skoliózy... Je nějaký plán do budoucna zapojit do výuky i léčebný tělocvik? Bylo by vhodné aby se děti a mládež už od "mala" naučila protahovat, zpevňovat a co nejlépe sedět. Vím že to jen okrajově souvisí s tématem vybavení, ale myslím, že by mělo být i s LTV zaměřením... Děkuji za Váš názor a případný pohled do budoucna... Tereza M.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Kazda digitalni trida musi mit do vyuky zapojenu vychovu ke spravnemu pouzivani pocitace pri praci. Ucitel i zaci si musi osvojit nejen to jak spravne sedet u pocitace, ale prestroovat pohledy do dalka, aby ulevili ocim a nekolikrat v hodine se narovnat a uvolnit zapesti. Tyto znalosti a dovednosti se jim budou hodit i behem dalsiho zivota. Samozrejmosti je v digitalnich tridach vychova ke zdravemu zivotnimu stylu.“

Pavla Homolová: „Dobrý den! Jsem zástupce učitelské veřejnosti. Velmi by mě zajímalo, pane Kubů, co byste doporučil školám, které by měly zájem o využívaní informačních technologií při výuce a v rozpočtu nemají prostředky ani na nákup nových učebnic. Kde mají sehnat poměrně značné prostředky na nákup notebooků pro děti a odpovídajícího vybavení pro učitele? Děkuji za odpověď. Mgr.Pavla Homolová“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Neni cilem nakupovat drahou infrastrukturu v podobe zakovskzch vypocetnich zarizeni, ktere casto radi sponzoruji rodice. Skola by se ve svem napjatem rocpoctu mela soustredit na skoleni pedagogu a skolni ICT infrastrukturu. Mimoprazske skoly mohou stale cerpat prostredky na nakup potrebne infrastruktury v programu EU peniye skolam.“

Pavla Homolová: „Ke svému dotazu bych ještě ráda dodala, že jsme pražskou školou a tím pádem se na nás peníze z EU nevztahují.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „V tom pripade nezbyva nez se obratit na zriyovateele, aby podobne jako v roce 2009 vypsal vyzvu pro prazske skoly nebo se zeptat rodicu co, pripadne jak by byly ochotni skole sponzorovat.“

sf: „Jak dlouho je starý projekt moderní škola?“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „projekt se jmenuje Vzdělání21, nezaměňujme za Moderní škola, je starý dva roky, začal ve školním roce 2009, sledujte vývoj na webu www.vzdelani21.cz“

jana: „dobrý den,nevím, jestli se někdo již ptal,ale jak se může malá škola zapojit do tohoto projektu, jaké by byly náklady, můj syn12 začalal chodit teď do nové školy, všechno je super,díky bohu za malé školy,ale vybavenost počítačové třídy je na velmi špatné úrovni, chybí interaktivní tabule a počítače snad nějaké "mekyntoše" mohla bych jako rodič pomoci sehnat dotace nebo jinak finance? děkuji“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „na podobný dotaz před chvíli odpověděl pan Kubů, mimopražské školy mohou čerpat EU peníze školá, evropské grantové prostředky, na řadě škol se aktivně zapojují rodiče, můj kamarád na škole svého dítěte například inicioval nákup inter. tabule formou sponzorského daru. Pozor, sponzroské dary školám si lze odečíst z daňového základu!!“

ad usum p r: „Řešíte nějak ve Vašem projektu autoritu učitelů-učitelek, ředitele-ředitelky a morální a etické hodnoty studentů-žáků?“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Ano zmenu pozice ucitele ve tride, ktera by mohla souviset i s posunem jeho autority, resime jiz od pripravne faze projektu. Z hodnoceni Pegagicke fakulty pro nekoho mozna prekvapive vyplyva ze ICT ve vyuce autoritu ucitele posiluje a pomaha resit i radu kazenskych problemu jednoduchym efektem podle hesla kdo si hraje nezlobi.“

ad usum p r: „Kdo projekt Vzdělání21 sponzoroval?“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Vsechny partnery projektu najdete na www.vzdelani21.cz“

