Chat

Elektronické bankovnictví

Dalibor Chvátal

Záznam chatu ze středy 16. února 2011

michaela: „jak se ukládájí peníze na elektronický účet ?“

Dalibor Chvátal : „Otázkou je, co máte na mysli pojmem "elektronický účet". Existuje velké množství virtuálních účtů různých platebních systémů (např. PayPal atd.), na ně se peníze převádějí klasicky, tj. bankovním převodem na nějaký bankovní účet, anebo se tyto virtální účty "nabíjejí" prostřednictvím platební karty, převodem mezi uživateli stejného virtuálního účtu apod.“

Danka: „Dobrý den, jsem z vesnice a elektronické bankovnictví je pro mě ohromě výhodné. Přesvědčila jsem dokonce i manžela, ale ten tomu stále nevěří. Každou chvíli se totiž z médií dozvídáme, že konta byly zneužity. Je opravdu nějaké vážné riziko při tomto ovládání účtu? Děkuji Danka“

Dalibor Chvátal : „Když jdete nakupovat s peněnkou do obchodu, také je zde riziko krádeže, přepadení a dalších neočekávaných událostí. Tím to nijak nezlehčuji, ale tvrdit, že internetové bankovnictví (IB) je naprosto bezpečné by rovněž nebylo správné. IB je tak bezpečné, jak k němu uživatel přistupuje. Nemůžete samozřejmě ovlivnit úplně všechna rizika, ale když budete používat běžné zásady brouzdání internetem, používat "selský rozum", neklikat kam nemáte, neukládat přístupová hesla a nereagovat na výzvy pochybných e-mailů tvářících se jakože z banky, používat sem tam antivirový program, udělala jste pro bezpečnost hodně. Zvýšit ji můžete ještě tím, že do banky nebudete přitupovat přes "rodinný" počítač, na kterém všichni hrají hry a nad kterým nemáte úplnou kontrolu a občas změníte přístupové heslo. Kdo má stále obavy z možného zneužití, existuje možnost mít IB jen pro pasivní náhledy. To znamená, že nelze provádět žádné operace, ale jen vidíte historii transakcí a zůstatky. Ale jsou efektivnější způsoby, jak vytunelovat Váš účet, než se trápit napadením počítače. :)“

Katka: „Je bezpecne platit v e-shopech online? Jaka jsou rizika?“

Dalibor Chvátal : „V zavedném eshopu se nemusíte bát nakupovat, riziko je hlavně v tom, jak provozovatel eshopu uchovává data. Obecně však u nakupování přes internet jsou tato rizika: 1, Jde o podvodný eshop, který chce z získat peníze a zboží nezašle. 2, Jde o podvodný eshop, který chce pouze vylákat data od uživatelů a ty dál zneužít/prodat. 2, Jde o běžný eshop, který však žalostné zabezpečení dat (včetně údajů o platebních kartách, typicky pro zahraniční eshopy) a je zde riziko krádeže dat. Já osobně na eshopech nakupuji přes 15 let, ale vybírám si eshopy, které mají dobré reference. Pokud eshop neznáte, stačí zadat jeho jméno do vyledávače a můžete snadno zjistit zkušenosti jiných spotřebiteků.“

Šárka: „Dobrý den, můžete mi poradit, jak vybrat nejlepšího poskytovatele el. bankovnictví? Tedy co vše od této služby můžu chtít a co je pro mne nejvýhodnější? Momentálně využívám el. bankovnictví hlavně na posílání příkazů k platbě a jako kontrolu stavu účtu. Ale přiznám se, že sama ani nevím, co vše mohu prostřednictvím této služby využívat a také se trochu bojím, aby mi některé operace moje banka nezpoplatnila. Děkuji Šárka“

Dalibor Chvátal : „Nejlepší poskytovatel elektronického bankovnictví (EB) neexistuje. Nejdůležitější je, co vyhovuje Vám. Sama píšete, že používáte příkazy k úhradě a historii transakcí. Pokud Vám to vyhovuje, neni důvod měnit banku. Jednotlivé systémy jsou v zásadě podobné, liší se hlavně doplňkovými službami, např. možnost požádat o úvěr apod.“

