Chat

Jak správně psát

Mgr. Johnová

Záznam chatu z úterý 5. října 2010

Jana Cedidlová: „Dobrý den, dceři bude v prosinci 6 let, je levačka a když maluje nebo píše, má zřejmě špatný úchop,protože tužku drží palcem a ukazováčkem,ale opřenou ji má o prsteníček a ne o prostředníček. Je to moc velký problém ? Nechce si nechat vysvětlit, že to drží špatně, brečí, že ji to na prostředníčku bolí. Děkuji za odpověď. Cedidlová“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, vysvětlování malému dítěti je opravdu těžké. Mohu Vám poradit - nenásilně opravovat a obrnit se trpělivostí. Pokud se nepodaří a dcera si zafixuje špatné držení, neberte to jako neštěstí. Důležité je, aby se ve škole cítila dobře. Při špatném držení, které u dětí je velmi zafixované, je třeba uvolňovat a procvičovat ruku i v průběhu psaní.“

Krejčová Alena: „dobry den,dcera 3 roky používá k psaní,malování i k jiným činnostem levou ruku.Myslíte,že tomu tak zůstane nebo je možné že z ní bude pravák.Nijak ji za to nenapomínám,nechávám ji psát levou.Děkuji za odpověd,Krejčová“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, dceru určitě nepřeučujte. Můžete jí před kreslením podat pastelku či jinou psací potřebu do pravé ruky. Uvidíte, zda si psací potřebu sama přebere levou rukou - pak je možné, že opravdu bude levák. Ale může používat i ruce obě rovnoměrně. Důležité je - nepřeučovat!“

Marta: „Dobrý den, dceři bude v únoru 6 a špatně drží tužku-prostředníček má vedle ukazováčku a ne pod tužkou.Neustále ji ten prstík dávám správně a zdá se mi,že když drží tužku správně, tak tak hezky nemaluje.Prosím, poraďte, co dělat. Může to být i důvod k odkladu školní docházky? Děkuji moc.“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, pouze špatné držení psacích potřeb určitě není důvodem k odkladu školní docházky.Poradit mohu touto cestou pouze opravovat držení, ale pokud se nepodaří nenásilnou formou dítě přeučit, uvolňujte ruku i během psaní. Rady najdete na www.jakspravnepsat.cz“

Jana: „Dobrý den, mám syna předškoláka a ve školce nám doporučují psát perem STABILO. Doporučila byste pero STABILO nebo tužku STABILO ??? Děkuji za odpověď Jana“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, ve výběru psacích potřeb Vám určitě poradí paní učitelka. Já jsem při výuce prvňáků využívala levnější psací potřeby. Velmi se mi osvědčilo pero TORNADO.“

Bara Z.: „Dobry den, v poradu rikate,ze se deti nemaji ucit psat pismenka nez jdou do skoly.Jenze nase dcera touzi hrozne moc psat a chce psat pismenka a cist a sama se to cchce ucit,tak ji nechci branit ve vyvoji. Jak ji tedy ucit spravne psat,delame zatim "ukoly" ze sesitku pro deti jejiho veku a ve spouste je jich i psani pismenek. Dekuji Bara Z.“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, více dceru motivujte k uvolňovacím cvikům - najdete je i na stránkách www.jakspravnepsat.cz a pokud se chce dcerka učit písmena, učte ji velká tiskací.“

Jana Kuncová: „Můj 4,5letý syn Tobias chodí do 2.třídy v MŠ.Sám se naučil napsat tiskace své jméno a učí se i naše jména.Zdůrazňuji,že je to jeho iniciativa.Mám ho raději vést k tomu,aby kreslil obrázky,nebo ho mám nechat,aby se sám učil psát písmena,pokud ho to baví?Děkuji za odpověď.Hezký den.Jana Kuncová.“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, pokud má chuť se učit, nebraňte mu, ale zůstaňte u velkých tiskacích písmen. Určitě ho podporujte i v kreslení uvolňovacích cviků. Najdete je také na stránkách www.jakspravne psat.cz“

Alice: „Dobry den, co si myslite o psani jen tiskacim pismem, u nas ve skole je 1. trida, kde se psaci vubec neuci a ucit nebudou. Dekuji za odpoved Alice“

Mgr. Johnová: „Moje zkušenosti z dlouholeté praxe ukazují, že psací písmo není pro děti problém, pokud jsou dobře vedeny. Při špatném vedení se mohou trápit i výukou nového písma. Určitě bych se nebránila jinému písmu, pokud bude u nich diagnostikována porucha psaní a bude doporučeno jiné písmo.“

Katy: „Dobrý den, dcerka (téměř 5let) používá při psaní, malování obě ruce, neupřednostňuje ani jednu z nich, popř. maluje oběma zároveň. Na některé činnosti (jídlo, česání, čištění zoubků,..) používá výhradně levou ruku a na některé pravou (stříhání nužkami). Co s tím? Máme ji "nutit" používat na malování výhradně jednu ruku? A jakou? Děkuji za jakoukoli radu., Katy“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, určitě dceru nepřeučujte výhradně na pravou ruku. Je lépe se o postupu poradit přímo s psychologem, který může udělat testy a dát Vám konkrétní doporučení.“

Eva: „Dobrý den, chtěla bych vědět jestli můžu dceru podpořit v psaní tiskacím písmem i přesto že se bude ve škole učit psacím?“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, nevím, kolik je dceři let, ale veďte ji k uvolňovacím cvikům (najdete je také na stránkách www.jakspravnepsat), pokud se naučí velká tiskací písmena na základě vlastí vůle, vůbec to nevadí.“

Petra Ondráčková: „Dobrý den, chtěla jsem se zeptat, zda má na kvalitu psaní to, že je dcerka levačka. Držení má správné, jen se mi zdá, že si jaksi nevidí pod ruku, když píše. Děkuji.“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, leváctví na kvalitu psaní vliv nemá. Více informací najdete k leváctví na www.jakspravnepsat.cz a sem můžete zaslat i dotaz, bude určitě více času na odpověď.“

Petra: „Dobrý den, mám dceru 3.třída a píše tak, že má každé písmeno jinak velké i jiný sklon. I přes neustálé napomínání dělá různé kličky navíc, které tam nepatří. Místo tečky např.kuličky. Zajímavé je, že maluje moc hezky. A s učením jinak problém nemá. Děkuji“

Mgr. Johnová: „Dobrý den, pokud je problém ve velikosti písma, je možné se domluvit s paní učitelkou a rodič může do sešitu dodělat pomocnou linku.“