Iva: „Dobrý den, počítá se také se zavedením výuky psaní "všema deseti"? Myslím, že v době, kdy se počítače stávají nezbytností ve stále větším počtu zaměstnání, je to nutnost a obrovské zefektivnění práce. Když na chatu v různých TV pořadech lékaři, pedagogové a odborníci všeho druhu "klofou" dvěma prsty, vidím tu ohromnou ztrátu času.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Ano vyuka psani vsema deseti je v digitalnich tridach nezbytnou soucasti predavanych znalosti a dovednosti.“

Dalibor Fixa: „Ahoj Pavle, dlouho jsem tě neviděl, ale díky tomuto pořadu, což je velmi zvláštní, že se na něj dívám bych Tě chtěl pozdravit.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Zdravicko Dalibore, Ty nas zajimave poledni povinnosti;)“

Marie: „Dobrý den,je ale vhodné uvrhnout děti před obrazovky počítače ještě víc? Mám obavu o jejich oči už v dětství. Jinak se mi ale projekt moc líbí. děkuji“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Maji-li deti pocitac k dispozici behem vyuky nemaji pak uz takovou potrebu prosedet u nej cele odpledne. Co se tyka vliv moniotu na zdravy vyvoj oci nebyly i pres opakove vyzkumy realizovae v ruznych castech sveta potvrzeny zadne negativni dusledku vyuky v digitalni tride.“

Dalida: „Myslíte si, že to přinese žákům nějaké ulehčení, když i nyní v 21 stl. jsou požadavky některých učitelů poněkud zaostalé? Bohužel“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Urcite prinese at uz u dlasich ucitelu s nimiz se behem vzdelavani setkaji, nejpozdeji pak v pracovnim zivote, protoze budou mit konkurencni vyhodu pred vrstevniky vyskolenymi prostrednictvim frontalni vyuky.“

sf: „Existuje na téma moderní škola nějaké publikace - na internetu, v písemné podobě?“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Podrobnejsi informace najdete na www.vzdelani21.cz“

Jaroslava Dvořáková: „jako pedagog Vám můžu zcela fundovaně říci, že jste velmi slabí, jen jste dostali nějaký grant, v diskuzi jste vůbec nic neukázali, nedali žádný jiný návod než jen sedět u počítače a když Vás na to upozornili, tak jste jenom mlžili a těžkopádně opakovali stále stejné pravdy (děti mají být venku, bla, bla...). Píši v rychlosti, abyste to ještě do 14. hodiny dostali a zamysleli se sami nad sebou a svou náplní práce. S pozdravem, J. Dvořáková“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Vazena pani Dvorakova pro vas asi prekvapive zadny grant necerpame, ale investujeme vlastni prostredky do vytvareni prislusnych metodik. Cely projekt je prubezne evaluovan Pedagogickou Fakultou UK, jejich cinnost take platime ze soukromych prostredku. Nemohu s Vami souhlasit, ze bychom doporucovali jen sezeni deti u pocitace, naopak se snazime opakovane vysvetlit ze digitalni transformace vyuky neni jen o ¨sezeni u PC¨ ale predevsim o zmeme formy vyucovani z frontalne vedeneho na projektove orientovane.Jak vidime v doslych reakcich snad se nam to u dalsich divaku dari.“

Marcela Novotná: „Zdravím, chtěla bych se zeptat, jak je to časově náročné zaváděte takový projekt na konkrétní škole. Dejme tomu ode dne schválení vedením školy. Zavádí se plošně nebo jen v testovacích třídách? Děkuji a hezký den.“

Julie Růžičková a Pavel Kubů: „Mohu hodnotit jen z praxe pilotnícj škol našeho projektu, kterých je 6. Do půl roku byla škola schopna digitální třídu spustit, v první řadě je nutný jasný záměr, dlouhodobá vize...pozor, to není prázdný pojem, škola si musí uvědomit, že do budoucna vzrostou nároky na energie, správce poč sítě, je nutné vědět, že toto bude škola zvládat v hprizontu několika dalších ůet pokrýt finančně i lidsky, a záleží, kolik digi tříd chce škola otevřít. doporučuji web ZŠ Kunratice Praha4, tato škola od roku 2009, kdy spustila svou první digi třídu má v současnoti 8 digi učeben a každým rokem otevírá další...ale, je nutné dodat, že má podporu zřizovatele“