Tomáš Kralovič: „No já nevím co říct.“

Dalibor Chvátal : „Tak se zeptejte :)“

Lída: „Dobrý den, která banka má podle Vás nejpropracovanější systém elektronického bankovnictví?“

Dalibor Chvátal : „Kdysi to byla Expandia Banka, ale konkurence krok byzy srovnala, takže bych se neodvážil tvrdit, že nějaká banka/záložna má nepropracovanější systém IB. Velké banky mají velmi kvalitní IB, ty menší zase používají základní služby, které jejich klienti vyžadují. Vždy je to o preferencích konkrétního klienta.“

Iveta: „Pri rezervaci auta v pujcovne je vzdy nutne predkladat platebni kartu. Jak slozite a casove narocne by bylo "vyreklamovat" spatne strzenou castku?“

Dalibor Chvátal : „Na tento typ reklamací vydavatelé karet mají 90 dnů, které lze v případě potřeby prodloužit. Pár reklamací jsem zažil, řádově opravdu nepřekročily 3 měsíce.“

Martina: „Dobry den, chtela bych se zeptat na tema zavedeni inkasa v intern.bank. Vetsina stavebnich sporitelen chce sve splatky splacet pomoci inkasa. Bohuzel ma pobocka banky je z meho bydlise vzdalena 30km a tak jsem zavedeni chtela vyresit pomoci intern.bank. Zavedla jsem inkaso na dohodnutou castku, ale sporitelna po me chce stale potvrzeni zavedeni inkasa z banky. Tvrdi mi, ze potrebuji nejake ID dle ktereho dojde ke strhavani castky z meho uctu. Je to pravda? Nebo opravdu musim z kazdou upravou inkasa behat do banky?? Dekuji“

Dalibor Chvátal : „Ve stavebních spořitelnách pracují inteligentní lidé (alespoň by měli), takže když si vytisknete z IB potvrzení o povolení inkasa, mělo by to spořitelně stačit. Běhat na pobočku je v dnešní době mrhání časem klienta. Ovšem požadavku inkasa se divím, protože Vy ho kdykoli můžete zrušit, takže je pak jedno, zda splátku platíte inkasem, anebo třeba trvalým příkazem. Slušné stavební spořitelně je to jedno a jednoduše jen bude trvat, aby do data splatnosti měla peníze na účtu. Jak - je druhotné.“

Gustav: „Dobrý den, je pravda, že první (samozřejmě poplatné jejich vyspělosti) elektronické bankovnictví používali již staří Inkové? Prý na posílání trasakcí využívali orli a fáze Slunce. Díky“

Dalibor Chvátal : „Podle mých informací to nebyl orlové, ale supi. Orli se v místech Inků nevyskytovali tak pravidelně a supi byli rovněž spolehlivější :)“

Zdena: „Dobrý den,IB používám asi 2roky .Jak postupovat,když odešlu peníze na jiný účet.Už se mě to stalo,ale peníze se mi vrátili na účet jako nepřiřazené k účtu.Děkuji Zdena“

Dalibor Chvátal : „Pokud peníze pošlete na neexistující účet, banka/záložna příjemce je automaticky vrátí zpět. Průšvih nastane, když příjemce s chybně zadaným účtem existuje. Pak nastává problém, jak z něj peníze zpět dostat. Nejjednodušší cestou je poslat peníze na ten účet znovu (třeba 0,01 Kč) a v poznámce pro příjemce platby požádat o vrácení předchozí omylem zaslané částky. Zároveň kontaktovat banku příjemce a požádat ji o pomoc. Poslední šancí je pak trestní oznámení a žaloba pro bezdůvodné obohacení.“

Jana: „Dobrý den, můžete doporučit nějaké webové stránky, kde se obecně dozvím vše o internetovém bankovnictví? předem děkuji za odpověď!“

Dalibor Chvátal : „Navštivte stránky finančních serverů a určitě nevynechejte ten náš. Najdete jej na www.mesec.cz“

Karel: „Dobrý den. Banka mi nabízí speciální virtuální kartu pro platby na internetu. Doporučil byste takovou službu?“

Dalibor Chvátal : „Je to zbytečnost a jen jiný přístup k Vašemu účtu. Pro platby na internetu doporučuji používat kreditní kartu: když dojde k jejímu zneužití, nehádáte se o své peníze, ale o peníze banky, navíc máte možnost splátek. Internetové karty u nás nabízí 3 banky a jejich "neinternetové karty" umí to samé a také je lze blokovat proti transakcím mimo internet. Navíc s internetovou (virtuální) kartou na některých stránkách vůbec nezaplatíte. A další problem může nastat u zahraničního eshopu, když dojde k nesrovnalostem a obchodník po Vás bude požadovat přední stranu karty, což je typické pro letecké společnosti. Poté jde o obtížně řešitelnou situaci.“

Marcela: „Dobrý den, kolikrát za den se můžu přihlásit do elektronického bankovnictví? Máca“

Dalibor Chvátal : „Neomezeně, ale vždy správně. Po neúspěšných pokusech se totiž IB zablokuje.“

Irena: „Dobrý den. Můj švagr má veliké dluhy a zkouší si půjčovat i po internetu. Jsou to veliká rizika ? Nakonec si chtěl půjčit na směnku.“

Dalibor Chvátal : „Co znamená "půjčovat na interetu"? I banky a seriózní společnosti mají žádosti o půjčky přes internet, což ale nejspíše není Váš příklad. Půjčovat si peníze od neznámého člověka je vždy rizikové, záleží na podmínkách. Směnka je běžný zajišťovací prostředek, jen je potřeba pak dávat pozor na její zničení po splacení dluhu. Vymáhání směnky totiž funguje dobře a hlavně rychle.“

Irena: „Dobrý den. Souvisí design karty s její bezpečností?“

Dalibor Chvátal : „Ne, mohou být karty hlavou koně, ve tvaru placky a stále budou stejně (ne)bezpečné, jen je možná nestrčíte do bankomaatu :)“

Ladislava: „Dobrý den, platí pořekadlo lež má krátké nohy i v elektronickém bankovnictví?“

Dalibor Chvátal : „Ne, zde platí heslo, že lež pouze jiné složené nul a jedniček, na jehož konci bude ERROR a někdo se tímto chybovým hlášením bude zabývat :)“

Jana: „Dobrý den! Jsem neslyšící a tak nerozumím, o čem se mluví v tomto pořadu (neumím znakování !) Zajímá mne a zcela určitě tak i ostatní lidi, jak si má vlastník internetového účtu počínat, když by zjistil neoprávněný převod kamkoliv a jak to má dělat, aby tomu se mohlo příště zabránit? Nejhůře jsou na tom sluchově postižení, protože Ti volat na telefonickou linku banky nemohou a někdy používat zprostředkovatele (tlumočení) není někdy žádoucí z důvodů prozrazení bankovních dat. Dozvěděla jsem se o případu jedné paní, které byla z jejího účtu neoprávněně převedena velká suma peněz (prý 100 tisíc Kč) na cizí účet a domáhala se neúspěšně vrácení této částky. Převod byl uskutečněný bez jejího vědomí. Děkuji předem za vysvětlení.“

Dalibor Chvátal : „Pokud byste zjistil neautorizovaný převod, tj. ten, který jste neprovedl, s Vaším onemocněním a neznalostí znakového písma je nejlepší udělat toto: 1. Okamžitě převést zbývající peníze na jiný účet (rodina, spolehlivý přítel apod.) 2. Osobně dojít na pobočku a napsat, co se stalo (s bankéřem si můžete psát např. přes textový prohlížeč v PC). 3. Písemně podat reklamaci a podat trestní oznámení.“

honza p.: „Jaky je rozdil mezi elektronickym bankovnictvim a internetovym?“

Dalibor Chvátal : „Elektronické bankovnictví je název pro tento pořad :), správně je internetové bankovnictví, nebo široce přímé bankovnictví. Ale v zásadě můžeme EB nazvat jakýkoli přístup do banky přes různé technologická řešení (homebanking, mobilní bankovnictví apod.)“

Honza: „DObrý den, narazil jsem na věc, že někdo chce po mě potvrzení o zaplacení, když platím z účtu. Lze teda někde v internetovém bankovnictví nalézt, kolonku, kde by se daly informace o převodu exportovat do PDF nebo do jiného formátu a následně vytisknout? Díky moc“

Dalibor Chvátal : „Některé IB toto opravdu mají a umožňují potvrzení transakce exportovat do PDF nebo kvalitně vytisknout, jiné to naopak nemají a řeší se to filtrem transakcí a tiskem historie. U některých bank je však toto potvrzení zavádějící, protože jej lze vytisknout i v případě, že peníze reálně z účtu neodešly - a to je špatně.“

Dana Vomáčková: „Dobrý den, na internetu jsem několikrát narazila na možnosti platit přes "PayPal" nebo "PaySec". Co to znamená a jak to funguje? Jaké jsou možnosti pro zřízení tohoto "účtu"?“

Dalibor Chvátal : „PayPal je lucemburská banka provozující stejnojmenný platební systém, používá se pro instantní platby mezi uživateli internetu na celém světě. PaySec je platební systém, který provozuje česká banka ČSOB a slouží pro zprostředkování platby pouze na českém internetu.“

Monika: „Dobrý den, jakým nejjednodušším a nejlevnějším způsobem mohu vložit hotovost na účet?“

Dalibor Chvátal : „Na pokladně banky a tvářit se, že jste majitelkou účtu (jinak Vám banka ráda přirazí další poplatek za vklad třetí osobou). Někdy paradoxně vyjde levněji "vložit" peníze přes poštovní poukázku "A" na poště.“

Ivana: „Zdravím Vás. Myslím, že jste se dopustil nepřesnosti v odpovědi na dotaz v případě odeslání úhrady na cizí účet (omylem). Banka Vám přece nemůže sdělit, komu cizí účet náleží, bylo by to porušení bankovního tajemství. Na banku se lze obrátit, aby to řešila, ale kdo je příjemcem peněz by neměla sdělit. Co Vy na to?“

Dalibor Chvátal : „Oficiálně to sdělit nemůže, ale není zase tak těžké to zjistit.“

Ruda: „Jaké heslo si mám dát do internetového bankovnictví? Můžete mi říct pro inspiraci vaše? Ruda (ne z Ostravy)“

Dalibor Chvátal : „Např. i6ko0+4RP nebo Lo9Ypˇ+Pr2) Stačí? Jdu si jej obratem změnit. :)“

Jana: „Dobrý den ,chci se zeptat jak dlouho trvá převod peněz z jednoho účtu na druhý???“

Dalibor Chvátal : „Podle zákona o platebním stysku max. 1 pracovní den, pokud jde o tuzemskoé platby. Tj. v pondělí odešlete z účtu, v úterý je banka/záložna musí připsat do 23:59 hod. Některé banky/záložny je umí poslat a přijmout ve stejný den - a bez dalšího poplatku.“

Jana: „Dobrý den, když se spletu v čísle účtu a omylem pošlu někomu peníze, jakým způsobem se domohu vrácení peněz? Banka mi totiž odmítá sdělit jakékoli informace o majiteli účtu, na který jsem paltbu omylem zaslala. Nemám tedy možnost ho kontaktovat a požádat o vrácení peněz, které mu nepatří. Existuje nějaká cesta, jak toto vyřešit?“

Dalibor Chvátal : „1. Pošlete 0,01 Kč na stejný účet a v poznámce pro příjemce požádejte o vrácení chybně odeslané částky. 2. Zkuste vložit v hotovosti např. 10 Kč na tento účet, některé banky Vám takto okamžitě sdělí číslo příjemce. (Tvařte se naprosto vážně.) 3. Najděte někoho s účtem ve stejné bance, ať pošle pár haléřů, i on se často dozví prostistranu a může Vám tak pomoci. 4. Požádejte svoji banku nebo banku příjemce o zprostředkování kontaktu s majitelem účtu. 5. Zkuste podat na Policii ČR trestní oznámení. 6. Žaloba k místně příslušnému soudu.“

Simona H.: „Ahoj Dalibore :-) Zdravím ze Svinova...“

Dalibor Chvátal : „Zdravím z Prahy :)“

Božidara: „Pane Chvátale, nezhubl vy jste? Já vás za tím monitorem skoro ani nevidím...“

Dalibor Chvátal : „Jen trošku... ;)“

Radek Š: „Dobrý den zkoušel jsem si podat žádost o půjčku přes internet dokumenty mi došli domů které chtěli podepsat a abich dal povolení k inkasu z mého ůčtu a ve smlouvě bilo uvedeno že jakmile mi pošlou finance na můj ůčet tak si viinkasujou tak zvanou odměnu ve stanovené víši to se tak nestalo a tak jsem inkaso zrušil na mém ůčtu chci se zeptat hrozí mi tedy náká sankce od nich a udělal jsem dobře že jsem ho zrušil díky za odpověd“

Dalibor Chvátal : „Moc nerozumím tomu, proč by Vám půjčovali peníze a poté si obratem inkasovali odměnu (říkejme tomu poplatek). To není standardní. Běžně se odměna platí z již poskytnutého úvěru. Nevím, zda jste udělal dobře, protože neznám detaily Vaší smlouvy. Je potřeba ji prostudovat. Pokud si nebudete vědět rady, napište na redakce@mesec.cz, pokusíme se Vám poradit.“

Alena: „Alena:Dobrý den,banka mi poslala již předžalobní smlouvu.Za její chybně odeslanou částku a chce jí po mě vrátit.Jinak mne prý bude žalovat za neoprávněné obohacování.Může mne banka žalovat za své chybné jednání,protože já mám pocit,že mi ty peníze patří. Jednalo se o částku 4000,-kč,které jsem očekávala.Co teď“

Dalibor Chvátal : „Nerozumím pojmu "předžalobní smlouva". Nemáte na mysli spíše výzvu? Váš dotaz je celý nejasný. Pokud totiž udělala chybu BANKA, má zákonné možnosti si peníze sama strhnout a vůbec se Vás na to nebude ptát. Pokud peníze poslal jiná OSOBA (či firma apod.), není to věc banky, ta bude fungovat jen jako nezávislý prostředník, ale je to občanskoprávní spor mezi Vámi a odesílatelem platby (což není banka). Musela byste prokázat, že jste jednala v dobré víře, ale stejně Vás to nezbaví občanské odpovědnosti.“

Cecílie: „Pane Dalibore, jste ženatý?“

Dalibor Chvátal : „Jak tato otázka souvisí s tématem? :)“

Radek Š: „Jo a zapoměl jsem dopsat že už 14dní mi nezvedají telefony a na iemaily také nereagují takže to mužu brát za porušení z jejich strany a už snimi dál nekomunikovat?“

Dalibor Chvátal : „Není podstatné, zda Vám někdo nezvedá telefony a nereaguje na e-maily, nýbrž to, co jste podepsal ve smlouvě. Začněte s nimi komunikovat písemně.“

Lada: „Dobrý den, jak si mám správně vybrat účet v bance, abych neplatila vysoké poplatky? Můžete mi nějakoui banku doporučit?“

Dalibor Chvátal : „Každému vyhovuje něco jiného, takže takto obecně nemohu korektně odpovědět. Zkuste použít náš srovnávač, jsou tam všechny existující bankovní účty a spočítá Vám poplatky podle Vašich preferencí: http://www.mesec.cz/produkty/osobni-ucty/“

Alena: „Alena:Ano máte pravdu,špatně jsem to napsala. Je to předžalobní upomínka. ČS mi chybně odeslala částku z nějakého účtu na můj účet v jiné bance.Tato platba prý neměla být provedena.ČS mě žádá o o vrácení chybně odeslané částky na účet,který slouží pro opravné zúčtování bank. Děkuji“

Dalibor Chvátal : „Takto na dálku to neumím správně posoudit, napište mi na redakce@mesec.cz, podíváme se na to.“